Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
05-11-2010
Fideelken met gevallen soldaat
Een heel goede
opname die je hier laat zien! Je geeft het zelf terecht aan in je toelichting:
een ritmische herhaling van de kolommen, en niet minder de prachtige R&S in
de vloer. Bij een foto als deze neigt men al snel tot het centraal plaatsen van
het beeld, maar je hebt dat (gelukkig) niet gedaan. De enige verandering die ik
mogelijk zelf nog zou aanbrengen, is heet een beeetje wegsnijden aan de
onderzijde, zodat het formaat van de foto wat minder vierkant wordt. Kwestie van
smaak overigens.
dat je voor je verblijf meer zon had gewenst, kan ik goedbegrijpen. Uit
fotografisch standpunt bekeken, mis ik de zon met zijn mogelijk vervelende
schaduwen geenszins. De technische instellingen geven geen enkele reden tot
kritiek. Ik vind het prima zo. Maar eerder gaf ik al mijn privé emailadres door
indien je aanvullende vragen hebt.
Kun je voor de volgende keer komen met een opname van een (modern) gebouw, maar
dan niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd?
Dushi
Je komt met een
heel mooie foto van een rij bomen die weerspiegeld worden in het water.Wat R&S betreft zie ik een aantrekkelijke
herhaling van vrij kale bomen die goed afgetekend staan tegen de avondlucht.
Dat betekent dat je met een prima opening komt voor deze reeks.
Toch nog eenkleine opmerking buiten het
directe kader van R&S, waarvan ik hoop dat je er je voordeel mee kunt
doen.Je hebt nu de bomen én de
weerspiegeling netjes in beeld gebracht, waardoor de donkere lijn van de aarde
vrijwel in het midden is geplaatst. Vergeet niet te snel de regel van derden.
Mogelijk kan wat meer lucht of wat meer water de foto nóg aantrekkelijker
maken.
En voor deze reeks; graag een toelichting op de keuze van het onderwerp en de
gebruikte instellingen van de Powershot SX200. Je had best een iets hogere ISO
mogen gebruiken, gezien je diafragma en sluitertijd.
Mag ik voor een volgende keer iets eenvoudigs vragen? Maar eens een opname
binnenshuis, bijvoorbeeld van wat voorwerpen op een tafel gerangschikt.Dat zal je zeker goed af gaan, maar ik ben
benieuwd waarmee je dan komt, gelet op R&S.
Dushi
Al s een foto bekeken wordt op een klein formaat, zou bij het onderwerp van deze lessen (R&S) direct een lijnenspel of ritmische herhaling van vlakken zichtbaar moeten zijn. Dat is bij deze foto niet het geval. Ik zie wel drie paaltjes, maar binnen het totaal van het plaatje zijn ze weinig opvallend. In die zin minder geschikt voor deze lessen. Het is niet het oogmerk van deze lessen, maar ik merk vaker dat er geworsteld wordt met de camera. Een fotocursus bij een lokale club kan heel handig zijn, evenals het stap voor stap herhaaldelijk doornemen van de handleiding, uiteraard met de camera erbij en meteen uitproberen! Desondanks probeer ik hier af en toe een handje te helpen.Je kiest voor een diafrafma van f/6.3 omdat je vrij dichtbij was en de paaltjes toch scherp wilde hebben. Scherpstellen heeft vooral te maken met je scherpstelpunt (je AF punt): waarop stel je scherp? Zie pag. 44 handleiding. Diafragma heeft te maken met hoeveel ervoor en erachter ook nog scherp is. Hoe dichter (hogere f waarde) hoe groter dat gebied. Zie pag. 72 handleiding. Overigens heeft het ook te maken met de brandpuntsafstand van de lens. Spotmeting heeft te maken met lichtmeting: het licht wordt dan gemeten op een heel klein deel van de totale foto. Zie pag. 77 van de handleiding. Ik zou als eerste uitgangspunt de evaluatieve of center-weighted meting nemen. Spotmeting komt later vanzelf. Ook de witbalans (pag. 90 handleiding) zou ik op automatisch laten staan. Als je de volgende keer nog veel preciezer vertelt welke instellingen je gebruikt heb, kan ik wellicht gerichter hulp bieden. Alle verwijzingen zijn van een Engelstalige handleiding die ik van internet heb gehaald. Ik hoop dat jet een beetje klopt. En voor R&S: kijk nog eens naar eerdere inzendingen op de site en laat je inspireren (niet kopieëren) tot een opname met krachtige lijnen en/of vlakken. Dushi
Allereerst mijn excuses dat na de vakantie bij het opnieuw formatteren van mijn harde schijf je tweede inzending tussen wal en schip is geraakt. Laat ik heet maar gauw in orde maken. Je schrijft dat de vogels zo mooi uitkomen tegen de achtergrond, de horizon en de zee. Zelf zie ik van die laatste twee niet zoveel. Ik ben blij dat je bewust rekening hebt gehouden met de gulden regel die in de lessen compositie een belangrijke rol speelt. Het is een zeer belangrijke regel. Opnieuw kom ik terug op de gebruikte instellingen van de camera, omdat ik vermoed dat je daarmee nog wat worstelt. Het is juist daarom dat je de stand P hebt gebruikt. Tenminste, dat denk je, want in de exifs staat dat er een voorkeur was voor de sluitertijd; de stand S dus. De foto is genomen over een afstand van ruim 18 meter met een 200mm tele. Een telelens vraagt om een hogere sluitertijd, maat 1/3200ste is wel heel veel van het goede. Als ruwe leidraad kun je aanhouden dat je sluitertijd sneller moet zijn dan de brandpuntsafstand van de lens. Dus bij een 200mm tele minstens een sluitertijd van 1/200ste seconde. Overigens staat je Iso op 400 en ook dat had best naar 100 gekund in dit geval. Dat had je een sluitertijd overgehouden van 1/800ste, nog steeds meer dan genoeg. Ook over mogelijke instellingen en correcties bij een opname als deze die tendeert naar tegenlicht zou nog wat te zeggen zijn, maar we doen niet alles in één keer. Mocht je aanvullende vragen hebben over de technische instellingen dan kun je me gerust een privémailtje sturen. Na dit alles wil ik nog kort iets zeggen over R&S. Een herhaling van drie vogels in bijna dezelfde pose, een hek dat mooi afsteekt tegen de achtergrond: dat heb je gewoon goed gezien! Ik ga het je niet onnodig lastig maken. Dat betekent dat je helemaal vrij bent in de keuze van de volgende inzending. Dushi
Een buitengewoon aangename verrassing, want binnen ze reeks zie je dit doort opnames niet zoveel. De vorige keer heb ik meer aandacht gegeven aan de technische aspecten. Dit keer is dat volstrekt niet nodig. De D300s is beslist geen beginnerscamera, en je laat zien dat deze camera bij jou in goede handen is. Ik noem slechts enkele feiten die dit ondersteunen: gebruik van RAW, subtiele onderbelichting (bij meer Nikons doet dat de foto goed), vermijden van flits alhier, goede kleurcorrectie (gloeilampen tonen vaak geelachtig), werken met vrijwel open diafragma. Ik kijk hier met genoegen naar. Met evenveel genoegen kijk ik naar de foto zelf. Weinig vlakken, zoals gevraagd, keurig in beeld gezet. Een heel ongebruikelijke, maar evenzeer heel mooie foto binnen deze serie. Kom maar op met de volgende en je mag het helemaal zelf bedenken. Dushi
Je hebt een goed gevoel voor het hoofdonderwerp van deze serie, Joep. Opnieuw laat je een bijzonder fraaie ritmische herhaling van patronen zien, waarbij de kleuren zorgen dat het geenszins saai wordt. De potloden liggen inderdaad niet perfect, maar het stoort me volstrekt niet. De nerven in het hout en de slijpstrepen in het grafiet is bijzonder goed te zien, mede door de uitgekiende belichting.Ik vind het een zeer geslaagde foto voor deze reeks. Omdat je zo goed bezig bent, maak ik het je niet te gemakkelijk. Gewoon R&S, maar zoek eens iets uit de vrije natuur. Ik reken erop dat je opnieuw met iets moois te voorschijn komt. Dushi
Dit is een goede binnenkomer, Shopper. Ik zie een fraaie ritmische herhaling van balkjes, rugleuningen en zelfs de muur en vloer hebben een herhalingspatroon. De foto heb ik wat gecropt en lichtjes bijgewerkt om nog meer accent te leggen op de belangrijkste delen en bijvoorbeeld het putje rechtsonder buiten beeld te houden. Voor de volgende keer zie ik graag een even goede opname. Wel wil ik je vragen een korte toelichting te geven op de keuze van je onderwerp, het standpunt en de gebruikte instellingen van je camera. Hier heb je bijvoorbeeld gewerkt met spotmeting. Ik wil een volgende keer weten of je zoiets bewust hebt gedaan of dat je gewoon vergeten was een oudere instelling te veranderen. Dushi
Dat was wel een heel lastige opdracht, nietwaar? Maar ik
vind dat je met een heel verrassend beeld komt. Ritme? Wel zeker! De voorste
rij palen staan pregnant in beeld. Maar daar tussendoor zie ik, veel kleiner nu
door de afstand, nog meer rode palen in een strakke ritmische herhaling. Het
zwarte hek aan de linkerzijde had voor mij weg mogen blijven, maar ik ken de
situatie natuurlijk niet om te weten of dit mogelijk was. Al met al is dit een
goede afsluiting van een serie waarin je meermalen hebt laten zien oog te
hebben voor R&S. Met een welgemeend proficiat
laat ik je graag doorgaan naar de serie Dieptewerking waarbij docent Cijbra je
verder zal helpen met dit aspect van het fotografisch beeld.
Dushi
Een goede foto kent twee belangrijke stappen vóór de knop wordt ingedrukt. De eerste stap is om voor jezelf na te gaan wat je wilt fotograferen, of beter nog: wat wil je uitdrukken? De tweede stap is het technisch vervolg daarvan: de meest geschikte keuze van ISO, diafragma, sluitertijd enz. Van de tweede stap mis ik iedere toelichting (ik zou graag willen dat je dat een volgende keer wel doet), maar inzake de eerste stap geef je te kennen dat je het zelf niet zo goed wist. Ik herken dat. Zelf heb ik het heel lang niet gezien. En dan kun je feitelijk slechts vakantiekiekjes maken. Bij de weg naar leren zienkan het heel goed helpen om veel naar fotos van anderen te kijken en je dan af te vragen waarom je bepaalde fotos mooi vindt en anderen juist niet. En nu naar jouw inzending. Ik zie in het linker kwart een goede ritmsiche herhaling van palen en blauwe vlakken. Dat is een goed begin. Het deel van de boten is veel rommeliger. Een overzicht van allerlei soorten boten in een haventje is bijna altijd zo gevarieerd, dat het oog nauwelijks een rustpunt kan vinden. Probeer voor de volgende keer dus vooral te zoeken naar ritmische herhalingen van lijnen en/of vlakken. Soms vind je dat eerder door je te beperken tot een onderdeel dan een overzichtsplaatje. En vergeet niet een toelichting te geven van de twee stappen die ik eerder noemde. Dushi
Het is jammer dat iedere uitleg bij de foto ontbreekt.Een goede foto begint met na te denken met wat je in beeld wilt brengen en hoe je dat wil doen. Ik begin daarom direct met de foto zoals ik deze zie. Zonder enige twijfel een zeer geschikte foto voor deze serie. Een stapel pallets met keurige vertikale lijnen. Een mooi spel van afwisselend lichte en donkere vlakken. Boordevol herhalingen van patronen.Hier ga ik helemaal niet meers aan veranderen. Het is gewoon goed zo. Wel ga ik nog even terug naar de opdracht van de vorige keer. Ik merk dat ik me niet helder genoeg uitgedrukt heb. Ik bedoel een combinatie van elementen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar toevallig bij elkaar in de buurt staan. Een stapel pallets is wel een combinatie van meerdere elementen, maar die samengevoegd zijn tot één nieuw geheel: een stapel pallets. Met deze zeer goede inzendingen in gedachten moet het je zeker kunnen lukken nog eens te komen met een combinatie van meerdere (schijnbaar niets met elkaar te maken hebbende) elementen. Dushi
Tja, ISO vergeten terug te zetten. Dat overkomt ons allemaal wel eens. Nu is een ISO waarde van 400 tegenwoordig nog nauwelijks een probleem als het over ruis gaat. Maar nu we het toch hebben over de technische instellingen:je hebt het diafragma behoorlijk dichtgeknepen tot f/13, terwijl f/4 bij dit brandpunt de grootste opening is van de gebruikte 18-200mm lens. Mogelijk heb je dat gedaan om alle spijlen scherp te krijgen, maar op een afstand van nog geen drie meter en bij een brandpunt van 29mm was volgens mij een groter diafragma heel goed mogelijk geweest. Sterker nog: bij een open diafragma komt het hek losservan het huis, terwijl de vlakken van het huis toch goed zichtbaar blijven. Ik wil maar zeggen: hoe meer je de technische mogelijkheden kent, hoe meer je de foto kunt componeren naar je eigen smaak. Overigens toont deze foto in voldoende mate ritmische en strukturele elementen, mede door goed gebruik te maken van het licht. Ik heb slechts alle spijltjes netjes recht gezet en het donkere hoekje linksboven weggekloond. Vergeef me deze tic voor de puntjes op de i. Mag ik voor de volgende keer iets zien met een beperkt aantal herhalingen en vlakken, maar wel binnen een zorgvuldige compositie? Dushi
Een opmerkelijke foto, want niet iedereen komt op het idee om de zijkant van een container te fotograferen. Dat heb je goed opgemerkt. In die zijkant zitten genoeg rotmische herhalingen. Door heet schuine perspectief versterk je dat niet alleen, maar heb je ook minder last van de belettering op de groene ondergrond. Ik weet niet met welke software je werkt, maar ik heb er een paar minimale veranderingen bij aangebracht ter versterking van jouw idee: iets meer contrast, de huizen op de achtergrond (die heb je zelf al zoveel mogelijk buiten beeld gelaten) heb ik weggehaald, evenals een tweetal rood-witte markeringen. Tenslotte de vertikale lijnen een heel klein beetje meer rechtop gezet.Als je de mogelijkheden hebt, kan een goede nabewerking de foto net even wat meer accent geven. Het enige zwakke punt bij deze foto is, dat het totaalbeeld wel voldoet aan de wensen voor deze reeks, maar verder niet erg boeiend is qua compositie of gebruik van lichtval. Nu richten we ons vooral op R&S, maar het kan geen kwaad om voor ogen te houden dat we uiteindelijk streven naar mooie fotos, ook al is dat een bijzonder arbitrair begrip. Probeer voor een volgende keer, naast een toelichting van de gemaakte keuzes, eens ritme en/of struktuur te zoeken in een combinatie van meerdere voorwerpen. Best lastig hoor! Dushi
Met een sluitertijd van 1/40ste seconde is een statief inderdaad gewenst. Een wat kleiner diafragmadan het gebruikte f/4.0 zou bij kunnen dragen aan meer scherpte in de foto. Dat over de technische kant. Kijkend naar R&S valt meteen op dat er een regelmatig patroon te zien is. Ritme en struktuur genoeg dus.Zonder meer een goede opname binnen de reeks.Probeer voor de volgende keer eens te komen met R&S dat zich laat zien in een straatbeeld. Neem er rustig de tijd, ook voor de toelichting bij de foto, voor want in september neem ik een vakantiestop. Dushi
Het is fijn dat je een goede toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt hebt.Met een D300s is het gewoonlijk niet echt nodig om je ISO lager te zetten dat de begin ISO van 200, tenzij het noodzakelijk is om op deze manier sluitertijd of diafragma verder te beïnvloeden. Hier was dat niet nodig, want zowel sluitertijd als diafragma hadden voor dit onderwerp speelruimte genoeg. De foto wordt er echter niet negatief door beïnvloed. DOF is bij een foto als deze niet of nauwelijks mogelijk, tenzij je er een klein fragment uit zou nemen met bijv. een makrolens.Het is echter ook niet nodig hier. Het is een prachtige plaat om naar te kijken. Dat komt zeker ook door het licht dat diepte geeft aan de bloemen. Zowel vormen als kleuren komen voortdurend terug al is het meer een speels dan een strak ritme. Dat de bloemen vooralhorizontaal (vertikaal ietsje minder) in rijen staan, doet de foto goed, want het geefteen zekere rust de wirwar van bloemen. De open plekken storen ook mij allerminst. En ik ben het volledig eens met hete weglaten van het kader. Voor een volgende keer graag een opname waarbij je het onderwerp niet frontaal benadert.Neem rustig de tijd, want in september neem ik een maandje vakantiestop. Dushi
Welkom bij deze serie, Leoke. Voor deze keer zal ik het door de vingers zien, maar bij de volgende inzending wil ik echt de exif gegevens in de foto zelf kunnen zien. In het gekozen voorbeeld is een aantrekkelijke herhaling te zien van patronen: niet alleen bijvoorbeeld een herhaling van ramen, maar ook binnen de ramen een herhaling van kleinere patronen die zelfs beneden als schaduw nog terugkomen. De palmen beneden verstoren de ritmes niet of nauwelijks, maar brengen wel net dat extra vleugje natuur naast alle strake lijnen. Na dit goede begin zie ik voor een volgende keer graag een andere opname dan een gebouw. Met exifs en ook liefst enige toelichting over de instellingen van de camera. Vanzelfsprekend is de opname gemaakt ná vandaag. Dushi
Of dit de bedoeling is? Ik vind dit een prachtige foto! Een uitstekende eenheid van tint, goed in beeld gezet. Bij een modern gebouw als dit ligt ritme en struktuur voor het oprapen en dat heb je dan ook keurig gedaan.Neem rustig de tijd op voor de volgende keer weer met een heel ander soort opname te komen. Maar nu wel eentje die ná vandaag gemaakt is. Ik ben alvast zeer benieuwd. Dushi
Alhoewel het niet een eerste aandachtspunt is voor deze serie, vind ik het licht in de foto heel mooi. Je hebt een goed moment gekozen. Wat je technische instellingen betreft, was een iets dichter diafragma dan het gebruikte f/4 alleszins op zijn plaats geweest, maar mogelijk zat dat er niet in vanwege de sluitertijd van 1/60ste seconde en wilde je de ISO niet verhogen. Je schrijft dat de foto getrokken is met een zoomlens. In feite heb je gewerkt met een brandpuntsafstand van 55mm. Kijkend naar R&S in deze foto, ben ik van mening dat je heel goed werk hebt geleverd.De pijlers tonen een mooi gekozen ritme, de compositie is zonder meer goed, weerspiegelingen in het water leveren een verdere verfraaing. Hoogstens is de foto een tikje aan de koele (blauwe) kant, maar dat is niet meer dan een laatste opmerking in de marge. Alles bij elkaar is dit meer dan voldoende reden om door te gaan naar de volgende serie lessen, de dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en ik wens je daar alle succes toe.
Allereerst bedankt voor het geduld, want door omstandigheden liet de bespreking langer dan gebruikelijk op zich wachten. Dit is een fraaie opening van de serie inzendingen voor deze lessen. In de boomstammen laat zich haarfijn een aantrekkelijke tekening zien. Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om meer te vertellen over het hoe en waarom van de foto. Toch vind ik dit zeer belangrijk. Teveel fotos worden gemaakt door slechts een knop in te drukken. Maar ik wil graag weten of er nagedacht is over de keuze van eht onderwerp, het standpunt, de belichtingswijze enz. Door hier bewust mee bezig te zijn, ga je steeds betere fotos maken die uit gaan stijgen boven de kiekjes van het familiealbum. Hier heb je gekozen voor een frontale benadering: recht van voren.Dat lijkt me in dit geval een geschikte keuze omdat je zo de aandacht goed verdeelt over de verschillende stamen. Hierdoor was het ook niet nodig een dichter diafragma te kiezen. En met ISO 80 en een sluitertijd van 1/400ste seconde had je kennelijk beschikking over meer dan voldoende licht.Wat ik ook goed vind, is dat er aan de randen geen storende elementen te zien zijn van bijvoorbeeld gebouwen of mensen. Met dit geode begin lijkt het me niet nodig je aanwijzingen te geven voor een volgende opname. Probeer gewoon met heel iets anders te komen. Ik ben benieuwd. Dushi
Terechtvraag je om meer duidelijkheid wat er van je verwacht wordt.Allereerst zou ik minstens een titel willen zien bij de inzending. Als tweede graag een toelichting waarom je dit vindt passen voor de serie ritme & struktuur. Als derde graag een uitleg van de gekozen technische instellingen. Wat je hier instuurt zou ik feitelijk niet mogen bespreken, omdat de omvang van de foto met 1772 * 1299 pixels verre de maximale afmetingen te boven gaat. Ik wil echter de hand over mijn hart strijken, omdat je in een eerdere poging (zonder exifs) een afmeting had van 650 * 476 pixels. Graag echter in de gaten houden wat er van je verwacht wordt en als je er niet uikomt mag je gerust een privémail sturen. Dan nu de foto zelf. Je laat zonder meer een mooie ritmische herhaling zien, zowel van de tafels als de bogen. Dat is prima gedaan. Toch zijn er nog wat aandachtspunten voor een volgende keer. Probeer altijd voor ogen te houden wat je wil uitdrukken. In wat je nu laat zien vind ik de plaat aan de muur rechts onnodig veel aandacht trekken.Ook aan de linkerzijde mag er best een randje af om de aandacht beter te focussen. Een ander aandachtspunt (hier had ik graag je uitleg gezien) is de technische instelling. Werken met 1/25 seconde en een volledig open diafragma is niet bepaald de beste manier om een scherpe foto te krijgen. Dus een statief gebruiken, of in een situatie als deze desnoods een hogere ISO.Ik zou ook nog wat kunnen zeggen over het histogram, maar voor deze keer laat ik het hierbij. Samengevat een foto met een goede basis, maar beslist meer aandacht nodig voor de uitvoering en afwerking, alsmede een goede toelichting. Dushi
Zoals de vorige keer aangegeven is dit je laatste inzending voor deze serie lessen. Het is heel prettig dat je opnieuw een korte toelichting geeft. Het ritme van de banken herken ik zeker ook. De structuur van het hout zie ik minder. Kijkend naar je technische instellingen (die je helaas niet toelicht) heb ik ter afsluiting nog een enkele kleine suggestie. Het valt me op dat er geflitst is. Waarom weet ik niet, maar misschien zijn daardoor de witte delen van de banken overbelicht geraakt. Flitsen bij ISO 100 was hier ook niet echt nodig, omdat er andere manieren zijn om een foto goed te belichten. Opvallend is ook dat je gekozen hebt voor portret mode. Ook dat begrijp ik niet zo goed. Een en ander betekent wel dat het lonend kan zijn je (compact)camera met de mogelijke instellingen goed te leren kennen. Proficiat en veel succes met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijba. Dushi