De place 2 be om alles te weten te komen van dobbers
19-03-2008
Case sysadmindag
Boondoggle Amsterdam creëerde in opdracht van het planningspbureau ECP
een campagne, gericht naar KMOs, om de systeembeheerder in de bloemetjes te
zetten. Het doel van de campagne is het creëren van bewustheid bij Nederlandse
KMOs over het belang van een goed digitaal beleid.
Boondoggle Amsterdam riep daarom op 29 juli de sysadmindag in het leven.
Via traditionele PR, street marketing en het betrekken van een aantal
invloedrijke bloggers mobiliseerden we Nederlandse werknemers om op www.sysadmindag.nl hun eigen
systeembeheerder voor één keer in de bloemetjes te zetten. Op de website kon de
bezoeker verschillende dingen doen. Voor zij die het snel wilden doen kon men
via de website een sysadmin-appreciatie mailtje sturen, een sysadmindag poster
downloaden, een gepersonaliseerde sysadmindag e-mail signature downloaden en 10
manieren leren om het leven van een systeembeheerder aangenamer te maken. Voor mensen
die iets meer inspanning wilden doen om hun liefde voor hun systeembeheerder te
tonen organiseerden we een fotowedstrijd: upload een foto van jouw
systeembeheerder in de gallery of sysadmin love, zorg er voor dat deze foto
de meeste stemmen krijgt en win voor hem het systeembeheerder droompakket,
bestaande uit extreme gadgets, relaxbonnen en pizzabonnen (zie: http://www.sysadmindag.nl/gallery/index.php).
Om deelnemers te helpen om voor zichzelf campagne te voeren, maakten we het
mogelijk om hun foto mét voting mechanisme met een simpel stukje code te
kopiëren in hun eigen weblog. Een voorbeeldje vind je hier: http://blog.boondoggle.eu/2007/07/sysadmindagnl--.html.
Hoewel de campagne zich focusde rond 1 dag, zorgde de combinatie van
interactieve media met PR en conversatiemarketing in de blogosfeer voor een
gigantische trafiek. De website kreeg 237.000
bezoekers over de vloer. Een 15-tal invloedrijke Nederlandse corporate
bloggers hebben er over geblogd. Sommigen zijn zelfs creatief met de
sysadmindag aan de slag gegaan. De marketingblogger Frank-Lymaakte een filmpje over zijn sysadmin een
plaatste het op Youtube en op zijn weblog: http://frank-ly.nl/happy-sysadmindag.
Traditionele media toonden initieel vrij weinig interesse voor de sysadmindag.
Daarom maakte we in samenwerking met ons PR-bureau Lindblom en ANP video een
video-item waarbij we met een promo-team een bedrijf binnenvielen om hun
systeembeerder in de bloemetjes te zetten. Het filmpje werd nog dezelfde dag
gemonteerd en werd in de namiddag door 13 grote portals en nieuwswebsites
overgenomen, waarvan het gezamenlijke uniek bereik rond de 3 miljoen geschat
wordt.
Nog een leuk detail: sommige systeembeheerders hackten de website met
een script om hun voting score op te drijven. Omdat dit helemaal in de stijl
van de sysadmindag pastte, vonden we dat we hier gepast op moesten reageren. We
pastten de website aan zodat de cheaters een aparte ranking kregen van best
cheaters. Deze reactie zorgde op zijn beurt voor een aantal enthousiaste
blogreacties.