Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pampus met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie lessen, Pampus. Omdat ik graag zie dat mensen zo bewust en doordacht mogelijk een foto maken, verdient het inderdaad aanbeveling zo goed mogelijk gebruik maken van de technische mogelijkheden van de camera.  De ene camera is daar wat uitgebreider is dan de andere. Automatische instellingen geven in bijna alle gevallen goed belichte foto’s,  maar als je eenmaal ontdekt hebt dat er meer is, zul  je weinig meer werken met de stand P of Auto.
Dat dit alles allerminst wil zeggen dat er bij die stand geen goede foto’s te maken zouden zijn, laat je zien met deze fraaie foto van een palmblad (ik woon in de tropen, dus de palm is voor mij heel herkenbaar) vol lijnen in een ritmische herhaling.  Dat je gebruik maakt van het geleerde bij de eerste serie van Cijbra, is heel goed, want de gulden regel is een uitstekend uitgangspunt om gebruikte maken van sterke punten. Veel camera’s geven zelfs de mogelijkheid dit door middel van draden in het zoekerbeeld te vergemakkelijken. Nog een kleine tip bij deze foto: draai de foto eens zo, dat je sterke punt niet rechtsboven ligt, maar linksonder. Mij bevalt dat minstens zo goed.
De volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen binnenshuis die je zodanig fotografeert dat een aantrekkelijke ritmische herhaling te zien is. Je weet dat je niet mag flitsen in deze serie, dus dat is meteen een mooie uitdaging om je toestel verder te verkennen.
Dushi

19-09-2011 om 06:09 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met wastrommel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie, Glitter. De ingestuurde foto laat zien dat R&S weinig geheimen voor jekent. Het is een uitermate geslaagde foto voor deze serie.  Zowel ritme als een grote struktuur zijn duidelijk zichtbaar aanwezig. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Daarom slechts een enkele kleine opmerking los van R&S. Net buiten het midden laat de trommel een felle witte plek zien. Omdat je werkt met het de laatste versie van Photoshop, veronderstel ik dat je om kunt gaan met clipping en het corrigeren daarvan. De tweede opmerking is het gebruik van de bijzonder hoge ISO-waarde (3200).  Niet dat de foto een storende ruis laat zien, maar omdat je zelf aangeeft gebruik te hebben gemaakt van statief, was een nog langzamer sluitertijd heel goed mogelijk geweest. Dit verbaasde me enigszins, omdat je heel gedegen gewerkt hebt met handmatige instellingen.
Voor de volgende keer graag drie of meer voorwerpen binnenshuis (geen flits) bijeen gebracht in een ritmische herhaling.
Dushi

19-09-2011 om 06:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met constructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst welkom bij de tweede serie, Henri. Omdat ik momenteel op vakantie ben en iedere dag onderweg met een mini laptop, ben ik wat beperkt in demogelijkheden.
Je eerste inzending is er een met een heel mooie dieptewerking. Voor deze serie is dat niet nodig. Je keuze voor diafragma is veel gebruikt bij ervaren fotografen. Als de sluitertijd het had toegelaten, had de lensopening nog wel wat verder dicht gemogen dan de gebruikte f/8 om een groter deel van de constructie scherp in beeld te brengen, hetgeen voor R&S gunstig is.
Behalve aan je diafragmavoorkeur, kan ik ook aan het gebruikte scherpstelpunt zien dat je heel bewust bezig bent. Samen met je eigen terechte observatie dat fotograferen vooral een kwestie is van kijken, toont dit aan dat je goed bezig bent. De foto laat niet alleen een prima ritmische herhaling zien, maar door het standpunt ook nog eens de nodige strukturele elementen. Dit alles kan me heel goed bekoren.
Voor de volgende keer graag een foto van minstens drie voorwerpen die je binnenshuis (zonder flits) in een aantrekkelijk geheel bij elkaar zet met een accent op ritmische herhalingen.
Dushi

19-09-2011 om 05:59 geschreven door Marsje


03-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met ramen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze serie heet Ritme & Struktuur. In de meeste gevallen zie ik foto’s waar men het accent probeert te leggen op ritmische herhalingen. Ik stimuleer dat ook, omdat iets als Struktuur veel lastiger te omschrijven is. Maar in deze foto zit overduidelijk een sterke struktuur, terwijl ritmsiche herhalingen nauwelijks aanwezig zijn. Met een foto als deze ga ik onmiddellijk “stoeien” met de compositie. Hoe ik echter ook draai of crop, telkens kom ik terug op jouw inbreng. Dat bevestigt ook mijn eerste indruk: een heel fraai uitgebalanceerde foto die me zonder meer kan bekoren.
Technisch merk ik dat je (diafragmavoorkeuze) heel bewust hebt gekozen voor een lensopening van f/8, iets waar ik me helemaal ik kan vinden, ook gelet op de sluitertijd die dit meebrengt. Het enige dat me een beetje verbaast, is het feit dat je geen belichtingscorrectie hebt gebruikt. Gewoonlijk levert een foto tegen ramen waar licht doorheen schijnt, donkerder raambalken op. Over dit belichting wil ik graag (privé) wat meer weten. Hoe dan ook, de foto is goed belicht en een pluim waard.
Voor de volgende keer (je hoeft niet te wachten tot ik terug ben van vakantie, al kan de beoordeling mogelijk langer op zich laten wachten) graag iets uit de vrije natuur, zonder opmerkelijke door mensenhanden gemaakte elementen.
Dushi

03-09-2011 om 16:44 geschreven door Marsje


28-08-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met paaltjes

Welkom bij deze tweede reeks Erlaf. Het is heel fijn dat je enge toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt hebt. De keuze van je onderwerp is niet zeker niet de gemakkelijkste, omdat je behalve de paaltjes ook een reeks planten en een hoop mulch in beeld brengt. Probeer je zoveel mogelijk te beperken tot je hoofonderwerp. Dat resulteert vaak in een aantrekkelijker foto. Door de veelheid komt de ritmsiche herhaling van de paaltjes er minder sterk uit. Ik heb ze overigens een beetje rechter gezet. Volgende keer even op letten aub.
Technisch heb je b ewust gekozen voor een sterk dichtgeknepen diafragma. Zelf doe ik dat vrijwel nooit, maar ieder zijn voorkeur. Het nadeel is weld at je uitkomt op een vrij hoog ISO van 800 en tevens een sluitertijd met 1/50ste seconde die redelijk traag uitkomt. Het alternatief zou zijn om te proberen met name scherp te stellen op het tweede paaltje. Probeer dat maar eens uit en kijk of het verlies aan scherptediepte storend wordt naar jouw mening.
Voor  de volgende keer graag minstens vier voorwerpen binnenshuis, maar zonder flits, in een ritmische herhaling bijeenbrengen en zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen.
Dushi





28-08-2011 om 20:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met stenen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt dit keer twee delen van een steen bijeen gebracht in een aantrekkelijke compositie. Het aantal van slechts twee stenen is echter te weinig om hiermee een ritmische herhaling in beeld te brengen. Wel zie ik in de stenen zelf een fraaie opeenvolging van lijnen, waardoor er, op een andere manier dan gevraagd, toch een aantrekkelijk ritme ontstaat.
Wat de scherptediepte betreft wil je twee dingen combineren die zich minder gemakkelijk laten verenigen: om de stenen van voor tot achter scherp te krijgen, zou je een dichtere lensopening moeten gebruiken. Minder tele kan in dit geval ook helpen. Beide “oplossingen” geven echter tevens een scherpere achtergrond. In een situatie als deze kun je proberen de afstand tot de stenen zo klein mogelijk te maken met de gekozen brandpuntafstand en tegelijkertijd de afstand tot de achtergrond juist zo groot mogelijk. Overigens heb je een heel rustige achtergrond gekozen, wat ruimte laat aan een kleiner diafragma en tevens bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van deze foto.
Voor de volgende keer graag iets met ramen.
Dushi

28-08-2011 om 18:59 geschreven door Marsje


22-08-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riet met elektriciteitspalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Riet,
Welkom bij de tweede serie lessen. Ik begin met enkele vragen, want ik wil graag dat mensen hun toestel goed kennen en zo bewust mogelijk foto’s maken. Zo wil ik graag weten waarom je het diafragma dichtgeknepen hebt tot f/22. Omdat je werkt met diafragmavoorkeur, moet dit welhaast bewust gebeurd zijn. Misschien ligt het aan mijn ogen, maar op mijn scherm oogt de foto niet gestoken scherp. Heb je daar een verklaring voor?
Ik stel dit soort vragen ook, omdat ik mensen niet afhankelijk wil maken van mijn (eveneens beperkte) zienswijze.
Kijkend naar ritmische herhalingen, vind ik dat je een heel zorgvuldig standpunt hebt uitgekozen en goed gebruik hebt gemaakt van wat je geleerd hebt in de vorige serie lessen.. Hierdoor staat de linkerrij palen precies achter elkaar, teeriwjl de rechter rij een aantrekkelijk verloop laat zien van groter naar kleiner.  Ook de dunne streep graas als ondergrond geeft de foto iets extra’s. Klein detail: een foto wordt voor mij niet aantrekkelijker door er nadrukkelijk je naam in te schrijven. Ik weet toch wel van wie de foto is, en voor copyright heeft het geen enkele zin. Maar als binnenkomer alles bijeen een geslaagde opname.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto binnenshuis (geen flits) waarbij je zelf enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een ritmische herhaling.. En vergeet niet een toelichting te geven op de gebruikte instellingen van je camera en de keuze van je standpunt.
Dushi

22-08-2011 om 23:44 geschreven door Marsje


06-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moniekje met zilveren potjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een zorgvuldig gecomponeerde en heel mooie foto die je hier laat zien. Goede compositie, fraaie kleurbalans, aantrekkelijke verhouding tussen het koelere zilver en de warme tinten van de ballen en achtergrond. Voor deze serie zie ik een keurige herhaling met het scherptepunt in de middelste glanzende bal waar je de ruimte achter je, inclusief jezelf, weerspiegeld ziet. De achtergrond laat eveneens een regelmatige repeterende struktuur zien. Kortom, niets op aan te merken. Integendeel, een foto om trots op te zijn. Er is dus geen enkele reden om in je schulp te kruipen. Laat je juist inspireren door inzendingen waar jij van geniet, want hier laat je zien dat je zonder meer op de goede weg bent.
Voor de volgende keer graag iets van steen en/of glas  uit het stadsbeeld, maar geen beelden aub.
Dushi

06-06-2011 om 20:32 geschreven door Marsje


28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10-us met bloemenperk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is fijn om te merken dat je druk bezig bent met de fotografie. Plezier in de hobby is wel het allerbelangrijkste. Je bent niet de enige die wat moeite heeft met de titel van deze serie: ritme en struktuur. Struktuur betekent voor mij een aantal krachtige lijnen in het beeld. Dat komt al snel dicht in de buurt van een goede compositie. Bovendien is het lastig definieerbaar. Vandaar dat ik meer nadruk leg op aantrekkelijke ritmische herhalingen in het beeld. In de hier gepresenteerde foto zie ik beide elementen. De ritmische herhaling vooral in het ronde bloemperk bovenin, maar de combinatie met het perk vooraan levert ook een goede struktuur op.
Nog niet zo lang geleden was het een proeve van bekwaamheid om manueel de belichting van een foto te bepalen. Voor mij is dat geen noodzaak. Het is het resultaat dat telt en als de camera daarbij een hulp kan zijn, is dat naar mijn mening geen probleem. Zelf werk ik veel met voorkeur voor de lensopening en laat de camera nagenoeg de rest van het werk doen. Ik zorg wel voor belichtingscorrectie bij tegenlicht en dergelijke. Ik gun iedereen zijn voorkeur van werken, dus ook manueel indien gewenst.
Voor de volgende keer wil ik graag nogmaals iets zien uit de stad. En daarmee bedoel ik inderdaad gebouwen, straten, edm.
Dushi

28-05-2011 om 18:06 geschreven door Marsje


15-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MJV met bal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto die helemaal thuishoort in deze serie.  Nu is een speelbal voor de honden op veel manieren te fotograferen, maar de keuze die je hier gemaakt hebt, is heel bijzonder. Het is bijna een macro-opname geworden, zo dichtbij. Bovendien heb je ook nog eens prachtig gespeeld met het beschikbare (tegen)licht  waardoor de ritmische herhaling van de punten van de bal zeer geprononceerd afgebeeld worden. En middels het tegenlicht tevens een krachtige struktuur.
Het zal je niet verbazen dat je met deze wederom heel mooie foto ruimschoots geslaagd bent voor deze serie. Van harte gefeliciteerd en alle success bij de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

15-05-2011 om 21:08 geschreven door Marsje


11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OpaAchiel met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is echt een heel mooie foto waar ik met plezier naar kijk. De bloemen op de voorgrond staan goed afgetekend tegen de nog donkerder bladeren en de lichtere achtergrond, waarbij natuurlijk ook de afwijkende kleur een handje helpt. Zo wordt er op een fraaie manier struktuur gebracht in de foto. De bloemen zelf laten ook nog enigszins een ritmische herhaling zien.
Dit is werkelijk een heel boeiende afsluiting van de reeks. Je bent dik geslaagd en ik laat je met een gerust hart verder gaan naar de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte proficiat en veel succes met het vervolg.
Dushi

11-05-2011 om 01:48 geschreven door Marsje


09-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MJV met paal

Je hebt mij verteld dat dit een paal is in een weiland. Anders zou ik heet niet gezien hebben. Maar dat hoeft ook niet, want  het is inderdaad een pracht van een kunstwerk zoals jij dit gefotografeerd hebt. Ik vind het gewoon een foto om jaloers op te worden. Zoe en prachtig en gevarieerd lijnenspel binnen een enkele hoofdkleur. De foto zou het zeker ook heel goed doen in zwart-wit. Misschien  kunnen we het wel omdraaien: als een foto het niet goed doet in de zwart-wit versie, is deze niet 100% geslaagd voor R&S.
Voor de volgende keer mag je zelf een (heel ander) onderwerp uitkiezen.
Dushi





09-05-2011 om 22:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoke met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel mooie afsluitende foto. Dus allereerst mijn felicitaties. Je mag door naar Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Om te beginnen heb je een heel mooie gevel uitgekozen: een hele wand vol kleurige tegeltjes die een prachtig patroon vertonen. Niet regelmatig in vorm, maar toch boeiend door een aantal basiskleuren die telkens terugkeren. Alhoewel dat allereerst de verdienste is van de architect, heb je het heel mooi gezien. En wat je ook goed gedaan hebt, is het ingenomen standpunt, waardoor ook de grote lijnen in de foto aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Ik denk dat de foto in staand formaat, en dan zou ik alleen de rechterhelft kiezen, het ook goed zou doen.
Veel succes met het vervolg.
Dushi

09-05-2011 om 21:43 geschreven door Marsje


05-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OpaAchiel met toegangstrap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een foto die een keurig ritmische herhaling op meerdere manier vertoont. Natuurlijk in de trapleuning, maar ook in de treden zelf. Met een goedgekozen diafragma is het hoofdonderwerp over de volle breedte scherp afgebeeld. Daardoor is de achtergrond neit helemamal vaag, maar dat vormt geen enkel problem, want door de stand van het licht steekt de leaning scherp af tegen de lichte muur erachter. Datzelfde licht zorgt ook met zijn schaduwen voor meer speelsheid bij de treden van de trap zelf. Zonder meer goed gedaan.
Mag ik voor de volgende keer wat uit de vrije natuur zien?
Dushi

05-05-2011 om 18:59 geschreven door Marsje


04-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotograafke met piano

Je hebt hier een heel goede keuze maakt en weet dat prima uit te leggen. Nu kan ik zien dat het geen toevalstreffer is, maar een bewuste keuze. Niet alleen het klavier van de piano, maar door het goed gekozen standpunt ook de houten vloer, laat een mooi patroon zien. Het sterke  tegenlicht is inderdaad een beetje jammer, maar soms is daaar weinig aan te doen.
Ik heb tot slot nog een enkele kleine tip. Allereerst  heb ik de foto een beetje gedraaid voor een speelser compositie. Als tweede heb ik het blauw uit de witte toetsen verwijderd en tevens iets meer tekening gegeven in de zwarte toetsen. Het zijn nabewerkingen die kunnen helpen een foto zo goed mogelijk te presenteren.
Ik zei hierboven “tot slot”. Dat wil hier ook zeggen dat je met deze mooie foto geslaagd bent voor deze serie en door mag gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat, en ik wens je daarbij veel succes!
Dushi





04-05-2011 om 16:42 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MJV met wijnflessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze foto laat zich een mooie ritmische herhaling zien van keurig gestapelde wijnflessen. Naast de regelmatige herhaling is er ook voldoende variatie, bijvoorbeeld in de doppen. De foto is redelijk scherp, iets wat wel een prestatie genoemd mag worden bij een sluitertijd van ongeveer een halve seconde uit de hand genomen. Dat er ruis te zien is, is bijna onvermijdelijk bij 6400 ISO, maar stoort me niet zo.  Het zijn de beperkingen van een foto maken in een nogal donkere ruimte waar werken met statief niet gewenst wordt. Alles bij elkaar een verdienstelijke opname.
Voor de volgende keer mag je eens iets gaan uitzoeken in de vrije natuur (geen hekken of gebouwen dus).
Dushi

04-05-2011 om 03:08 geschreven door Marsje


30-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OpaAchiel met ursusdraad
Eerst maar even een korte uitleg, want kennelijk is er wat verwarring over scherptediepte. Je hebt heel bewust gekozen (diafragmavoorkeur) voor een vrij dicht diafragma. Dat is een goede manier om meer scherpte te krijgen over een groter bereik. Dit effekt is bij een full-frame (FX) camera nog sterker dan bij een gecropt (DX) beeldformaat. Zowel de foto van de berken als die van het hek zijn op vergelijkbare manier genomen: een telestand van ongeveer 155mm-175mm en een vergelijkbaar diafragma. Wat echter ook van belang is, en dat speelt hier een rol, is de afstand tussen camera en hoofdonderwerp, én de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond. Bij de berken ligt je focuspunt op een afstand van ruim 23 meter en is de afstand tussen hoofdonderwerp en achtergrond heel gering. Bij het hek daarentegen sta je op een afstand van 5 meter en is het gebouw achter het hek veel verder weg. Daardoor is het gebouw toch relatief onscherp. Overigens is dat dof (depth of field) en geen bokeh, want dat laatste heeft mede met lichtbronnen te maken, een verwarring die men overigens heel vaak tegenkomt. Mocht dit alles niet helemaal duidelijk zijn, aarzel dan niet (privé) aanvullende vragen te stellen.
En als laatste over de technische instellingen: je fotografeert in RAW. Aanpassingen in de witbalans hoeven dan feitelijk niet meer gemaakt te worden: dit kan allemaal achteraf. En AF-C (alhoewel ik dat bijna ook altijd gebruik) is natuurlijk niet echt nodig bij een statisch onderwerp als dit.
De foto met het hek, zeker in zijn frontale opstelling vanwege de dof, vind ik goed gezien. Het is een heel subtiele manier van ritme aanbrengen, maar ik vind het heel origineel voor deze serie. Ik heb slechts het hek ietsje rechter getrokken en zou willen dat het paard er wat beter op stond.
Na deze geslaagde opname, is het voor de volgende keer “vrije keuze”. Creativiteit wordt daarbij zeer gewaardeerd.
Dushi





30-04-2011 om 16:22 geschreven door Marsje


29-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compo met blauw druifje

Een geslaagde opname waarin een goede struktuur te zien is in zowel de achtergrond als de blauwe druifjes. Wat bij meer fotografen geldt: probeer je zoveel mogelijk te beperken tot het hoofdonderwerp en laat alle omringende zaken gewoon weg. Het leidt hoogstens de aandacht af. Ook hier heb ik een stevige uitsnede gemaakt teneinde dit te illustreren. Misschien dat je met deze opmerking je voordeel kunt doen bij de reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi





29-04-2011 om 18:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shopper met gebouw

Je hebt een zeer goede keuze gemaakt door je oog te laten vallen op dit gebouw. Maar eens temeer wordt duidelijk dat fotograferen niet zozeer iets registreren is. Dat doen fotografen die voor de krant werken en dat is ook hun werk. Maar fotografie als manier van uitdrukken (we gaan dan in de richting van “kunst”) is meer dan registreren. In dit geval is het de bedoeling dat je een spel van vlakken en lijnen tot uitdrukking brengt. Het gaat dus niet om het gebouw, maar om vlakken en lijnen. En zoals zo vaak betekent dit: less of more. Oftewel, beperk je echt tot de hoofdzaak van wat je wilt uitdrukken. Lantaarnpalen, gras, mensen enz. dragen hierniet  bij aan versterking van de ritmische elementen. Ik heb even een fragment van het gebouw genomen om dat te illustreren. Neem dit mee als gedachte naar de volgende reeks, want je bent wel ruimschoots geslaagd voor deze reeks.  Gefeliciteerd en alle succes bij de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi





29-04-2011 om 17:59 geschreven door Marsje


28-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotograafke met daklatten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het valt niet te ontkennen dat er een zeer regelmatige ritmische herhaling zit in de elkaar overlappende latten. Daardoor ontstaat er een mooi spel van lichte en donkere vlakken.  In die zin is de foto zonder meer geschikt voor deze reeks. De reden waarom ik toch niet helemaal tevreden ben, is dat deze foto (draai hem een kwartslag) erg veel lijkt op een eerdere foto: die van de gevel.
Technisch valt er weinig op aan te merken. Hoogstens is de sluitertijd voor de gebruikte 130mm aan de krappe kant,  maar toch vind ik de foto scherp genoeg. Goed gedaan.
Ik laat je weiswaarl opnieuw de vrije hand in de volgende inzending, maar zou toch graag een foto zien die een grotere variatie geeft van herhalingen en vlakken. Een heel ander soort foto dus. Wil je dat proberen?
Dushi

28-04-2011 om 20:10 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!