Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flippie met slinger
Klik op de afbeelding om de link te volgen De toelichting die je geeft, is helaas wel erg summier. Bij een sluitertijd van 1/20ste seconde kan een ISO van 400 beslist geen kwaad. Dat heb je goed gedaan. Wel onstaat bij je camera snel ruis, maar dat zou je met Photoshop, je gebruikt zelfs CS5, gemakkelijk kunnen corrigeren. Het gekozen standpunt vind ik bijzonder interessant. Je zit dicht bij de slinger en kweekt daardoor een boeiende ritmische herhaling die ook nog eens heel kleurrijk is. De rest van de achtergrond is vager gebleven waardoor de aandacht direct uitgaat naar de slinger op de voorgrond. Een foto die heel goed past in deze serie lessen.
Kun je voor de volgende keer, indien het weer het toelaat, komen met een of meer gebouwen, het mag ook een fragment zijn, maar dan niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd. En vergeet niet een goede toelichting op je keuzes.
Dushi

14-12-2010 om 15:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pimke met concertgebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen Je hebt kennelijk een hele tijd nagedacht sinds de vorige keer. Toen wist je nog niet zo goed wat je wilde fotograferen, maar bij deze foto zie ik dat het nadenken beslist niet voor niets is geweest. Je laat een heel mooie en overduidelijke ritmische herhaling van lijnen zien. Dat is precies de bedoeling van deze serie. Ze staan een beetje schuin in het vlak met een mooie aflopende lijn aan de bovenkant als tegenwicht. Keurig gedaan.  Door de lijnen heen zie je nog iets van een achtergrond. Net voldoende om het beeld nog wat aantrekkelijker te maken zonder dat het de aandacht afleidt.  Ik vind dat je met een heel goed resultaat bent gekomen.
Ik probeer vaak ook iets te zeggen over de technische instellingen, omdat ik merk dat nogal wat mensen daarmee worstelen. De handleidingen blinken zelden uit in heldere taal voor een fortograaf die net een nieuwe camera in de hand heeft. Je hebt doelbewust de ISO verhoogd om toch een behoorlijke (1/640ste sec.) sluitertijd te kunnen krijgen. Uitstekend. Desondanks een kleine toevoeging. Je hebt gewerkt met een 55mm lens. Met een dergelijke lens kun je over het algemeen nog goed naar een langzamer sluitertijd gaan, bijv. 1/100ste seconde. Niet dat jouw instelling verkeerd is, maar ik geef aan dat je meer mogelijkheden tot je beschikking had.
Voor de volgende keer graag iets binennhuis waarbij je zelf een aantal voorwerpen bijeen brengt tot een ritmisch een aantrekkelijk geheel. Ik hoop op een even goede foto als deze keer.
Dushi

14-12-2010 om 04:40 geschreven door Marsje


07-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ducske met lamp
Ja met die gladheid kunnen we als senioren beter maar dubbel oppassen, want op een gebroken heup zitten we niet te wachten. Je bent dus terecht binnenshuis gebleven. Als onderwerp heb je een mooie brandende lamp genomen. In de voet van de lamp zie in een bescheiden ritmische herhaling vanlichte en donkere vlakken, maar binnen het geheel van de foto is dit slechts een fragment. De lamp zelf zit vol met gevarieerde strukturele elementen, al vraag ik me af of dit niet beter zichtbaar gemaakt had kunnen worden. Daarmee kom ik toch weer op wat technische vragen en opmerkingen. Als eerste verbaast het me dat je een brandende lamp gaat flitsen. Rechttoe rechtaan flitslicht vervlakt heel snel een foto, maar bij een brandende lamp is het nadeel zelfs dubbel omdat je het mooie van de lamp weghaalt. Bovendien werk je met ISO 500 en 1/125ste seconde. Bij een statisch object als dit zijn dergelijke instellingen niet nodig. Ik heb geprobeerd met een flinke (overdreven) correctie te laten zien dat de lamp veel mooier is dan je weergegeven hebt.
Zoek het voor de volgende keer nogmaals binnenshuis. Zonder flits uiteraard. Leg zelf eens een aantal (kleine) voorwerpen bij elkaar en en leg/zet ze zodanig dat een mooie ritmische herhaling ontstaat.
Dushi





07-12-2010 om 17:33 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cato met weide-afsluiting
Klik op de afbeelding om de link te volgen Natuurlijk mag je er gezellig bij komen zitten, Cato. Je bent van harte welkom. In je toelichting vind ik het bijzonder positief dat je echt op zoek bent naar geschikte onderwerpen. Het is het oog van de fotograaf, dat de foto maakt. En als je hiermee verder gaat, zul je ook steeds meer dingen zien waar anderen aan voorbij lopen en die fotografisch toch interessant zijn. Wat ik ook heel goed vind, is dat je inderdaad een detail hebt genomen. Dat levert vaak leuke verrassingen op, zoals blijkt.
En nu naar R&S zelf. Struktuur laat deze foto zeker zien, al moet ik er eerlijk bij zeggen dat de manier van plaatsen in het beeld een tikje saai is. Vergeet niet wat je in de vorige serie geleerd hebt over de regel van derden. Die struktuur is mede zo goed zichtbaar, omdat je een mooie vage achtergrond hebt behouden (een mooie dof, zoals dat vaak genoemd wordt). De ritmische herhaling van de gewonden draad is weliswaar te zien, maar verdwijnt binnen het totale plaatje een beetje naar de achtergrond. Als je dat wilt benadrukken, moet je het wat pregnanter in beeld brengen. Het restje sneeuw vind ik een goede aanvulling op het donkere ijzer en geeft de foto net wat extra’s. Ikgeef je geen opdracht mee, maar ben gewoon heel beniewd naar wat je oog voor de volgende inzending  gaat  “zien”.
Dushi

07-12-2010 om 15:27 geschreven door Marsje


30-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilfried met balkon
Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien iedere toelichting ontbreekt, zal ik een beetje moeten gissen. De spijlen van het balkon laten een mooie herhaling zien, ondersteund door goed gebruik te maken van het licht. Bij een wat lager standpunt had de achtergrond nog iets minder aandacht getrokken.
Voor een volgende keer graag een opname uit de stad. En een goede toelichting op het waarom.
Dushi

30-11-2010 om 22:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelle met trapleuning
Klik op de afbeelding om de link te volgen Allereerst heb ik met verbazing je uitleg gelezen. Een hele namiddag bezig geweest om een stukje van een trapleuning te fotograferen. Verbazing, omdat dit getuigt van een bijna professionele fotografische houding om te proberen het uiterste eruit te halen bij een opname als deze. Het zal duidelijk zijn dat dit een bijzonder aangename smaak bij me achter laat. Een heerlijk standpunt is het resultaat!  Ik ga nog even verder met je gedegen toelichting. Uiteindelijk ben je gekomen tot dit mooie standpunt. Een zeer gedurfde en verrassende keuze en wellicht juist daarom bijzonder aantrekkelijk. De keuze voor het diafragma is te begrijpen, al kan ik me indenken dat een meer open diafragma ook een mooi plaatje had opgeleverd. Een Iso van 400 is goed te doen, al begrijp ik niet waarom niet nodig was, want met een sluitertijd van twee seconden is er toch vanaf statief gewerkt.
Voor mij is het geen enkel probleem dat de foto nog wat bijgeschaafd is. We hebben die mogelijkheden en het perfecte plaatje komt zelden in één keer rechtstreeks uit de camera. Met een heerlijke foto als deze ga ik je creativiteit niet in de weg staan met een volgende opdracht. Je mag zelf iets heel anders bedenken.
Dushi

30-11-2010 om 02:24 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ducske met bruggetje
Welkom bij de tweede serie Ducske. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, gaat het hier vooral om aantrekkelijk herhalingen van lijnen en/of patronen. Je brug is wat dat betreft een heel goede keuze. Het zonlicht accentueert op een heel nadrukkelijke en mooie manier de brugleuning. Mede door dit zonlicht is de achtergrond niet storend. De gebruikte technische instellingen van de camera geven geen reden tot commentaar, al zou ik daar de volgende keer wel graag enige toelichting op willen zien. Het is dus gewoon een goede opname voor deze serie.
Slechts een enkele kleine tip wil ik nog meegeven. Allereerst zou ik de markante vertikale lijnen in de foto ook echt vertikaal zetten. Nu lopen ze een beetje uit het lood. En de tweede tip: sneeuw  reflekteert heel snel het blauw van de lucht en gaat er dan blauw uitzien (blauwzweem). Ook dat heb ik even gecorrigeerd. De tips gaat overigens verder dan het strikte doel van deze serie, maar ik hoop toch dat het een hulp is naar beter fotograferen.
Dushi





30-11-2010 om 02:18 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilfried met balkon
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Aangezien iedere toelichting ontbreekt, zal ik een beetje moeten gissen. De spijlen van het balkon laten een mooie herhaling zien, ondersteund door goed gebruik te maken van het licht. Bij een wat lager standpunt had de achtergrond nog iets minder aandacht getrokken.
Voor een volgende keer graag een opname uit de stad.
Dushi

30-11-2010 om 01:00 geschreven door Marsje


28-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flippie met boomtafel

De boom bevat zeker struktuur, maar de poten van van de tafel rond de boom vallen veel meer op. En hebben ook een heel ander ritme. Je wil eigenlijk wat teveel. Ik beperk me daarom verder tot de boomtafel.  Ik vind daar een fraai ritme in zitten, met name door het lage standpunt, al lees ik daar jammer genoeg niets over bij je uitleg. Juist dit standpunt is een van de sterke punten van deze foto. Bij zo een standpunt  is het verstandig om echt te experimenteren:  beetje meer naar links, beetje meer naar rechts, wat hoger, wat lager, stapje naar voren, enz.
Je opmerking dat de foto een stap of 1-2 lichter had gemogen, vind ik een beetje vreemd.  Allereerst: waarom heb je dat dan niet gedaan? Het heeft weinig zin om pas thuis te ontdekken dat de belichting niet optimaal is. En als tweede: in vrijwel ieder programma is achteraf een foto nog wat lichter of donkerder te maken. Overigens ben ik het niet helemaal met je eens, want de linkerbovenhoek is juist overbelicht. Kijk maar naar het histogram . Ik laat het ook nog even zien op een afdruk waar alle overbelichte delen rood zijn weergegeven.  En toen ik toch bezig was, heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt, waaronder: linkerbovenhoek beetje donkerder maken, tafelblad rechtzetten, storende takjes linksboven buiten beeld brengen. Niet dat je dit nu al allemaal zelf moet gaan doen, maar er komt een moment dat je ook op dit soort zaken gaat letten. Voor de volgende opname wil ik graag iets zien dat je binnenshuis hebt gemaakt.
Dushi







28-11-2010 om 15:23 geschreven door Marsje


26-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belinde met bank
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alhoewel je een tijd weg bent geweest, wil ik je opnieuw nadrukkelijk vragen een uitleg te geven van de keuzes die je gemaakt hebt bij het nemen van de foto.  Dat je er rustig de tijd voor neemt, is geen enkel bezwaar.
De foto laat een mooi ritme en en aantrekkelijke struktuur zien. Doordat je gebruik hebt gemaakt van je grootste lensopening, is de achtergrond goed vaag gebleven (mooie dof).  Over de gemaakte uitsnede , met name het vrijwel ontbreken van het zitgedeelte, valt te twisten.  Ik wil graag een volgende opname van je zien met een gedegen toelichting op de keuze om bepaalde dingen te doen of juist niet te doen bij het maken van de foto.
Dushi

26-11-2010 om 20:40 geschreven door Marsje


25-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joep met rij paaltjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De uitleg die je geeft, Joep, is heel goed. Dat je het ervaren hebt als een moeilijke opgave, betekent ook dat je er serieus je tanden in hebt gezet. Ik waardeer dat en voor jezelf is het leerzaam. De getoonde foto laat in de opeenvolging van de paaltjes een mooi ritme zien.  De staan niet kaarsrecht achter elkaar en wellicht is dat wel zo charmant hier, omdat het hoort bij de vrije natuur. Je vermeldt niet dat het gras ook vol struktuur zit, al is dat wat grillig om echt op te vallen. Een ondergeschikt aandachtspunt in deze reeks is de wat zwakkere compositie van de opname.
Technisch valt het op, dat je de camera zeer goed lijkt te kennen. Zowel belichting als witbalans is handmatig ingesteld en op het resultaat valt niets af te dingen.  Uitstekend gedaan! Overigens zit je met een sluitertijd van 1/25 aan de langzame kant. Het zal je bekend zijn dat moderne camera’s over het algemeen in de automatische stand uitstekend kunnen omgaan met belichting en witbalans.
Mag ik voor de volgende keer vragen om te komen met een R&S-knaller van een gebouw?
Dushi

25-11-2010 om 01:49 geschreven door Marsje


23-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelle met reling

Welkom aan Yelle met een foto van een hekwerk dat vol zit met meerdere strukturele en ritmische elementen. Het idee achter deze foto is dit heel goed. Ook de booglijn in de foto vind ik heel mooi, al neig ik ertoe om de belangrijke horizontale lijnen in dit beeld ook echt horizontaal te laten zijn. Ik ben blij dat je achteraf iets meer vertelt over het waarom.  Zo had ik bijvoorbeeld graag meer willen weten over je standpunt. Heb je ook een hoger of lager standpunt uitgeprobeerd? Voor de volgende keer graag wat wat uitleg over waarom je iets doet.
Technisch laat de foto een afwijkend histogram zien. Je had zelf al gezien dat de belichting niete optimaal is. Er zijn zowel onderbelichte delen (meestal minder vervelend) alsook uitgebeten lichte delen. Aan dat laatste is gewoonlijk weinig meer te corrigeren, al heb ik wel een poging gedaan (en nog wat kleine aanpassingen, maar dat moet je maar eens goed bekijken). Een goede foto dus, die qua belichting echter nog wat fraaier had gekund. Ik stuur een kleine aanpassing mee, maar niet alles valt goed te corrigeren.  Kom je de volgende keer met iets dat je in je eigen huis gefotografeerd hebt?
Dushi





23-11-2010 om 18:44 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flippie met schalienagel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom Flippie. Je komt binnen met een verrassende en bepaald niet gemakkelijke foto. Toevallig heb ik afgelopen tijd een foto gemaakt van mijn eigen vingertop en weet uit eigen ervaring dat het niet meevalt. Eerst maar even kijken naar het aspekt van r&S. De nagel zit volop struktuur en de vingers vertonen een prachtig lijnenspel. Uitstekend idee achter deze foto! Die bijzonder goed past in deze reeks lessen.
De technische kant viel niet mee, zoals je zelf aangeeft. Dat heeft meerdere redenen. Nog niet eens zozeer het ontbreken van een statief, ofschoon dat wel kan helpen. Maar bij een makro-achtige opname als deze is de scherptediepte heel gering. Een paar milimeter met de nagel naar voren of achteren geeft direct onscherpte.  Het is goed, dat je de ISO verhoogd hebt om een snellere sluitertijd te verkrijgen. Maar het is niet genoeg, want de sluitertijd is nog steeds slechts 1/10 seconde en dat is vragen om problemen. Een nog hogere ISO geeft bij de fijne camera die je gebruikt wel snel nogal wat ruis. Dat is nu al te zien. Je zit met deze opname aardig aan de grenzen van wat met deze camera goed haalbaar is. Juist daarom is het eens temeer een bijzonder geslaagde binnenkomer voor deze serie. Vanwege de creativiteit in deze foto, geef ik je geen enkele opdracht mee voor de volgende keer. Ik laat me graag nogmaals verrassen.
Dushi

23-11-2010 om 03:35 geschreven door Marsje


20-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilfried met boekenplank
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom  bij deze serie, Wilfried. Het belangrijkste voor deze serie, namelijke ritmische herhalingen van vlakken en/of lijnen, heb je kennelijk goed begrepen. Ik zie een rijtje boeken en als leuke verrassing een drietal vaasjes op een goed punt. Goed gedaan dus.
In je uitleg vermeld je wat technische gegevens. Dat is niet nodig, want die zaken kan ik gewoon zien in de exifs van de foto. Wel zou ik graag willen weten waarom je bepaalde instellingen gebruikt. Dat doe je bijvoorbeeld in je uitleg over het gebruik van de flits. Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat je nog even in huis blijft of in de heel directe omgeving. Zoek daar naar die herhalingen. Je mag ook zelf wat componeren door dingen neer te zetten. En liever geen flits natuurlijk, want een een flits die een foto mooier maakt, is een behoorlijk moeilijke uitdaging en valt buiten deze lessen. Succes.
Dushi

20-11-2010 om 15:47 geschreven door Marsje


10-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoke met haag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is wat ik graag zie: dat een foto bewust gemaakt wordt. Qua beeld geef je aan dat je zorgvuldig gekeken hebt. Door de prachtige herfstkleuren komt de haag in drie markante blokken veel pregnanter naar voren dan in een ander jaargetijde zou gebeuren.  Het gekozen standpunt geeft een mooie schuine lijn in het beeld. De keuze voor een dichter diafragma om meer scherptediepte te krijgen is zeker goed te noemen. Dat je je achteraf realiseert dat dit ten koste gaat van de sluitertijd omdat je de ISO niet verhoogd had, zorgt er zeker voor dat je dit een volgende keer niet zo snel meer zal gebeuren. Deze kritische reflectie zal je helpen om steeds betere foto’s te maken.
Ik wil je vragen voor de laatste keer te komen met een opname van een modern gebouw, liefst vanuit een minder gebruikelijk (toeristisch) perspectief.
Dushi

10-11-2010 om 15:20 geschreven door Marsje


05-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fideelken met gevallen soldaat
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel goede opname die je hier laat zien! Je geeft het zelf terecht aan in je toelichting: een ritmische herhaling van de kolommen, en niet minder de prachtige R&S in de vloer. Bij een foto als deze neigt men al snel tot het centraal plaatsen van het beeld, maar je hebt dat (gelukkig) niet gedaan. De enige verandering die ik mogelijk zelf nog zou aanbrengen, is heet een beeetje wegsnijden aan de onderzijde, zodat het formaat van de foto wat minder vierkant wordt. Kwestie van smaak overigens.
dat je voor je verblijf meer zon had gewenst, kan ik goedbegrijpen. Uit fotografisch standpunt bekeken, mis ik de zon met zijn mogelijk vervelende schaduwen geenszins. De technische instellingen geven geen enkele reden tot kritiek. Ik vind het prima zo. Maar eerder gaf ik al mijn privé emailadres door indien je aanvullende vragen hebt.
Kun je voor de volgende keer komen met een opname van een (modern) gebouw, maar dan niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd?
Dushi

05-11-2010 om 01:03 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regenboogjes met bomen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel mooie foto van een rij bomen die weerspiegeld worden in het water.  Wat R&S betreft zie ik een aantrekkelijke herhaling van vrij kale bomen die goed afgetekend staan tegen de avondlucht. Dat betekent dat je met een prima opening komt voor deze reeks.
Toch nog een  kleine opmerking buiten het directe kader van R&S, waarvan ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.  Je hebt nu de bomen én de weerspiegeling netjes in beeld gebracht, waardoor de donkere lijn van de aarde vrijwel in het midden is geplaatst. Vergeet niet te snel de regel van derden. Mogelijk kan wat meer lucht of wat meer water de foto nóg aantrekkelijker maken.
En voor deze reeks; graag een toelichting op de keuze van het onderwerp en de gebruikte instellingen van de Powershot SX200. Je had best een iets hogere ISO mogen gebruiken, gezien je diafragma en sluitertijd.
Mag ik voor een volgende keer iets eenvoudigs vragen? Maar eens een opname binnenshuis, bijvoorbeeld van wat voorwerpen op een tafel gerangschikt.  Dat zal je zeker goed af gaan, maar ik ben benieuwd waarmee je dan komt, gelet op R&S.
Dushi

05-11-2010 om 01:01 geschreven door Marsje


24-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shopper met paaltjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Al s een foto bekeken wordt op een klein formaat, zou bij het onderwerp van deze lessen (R&S) direct een lijnenspel of ritmische herhaling van vlakken zichtbaar moeten zijn. Dat is bij deze foto niet het geval. Ik zie wel drie paaltjes, maar binnen het totaal van het plaatje zijn ze weinig opvallend. In die zin minder geschikt voor deze lessen.
Het is niet het oogmerk van deze lessen, maar ik merk vaker dat er geworsteld wordt met de camera. Een fotocursus bij een lokale club kan heel handig zijn, evenals het stap voor stap herhaaldelijk doornemen van de handleiding, uiteraard met de camera erbij en meteen uitproberen! Desondanks probeer ik hier af en toe een handje te helpen.  Je kiest voor een diafrafma van f/6.3 omdat je vrij dichtbij was en de paaltjes toch scherp wilde hebben. Scherpstellen heeft vooral te maken met je scherpstelpunt (je AF punt): waarop stel je scherp? Zie pag. 44 handleiding.  Diafragma heeft te maken met hoeveel ervoor en erachter ook nog scherp is. Hoe dichter (hogere f waarde) hoe groter dat gebied. Zie pag. 72 handleiding. Overigens heeft het ook te maken met de brandpuntsafstand van de lens. Spotmeting heeft te maken met lichtmeting: het licht wordt dan gemeten op een heel klein deel van de totale foto. Zie pag. 77 van de handleiding. Ik zou als eerste uitgangspunt de evaluatieve of center-weighted meting nemen. Spotmeting komt later vanzelf. Ook de witbalans (pag. 90 handleiding) zou ik op automatisch laten staan. Als je de volgende keer nog veel preciezer vertelt welke instellingen je gebruikt heb, kan ik wellicht gerichter hulp bieden. Alle verwijzingen zijn van een Engelstalige handleiding die ik van internet heb gehaald. Ik hoop dat jet een beetje klopt. En voor R&S: kijk nog eens naar eerdere inzendingen op de site en laat je inspireren (niet kopieëren) tot een opname met krachtige lijnen en/of vlakken.
Dushi

24-10-2010 om 18:55 geschreven door Marsje


20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fideelken met vogels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst mijn excuses dat na de vakantie bij het opnieuw formatteren van mijn harde schijf je tweede inzending tussen wal en schip is geraakt. Laat ik heet maar gauw in orde maken.
Je schrijft dat de vogels zo mooi uitkomen tegen de achtergrond, de horizon en de zee. Zelf zie ik van die laatste twee niet zoveel. Ik ben blij dat je bewust rekening hebt gehouden met de gulden regel die in de lessen compositie een belangrijke rol speelt. Het is een zeer belangrijke regel.
Opnieuw kom ik terug op de gebruikte instellingen van de camera, omdat ik vermoed dat je daarmee nog wat worstelt. Het is juist daarom dat je de stand P hebt gebruikt. Tenminste, dat denk je, want in de exifs staat dat er een voorkeur was voor de sluitertijd; de stand S dus.  De foto is genomen over een afstand van ruim 18 meter met een 200mm tele. Een telelens vraagt om een hogere sluitertijd, maat 1/3200ste is wel heel veel van het goede. Als ruwe leidraad kun je aanhouden dat je sluitertijd sneller moet zijn dan de brandpuntsafstand van de lens. Dus bij een 200mm tele minstens een sluitertijd van 1/200ste seconde. Overigens staat je Iso op 400 en ook dat had best naar 100 gekund in dit geval. Dat had je een sluitertijd overgehouden van 1/800ste, nog steeds meer dan genoeg.
Ook over mogelijke instellingen en correcties bij een opname als deze die tendeert naar tegenlicht zou nog wat te zeggen zijn, maar we doen niet alles in één keer. Mocht je aanvullende vragen hebben over de technische instellingen dan kun je me gerust een privémailtje sturen.
Na dit alles wil ik nog kort iets zeggen over R&S. Een herhaling van drie vogels in bijna dezelfde pose, een hek dat mooi afsteekt tegen de achtergrond: dat heb je gewoon goed gezien! Ik ga het je niet onnodig lastig maken. Dat betekent dat je helemaal vrij bent in de keuze van de volgende inzending.
Dushi

20-10-2010 om 20:59 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoke met gordijn
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een buitengewoon aangename verrassing, want binnen ze reeks zie je dit doort opnames niet zoveel. De vorige keer heb ik  meer aandacht gegeven aan de technische aspecten. Dit keer is dat volstrekt niet nodig. De D300s is beslist geen beginnerscamera, en je laat zien dat deze camera bij jou in goede handen is. Ik noem slechts enkele feiten die dit ondersteunen: gebruik van RAW, subtiele onderbelichting (bij meer Nikons doet dat de foto goed), vermijden van flits alhier, goede kleurcorrectie (gloeilampen tonen vaak geelachtig), werken met vrijwel open diafragma.  Ik kijk hier met genoegen naar. Met evenveel genoegen kijk ik naar de foto zelf.  Weinig vlakken, zoals gevraagd, keurig in beeld gezet. Een heel ongebruikelijke, maar evenzeer heel mooie foto binnen deze serie. Kom maar op met de volgende en je mag het helemaal zelf bedenken.
Dushi

20-10-2010 om 03:00 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!