Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sloeber met gebouwen

Een heel mooie foto waar het oog via de ballustrade en de trap vanzelf geleid wordt naar het grote gebouw bovenaan de trap. Het markante geel van de ballustrade accentueert onmiskenbaar de ritmische herhaling van de vele boogjes. Iets minder duidelijk is dat bij de trap, maar ook daar is er een goed zichtbare herhaling van lijnen. Mogelijk had R&S nog sterker gekund door je meer te richten op de ballustrade als hoofdonderwerp, maar met het risico dat dit een veel minder mooie foto had opgeleverd.
De foto is erg helder van kleur, wat een beetje vreemd is omdat het weer volgens je eigen informatie grijs en eentoning was. Ik vermoed dat je stevig bezig geweest bent met de nabewerking. Gezien de instellingen van de camera (meting op pattern, contrast en saturation normaal), kan ik me niet voorstellen dat de D90 een sterk uitgebleekte lucht en een dergelijk groen gras als resultaat geeft. 
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien uit het straatbeeld.
Dushi





03-03-2011 om 13:55 geschreven door Marsje


01-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belinde met palen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze afsluitende foto heb je laten zien dat je hemaal klaar bent om verder te gaan bij de volgende serie: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd!
Je hebt een goede keuze gemaakt om de lensopening behoorlijk dicht te zetten teneinde alle palen scherp in beeld te krijgen. Daarbij heb je gekozen voor een oplossing die  maximale kwaliteit biedt: een lage ISO en in dit geval, zo vermoed ik, vanwege de sluitertijd noodzakelijkerwijze gebruik van statief. Dat statief heeft tevens als voordeel dat je alle rust hebt om tot een goede compositie te komen. Ik zie, naast de goede ritmische herhaling van palen en gaten, ook een aantrekkelijke aflopende lijn in de afbeelding. Er zullen mensen zijn die de neiging hebben om hier een links-rechts spiegeling toe te passen, maar het tegen de “leesrichting” in kijken stoort mij hier allerminst. Ik wens je heel veel succes met het vervolg.
Dushi

01-03-2011 om 19:13 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blackbird met tuinsetje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het geel en oranje steekt  werkelijk enorm af tegenover het blauw van het tuinsetje. De achtergrond is mooi donker gehouden. De planken van de tafel vertonen een rustige ritmische herhaling. De foto laat zien dat er zorgvuldig gecomponeerd is tot een bijna symetrisch geheel. Technisch verbaast het me een beetje dat het diafrsagma bij een 17mm lens dicht moest tot f/22 om alle planken scherp te krijgen, maar heel belangrijk is dit hier niet.De planken zijn in ieder geval gelukkig goed scherp.
Voor de volgende keer graag eens R&S zoeken in de buitenkant van je huis (of dat van de buren).
Dushi

01-03-2011 om 17:07 geschreven door Marsje


24-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sloeber met slipkettingen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is goed te zien dat je een tweetal slipkettingen van de hond (Flosh?)heel zorgvulig hebt neergelegd tot er een boeiende compositie gevonden was. Maar hier gaat het vooral om ritmische en herhalingen. Welnu, de talloze schakels van de kettingen, alsmede de ogen aan het uiteinde, laten een, in dit geval letterlijk, schitterende herhaling zien. Je hebt dat schiiteren zelfs willen benadrukken door een specifieke lichtbron te kiezen. Uitstekend gedaan. En zelfs aan de achtergrond is bewust gedacht, want  de lijnen van hete houten tafelblad lopen fraai schuin door het beeld. Heel bewust, heel goed werk. De volgende opdracht is geheel vrij.
Dushi

24-02-2011 om 18:34 geschreven door Marsje


23-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blackbird met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Aan een aantal zaken kan ik merken dat je bewust bezig bent om tot een goede opname te komen. Zo heb je terecht gelet op de achtergrond. Daardoor steken de spaken uitstekend af tegen het zwart. Ook de keuze voor een dichter diafragma is goed gedaan, omdat bij een frontale opname als deze de spaken liefst allemaal scherp moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat je wat moeite hebt gehad om geen overbelichte delen te krijgen bij het chroom. Helaas vermeld je niet wat je daarvoor gedaan hebt.
Ook wat R&S betreft, is het een heel geslaagde foto geworden. Je laat een bijzonder fraai spel van lijnen zien. De naaf heb je goed op een sterk punt gezet binnen het beeld.  Het kleine beetje rood geeft dat nog een extra accent. Je bent vrij in de volgende opdracht, graag buitenshuis.
Dushi

23-02-2011 om 03:53 geschreven door Marsje


22-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shopper met paaltjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Iedere cursist bepaalt zijn eigen tempo, Shopper, al zijn er mensen die het sneller willen doen dan het maximaal toegestane een keer per week. Ik ben blij dat je weer terug bent.
Het was niet echt nodig geweest om de opdracht van de vorige keer opnieuw te doen, maar deze foto van een rij palen is zeker beter geslaagd dan de vorige. Ook merk ik dat je de aanwijzingen goed gelezen hebt en dat doet me plezier, want ik probeer mensen zo goed mogelijk te helpen. Het gekozen diafragma is prima, evenals de fraaie lijn van de aflopende palen. En je hebt zo dichtbij gestaan, dat het warrige struikgewas op de achtergrond nauwelijks nog stoort.
Voor de volgende keer wil ik even heel iets anders zien: een serie voorwerpen die je zelf  een een aantrekkelijke ritmische herhalingen bij elkaar brengt.
Dushi

22-02-2011 om 23:59 geschreven door Marsje


21-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compo met keukenklopper
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het blijft voor sommigen lastig om uit te leggen wat men uitgeprobeerd heeft. Toelichtingen als  “ik heb met verschillende belichtingen gewerkt, en dit was de beste” geven natuurlijk geen enkele informatie. Je helpt vooral jezelf, maar ook anderen, door een nauwkeuriger omschrijving. Dit vast als huiswerk voor de volgende keren.
De foto zelf is goed gedaan, omdat de draden van de klopper een mooie ritmsiche herhaling vertonen. Maar er zou nog wat meer van te maken zijn met wat aandacht voor een kleine aanvulling.
De klopper dicht nu tegen de achterwand. Bij meer afstand komt de klopper mooier los, een betere depth of  field (dof), zoals dat zo mooi heet. Bovendien wordt dan de scheidingslijn tussen achterwand en keukenblad minder storend. Wat ik wel heel mooi vind, is de kleine weerspiegeling van de klopper in het keukenblad.
Omdat de foto wel binnenshuis is gemaakt, maar niet een combinatie is van meerdere voorwerpen, wil ik je nogmaals vragen een foto te maken die volledig voldoet aan de gegeven opdracht.
Dushi

21-02-2011 om 23:13 geschreven door Marsje


19-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelle met pluisje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt me niet teleurgesteld, Yelle. Allerminst, want dit soort opnames zijn beslist niet de gemakkelijkste. Je hebt gelijk dat er met een macrolens nog meer te behalen valt, een hele nieuwe wereld zelfs, maar zo een lens is wel een flinke greep in de buidel. Verschillende zaken maken dat dit een heel mooie foto is geworden. Allereerst het geduld om een dag later te kijken of het licht beter is. En verder de bewuste keuze voor een zo open mogelijk diafragma, want in de natuur is de achtergrond al gauw warrig en storend. Met deze foto ben je helemaal klaar voor de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Als je ook daar zo welbewust en doordacht te werk gaat, twijfel ik niet aan het succes. Een welgemeend proficiat  is hier zonder meer op zijn plaats!
Dushi

19-02-2011 om 21:17 geschreven door Marsje


18-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotograafke met bloempotjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een goede keuze, Fotograafke. Ik zie een heel fraaie ritmische herhaling, niet alleen de potjes zelf, maar ook iedere keer de drie gaatjes in de bodem en de uitgespaarde driehoekjes. Wat dat laatste betreft had je dit kunnen versterken door bijv. drie rijen te nemen die wat minder breed zijn. 
Aanvullend wil ik even doorgaan op wat tenische zaken. Je werkt met een gloednieuwe D300s. Dat is een prachtige camera. Het is mij daarom een raadsel waarom de foto niet gestoken scherp lijkt. Is er mogelijk flink gecropt. Wel zie ik dat je een behoorlijke belichtingscorrectie hebt toegepast. Is dat om de achtergrond licht te houden?  Reden genoeg dus om voortaan de toelichting nog wat uitgebreider te maken. De volgende keer wil ik graag iets zien van een gebouw, maar niet frontaal genomen.
Dushi

18-02-2011 om 19:03 geschreven door Marsje


17-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghkamp met takken

Ik begin met een felicitatie, want je foto voldoet helemaal aan de gegeven opdracht. Door je te beperken tot een detail en niet een hele heg of boom hebt genomen, komt de struktuur goed zichtbaar naar voren in de takken. Ook zit er een prima ritmische herhaling in de naalden van de takken. Je mag dus verder gaan met de serie Dieptewerking onder de deskundige leiding van Cijbra. Gefeliciteerd!
Voor je ons klasje gaat verlaten wil ik echter toch enkele bemerkingen plaatsen.  Allereerst is je foto nogal donker. Ik zie weinig reden voor een handmatige belichting op de D90, want die kan het automatisch veelal uitstekend aan. Maar als je toch handmatig wil belichten, moet je het wel precies doen. De tweede opmerking betreft het diafragma. Je kiest voor een heel langzame sluitertijd van ¼ seconde. Je hebt ongetwijfeld een statief gebruikt. Bij een foto als deze is het dan echter niet nodig om met bijna open diafragma te werken. Blijf dus je instellingen in de gaten houden.
Veel succes met het vervolg,
Dushi





17-02-2011 om 01:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blackbird met lichtjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een goede foto, Blackbird. De titel was je kennelijk vergeten. Er is in deze foto zowel een overduidelijke ritmische herhaling van rondingen en lichtjes te zien, mooi afgetekend tegen een donkere achtergrond. Het verloop van scherp naar onscherp spreekt me aan, al was dat effekt sterker geweest als je een minder dicht diafragma had gekozen. Voor de volgende keer graag een opname uit het stadsbeeld. En de toelichting graag zo concreet mogelijk, want daar kunnen anderen mogelijk ook wat van leren.
Dushi

17-02-2011 om 01:44 geschreven door Marsje


13-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compo met molen

Welkom bij de tweede serie, Compo. Je hebt je goed voorbereid, want dit is een foto met een rijkdom aan R&S. Ik zou alleen graag zien dat je een korte uitleg gaf van het waarom: waarom dit onderwerp en standpunt, waarom deze instellingen op je camera. Daar bewust mee bezig zijn, kan ook voor jezelf een goede hulp zijn.
Terug naar de foto. Ik zie een tweetal mooie ritmische herhalingen: de waaier van steunbalken en de planken van de vloer met de lichtspleten ertussen. De steunbalken dragen overigens ook bij aan een goede struktuur in de foto. Het is dus een zeer geslaagde opname voor deze serie. Overigens heb je het jezelf best lastig gemaakt, want je fotografeert donkere balken en planken tegen een vrij heldere lucht in. Met zo een groot lichtbereik heeft de camera wel enige moeite. Niet alleen is de lucht uitgebleekt, maar ook de uiteinden van de balken. De uitgebleekte delen zijn tijdelijk in rood weergegeven. Ik heb geprobeerd dit een beetje te corrigeren. Het uitstekend gekozen standpunt heeft dus ook zijn (technische) nadelen. Voorkomen is soms lastig, maar je zou wel na het maken van de foto even op het histogram kunnen kijken. En als je dat zou vergeten minstens bij de nabewerking. Photoshop heeft die mogelijkheden ook.
Mag ik voor de volgende keer een aantal voorwerpen zien die je in huis zelf bij elkaar gebracht hebt in een aantrekkelijk geheel?
Dushi







13-02-2011 om 14:29 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belinde met boomstronk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een mooie foto waarvan ik graag geweten had wat je allemaal uitgeprobeerd had en waarom je deze uiteindelijk gekozen hebt. Twee zaken vallen direct op: de oude bast die hier een heel mooie grijsgroene rand laat zien, en het “gebroken” hart van de boom. Naar dat hart lopen prachtige rimpelige lijnen en een heel mooi ritmisch effect vertonen.  Omdat je met nagenoeg geheel open diafragma hebt gewerkt, krijg je een lichte onscherpte in de achtergrond waardoor alle aandacht naar de stronk zelf gaat. Dit wordt nog versterkt door het mooie licht dat erop valt. Prima werk. Je mag met een afsluitende foto komen naar eigen keuze.
Dushi

13-02-2011 om 13:59 geschreven door Marsje


11-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelle met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wat een prachtig mooie kleuren zitten er in jouw plaat van een gebouw. Ik vind het een buitengewoon geslaagde foto geworden. Ook de compositie spreekt me zeer aan, al is dat natuurlijk onderwerp van  een vorige serie. In de foto zit een goede ritmsiche herhaling in de planken en tevens in de ramen met spijlen. Nog veel duidelijker is  de struktuur in de foto. De schuine plaatsing versterkt dat nog eens. Wat mij betreft mag je komen met een allerlaatste inzending, dit keer geheel vanuit de vrije natuur. Ik ben nu al benieuwd.
Dushi

11-02-2011 om 01:50 geschreven door Marsje


10-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Super Blackbird met sinaasappel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Natuurlijk mag er meteen een foto ingestuurd te worden, want je bent klaar met de vorige serie. Je bent van harte welkom. Wat je hier laat zien, vertoont inderdaad heel duidelijk een cyclische herhaling en tevens een fraaie struktuur. Het is een beetje jammer dat je niet meer uitlegt wat je geprobeerd hebt met de verschillende instellingen. Je hebt uiteindelijk gekozen voor een langzame sluitertijd in combinatie met een nogal gesloten diafragma. Dat is zeker niet verkeerd. De warme kleuren in deze opname vind ik ook mooi. Ik laat de compositie nu even buiten beschouwing, maar vergeet niet helemaal de regel van derden. De deels zichtbare tweede schijf op de achtergrond vind ik heel geslaagd.
Voor de volgende keer mag je met iets komen van enkele voorwerpen die je binnenshuis zelf in een ritmische herhaling bij elkaar brengt.
Dushi

10-02-2011 om 18:13 geschreven door Marsje


08-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghkamp met trui

Deze foto vertoont een veelvoud aan ritmische herhalingen. Dat is een heel sterk punt. Ik vermoed, maar je uitleg is bijzonder summier, dat je bewust gekozen hebt voor een grijze trui. Daar heb ik geen enkel probleem mee, maar zorg wel dat de opname niet té grijs wordt. Ietsje meer “pit” mag m.i. wel. Terwijl je de vorige keer zo goed had gelet op de regel van derden, mis ik dit nu een beetje. Wellicht dat daardoor ook de foto zo grijs overkomt: een heel groot vlak dat weinig variatie vertoont. Desondanks is het wat het aspekt van  R&S betreft een correcte opname.
Als afsluitende inzending zou ik graag iets zien uit de vrije natuur met zo min mogelijk zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt zijn. Dus zeker geen foto van een hek of rij paaltjes. En graag vertellen waarom je iets op een bepaalde manier fotografeert.
Dushi





08-02-2011 om 21:03 geschreven door Marsje


07-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotograafke met dakpannen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je eerste inzending is meteen de spijker op zijn kop. Een heel goede keuze, Fotograafke, alhoewel het een onderwerp is dat hier al meerdere keren naar voren is gekomen. Het is goed om naar eerdere inzendingen te kijken om daar van te leren. Om in het vervolg daarvan natuurlijk te proberen om met een heel oorspronkelijke opname te komen. De ingezonden foto laat op een uitstekende wijze een herhaling van patronen zien. De donkere schaduwranden  geven er een extra accent aan. Zou je voor de volgende keer willen komen meet een opname binnenshuis waarbij je zelf enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een ritmische herhaling.
Dushi

07-02-2011 om 03:19 geschreven door Marsje


05-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sloeber met beekje

Het streven naar eenvoud is een heel goed uitgangspunt. En door de sterke lijnen in deze foto is je dat goed gelukt. Het is dan vooral ook de struktuur die zich hier laat zien. Goed zichtbare ritmische herhalingen vallen mij niet echt op. De bladeren zijn daarvoor te klein en het bord, daarin verschil ik van mening met je, vind ik nogal storend in deze foto van een prachtig stukje natuur. Ik ben een beetje aan het poetsen geweest, en ook al is het niet al te best gelukt, het geeft hopelijk toch een beeld hoe het eruit ziet zonder dat erg nadrukkelijke bord. Ik durf gerust heel open te zijn met mijn persoonlijke mening, omdat ik al meerdere uitstekende foto’s van je gezien heb.
Laten we voor de volgende keer even een stapje terug doen. Neem binnenshuis een foto van enkele voorwerpen die je zelf in een goede ritmische herhaling bijeen gebracht hebt.  Natuurlijk mag je ook compositie en licht (geen flitslicht) mee betrekken in je foto, maar het accent ligt hier op ritmische herhalingen en als je dat goed doet zit er vanzelf struktuur in de foto.
Dushi





05-02-2011 om 17:32 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fideelken met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel goede keuze om met deze enorme trap te komen als afsluiter. Het standpunt is heel goed gekozen. Niet alleen laat je op deze manier een veelvoud aan ritmische herhalingen zien, het benadrukt ook nog eens de hoogte van dit enorme bouwsel. En struktuur is er eveneens meer dan genoeg te zien. Ook de eenheid van kleur maakt de foto aantrekkelijk.  Het zal duideijk zijn dat je hiermee met vlag en wimpel geslaagd bent voor deze reeks. Van harte gefeliciteerd!  Je mag nu doorgaan met de volgende reeks: Dieptewerking  o.l.v. Cijbra. Succes daarbij!
Dushi

05-02-2011 om 01:00 geschreven door Marsje


04-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilfried met bouwkraan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je laat zeker een mooie combinatie van kleuren zien. Een diepblauwe lucht waar de gele bouwkraan duidelijk tegen afgetekend staat.  Ritme en tevens struktuur  is er te zien in de driehoeken van de bouwarmen. Na deze inzending is het tijd om eens verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Gefeliciteerd. Ik wens je alle succes met het vervolg.
Dushi

04-02-2011 om 01:02 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!