Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
31-01-2011
Belinde met bestek
Jammer dat je door alle wachten opnieuw vergeten bent een toelichting te geven op de gemaakte keuzes. Zelf vind ik dat je met een bijzonder geslaagde opname komt voor deze serie. Ik zie een herhalingspatroon van golvende lijnen, deels meer donker, deels wat lichter. De slagschaduw maakt het nog interessanter, terwijl ook de ondergrond niet kaal en vlak is maar eveneens een patroon vertoont. Je moet met met statief gewerkt hebben met zo een langzame sluitertijd. Dat betekent dat je gerust het diafragma een stuk verder had kunnen dichtknijpen, maar persoonlijk ben ik blij dat je dit niet gedaan hebt. De onscherpte door de geringe scherptediepte draagt bij aan de foto, want je oog trekt nu vanzelf naar het scherpe punt ergens in het midden. De foto lijkt wel een zwart-wit opname, maar is het niet. Daardoor is de foto net ietsje warmer gebleven van toon dan wanneer je de omzetting wel gedaan had. Voor de aardigheid heb ik nog even een andere uitsnede gemaakt. Geen kritiek, gewoon een andere variant. Ik ben zeer gecharmeerd door je ingezonden foto. Mag ik voor de volgende keer iets verwachten uit de vrije natuur? En vergeet je dit keer de verantwoording van je keuzes niet? Dushi
Zo eenvoudig kan R&S nu zijn. Dit is een goed voorbeeld. De mooie gebogen lijnen van dakpannen goed in beeld gezet. Niet een heel dak, ook niet té dichtbij, nee, precies de goede uitsnede waardoor de gulden regel nog eens extra benadrukt wordt. Heel goed gedaan. Hoogstens een tikje grijs, maar dat zou in een nabewerking eenvoudig te corrigeren zijn, als je dat zou willen. Voor de volgende keer laat ik je volkomen vrij in de keuze. Probeer zelf zo creatief mogelijk te zijn. Dus niet iets dat herinnert aan een vorige opname. Heel veel succes daarbij. Dushi
Om maar direct met de deur in huis te vallen: het gemak waarmee je de ene na de andere mooie R&S foto te voorschijn tovert, is voor mij meer dan voldoende reden om je nu al door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. docent Cijbra. Proficiat! Aan de foto zelf heb ik slechts wat kleine aanpassingen aangebracht om het door jou gekozen accent nog meer te versterken. Een tikje minder blauw, iets meer croppen en dat soort dingetjes meer. De tweede opmerking is een technische. Als ik zie tot wat voor mooie fotos je al in staat bent met de Olympus SP590UZ, denk ik dat je nog veel meer plezier zou kunnen beleven aan een digitale reflex camera. Ik heb zelf tot mijn grote fotovreugde een vergelijkbare Olympus gehad maar indertijd vanwege het grote kwaliteitsverschil nooit de stap betreurd naar de D90. Ik wens je heel veel succes bij het vervolg. Dushi
De ritmische hrhaling in de paaltjes is overduidelijk. Meer verrassend voor mij is het geheel aan dorre blaadjes die vanuit een ogenschijnlijke warboel der natuur uiteindelijk bijeenkomen in een prachtig mozaiek. De kleuren passen goed bij elkaar en de verhoudingen zijn uitgebalanceerd in een mooie harmonie. Een opname met simpele rechthoekige vlakken die tezamen voor mij een aantrekkelijk geheel laten zien. Nu het ergste van het winterweer een beetje achter de rug lijkt, wil ik je vragen voor de volgende opname te komen met iets (steen, beton, staal, edm.) uit het straatbeeld. Dushi
Het meest opvallende in de foto zijn de planken van de omheining. Er is een mooi contrast tussen de donkere planken waar je tussendoor kijkt en de omheining waar het paard bij staat. Dat geeft struktuur aan de foto. Ritmiek is vooral te vinden in de omheining van het paard. Het zonlicht benadrukt dat extra. Dat het hoofd van het paard er maar half op staat, is jammer. Als je niet van standpunt kunt veranderen (dat is vaak een handicap voor een goede foto), had je toch ook kunnen wachten tot het paard in beweging kwam. Geduld is geen slechte eigenschap, ook niet bij het fotograferen. Voor de volgende keer mag je zelf een onderwerp uitkiezen, maar er mag niet iets op staan van hout of steen. Dushi
Ik bewonder je inzet om dit keer volledig handmatig te gaan werken. Dat zal aanvankelijk beslist de nodige correcties hebben opgeleverd. Het had niet gehoeven, maar ik heb er ook geen probleem mee als je het op deze manier wil doen. Kijkend naar de gekozen instellingen, valt me het open diafragma en de spotmeting op, iets dat bij het fotograferen van landschappen minder gebruikelijk is. De rij knotwilgen vertoont onmiskenbaar een ritmische herhaling, nog extra benadrukt door het mooie licht dat erop valt. De stevige boom past weliswaar niet in die herhaling, maar toont een aantrekkelijke struktuur en draagt tevens heel goed bij aan een fraaie compositie. Ik ben dus blij dat je die erbij hebt laten staan. Wat mij betreft ben je toe aan je allerlaatste inzending. Alle vrijheid in de keuze van je onderwerp om mij nog een keer te verrassen met iets heel moois inzake R&S. Dushi
Ook dit is een schot in de roos van R&S. Een heerlijk terugkerend ritme, dat zowel in de lichte als donkere zijde terug te vinden is. Zeer goed beperkt gehouden tot de kern van de zaak.Prachtig van licht, een goede compo met een aantrekkelijke diagonale lijn. Wat moet ik er nog meer van zeggen? Ik vind het gewoon een heel erg mooie foto. Je hebt nu drie keer een fraaie foto ingestuurd van een voorwerp. Kun je voor de volgende keer komen met een opname uit de natuur buiten? Dushi
Het is inderdaad zo dat met duidelijker (en dat mag recht of rond zijn) er eerder een struktuur in een foto komt.Een goede foto kenmerkt zich over het algemeen eerder door weinig, dan voor veel elementen. Je keuze voor de watertoren is een goede keuze. Zelf zie ik de meest opmerkelijke herhaling in het rechterdeel van de foto waar de kozijnen van de raampartij een goede ritmiek laten zien. Voor mij is het een geslaagde foto binnen deze reeks. Je opmerking over vervorming is terecht. Zodra de camera omhoog wordt gericht, ontstaat er een vertekening die het meest zichtbaar is bij rechte lijnen zoals een gebouw dat vaak heeft. Ik heb er al vaak op gewezen, maar het valt een beetje buiten deze serie lessen, dat dit achteraf met een programma als Photoshop heel goed te corrigeren is. Links staat de vertikale lijn perfect recht, maar aan de rechterkant zie je dat er een verloop is. Ik zal ten overvloede op dat punt nog een kleine correctie toepassen. Daarbij heb ik de raampartij meer recht willen zetten, maar de betonnen steunpilaar juist meer schuin naar voren komend. Dit slechts om je een idee te geven. Wat mij betreft mag je nog één keer met een inzending komen en ik reken erop dat het een geweldig mooie plaat gaat worden met volop R&S. Dushi
Ik zie het al helemaal voor me: jij met dit rek op je rug naar het bos toe. Als ik je onderweg was tegengekomen, had ik er zeker fotos van gemaakt! Dit is wel heel apart. Voor iemand die dermate creatief en hardwerkend is, kan ik alleen maar waardering opbrengen. De tegenstelling handdoekenrek (inclusief handdoeken!) en bomen, is buitengewoon boeiend voor mij. De belichting is helemaal op zijn plaats. Het rek staat op een sterk punt. Zowel in het rek als in de handdoeken zit een ritmische herhaling. Flippie, je mag met trots door aaar de volgende reeks! Ik geniet van een dergelijke creatieve foto meer dan de zoveelste obligate zonsondergang. Ik ben blij dat de werking van het diafragma je iets duidelijker is geworden. Maar met jouw camera zijn de instellingen mogelijk op dat punt wat lastiger dan met een spiegelreflex. Het was een genoegen je in mijn klasje te hebben. Succes bij Dieptewerking van meesteres Cijbra. Dushi
Zoals jullie plastic regentonnen hebben met houtnerven, zo hebben wij betonnen wandelpaden met houtnerven. De Amerikaanse cultuur weet er wat van te maken. Uit je toelichting begrijp ik, dat het je moeite kost om iets te vinden met R&S.Dat leren kijken is zeker niet altijd gemakkelijk, maar wel een basis voor fotograferen, tenzij je tevreden bent met een registrerende fotografie zoals dat nodig is voor bijvoorbeeld kranten. Gelukkig is je oog gevallen op een regenton die een keurig patroon van herhalingen laat zien en daarbinnen ook nog eens het aangebrachte nerfmotief.Wat compositie betreft is het minder uitdagend, maar als inzending voor R&S is het beslist een goede keuze geweest om dit vast te leggen. De volgende opracht ga je binnenshuis doen. Je brengt zelf enkele voorwerpen bij elkaar. Natuurlijk gaat de eerste aandacht daarbij uit naar R&S. Maar vergeet ook compositie en goed gebruik van het licht niet. Probeer daarbij creatief op zoek te gaan naar een aantrekkelijk camera standpunt. Statief gebruiken is geen enkel probleem. Flitslicht liever niet. Het maken van de foto is niet moeilijk, het nadenken over waten hoe je iets gaat fotograferen, daarentegen wel! Dushi
Evenals de vorige inzending is ook dit een verfrissende foto. Foto met blinkende voorwerpen zijn niet de gemakkelijkste. Dus je durft wel! In je uitleg maak jemelding van de warme kleurtemperatuur van het kunstlicht, vermoedelijk gloeilampen. Het was dus een uitstekend idee om de foto overdag nog eens te nemen onder andere lichtomstandigheden. Indien je in RAW zou werken, is de kleurtemperatuur overigens achteraf op eenvoudige wijze te corrigeren. Ook inzake R&S heb je goed werk verricht. Volop ritmische herhalingen van de glazen boleltjes die het meeste in het oog springen. En als dat in orde is, zit het vaak ook goed met de struktuur, zeker omdat het min of meer rechte lijnen zijn.Inzake de compositie kan ik helemaal meegaan met je diagonale lijn, al had ik de foto hozirontaal gespiegeld, omdat de bolletjes dan meer accorderen met de lees/kijkrichting die we gewend zijn. En het grote halve bolletje had ik net buiten de foto gelaten. Omdat je zo lekker creatief bezig bent, laat ik je opnieuw helemaal vrij in de volgende opdracht. Ik reken erop dat je wederom met iets moois komt. Dushi
De uitleg die je
bij de foto geeft, is zeer verhelderend. Ik begin bij het goed gekozen lage
standpunt, waardoor paal met draad gemakkelijker los komt van de achtergrond.
Dat doe je echter grotendeels teniet door je diafragma dicht te knijpen tot
f/22 (en een riskante sluitertijd van 1/15 seconde). Het gevolg is dat de bomen
nogal scherp in beeld komen en tezamen met de toch al warrige kluwen
prikkeldraadbijna een grote brei van
allemaal verschillende lijntjes worden, al doet de blauwe lucht beslist goed
aan de foto. Desondanksis dit bijna het
tegenovergestelde van een goede struktuur met enkele krachtige lijnen. Wat
struktuur betreft vind ik de paal nog het meest geslaagd. En de gaten in de paal
laten zeker ook een ritmische herhaling
zien. Als je eerdere commentaren doorleest, kun je zien dat ik in maart van het
afgelopen jaar een vergelijkbare reactie had gegeven. Probeer voor de volgende
keer een kriskras van lijnen te vermijden. Zoek het in de eenvoud.
Dushi
De vraag op het
einde of foto en uitleg stemmen tot tevredenheid, kan ik met een volmondig ja
beantwoorden. Ik kan het waarderen dat je de technische onvolkomenheden te lijf
bent gegaan. En het is je uitstekend gelukt. Dat is een verdienste waar jezelf
alleen maar plezier van kunt hebben. Hoe beter je de camera kent, hoe meer kans
op goede fotos. In de grijze lucht zit voldoende tekening, maar nergens heeft
dat geleid tot onderbelichte andere delen. Een foto met een uitgebalanceerde
belichting.
R&S is in ruime mate aanwezig in deze foto. De bankjes, de bestrating, het
vlechtwerk voor de platanen, de architektuur van het gemeentehuis: het is er
allemaal! Uitstekend gedaan. Wat me nog meer kan bekoren, is het lage
standpunt. En last but not least: de zorgvuldigheid waarmee je te werk bent
gegaan, tot en met de afwerking toe, want je hebt zelfs de foto nog gespiegeld.
Ik denk dat je dat goed gezien hebt.
Nu je hebt laten zien dat je zonder meer op de goede weg bent, zou ik graag nog
een allerlaatste inzending van je willen zien van een even grote zorgvuldigheid
en kwaliteit als deze mooie foto. Het onderwerp mag je helemaalzelf naar je smaak bepalen.
Dushi
Hartelijk
welkom bij de serie R&S, Tribaloma. Ik merk dat je je heel goed voorbereid
hebt, want je komt al direct met een toelichting die ik uitermate kan
waarderen. Ik heb daar geen kritische bemerkingen of tips bij. Je hebt het goed
doordacht. Kijkend naar het aspect van ritme en struktuur, zie ik heel
opvallend een prachtige struktuur in beeld, versterkt door de schitterende
ritmische herhaling van de veerlijnen. Ook de kleur is heel fraai in beeld
gezet. Voor mij een prachtige foto , al zou het gebruik van de sterke punten
(zie vorige reeks lessen) nog een tikje meer aandacht mogen hebben door de
opening wat minder centraal te plaatsen.
Geen opdracht voor de volgende keer, in de wetenschap dat je heel goed weet wat
er van je verwacht wordt. Laat je fantasie rustig de vrije loop en verras me
nogmaals met een zeer fraaie foto.
Dushi
Jammer genoeg ontbreekt ook deze keer de uitleg. Wat trof je in dit onderwerp? Welke standpunten heb je uitgeprobeerd? Vind je het zelf een geslaagde opname? En nogmaals: camera, sluitertijd, wel of geen flits enz. kan ik zien in de exifs. Van jou wil ik het waarom horen. Ritme en structuur is heel markant aanwezig in deze foto. Zowel de pilaren als de betonnen balken dragen daaraan bij. Goed is ook de eenheid van kleur en het vermijden van storende elementen in de achtergrond. Voor de volgende keer graag een opname uit de natuur. Dushi
Deze foto voldoet helemaal aan de opdracht die je de vorige keer meekreeg. De foto voldoet evenzeer aan de wens om te zorgen voor struktuur en ritmische herhalingen. De herhalingen laten zich zien in de drie geschakelde appartementen. Ritmeis overduidelijk aanwezig middels de grote grijze balken. Het is dus een prima foto voor deze serie. Zoals gebruikelijk probeer ik ook enkele tips te geven. In je korte toelichting praat je slechts over de ISO 100. Maar ik zie tevens een sluitertijd van 1/20ste seconde en een volledig open diafragma van de gebruikte lens. Die laatste twee elementen zullen je niet helpen om een gestoken scherpe foto te maken van een gebouw. En over R&S: ik heb een kleinere uitsnede gemarkeerd waarbij ik wat afwijkende lijnen buiten beeld heb gehouden om alle accent te leggen op de hoofdlijnen. En als laatste een kleine gele markering die je laat zien dat zelfs enkele brievenbussen in aanmerking kunnen komen voor deze serie. Voor de volgende keer geef ik een wat ruimere opdracht mee : wel buiten, maar geen gebouw. Dushi
In deze serie wordt het mensen niet gemakkelijk gemaakt.Zou het daardoor komen dat er soms van die verrassend goede en verfrissende opnames tussen zitten? Deze foto is er zo een. Een doodgewoon fietsenrek. Maar door een weloverwogen standpunt en het weglaten van alle onnodige en vaak storende elementen, levert het fotografisch een aantrekkelijke plaat op. Een prachtige ritmische herhaling van gebogen buizen, ronde haken en zwarte klemmen. Dit alles tegen een mooie ondergrond van een vooral grijzig (keurig ingehouden tonen) wegdeken sneeuw. Ik had gevraagd om een topper en je bent daar helemaal in geslaagd! Dit is ook een goed moment om met een duidelijk Proficiatafscheid te nemen en je met een gerust hart door te sturen naar de volgende reeks Dieptewerkingwaar Cijbra je deskundige begeleiding zal geven. Dushi
Een foto waarin de mooie struktuur het eerste is dat opvalt. Door het goed gekozen standpunt loopt de trapleuning fraai naar boven met een aantrekkelijke kijk op een raam daarboven. Het is een goed voorbeeld dat een zorgvuldig gekozen standpunt en compo heel snel een goede foto oplevert. Knap werk. Zoekend naar ritmische herhalingen komt dit vooral terug in de ronde ornamenten van de trapleuning. Naast al dit moois een enkele kleine tip. Ik ken de kerk niet echt (staat die niet op het plein bovenaan de steile helling?), maar als je zelf praat over de blauwe steun, dan veronderstel ik dat er iets teveel geel in de foto is geslopen. Van de grijze lucht is slechts een kaal wit vlak overgebleven. Ik laat dit nu niet opnieuw zien,maar kijk zelf maar eens naar het histogram. En tenslotte, maar dat is een arbitraire keuze, heb ik de vertikale lijnen in de foto een beetje meer rechtop gezet. Ik laat je helemaal vrij in de keuze om voor de volgende keer met een even aantrekkelijke opname te komen. Dushi
Dit is zonder meer een gave foto voor de serie. Je hebt goed gezien dat de fittingen vol ritmische herhalingen zitten. De groepering van het viertal tegen de ondergrond van hete kleedje geeft tevens een duidelijke struktuur aan de foto. Het is een genoegen een foto te zien die weer heel anders is dan alle eerdere opnames.Creativiteit is ook in de fotografie belangrijk. Dat je met RAW werkt heeft zeker voordelen, met name over de instellingen van de witbalans hoef je je minder zorgen te maken, omdat correcties achteraf heel gemakkelijk zijn.Het diafragma had in dit geval een tikje dichter mogen zijn, omdat niet alle fittingen even scherp zijn. Als je met statief gewerkt hebt, en dat verdient zeker aanbeveling voor een foto als deze, zou dat geen probleem moeten zijn. Al met al een heel geslaagde inzending waar ik met plezier naar gekeken heb. Zou het weer het toelaten om voor de volgende keer buiten iets te doen? Dushi
Actueel is je foto zeker. En de sneeuw maakt het contrast met de planken beslist groter. In de planken is, zoals je zelf aangeeft, de struktuur goed te zien. Tot zover kan ik helemaal met je meegaan. Maar op andere punten heb ik wel wat bemerkingen. Ik waardeer ten zeerste je poging om blauwzeem te vermijden, maar het is beslist geen oplossing om te foto dan maar te gaan overbelichten. Het resultaat is, dat in de sneeuw op een randje na, alle doortekening verdwenen is. Ik zal je laten zien wat Lightroom allemaal aangeeft als overbelichte delen waar niets meer mee te beginnen is. Onderbelichte (donkere) delen zijn soms nog wel wat op te halen, maar overbelichting is veel erger: in de witte delen zit geen info en wat er niet is, kan ook niet verbeterd worden. Ik had je overigens bij een eerdere foto al eens gewezen op overbelichting. Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien die er positief uitspringt. Iets uit de stad, maar geen hekken of gevels van gebouwen. Het liefst een aantal gelijkaardigelos van elkaar staande objecten, zoals bijv. banken, die bij elkaar in de buurt staan en die je tot een aantrekkelijk geheel componeert. Het is een pittige opdracht die het nodige denkwerk vereist voor de knop definitief ingedrukt kan worden. Dushi