Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-09-2011
Henri met constructie
Allereerst welkom
bij de tweede serie, Henri. Omdat ik momenteel op vakantie ben en iedere dag
onderweg met een mini laptop, ben ik wat beperkt in demogelijkheden.
Je eerste inzending is er een met een heel mooie dieptewerking. Voor deze serie
is dat niet nodig. Je keuze voor diafragma is veel gebruikt bij ervaren
fotografen. Als de sluitertijd het had toegelaten, had de lensopening nog wel
wat verder dicht gemogen dan de gebruikte f/8 om een groter deel van de
constructie scherp in beeld te brengen, hetgeen voor R&S gunstig is.
Behalve aan je diafragmavoorkeur, kan ik ook aan het gebruikte scherpstelpunt zien
dat je heel bewust bezig bent. Samen met je eigen terechte observatie dat
fotograferen vooral een kwestie is van kijken, toont dit aan dat je goed bezig
bent. De foto laat niet alleen een prima ritmische herhaling zien, maar door
het standpunt ook nog eens de nodige strukturele elementen. Dit alles kan me
heel goed bekoren.
Voor de volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen die je
binnenshuis (zonder flits) in een aantrekkelijk geheel bij elkaar zet met een
accent op ritmische herhalingen.
Dushi
Deze serie heet Ritme & Struktuur. In de meeste gevallen
zie ik fotos waar men het accent probeert te leggen op ritmische herhalingen.
Ik stimuleer dat ook, omdat iets als Struktuur veel lastiger te omschrijven is.
Maar in deze foto zit overduidelijk een sterke struktuur, terwijl ritmsiche
herhalingen nauwelijks aanwezig zijn. Met een foto als deze ga ik onmiddellijk stoeien
met de compositie. Hoe ik echter ook draai of crop, telkens kom ik terug op
jouw inbreng. Dat bevestigt ook mijn eerste indruk: een heel fraai
uitgebalanceerde foto die me zonder meer kan bekoren.
Technisch merk ik dat je (diafragmavoorkeuze) heel bewust hebt gekozen voor een
lensopening van f/8, iets waar ik me helemaal ik kan vinden, ook gelet op de
sluitertijd die dit meebrengt. Het enige dat me een beetje verbaast, is het
feit dat je geen belichtingscorrectie hebt gebruikt. Gewoonlijk levert een foto
tegen ramen waar licht doorheen schijnt, donkerder raambalken op. Over dit belichting
wil ik graag (privé) wat meer weten. Hoe dan ook, de foto is goed belicht en
een pluim waard.
Voor de volgende keer (je hoeft niet te wachten tot ik terug ben van vakantie,
al kan de beoordeling mogelijk langer op zich laten wachten) graag iets uit de
vrije natuur, zonder opmerkelijke door mensenhanden gemaakte elementen.
Dushi
Welkom bij deze tweede reeks Erlaf. Het is heel fijn dat je
enge toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt hebt. De keuze van je
onderwerp is niet zeker niet de gemakkelijkste, omdat je behalve de paaltjes
ook een reeks planten en een hoop mulch in beeld brengt. Probeer je zoveel
mogelijk te beperken tot je hoofonderwerp. Dat resulteert vaak in een
aantrekkelijker foto. Door de veelheid komt de ritmsiche herhaling van de
paaltjes er minder sterk uit. Ik heb ze overigens een beetje rechter gezet.
Volgende keer even op letten aub.
Technisch heb je b ewust gekozen voor een sterk dichtgeknepen diafragma. Zelf
doe ik dat vrijwel nooit, maar ieder zijn voorkeur. Het nadeel is weld at je
uitkomt op een vrij hoog ISO van 800 en tevens een sluitertijd met 1/50ste
seconde die redelijk traag uitkomt. Het alternatief zou zijn om te proberen met
name scherp te stellen op het tweede paaltje. Probeer dat maar eens uit en kijk
of het verlies aan scherptediepte storend wordt naar jouw mening.
Voorde volgende keer graag minstens
vier voorwerpen binnenshuis, maar zonder flits, in een ritmische herhaling
bijeenbrengen en zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen.
Dushi
Je hebt dit keer twee delen van een steen bijeen gebracht in
een aantrekkelijke compositie. Het aantal van slechts twee stenen is echter te
weinig om hiermee een ritmische herhaling in beeld te brengen. Wel zie ik in de
stenen zelf een fraaie opeenvolging van lijnen, waardoor er, op een andere manier
dan gevraagd, toch een aantrekkelijk ritme ontstaat.
Wat de scherptediepte betreft wil je twee dingen combineren die zich minder
gemakkelijk laten verenigen: om de stenen van voor tot achter scherp te
krijgen, zou je een dichtere lensopening moeten gebruiken. Minder tele kan in
dit geval ook helpen. Beide oplossingen geven echter tevens een scherpere
achtergrond. In een situatie als deze kun je proberen de afstand tot de stenen
zo klein mogelijk te maken met de gekozen brandpuntafstand en tegelijkertijd de
afstand tot de achtergrond juist zo groot mogelijk. Overigens heb je een heel
rustige achtergrond gekozen, wat ruimte laat aan een kleiner diafragma en
tevens bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van deze foto.
Voor de volgende keer graag iets met ramen.
Dushi
Dag Riet,
Welkom bij de tweede serie lessen. Ik begin met enkele vragen, want ik wil
graag dat mensen hun toestel goed kennen en zo bewust mogelijk fotos maken. Zo
wil ik graag weten waarom je het diafragma dichtgeknepen hebt tot f/22. Omdat
je werkt met diafragmavoorkeur, moet dit welhaast bewust gebeurd zijn.
Misschien ligt het aan mijn ogen, maar op mijn scherm oogt de foto niet
gestoken scherp. Heb je daar een verklaring voor?
Ik stel dit soort vragen ook, omdat ik mensen niet afhankelijk wil maken van
mijn (eveneens beperkte) zienswijze.
Kijkend naar ritmische herhalingen, vind ik dat je een heel zorgvuldig
standpunt hebt uitgekozen en goed gebruik hebt gemaakt van wat je geleerd hebt
in de vorige serie lessen.. Hierdoor staat de linkerrij palen precies achter
elkaar, teeriwjl de rechter rij een aantrekkelijk verloop laat zien van groter
naar kleiner.Ook de dunne streep graas
als ondergrond geeft de foto iets extras. Klein detail: een foto wordt voor
mij niet aantrekkelijker door er nadrukkelijk je naam in te schrijven. Ik weet
toch wel van wie de foto is, en voor copyright heeft het geen enkele zin. Maar
als binnenkomer alles bijeen een geslaagde opname.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto binnenshuis (geen flits) waarbij je
zelf enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een ritmische herhaling.. En
vergeet niet een toelichting te geven op de gebruikte instellingen van je
camera en de keuze van je standpunt.
Dushi
Een zorgvuldig gecomponeerde en heel mooie foto die je hier laat zien. Goede compositie, fraaie kleurbalans, aantrekkelijke verhouding tussen het koelere zilver en de warme tinten van de ballen en achtergrond. Voor deze serie zie ik een keurige herhaling met het scherptepunt in de middelste glanzende bal waar je de ruimte achter je, inclusief jezelf, weerspiegeld ziet. De achtergrond laat eveneens een regelmatige repeterende struktuur zien. Kortom, niets op aan te merken. Integendeel, een foto om trots op te zijn. Er is dus geen enkele reden om in je schulp te kruipen. Laat je juist inspireren door inzendingen waar jij van geniet, want hier laat je zien dat je zonder meer op de goede weg bent. Voor de volgende keer graag iets van steen en/of glas uit het stadsbeeld, maar geen beelden aub. Dushi
Het is fijn om te merken dat je druk bezig bent met de fotografie. Plezier in de hobby is wel het allerbelangrijkste. Je bent niet de enige die wat moeite heeft met de titel van deze serie: ritme en struktuur. Struktuur betekent voor mij een aantal krachtige lijnen in het beeld. Dat komt al snel dicht in de buurt van een goede compositie. Bovendien is het lastig definieerbaar. Vandaar dat ik meer nadruk leg op aantrekkelijke ritmische herhalingen in het beeld. In de hier gepresenteerde foto zie ik beide elementen. De ritmische herhaling vooral in het ronde bloemperk bovenin, maar de combinatie met het perk vooraan levert ook een goede struktuur op. Nog niet zo lang geleden was het een proeve van bekwaamheid om manueel de belichting van een foto te bepalen. Voor mij is dat geen noodzaak. Het is het resultaat dat telt en als de camera daarbij een hulp kan zijn, is dat naar mijn mening geen probleem. Zelf werk ik veel met voorkeur voor de lensopening en laat de camera nagenoeg de rest van het werk doen. Ik zorg wel voor belichtingscorrectie bij tegenlicht en dergelijke. Ik gun iedereen zijn voorkeur van werken, dus ook manueel indien gewenst. Voor de volgende keer wil ik graag nogmaals iets zien uit de stad. En daarmee bedoel ik inderdaad gebouwen, straten, edm. Dushi
Een foto die helemaal thuishoort in deze serie.Nu is een speelbal voor de honden op veel manieren te fotograferen, maar de keuze die je hier gemaakt hebt, is heel bijzonder. Het is bijna een macro-opname geworden, zo dichtbij. Bovendien heb je ook nog eens prachtig gespeeld met het beschikbare (tegen)licht waardoor de ritmische herhaling van de punten van de bal zeer geprononceerd afgebeeld worden. En middels het tegenlicht tevens een krachtige struktuur. Het zal je niet verbazen dat je met deze wederom heel mooie foto ruimschoots geslaagd bent voor deze serie. Van harte gefeliciteerd en alle success bij de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Dushi
Dit is echt een heel mooie foto waar ik met plezier naar kijk. De bloemen op de voorgrond staan goed afgetekend tegen de nog donkerder bladeren en de lichtere achtergrond, waarbij natuurlijk ook de afwijkende kleur een handje helpt. Zo wordt er op een fraaie manier struktuur gebracht in de foto. De bloemen zelf laten ook nog enigszins een ritmische herhaling zien. Dit is werkelijk een heel boeiende afsluiting van de reeks. Je bent dik geslaagd en ik laat je met een gerust hart verder gaan naar de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte proficiat en veel succes met het vervolg. Dushi
Je hebt mij verteld dat dit een paal is in een weiland. Anders zou ik heet niet gezien hebben. Maar dat hoeft ook niet, wanthet is inderdaad een pracht van een kunstwerk zoals jij dit gefotografeerd hebt. Ik vind het gewoon een foto om jaloers op te worden. Zoe en prachtig en gevarieerd lijnenspel binnen een enkele hoofdkleur. De foto zou het zeker ook heel goed doen in zwart-wit. Misschien kunnen we het wel omdraaien: als een foto het niet goed doet in de zwart-wit versie, is deze niet 100% geslaagd voor R&S. Voor de volgende keer mag je zelf een (heel ander) onderwerp uitkiezen. Dushi
Je komt met een heel mooie afsluitende foto. Dus allereerst mijn felicitaties. Je mag door naar Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Om te beginnen heb je een heel mooie gevel uitgekozen: een hele wand vol kleurige tegeltjes die een prachtig patroon vertonen. Niet regelmatig in vorm, maar toch boeiend door een aantal basiskleuren die telkens terugkeren. Alhoewel dat allereerst de verdienste is van de architect, heb je het heel mooi gezien. En wat je ook goed gedaan hebt, is het ingenomen standpunt, waardoor ook de grote lijnen in de foto aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Ik denk dat de foto in staand formaat, en dan zou ik alleen de rechterhelft kiezen, het ook goed zou doen. Veel succes met het vervolg. Dushi
Dit is een foto die een keurig ritmische herhaling op meerdere manier vertoont. Natuurlijk in de trapleuning, maar ook in de treden zelf. Met een goedgekozen diafragma is het hoofdonderwerp over de volle breedte scherp afgebeeld. Daardoor is de achtergrond neit helemamal vaag, maar dat vormt geen enkel problem, want door de stand van het licht steekt de leaning scherp af tegen de lichte muur erachter. Datzelfde licht zorgt ook met zijn schaduwen voor meer speelsheid bij de treden van de trap zelf. Zonder meer goed gedaan. Mag ik voor de volgende keer wat uit de vrije natuur zien? Dushi
Je hebt hier een heel goede keuze maakt en weet dat prima uit te leggen. Nu kan ik zien dat het geen toevalstreffer is, maar een bewuste keuze. Niet alleen het klavier van de piano, maar door het goed gekozen standpunt ook de houten vloer, laat een mooi patroon zien. Het sterketegenlicht is inderdaad een beetje jammer, maar soms is daaar weinig aan te doen. Ik heb tot slot nog een enkele kleine tip. Allereerstheb ik de foto een beetje gedraaid voor een speelser compositie. Als tweede heb ik het blauw uit de witte toetsen verwijderd en tevens iets meer tekening gegeven in de zwarte toetsen. Het zijn nabewerkingen die kunnen helpen een foto zo goed mogelijk te presenteren. Ik zei hierboven tot slot. Dat wil hier ook zeggen dat je met deze mooie foto geslaagd bent voor deze serie en door mag gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat, en ik wens je daarbij veel succes! Dushi
In deze foto laat zich een mooie ritmische herhaling zien van keurig gestapelde wijnflessen. Naast de regelmatige herhaling is er ook voldoende variatie, bijvoorbeeld in de doppen. De foto is redelijk scherp, iets wat wel een prestatie genoemd mag worden bij een sluitertijd van ongeveer een halve seconde uit de hand genomen. Dat er ruis te zien is, is bijna onvermijdelijk bij 6400 ISO, maar stoort me niet zo.Het zijn de beperkingen van een foto maken in een nogal donkere ruimte waar werken met statief niet gewenst wordt. Alles bij elkaar een verdienstelijke opname. Voor de volgende keer mag je eens iets gaan uitzoeken in de vrije natuur (geen hekken of gebouwen dus). Dushi
Eerst maar even een korte uitleg, want kennelijk is er wat verwarring over scherptediepte. Je hebt heel bewust gekozen (diafragmavoorkeur) voor een vrij dicht diafragma. Dat is een goede manier om meer scherpte te krijgen over een groter bereik. Dit effekt is bij een full-frame (FX) camera nog sterker dan bij een gecropt (DX) beeldformaat. Zowel de foto van de berken als die van het hek zijn op vergelijkbare manier genomen: een telestand van ongeveer 155mm-175mm en een vergelijkbaar diafragma. Wat echter ook van belang is, en dat speelt hier een rol, is de afstand tussen camera en hoofdonderwerp, én de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond. Bij de berken ligt je focuspunt op een afstand van ruim 23 meter en is de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond heel gering. Bij het hek daarentegen sta je op een afstand van 5 meter en is het gebouw achter het hek veel verder weg. Daardoor is het gebouw toch relatief onscherp. Overigens is dat dof (depth of field) en geen bokeh, want dat laatste heeft mede met lichtbronnen te maken, een verwarring die men overigens heel vaak tegenkomt. Mocht dit alles niet helemaal duidelijk zijn, aarzel dan niet (privé) aanvullende vragen te stellen. En als laatste over de technische instellingen: je fotografeert in RAW. Aanpassingen in de witbalans hoeven dan feitelijk niet meer gemaakt te worden: dit kan allemaal achteraf. En AF-C (alhoewel ik dat bijna ook altijd gebruik) is natuurlijk niet echt nodig bij een statisch onderwerp als dit. De foto met het hek, zeker in zijn frontale opstelling vanwege de dof, vind ik goed gezien. Het is een heel subtiele manier van ritme aanbrengen, maar ik vind het heel origineel voor deze serie. Ik heb slechts het hek ietsje rechter getrokken en zou willen dat het paard er wat beter op stond. Na deze geslaagde opname, is het voor de volgende keer vrije keuze. Creativiteit wordt daarbij zeer gewaardeerd. Dushi
Een geslaagde opname waarin een goede struktuur te zien is in zowel de achtergrond als de blauwe druifjes. Wat bij meer fotografen geldt: probeer je zoveel mogelijk te beperken tot het hoofdonderwerp en laat alle omringende zaken gewoon weg. Het leidt hoogstens de aandacht af. Ook hier heb ik een stevige uitsnede gemaakt teneinde dit te illustreren. Misschien dat je met deze opmerking je voordeel kunt doen bij de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg. Dushi
Je hebt een zeer goede keuze gemaakt door je oog te laten vallen op dit gebouw. Maar eens temeer wordt duidelijk dat fotograferen niet zozeer iets registreren is. Dat doen fotografen die voor de krant werken en dat is ook hun werk. Maar fotografie als manier van uitdrukken (we gaan dan in de richting van kunst) is meer dan registreren. In dit geval is het de bedoeling dat je een spel van vlakken en lijnen tot uitdrukking brengt. Het gaat dus niet om het gebouw, maar om vlakken en lijnen. En zoals zo vaak betekent dit: less of more. Oftewel, beperk je echt tot de hoofdzaak van wat je wilt uitdrukken. Lantaarnpalen, gras, mensen enz. dragen hiernietbij aan versterking van de ritmische elementen. Ik heb even een fragment van het gebouw genomen om dat te illustreren. Neem dit mee als gedachte naar de volgende reeks, want je bent wel ruimschoots geslaagd voor deze reeks.Gefeliciteerd en alle succes bij de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Dushi
Het valt niet te ontkennen dat er een zeer regelmatige ritmische herhaling zit in de elkaar overlappende latten. Daardoor ontstaat er een mooi spel van lichte en donkere vlakken. In die zin is de foto zonder meer geschikt voor deze reeks. De reden waarom ik toch niet helemaal tevreden ben, is dat deze foto (draai hem een kwartslag) erg veel lijkt op een eerdere foto: die van de gevel. Technisch valt er weinig op aan te merken. Hoogstens is de sluitertijd voor de gebruikte 130mm aan de krappe kant,maar toch vind ik de foto scherp genoeg. Goed gedaan. Ik laat je weiswaarl opnieuw de vrije hand in de volgende inzending, maar zou toch graag een foto zien die een grotere variatie geeft van herhalingen en vlakken. Een heel ander soort foto dus. Wil je dat proberen? Dushi
Het is interessant te horen, dat je niet meer weet met welke diafragmawaarde de foto genomen is. Je hebt notabene diafragmavoorkeur gebruikt. Gelukkig hebben we nog de exifgegevens. Ik was al verbaasd dat je met een sluitertijd van 1/30ste seconde zo een mooie scherpe foto kon maken. De zoomlens heb je echter helemaal op de groothoekstand (18mm) gebruikt, waardoor dit toch goed mogelijk was zonder statief. Door het bijeenplaatsen van twee paar gelijkaardige schoenen heb j een aantrekkelijke herhaling van patronen gecreëerd. Dat valt natuurlijk het meest op bij de neuzen. Ook in de veters echter zit een goede ritmische herhaling. Door de plaatsing heb je ook nog op goede wijze struktuur aangebracht in het beeld. Voor de volgende inzending mag je de fantasie de vrije loop laten. Probeer maar eens mijn fantasie te prikkelen. Dushi
Opnieuw is er nauwelijks uitleg bij je foto, behalve een technische opmerking die ik in de exifs kan zien. In dit geval is hetontbreken van de uitleg heel herkenbaar, want ik zie wel een kluwen van mosjes, maar nauwelijks een rustige ritmische herhaling of een krachtige struktuur. Bij uitzondering heb ik de foto teruggebracht tot de kern en een omzetting gemaakt naar zwart-wit. Dan wordt hopelijk sneller duidelijk wat ik bedoel. Ik vind het een foto waarvan ik niet goed weet waar ik naar moet kijken.Graag zie ik een nieuwe foto tegemoet. Dit keer met een goede uitleg waarom je deze zo geschikt vind voor de serie ritme en struktuur. Ik begrijp dat het een zware opgave is, maar ik hoop dat je het gaat proberen. Dushi