De dagelijkse dingen volgens Roger (78jr) uit Beveren Waas Elke week een nieuw verhaal...
Reacties zijn steeds welkom!
>> NU OOK BESCHIKBAAR VIA WWW.ROCOR.SHORT.BE
24-04-2009
Het zal gaan tijd worden
Het is april en de zon
is daar. Dat doet toch wat aan een mens, vindt
u niet? Ja zeg, altijd regenen, maanden aan een stuk, daarbij nog
alle media die U maar voorhouden hoe slecht het wel gaat, het woord crisis is
dagelijks tientallen keren te horen, een mens zou voor minder een zwartkijker
worden.Wat ik wel vaststel, is dat de winkelstraten nog altijd
vol mensen lopen, restaurants waar u moet reserveren, een bestelde auto waar ge
op moet wachten.
Ik vermoed dat de mensen
denken Ha crisis, we hebben wat
geld, we gaan ervan profiteren. Wel wat uitzien, maar hetgeen we
hebben kunnen ze ons niet meer afpakken. Ik heb mij ook al wat voorzien,ik heb 10 kroppen sla geplant, 12
bloemkolen en 20 tomaten planten gezet, ook wat kervel en komkommer.
Ge weet toch maar nooit.
De mooie sierhoven gaan verdwijnen, binnenkort staan er terug
aardappelen in de voortuin in de plaats van buxus en bloemen. We gaan terug
kippen houden en konijnen,ja lach maar, ik weet nog in den oorlog kwamen de stadsbewoners bij
ons om melk en aardappelen. Er waren toen ook geen dikke mensen, iedereen mooi slank, geen doktoors
meer nodig.
Geloof me,
de tijd van de ajuinsaus en de pekelharing komt angstig dichterbij.
Begin maar al te hamsteren,
sla je voorraad suiker en zout maar op,
sla alles op in blik.Eieren en puree gaan terug de hoofdschotel worden, ha ge
lacht, ge zult niet blijven lachen. De ouderen zeggen: Wij hebben het gehad, maar onze kinderen en kleinkinderen, dat is het ergste.
Wat is het, gaan we in
een hoek zitten en klagen
of gaan we er tegenaan, de zwakkeren
moeten er vantussen? Neen, elkaar helpen zeker, en zorgen dat onze kinderen het goed
hebben. Het is misschien een les,zeker voor de jeugd, die alles zo vanzelfsprekend vinden, veel is tegenwoordig niet genoeg meer.
Dat tijden op zo een
korte tijd kunnen veranderen.
Ik stond voor de brug, niet van Willebroek maar in Temse, aan te
schuiven omdat er werken aan de gang zijn om de brug te dubbelen. Langs de
zijstraten stonden automobilisten die ertussen wilden, hoe zou U zelf zijn. Sinds
Nederland en van Daele het woord RITSEN hebben ingebracht zou men nu zonder
problemen moeten kunnen invoegen. En ja, geloof me, het werkt uitstekend, en de
file wordt er niet langer door.
Om de beurt wordt er dan een auto tussen gelaten en dat gaat vlotjes,
toch in Holland, ondervind ik. Bij ons wilt men dat godver niet snappen en gaat
men nog altijd van het principe uit: eerst is eerst en achter mij bent U het.
Weet u, mensen luisteren alleen als ge in hun geldbeugel zit, het bewijs is
geleverd, en ik kan het weten. Ik ben op de baan, vroeger was het derde vak
voor de snelvliegers, nu word ge niet meer voorbij gereden, alleen nog van
mensen die ze van de baan moesten plukken, want geld dat het kost! En spijtig
geld, als ge een PV krijgt!
Er wordt minder de middenvinger opgestoken. Als ik op het snelste rijvak
ben tegen 120 km
per uur en men wil dan nog voorbij, zet ik mij onmiddellijk rechts en versnel
nog en beetje tot 125 km
per uur. Als hij dan nog voorbij wil, oke voor mij niet gelaten. Het mag niet
wat ik doe, ik weet het, maar waarom wil men nog voorbij als ge al op de
hoogste snelheid bent? Ik moet niet opscheppen als ge alle dagen in het drukke
verkeer bent en ge moet U houden aan 30 en 50 en 70 en 90 en 120 km per uur. Dan mag U
blij zijn dat ge maar eens in de maand in de prijzen valt.
Als U mij tegenkomt op de weg laat me ertussen hé, ik ben haastig.
maar met grijs haar rondlopen als vrouw als ge nog geen 50 jaar bent, dat kunt ge toch niet menen. Het gebeurt toch, maar reken dan dames, dat mannen U tien jaar ouder schatten. Als dat U niet deert doe dan maar, het is misschien van de zorgen dat U pluimen grijs zijn.Ik heb geen pluimen meer, maar het is mode, sexy kale mannen met een stoppelbaard, het is dat ge het maar weet.
Hetzelfde met vrouwen die rimpels hebben, dat komt omdat ze hun voorhoofd te veel te fronsen als ze nadenken. Ze zijn dus verstandig en hebben ervaring op alle gebied.Grijs is nu in, zie naar de autos. Op tien autos zijn er zeven bij waarvan er vijf grijs zijn en twee zwart. Het staat chic, ge ziet er geen vuil op, maar ik mis toch al eens een knalgele, een blitse rode. Met dat stomme grijs in dit grijze weer.
Voor mijn werk ben ik in de bouw, wat zie ik? Vloeren grijs of zwart, parket die vroeger altijd bruin was, geurend naar boenwas, nu gegrijsd. Opritten,voetpaden, zelfs in de leefruimten grijze gepolierde beton, de muren grijs of iets dat er op lijkt.Maar mensen toch, ge zou er zelf somber en grijs van worden.
Ik was ooit in de Kongo, wat U daar zag aan kleuren was een streling voor het oog. Lange gekleurde doeken met bloemen rond hun prachtige lichaam geplooid. In die ongelooflijke natuur zag ik opgewekte mensen in regenboog kleuren en tam tam geluiden op de achtergrond, en niet wetende wat de dag nadien hen zou brengen. Ik noemde dat het paardenmolen gevoel, op en neer gaand, muziek en kleuren, ronddraaiend zonder zorgen.
Ach ja, mijn auto is cubanietzilver en binnenin siërragrijs. Mijn volgende zal een blauwe zijn, zoals in mijn jeugd. Er reden toen Ford Mustangs rond in bleu, en ook blauwe Harley-Davidsons motos, als dat niet cool was!
Sinds een tijdje heb ik vliegangst, ze krijgen mij niet meer in zo een
vliegende doodskist. Ik hoor U al komen:ja maar er sterven meer mensen op de baan!
Wel, ik rij daar ook op, vandaar dat mijn
overlevingskans om 85 jaar te worden heel klein
wordt.Ik zit niet meer op mijn gemak in een
vliegtuig, naar
Spanje is maar een paar uur vliegen, dan wordt er zelfs niet meer in de handen geklapt bij aankomst. Ik ga dan rechtstaan en klap heel hard
in mijn handen. Waarom
zult U zich afvragen, omdat ik blij ben dat ik het overleeft heb.
Ik heb al horen zeggen
dat die piloten al eens een airhostes laten vliegen. Als
ze samen met dat mooi kind eens willen vliegen, ze dat dan op de grond doen of in een bed, maar niet terwijl ik zwetend en
angstig naar Spanje wil. Nog zoiets, dat drama in Nederland, piloten met zoveel ervaring zien die niet als
hun hoogtemeter kapot is? Ik wil jullie niet bang maken hé.
Wist U dat een duif waarvan er tientallen
in mijn hof zitten, als die in die straal motoren terecht komen het ding met
een paar honderd mensen aan boord tegen de grond smakt?
Het schoonste van al:
iedereen lacht mij uit. De Roger vliegangst hoe kan dat, hij heeft 30 parachute sprongen
achter de rug en is van niets bang, oud paracommando.
Maar echt waar, ik ben er niet meer gerust in, laat
ik het zo zeggen. Ik bid terwijl ik vlieg, onze lieven heer zal zeggen tegen
zijn moeder:Hij gaat weer eens op vakantie met de vlieger,
hij is er weer, doe mij een plezier en laat zijn vliegtuig in een paar
luchtzakken terecht komen, de komediant.
Onlangs waren wij in
Leeds, mijn vrouw heeft last van luchtziekte
en had een flesje water bij en een doosje met pilletjes. Die
moest ze, in het bijzijn van een inchecker
innemen met een slokje water. Ze moest het water achterlaten samen met gans haar doos pilletjes.
Als die controleurs al zo bang zijn,
wat denkt U dan wat ik ben, in hun zogezegde veilige kist, niet zeveren hé.
Vrienden van ons maakten
eens een vlucht mee terwijl er onweer was, nooit vliegen ze nog. Iedereen
bad luid op, dat alles maakt mij nu nerveus, maar men zegt dat ik mij zorgen
maak om wat inbeelding. Ik zal het maar geloven, en dat parachute springen is wel 50
jaar geleden hé,als ik nog eens vlieg naar Spanje
vraag ik een valscherm.
Steunt U mij als we elkaar
zien binnenkort op Zaventem?