Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
29-12-2010
Flippie met hekje
Actueel is je foto zeker. En de sneeuw maakt het contrast met de planken beslist groter. In de planken is, zoals je zelf aangeeft, de struktuur goed te zien. Tot zover kan ik helemaal met je meegaan. Maar op andere punten heb ik wel wat bemerkingen. Ik waardeer ten zeerste je poging om blauwzeem te vermijden, maar het is beslist geen oplossing om te foto dan maar te gaan overbelichten. Het resultaat is, dat in de sneeuw op een randje na, alle doortekening verdwenen is. Ik zal je laten zien wat Lightroom allemaal aangeeft als overbelichte delen waar niets meer mee te beginnen is. Onderbelichte (donkere) delen zijn soms nog wel wat op te halen, maar overbelichting is veel erger: in de witte delen zit geen info en wat er niet is, kan ook niet verbeterd worden. Ik had je overigens bij een eerdere foto al eens gewezen op overbelichting. Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien die er positief uitspringt. Iets uit de stad, maar geen hekken of gevels van gebouwen. Het liefst een aantal gelijkaardigelos van elkaar staande objecten, zoals bijv. banken, die bij elkaar in de buurt staan en die je tot een aantrekkelijk geheel componeert. Het is een pittige opdracht die het nodige denkwerk vereist voor de knop definitief ingedrukt kan worden. Dushi
Welkom bij het volgende klasje, Ghkamp. Ik vind het een goed idee om naar iets anders te zoeken om niet twee op elkaar gelijke inzendingen te krijgen. Voor een ritme moet je zoeken naar een opeenvolging, een herhaling van patronen. Dat zit een heel klein beetje in de lange houten palen van de molen, maar daar is het patroon minder regelmatig. Veel duidelijker is dat, en je wijst daar terecht op, bij het hekwerk, al begrijp je dat het hek slechts een klein fragment is van de totale foto en daarom niet het eerste is wat de aandacht trekt. Daar komt nog bij dat het rechter deelvan het hek minder opvalt tegen de eveneens witte achtergrond. Het zijn wat aandachtspuntjes waar je een volgende keer op zou kunnen letten. Desalniettemin is het voor een eerste opname een verdienstelijke foto. Minder enthousiast ben ik over de kleuren. Ik bedoel niet de fletsheid, want dat komt door het matige licht in de wintermaanden. Maar wel de lichte blauwzweem in de foto, terwijl ik daar onlangs nog iets over geschreven had in de groep. Ik merk aan de inzonden foto´s dat je niet de enige bent die dit over het hoofd gezien heeft. Een beetje jammer is het wel. Bij je technische instellingen heb ik geen bijzondere opmerkingen. Ik ben slechts benieuwd waarom je kiest voor handmatige witbalans. Dat hoor ik graag van je. Zou je voor een volgende keer binnenshuis willen blijven en een R&S compositie willen maken met voorwerpen die je zelf bij elkaar plaatst? Je mag rustig een statief gebruiken, maar liever geen flits. Dushi
Hekken en palen zijn favoriete onderwerpen voor deze serie. En terecht, want dikwijls is er een aantrekkelijk ritmische herhaling te zien. Toch was ik een beetje onaangenaam verrast door deze opname, omdat ik net een aantal dagen geleden bij Sennet iets geschreven had over blauwzweem en dan verwacht je niet een foto binnen te krijgen die aan dit euvel lijdt. Ik ga het niet opnieuw uitleggen, maar heb wel de foto bewerkt, zodat je het verschil kunt zien. De foto laat beslist een ritmische opeenvolging van paaltjes zien, die tegen de sneeuw zeer scherp aftekenen. Wat dat betreft is de sneeuw heel welkom. Zelfs in de ogen waar de draden doorheen lopen is nog een zeker patroon te ontdekken. Dat komt mede door het gunstige lage standpunt dat je hier teecht gekozen hebt. Nog even naar de technische gegevens. Je hebt het diafragma stevig dichtgeknepen tot f/25. Waarom weet ik niet, want je legt het niet uit in je toelichting. Ik zou dat graag wel willen, want nu weet ik niet of de instellingen toeval zijn of bewust envalt er weinig van te leren. Voor de scherptediepte was het niet echt nodig en je sluitertijd komt daardoor in de gevaarlijke zone. De volgende opname komt uit de stad. Geen hek of een voorkant van een gebouw,maar meerdere objecten zoals zitbanken in een goed ritmisch en aantrekkelijk geheel geplaatst. Een pittige opdracht die erom vraagt er van alle kanten omheen te lopen en meerdere standpunten uit te proberen. Ik hoop dat het je gaat lukken met een topperte komen. En vergeet aub niet de goede toelichting niet. Dushi
Allereerst
een heel hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting. Ik stel dat zeer op
prijs en ik denk ook dat je er zelf profijt van kunt hebben. Veel lezen, en dat
kan gelukkig vaak gratis via internet, is zeker een goede hulp. Ik lees nog
dagelijks commentaren en reacties van gebruikers op diverse sites. Als je
vertrouwd bent met sluitertijden, ben je een flinke stap verder. Wat Lightroom
en Photoshop betreft, heb ik een voorkeur voor Lightroom vanwege het
gebruikersgemak. Photoshop kan feitelijk teveel voor de gewone fotograaf. Mocht
je daar vragen over hebben, dan kun je die altijd (privé) rustig vragen.
Dan nu naar de toto. Je zegt dat je uit tientallen een keuze hebt gemaakt.
Tientallen van deze plek of tientallen heel verschillende fotos. Het eerste
zou het meest leerzaam zijn. De brievenbus op de voorgrond (je naam hoeft van
mij niet in de foto, tenzij het je eigen brievenbus is) vind ik een heel goed
idee. Het geeft diepte aan de foto en er
zit zeker struktuur en ritme in de stenen. Wat ik ook goed vind, is het gele
aspect in de foto. Dat brengt me direct op kleuren. De bomen op de achtergrond
vind ik wat aan de paarse kant. Er ligt een zweem overheen. Dat kan ongemerkt
gebeuren, maar probeer wel bij de afwerking op dit soort dingen te letten. Je
bent overigens niet de enige, want ik zie de laatste dagen de nodige fotos
langskomen met een serieuze blauwzweem. Daar is al zo vaak over geschreven, dat
ik nu niet voor de zoveelste keer opnieuw wil beginnen. Maar het maakt de foto
niet fraaier. En dan nog een kleinigheid: als ik zo naar de bomen en de poort
van het gebouw kijk, lijkt het me dat de zaak een beetje naar rechgts helt. In
Lightroom is dat uitermate gemakkelijk te corrigeren. Nu begrijp je in welke
richting ik wat coreecties heb proberen aan te brengen.
Voor de volgende keer, en ik durf met dit weer niemand naar buiten te sturen,
weer graag net zo een doordacht goede foto met commentaar. Vanzelfsprekend van een heel ander onderwerp.
Dushi
Wat ritme en struktuur betreft, heb je een goede keuze gemaakt. Een stapel ongeveer even dikke boeken die in een lichte draai neergelegd zijn, geeft een mooi lijnenspel. Door de flits (geen gewoonte van maken om flitsfotos in te sturen aub) krijgen de boeken net dat schaduwrandje extra, hetgeen hier een voordeel is. Kennelijk heb je geen statief, want zelf zou ik niet de flits gebruiken, omdat het resultaat niet goed vooraf in te schatten is, behalve dat de foto goed belicht is. Ik vind het dus een geslaagde inzending. Als aanvulling heb ik nog een enkele vraag waarmee je wellicht je voordeel kunt doen. Je hebt een 55-200mm lens gebruikt, maar waarom gebruik je dan de stand 155mm? Was het niet meer voor de hand liggend geweest om richting 55mm te gaan? Je bent nu ruim twee meter van de boeken af gaan staan en gaat vervolgens de telestand gebruiken. Met 55mm vang je wat meer licht in de lens en kunje een kortere sluitertijd gebruiken, mogelijk zelfs zonder flits. Een andere optie is om een minder donkere dag uit te kiezen en de boeken dichter bij een raam te plaatsen. Zelf zou ik niet zozeer de rugtitels, maar de onderkant van de boeken in beeld gebracht hebben voor nog meer R&S. Dus de stapel boeken een kwartslag met de klok meedraaien.Wees niet bang om veel uit te proberen. Ik zie dat je nog niet zoveel fotos met deze mooie camera hebt gemaakt. Je hoeft niet bang te zijn voor snelle slijtage. Hoe meer je bewust probeert, hoe meer je leert. Gezien de weersomstandigheden durf ik niet een opdracht te geven voor buiten. Ik laat het helemaal aan je eigen idee over. Dushi
Een vermelding van de gegevens die ik in de exifs kan zien, is niet nodig. Wel zie ik graag een toelichting op het waarom van de gemaakte keuzes. Ook dit keer ontbreekt deze toelichting. Dat zou eens temeer interessant zijn, omdat je zelf aangeeft niet tevreden te zijn met de kleuren. Ik zou graag willen weten wat je allemaal uitgeprobeerd hebt om dit te verhelpen.Waarom je de witbalans ingesteld hebt op het licht van gloeilampen, begrijp ik niet. Wat R&S betreft is er zeker sprake van een herhaling van lijnen. Bij een lager standpunt (flink door de knieën zakken) zou dit vermoedelijk mooier in beeld gekomen zijn en was ook de achtergrond minder scherp naar voren gekomen. Ook hiervan weet ik niet wat je uitgeprobeerd hebt. Nogmaals: een gedegen uitleg van het waarom vind ik uitermate wenselijk. Kom nogmaals met iets uit de stad graag. Dushi
Goed gezien deze rieten zitting van een stoel.Er zit niet alleen een heel mooie ritmische herhaling in, maar ook nog eens een markante struktuur. Ik ben blij dat je zelf aangeeft steeds meer oog te krijgen voor dit soort zaken. Het is een van de aspekten die een foto aantrekkelijker kan maken. Gelukkig heb je, ondanks de kennelijk donkere omstandigeheden, het is nu eenmaal winter, niet gekozen voor een flitsfoto. Wel was het misschien mogelijk geweest de stoel dichter bij een raam te plaatsenom zo wat meer variatie te krijgen in het licht, maar dat komt wel in een van de volgende serie lessen. Door het zwakkere licht is de foto een tikje grijs geworden, maar met een nabewerkingsprogramma is een (automatische) correctie snel gemaakt. Op deze manier krijgt de foto wat meer pit. Mijn vraagwas om binnenshuis eens wat voorwerpen bij elkaar te leggen. Binnenshuis is gebeurd, maar zou je nog eens willen proberen een goede R&S foto te maken met door jezelf bij elkaar gebrachte voorwerpen? Je bent zonder meer op de goede weg, dus dat moet kunnen lukken. Dushi
Heel goed dat je zoveel standen uitgeprobeerd hebt, dat je bij deze foto niet meer weet wat het was. Je zou bijna zeggen: maar zo leer je ook niets. Gelukkig komt de techniek ons te hulp, want ik de exif gegevens, die automatisch bij de foto worden opgeslagen,kun je een heleboel dingen nog terugvinden. Ik zal je eens wat dingen vertellen die te zien zijn. Je hebt gewerkt met de Nikon D5000 met daarop een lens die stond op een brandpuntsafstand van 45mm. De verwerking heeft plaatsgevonden met Photoshop CS4 voor Windows. Je diafragma was 5.3 met een voorkeuze voor de sluiter (stand S), tijd 1/10e sec. (ik neem aan dat je een statief hebt gebruikt, maar dat staat niet in de exifs) bij een ISO waarde van 250 en je stond 40 cm van de stiften vandaag met de camera. De belichting van de camera staaat op voorkeur voor het midden en de flits is niet afgegaan. Je hebt geen belichtingscorrectie toegepast op de camera en ook de instellingen voor bijv. contrast, saturatie en scherpte zijn in de camera niet veranderd. Dat is al een aardige mond vol, nietwaar? Nu naar het hoofdonderwerp: R&S. De opeengestapelde stiften laten beslist een duidelijke struktuur zien. Ik merk dat je niet vergeten bent wat je in de vorige serie leerde over de compositie. Uitstekend! Vanwege de stapeling en de diverse soorten stiften en dopjes is een ritmische herhaling een beetje minder goed zichtbaar. De struktuur in het tafelkleed vind ik niet zo opvallend, maar geeft wel een heel mooie variatie in grijstinten in de ondergrond. Ook het gekozen standpiunt, zo laag boven het tafeloppervlak, is goed gekozen. Voor de volgende keer wil ik je uitnodigen om de stad in te trekken. Dushi
De toelichting die je geeft, is helaas wel erg summier. Bij een sluitertijd van 1/20ste seconde kan een ISO van 400 beslist geen kwaad. Dat heb je goed gedaan. Wel onstaat bij je camera snel ruis, maar dat zou je met Photoshop, je gebruikt zelfs CS5, gemakkelijk kunnen corrigeren. Het gekozen standpunt vind ik bijzonder interessant. Je zit dicht bij de slinger en kweekt daardoor een boeiende ritmische herhaling die ook nog eens heel kleurrijk is. De rest van de achtergrond is vager gebleven waardoor de aandacht direct uitgaat naar de slinger op de voorgrond. Een foto die heel goed past in deze serie lessen. Kun je voor de volgende keer, indien het weer het toelaat, komen met een of meer gebouwen, het mag ook een fragment zijn, maar dan niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd. En vergeet niet een goede toelichting op je keuzes. Dushi
Je hebt kennelijk een hele tijd nagedacht sinds de vorige keer. Toen wist je nog niet zo goed wat je wilde fotograferen, maar bij deze foto zie ik dat het nadenken beslist niet voor niets is geweest. Je laat een heel mooie en overduidelijke ritmische herhaling van lijnen zien. Dat is precies de bedoeling van deze serie. Ze staan een beetje schuin in het vlak met een mooie aflopende lijn aan de bovenkant als tegenwicht. Keurig gedaan.Door de lijnen heen zie je nog iets van een achtergrond. Net voldoende om het beeld nog wat aantrekkelijker te maken zonder dat het de aandacht afleidt.Ik vind dat je met een heel goed resultaat bent gekomen. Ik probeer vaak ook iets te zeggen over de technische instellingen, omdat ik merk dat nogal wat mensen daarmee worstelen. De handleidingen blinken zelden uit in heldere taal voor een fortograaf die net een nieuwe camera in de hand heeft. Je hebt doelbewust de ISO verhoogd om toch een behoorlijke (1/640ste sec.) sluitertijd te kunnen krijgen. Uitstekend. Desondanks een kleine toevoeging. Je hebt gewerkt met een 55mm lens. Met een dergelijke lens kun je over het algemeen nog goed naar een langzamer sluitertijd gaan, bijv. 1/100ste seconde. Niet dat jouw instelling verkeerd is, maar ik geef aan dat je meer mogelijkheden tot je beschikking had. Voor de volgende keer graag iets binennhuis waarbij je zelf een aantal voorwerpen bijeen brengt tot een ritmisch een aantrekkelijk geheel. Ik hoop op een even goede foto als deze keer. Dushi
Ja met die gladheid kunnen we als senioren beter maar dubbel oppassen, want op een gebroken heup zitten we niet te wachten. Je bent dus terecht binnenshuis gebleven. Als onderwerp heb je een mooie brandende lamp genomen. In de voet van de lamp zie in een bescheiden ritmische herhaling vanlichte en donkere vlakken, maar binnen het geheel van de foto is dit slechts een fragment. De lamp zelf zit vol met gevarieerde strukturele elementen, al vraag ik me af of dit niet beter zichtbaar gemaakt had kunnen worden. Daarmee kom ik toch weer op wat technische vragen en opmerkingen. Als eerste verbaast het me dat je een brandende lamp gaat flitsen. Rechttoe rechtaan flitslicht vervlakt heel snel een foto, maar bij een brandende lamp is het nadeel zelfs dubbel omdat je het mooie van de lamp weghaalt. Bovendien werk je met ISO 500 en 1/125ste seconde. Bij een statisch object als dit zijn dergelijke instellingen niet nodig. Ik heb geprobeerd met een flinke (overdreven) correctie te laten zien dat de lamp veel mooier is dan je weergegeven hebt. Zoek het voor de volgende keer nogmaals binnenshuis. Zonder flits uiteraard. Leg zelf eens een aantal (kleine) voorwerpen bij elkaar en en leg/zet ze zodanig dat een mooie ritmische herhaling ontstaat. Dushi
Natuurlijk mag je er gezellig bij komen zitten, Cato. Je bent van harte welkom. In je toelichting vind ik het bijzonder positief dat je echt op zoek bent naar geschikte onderwerpen. Het is het oog van de fotograaf, dat de foto maakt. En als je hiermee verder gaat, zul je ook steeds meer dingen zien waar anderen aan voorbij lopen en die fotografisch toch interessant zijn. Wat ik ook heel goed vind, is dat je inderdaad een detail hebt genomen. Dat levert vaak leuke verrassingen op, zoals blijkt. En nu naar R&S zelf. Struktuur laat deze foto zeker zien, al moet ik er eerlijk bij zeggen dat de manier van plaatsen in het beeld een tikje saai is. Vergeet niet wat je in de vorige serie geleerd hebt over de regel van derden. Die struktuur is mede zo goed zichtbaar, omdat je een mooie vage achtergrond hebt behouden (een mooie dof, zoals dat vaak genoemd wordt). De ritmische herhaling van de gewonden draad is weliswaar te zien, maar verdwijnt binnen het totale plaatje een beetje naar de achtergrond. Als je dat wilt benadrukken, moet je het wat pregnanter in beeld brengen. Het restje sneeuw vind ik een goede aanvulling op het donkere ijzer en geeft de foto net wat extras. Ikgeef je geen opdracht mee, maar ben gewoon heel beniewd naar wat je oog voor de volgende inzendinggaat zien. Dushi
Aangezien
iedere toelichting ontbreekt, zal ik een beetje moeten gissen. De spijlen van
het balkon laten een mooie herhaling zien, ondersteund door goed gebruik te
maken van het licht. Bij een wat lager standpunt had de achtergrond nog iets
minder aandacht getrokken.
Voor een volgende keer graag een opname uit de stad. En een goede toelichting
op het waarom.
Dushi
Allereerst heb ik met verbazing je uitleg gelezen. Een hele namiddag bezig geweest om een stukje van een trapleuning te fotograferen. Verbazing, omdat dit getuigt van een bijna professionele fotografische houding om te proberen het uiterste eruit te halen bij een opname als deze. Het zal duidelijk zijn dat dit een bijzonder aangename smaak bij me achter laat. Een heerlijk standpunt is het resultaat! Ik ga nog even verder met je gedegen toelichting. Uiteindelijk ben je gekomen tot dit mooie standpunt. Een zeer gedurfde en verrassende keuze en wellicht juist daarom bijzonder aantrekkelijk. De keuze voor het diafragma is te begrijpen, al kan ik me indenken dat een meer open diafragma ook een mooi plaatje had opgeleverd. Een Iso van 400 is goed te doen, al begrijp ik niet waarom niet nodig was, want met een sluitertijd van twee seconden is er toch vanaf statief gewerkt. Voor mij is het geen enkel probleem dat de foto nog wat bijgeschaafd is. We hebben die mogelijkheden en het perfecte plaatje komt zelden in één keer rechtstreeks uit de camera. Met een heerlijke foto als deze ga ik je creativiteit niet in de weg staan met een volgende opdracht. Je mag zelf iets heel anders bedenken. Dushi
Welkom bij de tweede serie Ducske. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, gaat het hier vooral om aantrekkelijk herhalingen van lijnen en/of patronen. Je brug is wat dat betreft een heel goede keuze. Het zonlicht accentueert op een heel nadrukkelijke en mooie manier de brugleuning. Mede door dit zonlicht is de achtergrond niet storend. De gebruikte technische instellingen van de camera geven geen reden tot commentaar, al zou ik daar de volgende keer wel graag enige toelichting op willen zien. Het is dus gewoon een goede opname voor deze serie. Slechts een enkele kleine tip wil ik nog meegeven. Allereerst zou ik de markante vertikale lijnen in de foto ook echt vertikaal zetten. Nu lopen ze een beetje uit het lood. En de tweede tip: sneeuw reflekteert heel snel het blauw van de lucht en gaat er dan blauw uitzien (blauwzweem). Ook dat heb ik even gecorrigeerd. De tips gaat overigens verder dan het strikte doel van deze serie, maar ik hoop toch dat het een hulp is naar beter fotograferen. Dushi
Aangezien iedere toelichting ontbreekt, zal ik een beetje moeten gissen. De spijlen van het balkon laten een mooie herhaling zien, ondersteund door goed gebruik te maken van het licht. Bij een wat lager standpunt had de achtergrond nog iets minder aandacht getrokken. Voor een volgende keer graag een opname uit de stad. Dushi
De boom bevat zeker struktuur, maar de poten van van de tafel rond de boom vallen veel meer op. En hebben ook een heel ander ritme. Je wil eigenlijk wat teveel. Ik beperk me daarom verder tot de boomtafel. Ik vind daar een fraai ritme in zitten, met name door het lage standpunt, al lees ik daar jammer genoeg niets over bij je uitleg. Juist dit standpunt is een van de sterke punten van deze foto. Bij zo een standpunt is het verstandig om echt te experimenteren: beetje meer naar links, beetje meer naar rechts, wat hoger, wat lager, stapje naar voren, enz. Je opmerking dat de foto een stap of 1-2 lichter had gemogen, vind ik een beetje vreemd. Allereerst: waarom heb je dat dan niet gedaan? Het heeft weinig zin om pas thuis te ontdekken dat de belichting niet optimaal is. En als tweede: in vrijwel ieder programma is achteraf een foto nog wat lichter of donkerder te maken. Overigens ben ik het niet helemaal met je eens, want de linkerbovenhoek is juist overbelicht. Kijk maar naar het histogram . Ik laat het ook nog even zien op een afdruk waar alle overbelichte delen rood zijn weergegeven. En toen ik toch bezig was, heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt, waaronder: linkerbovenhoek beetje donkerder maken, tafelblad rechtzetten, storende takjes linksboven buiten beeld brengen. Niet dat je dit nu al allemaal zelf moet gaan doen, maar er komt een moment dat je ook op dit soort zaken gaat letten. Voor de volgende opname wil ik graag iets zien dat je binnenshuis hebt gemaakt. Dushi
Alhoewel je een tijd weg bent geweest, wil ik je opnieuw nadrukkelijk vragen een uitleg te geven van de keuzes die je gemaakt hebt bij het nemen van de foto. Dat je er rustig de tijd voor neemt, is geen enkel bezwaar. De foto laat een mooi ritme en en aantrekkelijke struktuur zien. Doordat je gebruik hebt gemaakt van je grootste lensopening, is de achtergrond goed vaag gebleven (mooie dof).Over de gemaakte uitsnede , met name het vrijwel ontbreken van het zitgedeelte, valt te twisten.Ik wil graag een volgende opname van je zien met een gedegen toelichting op de keuze om bepaalde dingen te doen of juist niet te doen bij het maken van de foto. Dushi
De uitleg die je geeft, Joep, is heel goed. Dat je het ervaren hebt als een moeilijke opgave, betekent ook dat je er serieus je tanden in hebt gezet. Ik waardeer dat en voor jezelf is het leerzaam. De getoonde foto laat in de opeenvolging van de paaltjes een mooi ritme zien.De staan niet kaarsrecht achter elkaar en wellicht is dat wel zo charmant hier, omdat het hoort bij de vrije natuur. Je vermeldt niet dat het gras ook vol struktuur zit, al is dat wat grillig om echt op te vallen. Een ondergeschikt aandachtspunt in deze reeks is de wat zwakkere compositie van de opname. Technisch valt het op, dat je de camera zeer goed lijkt te kennen. Zowel belichting als witbalans is handmatig ingesteld en op het resultaat valt niets af te dingen.Uitstekend gedaan! Overigens zit je met een sluitertijd van 1/25 aan de langzame kant. Het zal je bekend zijn dat moderne cameras over het algemeen in de automatische stand uitstekend kunnen omgaan met belichting en witbalans. Mag ik voor de volgende keer vragen om te komen met een R&S-knaller van een gebouw? Dushi
Welkom aan Yelle met een foto van een hekwerk dat vol zit met meerdere strukturele en ritmische elementen. Het idee achter deze foto is dit heel goed. Ook de booglijn in de foto vind ik heel mooi, al neig ik ertoe om de belangrijke horizontale lijnen in dit beeld ook echt horizontaal te laten zijn. Ik ben blij dat je achteraf iets meer vertelt over het waarom.Zo had ik bijvoorbeeld graag meer willen weten over je standpunt. Heb je ook een hoger of lager standpunt uitgeprobeerd? Voor de volgende keer graag wat wat uitleg over waarom je iets doet. Technisch laat de foto een afwijkend histogram zien. Je had zelf al gezien dat de belichting niete optimaal is. Er zijn zowel onderbelichte delen (meestal minder vervelend) alsook uitgebeten lichte delen. Aan dat laatste is gewoonlijk weinig meer te corrigeren, al heb ik wel een poging gedaan (en nog wat kleine aanpassingen, maar dat moet je maar eens goed bekijken). Een goede foto dus, die qua belichting echter nog wat fraaier had gekund. Ik stuur een kleine aanpassing mee, maar niet alles valt goed te corrigeren. Kom je de volgende keer met iets dat je in je eigen huis gefotografeerd hebt? Dushi