Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-05-2011
Leoke met gebouw
Je komt met een heel mooie afsluitende foto. Dus allereerst mijn felicitaties. Je mag door naar Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Om te beginnen heb je een heel mooie gevel uitgekozen: een hele wand vol kleurige tegeltjes die een prachtig patroon vertonen. Niet regelmatig in vorm, maar toch boeiend door een aantal basiskleuren die telkens terugkeren. Alhoewel dat allereerst de verdienste is van de architect, heb je het heel mooi gezien. En wat je ook goed gedaan hebt, is het ingenomen standpunt, waardoor ook de grote lijnen in de foto aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Ik denk dat de foto in staand formaat, en dan zou ik alleen de rechterhelft kiezen, het ook goed zou doen. Veel succes met het vervolg. Dushi
Dit is een foto die een keurig ritmische herhaling op meerdere manier vertoont. Natuurlijk in de trapleuning, maar ook in de treden zelf. Met een goedgekozen diafragma is het hoofdonderwerp over de volle breedte scherp afgebeeld. Daardoor is de achtergrond neit helemamal vaag, maar dat vormt geen enkel problem, want door de stand van het licht steekt de leaning scherp af tegen de lichte muur erachter. Datzelfde licht zorgt ook met zijn schaduwen voor meer speelsheid bij de treden van de trap zelf. Zonder meer goed gedaan. Mag ik voor de volgende keer wat uit de vrije natuur zien? Dushi
Je hebt hier een heel goede keuze maakt en weet dat prima uit te leggen. Nu kan ik zien dat het geen toevalstreffer is, maar een bewuste keuze. Niet alleen het klavier van de piano, maar door het goed gekozen standpunt ook de houten vloer, laat een mooi patroon zien. Het sterketegenlicht is inderdaad een beetje jammer, maar soms is daaar weinig aan te doen. Ik heb tot slot nog een enkele kleine tip. Allereerstheb ik de foto een beetje gedraaid voor een speelser compositie. Als tweede heb ik het blauw uit de witte toetsen verwijderd en tevens iets meer tekening gegeven in de zwarte toetsen. Het zijn nabewerkingen die kunnen helpen een foto zo goed mogelijk te presenteren. Ik zei hierboven tot slot. Dat wil hier ook zeggen dat je met deze mooie foto geslaagd bent voor deze serie en door mag gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat, en ik wens je daarbij veel succes! Dushi
In deze foto laat zich een mooie ritmische herhaling zien van keurig gestapelde wijnflessen. Naast de regelmatige herhaling is er ook voldoende variatie, bijvoorbeeld in de doppen. De foto is redelijk scherp, iets wat wel een prestatie genoemd mag worden bij een sluitertijd van ongeveer een halve seconde uit de hand genomen. Dat er ruis te zien is, is bijna onvermijdelijk bij 6400 ISO, maar stoort me niet zo.Het zijn de beperkingen van een foto maken in een nogal donkere ruimte waar werken met statief niet gewenst wordt. Alles bij elkaar een verdienstelijke opname. Voor de volgende keer mag je eens iets gaan uitzoeken in de vrije natuur (geen hekken of gebouwen dus). Dushi
Eerst maar even een korte uitleg, want kennelijk is er wat verwarring over scherptediepte. Je hebt heel bewust gekozen (diafragmavoorkeur) voor een vrij dicht diafragma. Dat is een goede manier om meer scherpte te krijgen over een groter bereik. Dit effekt is bij een full-frame (FX) camera nog sterker dan bij een gecropt (DX) beeldformaat. Zowel de foto van de berken als die van het hek zijn op vergelijkbare manier genomen: een telestand van ongeveer 155mm-175mm en een vergelijkbaar diafragma. Wat echter ook van belang is, en dat speelt hier een rol, is de afstand tussen camera en hoofdonderwerp, én de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond. Bij de berken ligt je focuspunt op een afstand van ruim 23 meter en is de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond heel gering. Bij het hek daarentegen sta je op een afstand van 5 meter en is het gebouw achter het hek veel verder weg. Daardoor is het gebouw toch relatief onscherp. Overigens is dat dof (depth of field) en geen bokeh, want dat laatste heeft mede met lichtbronnen te maken, een verwarring die men overigens heel vaak tegenkomt. Mocht dit alles niet helemaal duidelijk zijn, aarzel dan niet (privé) aanvullende vragen te stellen. En als laatste over de technische instellingen: je fotografeert in RAW. Aanpassingen in de witbalans hoeven dan feitelijk niet meer gemaakt te worden: dit kan allemaal achteraf. En AF-C (alhoewel ik dat bijna ook altijd gebruik) is natuurlijk niet echt nodig bij een statisch onderwerp als dit. De foto met het hek, zeker in zijn frontale opstelling vanwege de dof, vind ik goed gezien. Het is een heel subtiele manier van ritme aanbrengen, maar ik vind het heel origineel voor deze serie. Ik heb slechts het hek ietsje rechter getrokken en zou willen dat het paard er wat beter op stond. Na deze geslaagde opname, is het voor de volgende keer vrije keuze. Creativiteit wordt daarbij zeer gewaardeerd. Dushi
Een geslaagde opname waarin een goede struktuur te zien is in zowel de achtergrond als de blauwe druifjes. Wat bij meer fotografen geldt: probeer je zoveel mogelijk te beperken tot het hoofdonderwerp en laat alle omringende zaken gewoon weg. Het leidt hoogstens de aandacht af. Ook hier heb ik een stevige uitsnede gemaakt teneinde dit te illustreren. Misschien dat je met deze opmerking je voordeel kunt doen bij de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg. Dushi
Je hebt een zeer goede keuze gemaakt door je oog te laten vallen op dit gebouw. Maar eens temeer wordt duidelijk dat fotograferen niet zozeer iets registreren is. Dat doen fotografen die voor de krant werken en dat is ook hun werk. Maar fotografie als manier van uitdrukken (we gaan dan in de richting van kunst) is meer dan registreren. In dit geval is het de bedoeling dat je een spel van vlakken en lijnen tot uitdrukking brengt. Het gaat dus niet om het gebouw, maar om vlakken en lijnen. En zoals zo vaak betekent dit: less of more. Oftewel, beperk je echt tot de hoofdzaak van wat je wilt uitdrukken. Lantaarnpalen, gras, mensen enz. dragen hiernietbij aan versterking van de ritmische elementen. Ik heb even een fragment van het gebouw genomen om dat te illustreren. Neem dit mee als gedachte naar de volgende reeks, want je bent wel ruimschoots geslaagd voor deze reeks.Gefeliciteerd en alle succes bij de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Dushi
Het valt niet te ontkennen dat er een zeer regelmatige ritmische herhaling zit in de elkaar overlappende latten. Daardoor ontstaat er een mooi spel van lichte en donkere vlakken. In die zin is de foto zonder meer geschikt voor deze reeks. De reden waarom ik toch niet helemaal tevreden ben, is dat deze foto (draai hem een kwartslag) erg veel lijkt op een eerdere foto: die van de gevel. Technisch valt er weinig op aan te merken. Hoogstens is de sluitertijd voor de gebruikte 130mm aan de krappe kant,maar toch vind ik de foto scherp genoeg. Goed gedaan. Ik laat je weiswaarl opnieuw de vrije hand in de volgende inzending, maar zou toch graag een foto zien die een grotere variatie geeft van herhalingen en vlakken. Een heel ander soort foto dus. Wil je dat proberen? Dushi
Het is interessant te horen, dat je niet meer weet met welke diafragmawaarde de foto genomen is. Je hebt notabene diafragmavoorkeur gebruikt. Gelukkig hebben we nog de exifgegevens. Ik was al verbaasd dat je met een sluitertijd van 1/30ste seconde zo een mooie scherpe foto kon maken. De zoomlens heb je echter helemaal op de groothoekstand (18mm) gebruikt, waardoor dit toch goed mogelijk was zonder statief. Door het bijeenplaatsen van twee paar gelijkaardige schoenen heb j een aantrekkelijke herhaling van patronen gecreëerd. Dat valt natuurlijk het meest op bij de neuzen. Ook in de veters echter zit een goede ritmische herhaling. Door de plaatsing heb je ook nog op goede wijze struktuur aangebracht in het beeld. Voor de volgende inzending mag je de fantasie de vrije loop laten. Probeer maar eens mijn fantasie te prikkelen. Dushi
Opnieuw is er nauwelijks uitleg bij je foto, behalve een technische opmerking die ik in de exifs kan zien. In dit geval is hetontbreken van de uitleg heel herkenbaar, want ik zie wel een kluwen van mosjes, maar nauwelijks een rustige ritmische herhaling of een krachtige struktuur. Bij uitzondering heb ik de foto teruggebracht tot de kern en een omzetting gemaakt naar zwart-wit. Dan wordt hopelijk sneller duidelijk wat ik bedoel. Ik vind het een foto waarvan ik niet goed weet waar ik naar moet kijken.Graag zie ik een nieuwe foto tegemoet. Dit keer met een goede uitleg waarom je deze zo geschikt vind voor de serie ritme en struktuur. Ik begrijp dat het een zware opgave is, maar ik hoop dat je het gaat proberen. Dushi
Alhoewel het niet de bedoeling is dat er meerdere fotos tegelijk besproken worden, kan ik aan ingestuurde fotos wel merken dat je precies begrijpt wat de opzet van deze serie is. De inzending van ineengestapelde jampotten vertoont zeker op meerdere manieren een ritmische herhaling. Dat je ook goed gelet hebt op de achtergrondm (die keurig recht staat), valt slechts te prijzen. De scherpte is over de volle breedte heel goed. De opmerkingen die nu volgen, gaat strikt genomen een beetje verder dan R&S, maar wellicht kan het helpen naar nog mooiere fotos . De achtergrond neemt een groot deel van de foto in beslag. Met een andere uitsnede wordt de compositie mogelijk nog wat aantrekkelijker. De tweede opmerking betreft het licht: nu staat alles er zeer duidelijk op, maarzou eenzelfde opname ook te maken zijn met spannender licht? Voor de volgende keer graag iets (gebouwen edm.) uit het stadsbeeld. Dushi
Als Senior zie ik gelukkig soms niet zo goed. En in mijn nabewerking oogt de foto toch redelijk scherp. Voor mij een heel geslaagde foto die boordevol zit met ritmische herhalingen en strukturele elementen.Helaas voor mij en gelukkig voor jou betekent dit, dat we afscheid gaan nemen van elkaar. Proficiat! Je bent helemaal klaar om door te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra die je alle kneepjes van dat vak zal bijbrengen. Enne, de regel van derden niet helemaal vergeten, hè? Dushi
Gelukkig had ik de eerdere inzending nog niet beoordeeld, want deze is inderdaad beter geslaagd. En hier letten we natuurlijk vooral op R&S. Nu zijn natuurfotos, en zeker een overzicht, niet de gemakkelijkste voor deze serie. Om achteraan te beginnen: ik vind het goed gevonden om nadrukkelijk rekening te houden met de achtergrond. In de stenen van de oprit zit overduidelijk een mooi terugkerend patroon. In de takken van de picea zit door de grotere afstand eenzelfde herhaling wat minder opvallend. De roodbruine knoppen steken weliswaar goed af tegen het groen, maar de herhaling is, zoals we dat kennen van de natuur,nogal grillig. Ook de ritmiek van de naalden bij de uiteinden is te klein in het totale beeld om een opvallende rol te spelen. Het gekozen moment getuigt van een goede kennis van de natuur. Technisch is het een bijzonder knappe foto.Aan de foto is volstrekt niet te zien dat hier gewerkt is met een ISO van maar liefst 6400! Maar deze full-frame camera van Nikon kan het met gemak aan. De gebruikte 17mm is een groothoek die goed van pas kwam als het gaat om het opvangen van de beweging in de taken en het goed weergeven (primaf/11) van de achtergrond.In gunstiger weersomstandigheden zou een kleine tele meer accent op de R&S van een enkele tak kunnen leggen. Voor de volgende keer graag een opname binnenshuis van enkele zelf bij elkaar gebrachte voorwerpen. Dushi
Dit is een heel mooie binnenkomer. De schelp vertoont een heel mooie herhaling van ribben. Die ribben geven tevens struktuur aan de foto. En zoals gebruikelijk in de natuur: allerminst saai, maar juist boeiend door voortdurende kleine variaties in lijn en kleur.Ook de achtergrond is goed gekozen bij de kleuren van de schelp. Een foto waar ik met plezier naar kijk. Voor de volgende keer zie ik graag enkele voorwerpen die je zelf binnenshuis zodanig bij elkaar legt dat er een aantrekkelijke herhaling van patronen ontstaat. Dushi
Met deze afsluitende opname ben ik heel blij, want je komt met een foto waar, binnen een grote eenheid van kleur, een bijzonder krachtige struktuur te zien valt. Dat komt niet in de laatste plaats door een goede keuze van de lensopening, waardoor er heel veel scherpte in de foto zit. Daarnaast worden alle oneffenheden in het blad extra geaccentueerd door het fraaie licht. Dat je tenslotte bij de afwerking ook nog eens goed gekeken hebt naar de compositie, heeft mede bijgedragen aan deze heel mooie foto. Een welverdiend proficiat is dan ook zonder meer op zijn plaats. Ik wens je alle succes bij de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Dushi
De foto die je instuurt zit boordevol ritmische herhalingen, zoals je zelf al aangeeft. Op de voorgrond de planken van de bank, nog eens mooi herhaald in de schaduw eronder. Daarachter de latten van de vuilnisbak en nog verder naar achteren de prachtige vormen van het (fietsen)rek.Het enige advies dat ik je nog mee kan geven, is: probeer je nog meer te beperken tot één hoofdonderwerp. Less is more, zeggen de Amerikanen. Dat betekent dat je ook een prachtige R&S had kunnen maken van bijvoorbeeld alleen van de fietsenstaanders. En met deze laatste raadgeving laat ik je graag doorgaan naar de volgende serie: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd. Ik ben ervan overtuigd dat je ook daar tot goede resultaten weet te komen. Dushi
Het is een aangename verrassing een heel andere foto te zien dan wat tot nu toe ingezonden werd. Het brood ziet er zeer appetijtelijk uit en zou goed gebruikt kunnen worden in een folder. Maar hoe smakelijk ook, we richten onze aandacht hier vooral op strukturele elementen en/of ritmische herhalingen. Beide zijn goed zichtbaar. Het brood zelf zit vol struktuur en de donkere korsten geven een goede opeenvolging van krachtige lijnen in de foto. Ik merk ook aan andere inzendingen dat je er actief en goed mee bezig bent. Je beschrijft wel wat je uitgeprobeerd hebt, en dat uitproberen is heel belangrijk als leermoment, maar je vermeldt niet welke lens je bijvoorbeeld uiteindelijk gebruikt hebt. Technisch zijn er war verbeterpunten: je ISO staat onnodig hoog, ook een dergelijk korte sluitertijd hoeft niet bij een foto als deze. De gebruikte lensopening ligt dicht tegen je grootste opening aan, waardoor de scherpte in het totaal van de foto voor verbetering vatbaar is. Mag ik voor de volgende keer een foto van wat grotere objecten, bijvoorbeeld iets met meubilair? Dushi
De inzending waarmee je komt, past uitstekend binnen deze reeks. De afgezaagde boomtronk vertoont heel duidelijk een serie jaarringen in een mooie herhaling van lichte en donkerder tinten. De barsten geven nog een extra struktuur aan de afbeelding. Door de krappe uitsnede wordt de aandacht geenszins afgeleid. Een foto die in zijn eenvoud toch de aandacht weet te boeien. Voor de volgende keer laat ik je helemaal vrij om zelf een keuze te maken. Probeer met een zo mooi mogelijke foto te komen die een krachtige herhaling van lijnen of vlakken laat zien. Dushi
Ook deze (we zagen onlangs een vergelijkbare foto) onderzijde van een brug laat een aantrekkelijke struktuur zien. Donkere vlakken en lichter afgetekende balken wisselen elkaar af. Wat er nog te zien is van de overzijde, is allerminst storend. Je uitleg is uiterst summier. Daar valt weinig aan toe te voegen. Ik heb je foto slechts een tikje gecropt en de belichting wat aangepast. Voor de volgende keer zie ik graag iets uit de vrije natuur. En vergeet niet je gemaakte keuzes toe te lichten a.u.b. Dushi
Het is niet zo gemakkelijk om een regelmatig ritme in de natuur te vinden. Maar ik kan me heel goed vinden in de keuze die je gemaakt hebt. Ik zie, en door de lichte kleur is het accent heel duidelijk, een mooie herhaling van allemaal stukjes schors. Dit alles wordt ingekaderd in een zachtgroene kleur waardoor het een streling voor het oog wordt. Ik moet er niet aan denken dat iemand zoiets moois zou gaan flitsen. Voor de volgende keer,en dat wordt meteen de afsluitende foto gezien je eerdere inzendingen, laat ik je opnieuw helemaal vrij in de keuze. Ik reken er zonder meer op dat je met een echte knaller komt. Laat maar eens zien waartoe je in staat bent inzake R&S. Dushi