Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-02-2011
Fotograafke met bloempotjes
Je komt met een goede keuze, Fotograafke. Ik zie een heel fraaie ritmische herhaling, niet alleen de potjes zelf, maar ook iedere keer de drie gaatjes in de bodem en de uitgespaarde driehoekjes. Wat dat laatste betreft had je dit kunnen versterken door bijv. drie rijen te nemen die wat minder breed zijn. Aanvullend wil ik even doorgaan op wat tenische zaken. Je werkt met een gloednieuwe D300s. Dat is een prachtige camera. Het is mij daarom een raadsel waarom de foto niet gestoken scherp lijkt. Is er mogelijk flink gecropt. Wel zie ik dat je een behoorlijke belichtingscorrectie hebt toegepast. Is dat om de achtergrond licht te houden?Reden genoeg dus om voortaan de toelichting nog wat uitgebreider te maken. De volgende keer wil ik graag iets zien van een gebouw, maar niet frontaal genomen. Dushi
Ik begin met een felicitatie, want je foto voldoet helemaal aan de gegeven opdracht. Door je te beperken tot een detail en niet een hele heg of boom hebt genomen, komt de struktuur goed zichtbaar naar voren in de takken. Ook zit er een prima ritmische herhaling in de naalden van de takken. Je mag dus verder gaan met de serie Dieptewerking onder de deskundige leiding van Cijbra. Gefeliciteerd! Voor je ons klasje gaat verlaten wil ik echter toch enkele bemerkingen plaatsen.Allereerst is je foto nogal donker. Ik zie weinig reden voor een handmatige belichting op de D90, want die kan het automatisch veelaluitstekend aan. Maar als je toch handmatig wil belichten, moet je het wel precies doen. De tweede opmerking betreft het diafragma. Je kiest voor een heel langzame sluitertijd van ¼ seconde. Je hebt ongetwijfeld een statief gebruikt. Bij een foto als deze is het dan echter niet nodig om met bijna open diafragma te werken. Blijf dus je instellingen in de gaten houden. Veel succes met het vervolg, Dushi
Je komt met een goede foto, Blackbird. De titel was je kennelijk vergeten. Er is in deze foto zowel een overduidelijke ritmische herhaling van rondingen en lichtjes te zien, mooi afgetekend tegen een donkere achtergrond. Het verloop van scherp naar onscherp spreekt me aan, al was dat effekt sterker geweest als je een minder dicht diafragma had gekozen. Voor de volgende keer graag een opname uit het stadsbeeld. En de toelichting graag zo concreet mogelijk, want daar kunnen anderen mogelijk ook wat van leren. Dushi
Welkom bij de tweede serie, Compo. Je hebt je goed voorbereid, want dit is een foto met een rijkdom aan R&S. Ik zou alleen graag zien dat je een korte uitleg gaf van het waarom: waarom dit onderwerp en standpunt, waarom deze instellingen op je camera. Daar bewust mee bezig zijn, kan ook voor jezelf een goede hulp zijn. Terug naar de foto. Ik zie een tweetal mooie ritmische herhalingen: de waaier van steunbalken en de planken van de vloer met de lichtspleten ertussen. De steunbalken dragen overigens ook bij aan een goede struktuur in de foto. Het is dus een zeer geslaagde opname voor deze serie. Overigens heb je het jezelf best lastig gemaakt, want je fotografeert donkere balken en planken tegen een vrij heldere lucht in. Met zo een groot lichtbereik heeft de camera wel enige moeite. Niet alleen is de lucht uitgebleekt, maar ook de uiteinden van de balken. De uitgebleekte delen zijn tijdelijk in rood weergegeven. Ik heb geprobeerd dit een beetje te corrigeren. Het uitstekend gekozen standpunt heeft dus ook zijn (technische) nadelen. Voorkomen is soms lastig, maar je zou wel na het maken van de foto even op het histogram kunnen kijken. En als je dat zou vergeten minstens bij de nabewerking. Photoshop heeft die mogelijkheden ook. Mag ik voor de volgende keer een aantal voorwerpen zien die je in huis zelf bij elkaar gebracht hebt in een aantrekkelijk geheel? Dushi
Een mooie foto waarvan ik graag geweten had wat je allemaal uitgeprobeerd had en waarom je deze uiteindelijk gekozen hebt. Twee zaken vallen direct op: de oude bast die hier een heel mooie grijsgroene rand laat zien, en het gebroken hart van de boom. Naar dat hart lopen prachtige rimpelige lijnen en een heel mooi ritmisch effect vertonen.Omdat je met nagenoeg geheel open diafragma hebt gewerkt, krijg je een lichte onscherpte in de achtergrond waardoor alle aandacht naar de stronk zelf gaat. Dit wordt nog versterkt door het mooie licht dat erop valt. Prima werk. Je mag met een afsluitende foto komen naar eigen keuze. Dushi
Wat een prachtig mooie kleuren zitten er in jouw plaat van een gebouw. Ik vind het een buitengewoon geslaagde foto geworden. Ook de compositie spreekt me zeer aan, al is dat natuurlijk onderwerp vaneen vorige serie. In de foto zit een goede ritmsiche herhaling in de planken en tevens in de ramen met spijlen. Nog veel duidelijker isde struktuur in de foto. De schuine plaatsing versterkt dat nog eens. Wat mij betreft mag je komen met een allerlaatste inzending, dit keer geheel vanuit de vrije natuur. Ik ben nu al benieuwd. Dushi
Natuurlijk mag er meteen een foto ingestuurd te worden, want je bent klaar met de vorige serie. Je bent van harte welkom. Wat je hier laat zien, vertoont inderdaad heel duidelijk een cyclische herhaling en tevens een fraaie struktuur. Het is een beetje jammer dat je niet meer uitlegt wat je geprobeerd hebt met de verschillende instellingen. Je hebt uiteindelijk gekozen voor een langzame sluitertijd in combinatie met een nogal gesloten diafragma. Dat is zeker niet verkeerd. De warme kleuren in deze opname vind ik ook mooi. Ik laat de compositie nu even buiten beschouwing, maar vergeet niet helemaal de regel van derden. De deels zichtbare tweede schijf op de achtergrond vind ik heel geslaagd. Voor de volgende keer mag je met iets komen van enkele voorwerpen die je binnenshuis zelf in een ritmische herhaling bij elkaar brengt. Dushi
Deze foto vertoont een veelvoud aan ritmische herhalingen. Dat is een heel sterk punt. Ik vermoed, maar je uitleg is bijzonder summier, dat je bewust gekozen hebt voor een grijze trui. Daar heb ik geen enkel probleem mee, maar zorg wel dat de opname niet té grijs wordt. Ietsje meer pit mag m.i. wel. Terwijl je de vorige keer zo goed had gelet op de regel van derden, mis ik dit nu een beetje. Wellicht dat daardoor ook de foto zo grijs overkomt: een heel groot vlak dat weinig variatie vertoont. Desondanks is het wat het aspekt vanR&S betreft een correcte opname. Als afsluitende inzending zou ik graag iets zien uit de vrije natuur met zo min mogelijk zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt zijn. Dus zeker geen foto van een hek of rij paaltjes. En graag vertellen waarom je iets op een bepaalde manier fotografeert. Dushi
Je eerste inzending is meteen de spijker op zijn kop. Een heel goede keuze, Fotograafke, alhoewel het een onderwerp is dat hier al meerdere keren naar voren is gekomen. Het is goed om naar eerdere inzendingen te kijken om daar van te leren. Om in het vervolg daarvan natuurlijk te proberen om met een heel oorspronkelijke opname te komen. De ingezonden foto laat op een uitstekende wijze een herhaling van patronen zien. De donkere schaduwrandengeven er een extra accent aan. Zou je voor de volgende keer willen komen meet een opname binnenshuis waarbij je zelf enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een ritmische herhaling. Dushi
Het streven naar eenvoud is een heel goed uitgangspunt. En door de sterke lijnen in deze foto is je dat goed gelukt. Het is dan vooral ook de struktuur die zich hier laat zien. Goed zichtbare ritmische herhalingen vallen mij niet echt op. De bladeren zijn daarvoor te klein en het bord, daarin verschil ik van mening met je, vind ik nogal storend in deze foto van een prachtig stukje natuur. Ik ben een beetje aan het poetsen geweest, en ook al is het niet al te best gelukt, het geeft hopelijk toch een beeld hoe het eruit ziet zonder dat erg nadrukkelijke bord. Ik durf gerust heel open te zijn met mijn persoonlijke mening, omdat ik al meerdere uitstekende fotos van je gezien heb. Laten we voor de volgende keer even een stapje terug doen. Neem binnenshuis een foto van enkele voorwerpen die je zelf in een goede ritmische herhaling bijeen gebracht hebt. Natuurlijk mag je ook compositie en licht (geen flitslicht) mee betrekken in je foto, maar het accent ligt hier op ritmische herhalingen en als je dat goed doet zit er vanzelf struktuur in de foto. Dushi
Een heel goede keuze om met deze enorme trap te komen als afsluiter. Het standpunt is heel goed gekozen. Niet alleen laat je op deze manier een veelvoud aan ritmische herhalingen zien, het benadrukt ook nog eens de hoogte van dit enorme bouwsel. En struktuur is er eveneens meer dan genoeg te zien. Ook de eenheid van kleur maakt de foto aantrekkelijk.Het zal duideijk zijn dat je hiermee met vlag en wimpel geslaagd bent voor deze reeks. Van harte gefeliciteerd! Je mag nu doorgaan met de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Succes daarbij! Dushi
Je laat zeker een mooie combinatie van kleuren zien. Een diepblauwe lucht waar de gele bouwkraan duidelijk tegen afgetekend staat.Ritme en tevens struktuuris er te zien in de driehoeken van de bouwarmen. Na deze inzending is het tijd om eens verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Gefeliciteerd. Ik wens je alle succes met het vervolg. Dushi
Strikt genomen is het niet de bedoeling dat je met een hele serie opnames komt, maar omdat ze allemaal meer dan voldoende zijn voor R&S, ben ik zo vrij geweest gewoon de eerste foto uit te kiezen ter bespreking. De ritmische herhaling springt er direct uit. Dat komt mede door de felgele kleur van de paaltjes. Heel aantrekkelijk is ook het lage standpunt van waaruit de foto genomen is.Je hebt gekozen voor een niet symetrische benadering en ik kan me daar goed in vinden. Het geeft meer uitdaging aan de foto. De foto is tevens een mooi opstapje naar de volgende reeks waar je nu aan mag deelnemen: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd. Je bent er helemaal klaar voor. Dushi
Opnieuw een foto die met de uiterste zorvuldigheid genomen is. Zowel standpunt als tijdstip zijn, zo lees ik in je toelichting, weloverwogen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe de andere 49 fotos van deze reeks eruit zien, maar wat je me hier voorschotelt,is heel erg mooi. Allereerst de goed afgetekende plakken ijs die in een aantrekkelijke compositie bij elkaar gezet zijn. Ook binnen die ijsvlakken zijn er nog gode strukturele elementen. Het donkere stukje linksonder hoort ook bij deze compositie. Over de rechterbovenhoek van de steen met zijn felle lichte rand ben ik wat minder enthousiast, maar was mogelijk niet anders op te lossen. Wat ik ook mooi vind, is het kleurenspel in het ijs. Het is een foto die meer accent legt op strukturen en nu eens minder op ritmische herhalingen. Dat is zeker niet de gemakkelijkste weg. Ik denk inderdaad dat je overal R&S ziet. Je hebt er kennelijk een goed oog voor. Voor de volgende keer iets uit het stadsbeeld, liefst iets met gebouwen. Ik reken opnieuw op iets moois. Dushi
Jammer dat je door alle wachten opnieuw vergeten bent een toelichting te geven op de gemaakte keuzes. Zelf vind ik dat je met een bijzonder geslaagde opname komt voor deze serie. Ik zie een herhalingspatroon van golvende lijnen, deels meer donker, deels wat lichter. De slagschaduw maakt het nog interessanter, terwijl ook de ondergrond niet kaal en vlak is maar eveneens een patroon vertoont. Je moet met met statief gewerkt hebben met zo een langzame sluitertijd. Dat betekent dat je gerust het diafragma een stuk verder had kunnen dichtknijpen, maar persoonlijk ben ik blij dat je dit niet gedaan hebt. De onscherpte door de geringe scherptediepte draagt bij aan de foto, want je oog trekt nu vanzelf naar het scherpe punt ergens in het midden. De foto lijkt wel een zwart-wit opname, maar is het niet. Daardoor is de foto net ietsje warmer gebleven van toon dan wanneer je de omzetting wel gedaan had. Voor de aardigheid heb ik nog even een andere uitsnede gemaakt. Geen kritiek, gewoon een andere variant. Ik ben zeer gecharmeerd door je ingezonden foto. Mag ik voor de volgende keer iets verwachten uit de vrije natuur? En vergeet je dit keer de verantwoording van je keuzes niet? Dushi
Zo eenvoudig kan R&S nu zijn. Dit is een goed voorbeeld. De mooie gebogen lijnen van dakpannen goed in beeld gezet. Niet een heel dak, ook niet té dichtbij, nee, precies de goede uitsnede waardoor de gulden regel nog eens extra benadrukt wordt. Heel goed gedaan. Hoogstens een tikje grijs, maar dat zou in een nabewerking eenvoudig te corrigeren zijn, als je dat zou willen. Voor de volgende keer laat ik je volkomen vrij in de keuze. Probeer zelf zo creatief mogelijk te zijn. Dus niet iets dat herinnert aan een vorige opname. Heel veel succes daarbij. Dushi
Om maar direct met de deur in huis te vallen: het gemak waarmee je de ene na de andere mooie R&S foto te voorschijn tovert, is voor mij meer dan voldoende reden om je nu al door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. docent Cijbra. Proficiat! Aan de foto zelf heb ik slechts wat kleine aanpassingen aangebracht om het door jou gekozen accent nog meer te versterken. Een tikje minder blauw, iets meer croppen en dat soort dingetjes meer. De tweede opmerking is een technische. Als ik zie tot wat voor mooie fotos je al in staat bent met de Olympus SP590UZ, denk ik dat je nog veel meer plezier zou kunnen beleven aan een digitale reflex camera. Ik heb zelf tot mijn grote fotovreugde een vergelijkbare Olympus gehad maar indertijd vanwege het grote kwaliteitsverschil nooit de stap betreurd naar de D90. Ik wens je heel veel succes bij het vervolg. Dushi
De ritmische hrhaling in de paaltjes is overduidelijk. Meer verrassend voor mij is het geheel aan dorre blaadjes die vanuit een ogenschijnlijke warboel der natuur uiteindelijk bijeenkomen in een prachtig mozaiek. De kleuren passen goed bij elkaar en de verhoudingen zijn uitgebalanceerd in een mooie harmonie. Een opname met simpele rechthoekige vlakken die tezamen voor mij een aantrekkelijk geheel laten zien. Nu het ergste van het winterweer een beetje achter de rug lijkt, wil ik je vragen voor de volgende opname te komen met iets (steen, beton, staal, edm.) uit het straatbeeld. Dushi
Het meest opvallende in de foto zijn de planken van de omheining. Er is een mooi contrast tussen de donkere planken waar je tussendoor kijkt en de omheining waar het paard bij staat. Dat geeft struktuur aan de foto. Ritmiek is vooral te vinden in de omheining van het paard. Het zonlicht benadrukt dat extra. Dat het hoofd van het paard er maar half op staat, is jammer. Als je niet van standpunt kunt veranderen (dat is vaak een handicap voor een goede foto), had je toch ook kunnen wachten tot het paard in beweging kwam. Geduld is geen slechte eigenschap, ook niet bij het fotograferen. Voor de volgende keer mag je zelf een onderwerp uitkiezen, maar er mag niet iets op staan van hout of steen. Dushi
Ik bewonder je inzet om dit keer volledig handmatig te gaan werken. Dat zal aanvankelijk beslist de nodige correcties hebben opgeleverd. Het had niet gehoeven, maar ik heb er ook geen probleem mee als je het op deze manier wil doen. Kijkend naar de gekozen instellingen, valt me het open diafragma en de spotmeting op, iets dat bij het fotograferen van landschappen minder gebruikelijk is. De rij knotwilgen vertoont onmiskenbaar een ritmische herhaling, nog extra benadrukt door het mooie licht dat erop valt. De stevige boom past weliswaar niet in die herhaling, maar toont een aantrekkelijke struktuur en draagt tevens heel goed bij aan een fraaie compositie. Ik ben dus blij dat je die erbij hebt laten staan. Wat mij betreft ben je toe aan je allerlaatste inzending. Alle vrijheid in de keuze van je onderwerp om mij nog een keer te verrassen met iets heel moois inzake R&S. Dushi