Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
20-10-2005
Meeuwen : ZOMBIE
Deze heb je al een tijdje geleden ingezonden niet ? Graag recente opnames ter bespreking a.u.b. !
Ritme door een reeks (meeuwen), in de opeenvolgende paaltjes van de afsluiting, het gebouw. Fotografisch een beetje een rommelig gedoe, lege plastiek bakken, afvalcontainers, fietsen !! De paal links kan je best weglaten.
Ritme & structuur daar ga je voor maar misschien toch tegelijk wat meer aandacht schenken aan het geheel, de compositie ! Het oog wil ook wat.
Goed gezien ! Ritme, structuur, je kan er niet naast kijken. Onbewust denk ik zo van "pas op dat je je geen pijn doet", een foto die gevoel oproept !
De compositie kan beter denk ik Zombie. De lichtblauw getinte delen zou ik weren ! Waarom denk je ? Het gedeelte links doet m.i. niets ter zake. Rechts is het beton storend ! Maar dat is een persoonlijk aanvoelen.
Het hinterland in de achtergrond schept wat dieptewerking. Het hangt ervan af wat je met de opname wil bereiken, een sfeervolle opname, een ruime blik, een aandenken ?
Hier betreft het een opdracht. Ik zou wat meer inzoomen. Iets meer in detail om ritme & structuur extra te benadrukken.
Klassieke traphal met een ruim aanbod aan ritme. Treden, trapleuning, het venster achteraan ... Misschien wat te druk ? Zie niet echt een onderwerp benadrukt. Wat meer aandacht schenken aan details. de egale vlakken in de hoeken storen een beetje. Het midden van het raam en de trapsteun lopen op één lijn en kan je beter vermijden. Als je bijv. de camera wat kantelt en de details in 't oog houdt krijg je een gans ander beeld met meer spanning. Moet je zeker eens proberen.
Een enkel blad of een deel ervan isoleren is een goeie aanloop naar een succesvolle foto met structuur, ritme. Je koos voor een symmetrische opzet. Een goeie keuze. Mooi ritme door herhaling. De onscherpe weergave verdoezeld de structuur (die zeker aanwezig is) wat. Iets meer uit balans kan ook, dit maakt het wat minder statisch.
Zeker een leuke foto Leike, u bewijst hiermee toch mooi, dat u het kunt, ritme en structuur vastleggen! Wat mij betreft, en Trytrix zal dit zeker beamen, mag u door naar de volgende groep.... diepte, bij.... Cybra. Ik zie u graag!
Grappig onderwerp gekozen, uitstekend gezien, tóch, hoe kan het anders, een kleine wijziging door mij aangebracht. Uw paperclips worden hiermee direct iets spannender in beeld gebracht, in plaats van saai op een rijtje, liggen ze nu speels op een rijtje. Het zwaartepunt rust hiermee onderaan de foto. Probeert u zelf eens, ze op ongeveer deze manier in beeld te brengen?
Originele keuze. Kleurig ritme. Wel een erg drukke opname. Lichte groenzweem. Als je wat speelt met diafragma waarden en belichtingscompensaties kan je één deel benadrukken door het naar voor te laten springen.
Heel mooie opname Leike. Prachtig kleurenspel. Erg gepast voor ritme en structuur. Misschien kon je iets opschuiven zodat het huisje in de achtergrond achter de 1ste paal verdween ! Iets meer lucht = betere verhouding.
Aan ritme geen gebrek, structuur minder duidelijk. De opname zit een beetje overvol Leike ! Zoek in het vervolg eens iets uit wat je aanspreekt in de opname, iets apart. Maak daarvan je onderwerp, accentueer dit als een soort blikvanger. Ik heb het hier voor jou gedaan. Misschien kan je zelf eens aangeven wat er veranderd is !
Mooie structuur en ritme hier Leike. De compositie is keurig en de verdeling ook. Bijna perfect. Nog niet 100% scherp en dat bleke randje bovenaan best wegknippen.
Heel mooie opname Passiflora. Architectuur is een apart genre fotografie en jij lijkt er echt aandacht voor te hebben. Ritme, struktuur met een prachtige contrasterende achtergond, proficiat. Hier ben je wel door de knieën gegaan. Ik had 'em nog iets schuiner genomen maar dat is een persoonlijke keuze.
Je hebt uiterst je best gedaan voor deze duo-opdracht. Wat mij betreft mag je door naar DIEPTE bij INE.
Nog eentje uit de reeks Mini-Europa ! Mooi ritme en mini structuur. Heb het wat minder centraal geplaatst door er links een stukje af te knippen. Foto's van bovenaf genomen geven dikwijls een vertekend beeld ! Het helt over en lijkt een beetje ineen gedrukt. Weer een aandachtspunt dus.
Heel veel struktuur en ritme door herhaling van diepe nerven in de schors. Blinkie, ik ben blij dat je me de originele opname ook doormailde. Dit bevestigt mijn vermoeden dat veel van de opnames die zomaar of ter bespreking doorgemaild worden in de groep eigenlijk veel aan kwaliteit verliezen door het verkleinen of bijsnijden. Hoe de meesten tewerk gaan weet ik niet. Ook niet welk programma ze hiervoor gebruiken. Maar er loopt wel degelijk iets fout ! Hoe ga je best te werk ? Alle bewerkingen zoals, zwemen verwijderen verscherpen- contrast e.d., en als laatste bijsnijden doe je best op een exacte kopie van het originele. Verkleinen echter doe je best slechts één maal. Want telkens als je verkleint of vergroot is er kans op kwaliteitsverlies door Inter- of extrapoleren. Bij het opslaan naar een JPG-bestand kan je best de compressie tot een minimum beperken, 10% gemiddeld.
De "Canon PowerShot G6" is een prachtige camera met veel potentieel. Je werkte in "Exposure mode: Program" = semi AUTO. F-Number: F2,5 - is een goeie keuze voor dichtbij opnamen. Shutter speed [s]: 1/50 - ook hier een goeie keuze = keuze gemaakt door "P"-mode of zelf ingesteld ? Digital zoom: Off - = OK en best nooit gebruiken White balance: Auto - hier zou ik toch wat mee experimenteren Macro: Off - stap eens dichterbij en probeer zeker deze functie eens uit ISO value: Auto - ?? was niet exact te achterhalen blijkbaar = keuze gemaakt door "P"-mode of zelf ingesteld ?
Hallo Passiflora. Het heeft efkens geduurd maar toch een 2de bespreking. Ditmaal van de originele opname. Deze vind ik persoonlijk beter dan de eerdere uitsnede. In de originele zitten ook de EXIF-gegevens, zeg maar de opnameomstandigheden. Hierdoor is 't een en 't ander beter in te schatten en zijn bijkomende tips misschien een meerwaarde. Ik heb de opname voor de helft verscherpt en dan pas zie je duidelijk het verschil. Oorzaak : - je hebt in " Subject program: Portrait" gewerkt. dit is de verkeerde setting voor dergelijke opnamen ! - hierdoor is de 'F-Number: F4,9" de laag = te groot diafragma om voldoende scherptediepte te hebben. - een sluitertijd "Exposure time [s]: 1/80" is maar juist op het randje om de opname uit de vrije hand te maken.
Als er iets niet duidelijk is, de reageer-link is er om te reageren (logisch niet ?).
Dit is dan wél een hele knappe Scheldetwee. Heb je goed opgemerkt. Een dubbele boog van links onder wordt het oog geleid over de sterke lijn rechts naar links boven. Vol ritme met structuur. Misschien iets meer door de knieën gaan. Niet te nauw tegen de randen werken. Storende details eventueel wegklonen in PS of PSP. Scheldetwee, je hebt het in de vingers. Ritme en structuur, daar zal je zeker altijd aandacht aan schenken. Je mag door naar de opdracht DIEPTE bij INE. Veel Succes en bedankt voor de medewerking.
Deze vind ik minder geslaagd Scheldetwee ! Er zit wel degelijk ritme en structuur want daar ben je uiteraard naar op zoek. Ofwel neem je een iets ruimer beeld of treed je wat meer in detail. Misschien was dit een uitsnede en is de originele beter ? Felle zon best vermijden, dit geeft uitgebleekte, detailloze vlekken en ongewenste schaduwen.
Prachtige opname Hannes. Mooi kleuren , correct gekadreerd. Vol ritme en structuur. Proficiat, geslaagd voor de opdracht !! Je mag door naar de opdracht DIEPTE bij INE.
Leike, je hebt wel oog voor wat mooi is. Deze foto's werden van op een afstand van +/- 1 m getrokken zeg je. Misschien had je toch nog een stapje dichterbij kunnen gaan. In Macro focus modus laat de "FinePix E510" toe om scherp te stellen binnen een reikwijdte van 6,5 cm - 80 cm van het onderwerp.
In super Macro focus zelfs tussen 2,54 cm tot 15 cm !! De struktuur komt zo nog beter tot uiting. De achtergrond doet hier niet ter zake. De opname dient dan wel echt scherp te zijn. De goede volgorde is: eerst keus maken waarop je scherp wilt stellen, vervolgens scherpstellen en dan de compositie (weer) bepalen. Bij compactcamera's lukt dat vaak door de ontspantoets half in te drukken (dan stelt de camera scherp op het onderwerp in het midden) en dan te kaderen en zachtjes af te drukken (licht druk met de wijsvinger). Leike, je hebt duidelijk beet dat "structuur en ritme" een meerwaarde kunnen zijn. Als je zin hebt mag je door naar de opdracht DIEPTE bij INE.
Vol ritme en structuur. Zelfde opmerkingen als de eerdere inzendingen mos en mais ! Niet echt scherp hé Leike !
Wil je nog eens proberen ? Mail eens een dichtbij opname van een reeks potloden of pennen.
Zorg voor een blikvanger ! - bv. 12 zwarte, 1 rode - met/zonder stop, je ziet maar
Zorg dat je toestel ergens een vaste steun heeft bv. een stapeltje boeken of op een zakje rijst.
Neem de foto NIET van bovenaf maar zijlings.
Vermeld daarbij : - met welk fototoestel je fotografeert - de omstandigheden - vanwaar kwam het licht - wat was de afstand tot de lens - ingezoomd of niet - enz - hoe je hebt ingesteld - auto, P , M, Av, TV mode
Je mag eventueel een uitsnede maken maar mail mij eveneens de originele zodat ik de EXIF-gegevens kan raadplegen.
Op zoek naar ritme in de architectuur. Hier toon je wel een erg symetrische uitsnede. Had graag ook eens de volledige opname gezien, kan dat ?
Heb er mijn gedacht eens mee gedaan (alsof ik dat anders niet doe !). Hier waren zeker verschillende uitsneden mogelijk. Ik koos voor een verticale opzet met de lichtgevende achtergrond (als blikvanger) in de bovenste linkse ramen. Onderaan een stukje herstelt, dit maakt de opname minder zwevend.
Misschien wens je anticiperen via de "Reageer"-link onderaan. (Gebeurt eigenlijk te weinig !)