Het schijnt dat de oude groote hofstede een overblijfsel dier heerlijkheid is of dezelve vervangt
Burgemeesters 1799
of Maire de Rolleghem
In 1769 werd te Moorsele Constantin France Vandermeersch geboren, hij trad in het huwelijk met Marie Theese Everaert en woonde op de plaatse. Hij bleef burgemeester en wierd lid van den Provincieraad, en stierf in 1849.
Van 1849 tot 1866
De zoon Constantin Vandermeersch
Van 1866 tot 1870
Joseph Warrot hij gaf onmiddelijk ontslag en August Herbau was dienst doende burgemeester.
1972 Gezien het zangkoor van Rollegem goed presteert en er steeds meer gevraagd wordt om op te treden na, drie stichting in uniform is stond er in min gazette dat men een kort gesprek zou hebben met de zangleider Frans. De eerste vraag luide: wanneer is het zangkoor gesticht? Het eerste officieel optreden was op 1 november 1969 en dit ging samen met de aanstelling van de nieuwe koster Clotair Leman.
Hoe kwam je op het idee een zangkoor te stichten, stelde de reporter. Dit kwam niet van mij alleen was het antwoord ook de heer Michel Hoornaert, Albert Buyck en Clotair Leman en pastoor Stemgee waren vragende partij.
Wat met het oefenen? We zijn begonnen terwijl de vrouwen de turnlessen volgden, ingericht door de KAV in het klooster en tellen nu 12 mannen, 13 vrouwen 16 meisjes en 7 jongens.
U bent reeds buiten de gemeente opgetreden? Ja ondermeer de eerste maal te Westouter, Deftinge bij Geeraardsbergen, Harelbeke, Bellegem en Kortrijk.
Welke waren volgens u bijzonderste manifestaties? In 1970 ter gelegenheid van het zilveren priesterjubileum van onderpastoor Desimpel, bij het huwelijk van de dochter van senator burgemeester Vandenberghe die tevens onze sympathieke voorzitter is. De 100ste verjaring van de stichting van het klooster van de zusters van St Theresia te Rollegem. Het hoogte punt kwam natuurlijk in 1971 bij de aanstelling van senator burgemeester Vandenberghe die ons speciaal steunt evenals onze herder die de gelegenheidsmis schreef voor die plechtigheid. Het Lied “Hulde aan de burgemeester” werd door E.H. Stemgée gecomponeerd en kende veel succes.
Men beweerd dat uw optreden bij het huwelijk van de dochter Declercq in Kortrijk een der puikste prestaties werd? Ja iedereen vond zulks uitstekend, maar we maken grote vorderingen.
En welke zijn de vooruitzichten? Ik geloof dat niemand van ons met de stichting had durven denken dat we na drie jaar reeds zo bekend gingen zijn. Wij hopen door goede samenwerking en met de steun van de bevolking de h. Missen nog beter te kunnen opluisteren. Indien u het me toelaat zou ik gaarne aldus Frans in naam van het bestuur en als zangleider alle personen bedanken voor hun spontane medewerking ter gelegenheid van den tombola waarvan de opbrengst moet dienen voor de buitengewone onkosten. Wij danken de Heer Frans leplae voor dit onderhoud en wensen hem en het gehele koor veel succes toe voor de toekomst aldus min gazette.
1973- er zijn Grote gemeenten met een groot verleden en deze willen hun zelfstandigheid behouden, Kuurne, Wevelgem en Harelbeke. Er zijn vier attractiepolen: Kortrijk, Menen, Avelgem en Waregem. En we hebben twee gemeenten met taalgrensfaciliteiten Helkijn en Spiere en wat daarmee?Op de bespreken kwamen de burgemeesters van Marke en Kuurne tussen welke voor hun zelfstandigheid pleiten gezien hun bestuurskracht niet meer diende betwist. De moderator De heer Dequae zei tot slot dat de parlementariërs van het arrondissement niet bij machtig waren om wat de wetgever zou beslissen te verhinderen.
1974- Bellegem, Rollegem en Kooigem samen. De Bellegemseraad was eenparig akkoord inzake fusie zijn advies gericht van 21 december 1973 aan de deputatie van de provincie te handhaven, nl het samenvoegen van de gemeenten Rollegem, Bellegem en Kooigem. Een samengaan van deze drie landelijke gemeenten leid tot één ontvoogde gemeente met heel wat meer mogelijkheden en met beperktere inmenging van de overheid inzake uitgaven en uitvoering der werken. Bij een fusie van geringde omvang blijven bestuur en de diensten dicht bij de bevolking.
De best gekende en meest verspreid tot zelfs in onze eeuw zijn bidprentjes met volle aflaat.
De eerste foto versscheen in 1839 in Frankrijk. Na 1850 kwam er een doorbraak van. Het eerste bidprentjes met foto dateert van 1860.
Litho of steendruk uitgevonden in 1795 en in België toegepast vanaf 1817. Het mooiste lithoportret is ongetwijfeld dat van koningin Louise -Marie die op 38 jarige leeftijd overleed te Oostende. Het stelt haar voor op haar sterfbed omringd door de dichtste familieleden.
Grafische voorstellingen van stervenden of opgebaarden wordt voorbehouden voor pausen, vorsten prelaten of geestelijke.
Vernieuwing kwam rond 1940, met de kunst van Jos Speybrouck een Kortrijkse kunstschilder. Zijn kunst is zeer persoonlijk, enigszins art nouveau stijl maar verfrissend en nieuw. De bidprentjes hebben in Vlaanderen veel rouwdiensten gesierd tussen 1930 en 1960.
Slechts na 1950 en dank aan de nieuwe druktechnieken werd de grote vernieuwing ingezet; Talloze smaakvolle en aangepaste ontwerpen bepalen tot op heden de prentzijde van de bidprentjes.
Het overlijden van kinderen heeft de gemeenschap steeds diep getroffen, ook voor hen werden speciale bidprentjes ontworpen.
Het eerste dateert uit 1880. Het thema was steeds een engelbewaarder die met het kind in de armen ten hemel steeg.
Het was rond de eeuwwisseling dat het prentje een blauwe rand mee kreeg. Zeer mooi zijn de reeks kinderprentjes ontworpen door de Kortrijkse kunstschilder Antoon Devaere en uitgegeven door de firma Lannoo Tielt.
Ze kenden in Vlaanderen in de periode 1940/1960 een buitengewoon succes.
Intussen , voor het geven van dergelijke santjes waren ze te Rollegem late aan de gang Aldus Pastoor Slosse.
Bij het overlijden van Eerwaarde heer Ivo Martitinus Duboccage, geboren te Rollegem in 1808, en overleden te Rollegem den
9 mei 1839 wierd het eerste doodsanctje gedrukt te Rollegem.
De weduwe Ghequiere –Herbau was het tweede; Pastor Mullier, het derde en Cathrien Ghequiere, dochter van Ghequiere-Herbau Het vierde. Cathrien louage wierd op hare hofstede binst de hoogmis vermoord den 1 januari 1846.
Met deze gegevens weten we dat de doodsprentjes zeldzaam zullen zijn.
1974 De Bellegemstraat welke in 1961 werd aangelegd is zwaar beschadigd . Het kan ook moeilijk anders aangezien het zware verkeer dat er over moest komen door de werken welke bezig waren aan de weg Kortrijk –Doornik. Nu zijn alle formaliteiten in orde en plots met het oog op de A71 komt men voor de pinnen dat deze de Bellegemstraat gaat dwarsen. Vroeger bij het aanleggen van de Bellegemstraat werd steeds gezegd dat zo het tracé van de autoweg daar voorbij zou lopen de Bellegemstraat diende rechtgetrokken te worden voor de inrit naar de brug over de autoweg. Sommigen betwisten de noodzaak om nu een nieuwe Bellegemstraat aan te leggen.
1 de Bellegemstraat recht trekken impliceert in die straat een brug over de A71. Daarvoor zou de onteigening nodig zijn van twee huizen en van een hoeve ter hoogte van de Kortrijkstraat.
2 Een brug in de Bellegemstraat zou het totale afsnijden van de Kortrijkstraat welke de kortste en de beste weg is naar Kortrijk.
3Wanneer een brug wordt gelegd over de Autoweg in de Kortrijkstraat moet er een nieuwe Bellegemstraat komen.
Men stelde drie projecten voor, de gemeente koos voor een nieuwe Bellegemstraat met als reden, dat daardoor geen huizen moeten verdwijnen en de Kortrijkstraat de beste verbinding blijft met Kortrijk.
De Bellegemstraat krijgt het volgende tracé; vanaf de oude buurtspoorweg, nog een paar honderd meter verder lopen over het oude tracé om dan verder door de gronden van de gebroeders Beaucaerne te trekken en zo terecht te komen op de grond van Landbauwer Christiaens. Tussen de Kannestraat en de Kortrijkstraat loopt de weg langs de hoeve van René Beaucaerne en komt achter de woningen van de H. Herpoel en de H. Bauwens. Vandaar zal de straat naar de Aalbeeksestraat lopen en verder grotendeels op de oude Bellegemstraat achter het zogenoemde Kasteel van de Kortijkstraat. Voor de aanleg van de nieuwe weg worden een aantal mensen onteigend. De grootste slachtoffers zijn de gebroeders André en Michel Broeckaert samen met de landbouwers Beaucaerne, Christiaens en Vandeghinste. Er zijn ook een aantal kleinere van tuinen en kleine stukken grond. Ze zijn reeds druk bezig met de onteigeningen om akkoorden te bereiken met eigenaars en pachters. Op deze ogenblik weet men nog niet wanneer de werken zullen beginnen. Alles laat voorzien dat het nog niet voor dit jaar zal zijn.
Bij het begin van een nieuwe rubriek gaarne een woordje uitleg.
Als verwoed verzamelaar van alles wat over Rollegem verschijnt, zijn rouwbrieven en doodsprentjes dus geen zeldzaamheid.
Veel van die dingen verdwijnen na een tijdje, Smijt ze niet weg, je kunt ze bij ons altijd kwijt.(Rollegemkerkstraat 60)
Doodsprentjes verzamelen lijkt voor de meeste onderons een lugubere hobby maar voor ingewijden is het een onuitputtelijke bron van kennis over het verleden. Bidprentjes zijn een uitstekend hulpmiddel voor stamboomonderzoekers.
Voor heemkundige geven ze een schat aan informatie over leefgewoonten van onze voorouders, volksgebruiken en veranderdezeden van de kerk.
Het zou halverwege de zeventiende eeuw geweest zijn dat prentjes voor dodenherdenking in gebruik werden genomen.
Aanvankelijk werden de bidprentjes met de hand geschreven, vanaf 1730 verschijnen de eerste gedrukte devotie prentjes in Amsterdam.
De eerste Belgische bidprentjes werden ontworpen vanaf 1815. Het waren bidprentjes of kerkhofprentjes.
Ze hebben motief een altaar, graftombe, of kist waarop een kruisbeeld en een alziend oog Gods. Aan weerszijde van het altaar staat een bloem of treurboom. Later evolueren deze prentjes naar afbeeldingen van een kerkhof, vandaar kerkhofprentjes.
Er verschijnen ook knekelprentjes. Zij brengen de mens in visueel contact met de dood en de vergankelijkheid. Het doodshoofd is het centrale motief. Knoken andere lugubere symbolen als fakkels, zeisen, de zandloper, de brede zwarte rouwbanden en huiveringwekkende onderschriften accentueren het gruwelijke karakter.
Het concordaat van 1801 was wel de definitieve start van een weergaloze bloei die zal duren tot ongeveer 1965.
Het eerste bidprentje in onze streek is te Kortrijk 1805.
1972 Nog een nieuwe straat. Ze kreeg de prachtige naam mee de “Berkenlaan” en ze verbind de Kerkstraat met de Schreiboomstraat tussen de sociale woningen. Ze is alleen toegankelijk voor plaatselijk verkeer. De nodige verkeersborden worden aangebracht en ook de huisnummers worden in orde gebracht.
Stond het in mijn gazette of was het aan den toog maar in ieder geval er was sprake ven een nieuwe autostrade , een van Pecq naar Armentières. Ik weet niet meer direct in welk jaar maar we komen er wel achter. Alle zeg een autostrade van Armentières dat kunt ge nog voor een stuk aannemen maar naar Pecq bij god wie zou daar aan gedacht hebben en toch het stond als een paal boven water, ze wisten zelfs al langs welke kant van de wereld zou voorbij lopen. Armentières naar Menen en dan over Rekkem naar Rollegem, om haar weg te vervolgen over de Doornikserijksweg daar ergens te Bellegem en zo naar Pecq. En het was nog niet genoeg er waren reeds jaren plannen gemaakt voor een snelweg van Kortrijk naar Roubaix dat las ik in mijn gazette op donderdag 15 mei 1975. Voor wat betreft de uit tekening van die weg zou ze te Rollegem ergens gelegen zijn tussen de Lampestraat en de Schreiboomstraat. Het zou met zich kunnen meebrengen dat er ook aanpassing zouden zijn voor de provincie, daar alles wat achter de autostrade ligt zou kunnen gevoegd worden bij Henegouwen, want rond die zelfde periode is er ook sprake van fusies.
Je weet nog wel toen ze ook planden voor om een fusie te maken. Het was op een maandag dat burgemeester Lambrecht in de schepenzaal van het stadhuis een persconferentie hield voor de gemeenten Aalbeke, Bellegem, Bissegem, Heule, Kooigem Marke en Rollegem van wat er zou gebeuren sedert 17 maart 1975 dag waarop vernomen werd dat het fusieplan van minister Michel voor het arrondissement Kortrijk voorzag in het vormen van grote entiteiten rondom de kerngemeenten Avelgem, Kortrijk, Menen, Waregem. Men ging aldus zes grote kernen eerste rang maken Antwerpen, Gent, Hasselt, Brugge, Kortrijk en Leuven. Elk van deze kernen zouden minstens 100.000 inwoners tellen. Men kan zich allicht de verstomming van de groep van acht zich voorstellen toen dit bekend geraakte de entiteit Kortrijk tot het geheel van hun acht zou aldus geen ± 120.000 inwoners tellen maar slechts 75 duizend. Op 7 april 1975 , bij een vergadering rond 19 u werd er gedacht aan de toevoeging van de gemeenten, Lendeled, Hulste Bavikhove, Kuurne, en Harelbeke. Op 14 april 1975 wordt het volgend voorstel weerhouden. Lendelede, Hulste, Bavikhove, Kuurne Bissegem, Kortrijk,Marke,Aalbeke, Rollegem, Bellegem en Kooigem. Hetzij 13.235 ha. Met circa 119 duizend 600 inwoners.
Op 17 April 1975 om 23.30u word op de T.V. omgeroepen Kortrijk zal ongeveer 88 duizend inwoners hebben. Bij de vaststelling komt dat zo als het eerste plan slechts 75.000 inwoners worden geteld. De acht komen opnieuw bijeen, er wordt gevraagd of de actie wordt voort gezet, allen antwoorden daarop ja met uitzondering Marke, met liever geen fusie, maar als de fusie er toch moet komen Ja.
1973 In Bellegem wil men af van de fusie met Kortrijk. Zo lezen we in de gazette ; men wil een grondige studie en met kennis van zaken samengaan van St-Denijs –Rollegem- Kooigem en Bellegem. Ze spreken in Bellegem reeds van een “Groot Bellegem” 9317 inwoners met als nieuwe naam “ Sint Robeko” Sint van Sint-Denijs Rollegem RO Bellegem BE en Kooigem KO. Bellegem zou natuurlijk het centrum worden. Het kan ook niet anders gezien zijn centrale ligging en ook functioneel het best van de vier is uitgerust.
Op 10 januari 1974 moet elke gemeente een advies uitbrengen omtrent de voorstellen. Ook de bevolking, de kiezer wenst daarover ingelicht te worden.
1969-Men zei vroeger van Rollegem aldus mijn gazette van Juni 1969 dat het niet wilde mee evolueren met den tijd, welnu de laatste jaren is dat wel omgekeerd.
Den toen regerende burgemeester heeft in de eerste plaats ondervonden dat een moderne gemeente een modern centrum moet hebben en al dat benepen is of schijnt omheen den dorpskern moet verdwijnen omdat men er als ’t ware vrijer zou kunnen ademen en men toch weleens wil afstand doen van die ouderwetse tram en stijl.
Vandaar werd het raadzaam geoordeeld het kerkhof bij de kerk te verwijderen en zond vond men een ruime begraafplaats in de Tombroekstraat. Gelegen waar vroeger de boerderij van “Poorte Ferrez”
1970 -En nog straffer op gebied van nieuwe voorziene grote wegen zal Rollegem zeker geen tekort hebben. Twee grote wegen zullen de gemeente dwarsen en ook een snelweg.
Een weg van Kortrijk naar Roubaix op het grond gebied Rollegem beneden de waterval (Bellegem waar een groot deel van de tramweg loopt dicht bij het station achter de huizen bewoond door de heer Camiel Valez en Mvr. Loncke-Herpoel dit op het grondgebied Bellegem. Vandaar naar de kwadebrug om uit te komen tussen het huis bewoon door de H. David Jerome en de herberg op de hoek van de Tombroekstraat en de Moeskroenstraat, om dan de Tombroekstraat te dwarsen en uit te komen achter de huizen bewoond door de Heer Moreille Noël en Vlerick Marcelom dan verder in de Molenstraat door de weide van de H. Herbau om het grondgebied Lowingen te bereiken.
Als tweede grote weg komt Deerlijk – Moeskroen ook gezegd de tweede ringlaan van Kortrijk. Deze weg zal lopen over zwevegem en Bellegem en komt op het grondgebied Rollegem tussen de hofstede Hanckaert en Messiaen en de hofstede Maurice Glorieux en de zoon L. Planckaert dicht bij Tombroekstatie terecht, alwaar de Tombroekstraat wordt gedwarst en aansluiting geeft met de grote baan Kortrijk – Roubaix langs het industriegebied van Moeskroen.
Als derde hebben we de autosnelweg Brussel- Kortrijk al over Wallonie. Deze komt op het grondgebied Rollegem aan het huis bewoond door de H. Dhond( waar vroeger de H. Chares – Louis Haemers gewoond heeft) Daar komt een oprit voor de autosnelweg vandaar gaat het over de Bellegemstraat, dichtbij de weide van de hoeve van Robert Vandeghinste, dan over de Kortrijkstraat achter de huizen van den Ezelhoek en dicht bij de eigendom van de H. Marcel Bauwens, verder door de velden om dan in de Marksestraat te bereiken tussen de hofstede van de H; Michel Brouckaert en de Beenhouwerij van de H. Florent Barbe tot het grondgebied Rollegem in de St-Annastraat tussen de hofstede van Gustaaf Clochet en de woonst van de H. Vansteenkiste te bereiken en Marke te bereiken. Deze nieuwe wegen zouden over enkele jaren uitgevoerd zijn.
1969- Wie dacht dat Tombroek meer bij Henegouwen destijds zou aanleunen dan bij Rollegem kwam bedrogen uit. Ook voor dit behoud werd er een hartelijk woordje gewisseld en wanneer men weet dat die fameuze wijk “Tombroek voor meer dan de twee derden op Rollegem grondgebied ligt weet best, dat er aan geen gebiedsroof moet gedaan worden. In de Tombroekstraat begint eigenlijk “Tombroek” van aan de Moeskroenstraat tot aan de grens met Henegouwen, waar de ene kant van deze straat op Rollegem(Dottenijstraat) noemt en de overkant voor Lowingen dan (Bredastraat) terwijl rechtsaf de Molenstraat heeft en een 150 meter in de steenweg op Tombroek op Hengouwens grondgebied met een eigen kerkje. Dat is het kleine gebied waarrond wel eens moeilijkheden en problemen zijn gerezen. Wanneer men echter weet dat 29 huisgezinnen gelegen op het grondgebied Lowingen bij het A.C.W. zijn aangesloten en de Franssprekenden op deze wijk ere “zeer” miniem zijn kan men best begrijpen dat de “ Vlaamse Tombroek” Rollegem toebehoorde en geen taalmoeilijkheden of problemen hier konden uitvoortvloeien. Rollegem in zijn geheel is Vlaams en wil zo blijven!..
En nog in 1969 Met een bandopnemer in Rollegemse raad. Bij de opening van de zitting stoorde plots een hels lawaai de vergadering door dr. Declercq een miniatuur bandopnemer met storende geruchten liet afrollen. De luidruchtige dokter werd gevraagd de zaal te verlaten en beroep werd gedaan op de veldwachter die ook de rust herstelde, niet zonder de dokter had opgemerkt: “ Ik verdraag dit lawaai de hele dag en u houdt het geen vijf minuten vol.”
De oorzaak werd hier niet bij vermeld; doch het ging over het lawaai die ontstond door het beton bedrijf in de omgeving van de woning van den dokter, welk bedrijf later verhuisde naar de industriezone Moeskroen.
Leiedal en gemeenteraad bespraken streekplan Rollegem. Men beweert altijd dat Rollegem een residentiële gemeente moet worden maar men moet de gelegenheid krijgen! Er wordt gevraagd om toelating te krijgen voor het bouwen in de Kortrijkstraat, de Kerkstraat en de bouwzone te brengen langs beide zijden.
Ook reeds in 1952 goedgekeurde B.PA. centrum bij koninklijk besluit moet opnieuw de mogelijkheid bieden om Rollegem uit te breiden( dit is het stuk grond dat de hoek vormt van de Kortrijkstraat en de Bellegemstraat en die grote mogelijkheden bied.) Ook wordt de vraag gesteld waarom geen uitbreiding van de industriezone in Rollegemin aansluiting met deze van Moeskroen die langs de kant van de gemeente gelegen is ( Tombroek) en deze niet uitbreiden van Tombroek tot aan de baan Kortrijk-Doornik op Bellegem? Er wordt zeer sterk aangedrongen op de industriezone voor Tombroek, wat elders kan verwezenlijkt worden moet ook kunnen voor Rollegem, nu bijzonder dat het aantal grensarbeiders aanhoudend daalt. Ook zijn er tegenkantingen voor wat de kleizones betreft, deze moeten verminderd worden. Deze werden voorgelegd daar er met de verdere uitbreiding voor 1980 er zal moeten rekening gehouden worden. Meer kans voor bouwen dooe de uitbreiding van de bouwzone en mogelijkheid tot het bekomen van een industriezone in de toekomst. Het gemeentebestuur zal niets aan het toeval overlaten om deze twee doeleinden te bereiken
1969 Treeske en José: De huwelijksperikelen te Lowingen. Ze zijn gehuwd te Gullegem voor de wet en te Rollegem voor de kerk. Doordat de pastoor van Lowingen, met alle vriendschap voor het jonge echtpaar , het Nederlands als een vloek weerde in zijn kerk omdat de “walleganten” zouden kunnen protesteren… en wellicht de pastorie zou worden besmeurd met de woorden “Sale flamin” Wat wild men dan nog. De kerk is intussen verdwenen als kerk, maar Treeske en José zijn nog immer gelukkig.
1979 De laatste kasseien verdwenen te Rollegem. Neen ,Neen ze zijn niet gepikt.’t Was op het gehucht te Tombroek aan de vroeger tramstatie, nu bushalte tot aan de Candeléstraat. Een dikke laag asfalt werd er opgegoten.
-Een nieuwe Bellegemstraat diende aangelegd te worden door het feit dat de A17 de deelgemeente doorkruist. De bestaand Bellegemstraat (nu Molenkouter) moet gedwarst worden ter hoogte van deMortagnestraat die volledig zal verwijnen.
-De vinkeniers vierden hun 45-jarig bestaan. Het feest werd ingezet met de wijding van een nieuwe vlag. Als peter fungeerde Adelson Vandeputte en er moest beroep gedaan worden op een hulpmeter door een zetduiveltje op de uitnodiging, die eigenlijk meter Mvr. Barbe deed aankomen toen de eucharistieviering en de wijding reeds achter de rug was.
- Te Rollegem werd de orde van “Cordon Bleu du Saint Esprit” uitgereikt aan Denis De Tavenier. De hoogste onderscheiding die wordt uitgereikt in het domein der gastronomie. Als jongste Cordon Bleu van het land mocht hij zijn talenten reeds bewijzen in de ambassade van Liberia.
- De St Antoniuskerk is geklasseerd en is aan restauratie toe. Het ontwerp heeft een gunstig advies gekregen en er werd een uitgave van 9.627.514fr voorzien . de stad zal waarschijnlijk moeten tussenkomen voor 20% hetzij 1.925.503. fr.
Misschien geachte lezer denk je nu en wat met de overleden leden van de Folklore hebben ze daar niet over na gedacht? Hoe dikwijls werd het kerk gebeuren niet mee betrokken in die veertig jaar, denk maar aan die prachtige bloemenversiering, huwelijken, herbeleving van trouw beloften, honden wijding en zo meer. Dus werd er gedacht om een H.MIS te laten opdragen op zondag om 10.uur, maar dat was mis. We hadden buiten de waard gerekend, geen H.MIS om 10.00uur voor gelegen als folklore is er geen plaats, hoe ze ook formuleren laten we in het midden, geen discussie met kerkelijke overheden van ter plaatse. Wij hadden in gedachten de families uit te nodigen naar de 10.00uren Mis maar het was mis, we zullen niet nalaten ze in onze gedachten te herinneren en er nu goeie op drinken!
40 jaar Folklore.
Is dat al zolang, hoor ik u al zeggen, a wel merci, wat gaat den tijd toch zere, niet waar.
Als je dan terug denkt aan die jaren die voorbij zijn en je ziet de film terug van alles die voorbij is dan
Zie je prachtige beelden aan u voorbij gaan.
Het eerste jaar weet je nog ’t was zaterdag 9 juli, achter de fusie ’t had nog iets mee van daar in Brussel, de randgemeenten die werden opgeslorpt door de grote stad, een beetje “Davidsfonds” weet je wel zien dat Rollegem op de kaart bleef staan. Het jaar daarop was het niet alleen de vrijdag, de zaterdag kwam er al bij, dat was toen 7 en 8 juli. Het jaar daarop was het de vrijdag 6 juli, zaterdag 7 juli en zondag 8 juli. Het is pas bij het vijfde jaar de feesten werden verschoven naar augustus,28/29/30, met optreden van Eddy Wally!
Neen, we gaan er geen jaren opplakken maar gewoon onze gedachten laten spelen. Was het niet in de eerste jaren dat men alle verdwenen café, rond de kerk terug opgebouwd hadden. Na een paar jaren hebben ze dan nadat ze nu echt goed van start waren en een echte vereniging hadden gemaakt in café de lampe, ook al verdwenen, en een echte voorzitter hadden, werd den data verplaatst naar augustus. Ook het terrein werd aan gepast, ze trokken naar de Rollegemkerkstraat, recht voor den ingang van de school, op een weide van Lucien, een lid van de folklore.‘t Was den eerste keer een soort circus tent die werd opgetrokken, het mooiste van al ze hadden geen “vertrek” weet jewel nu zegt men een toilet. De gebeur van hun tent die had er een met uitzichtnaar de straat, en dat kwam goed uit, twee meisjes van zo een jaar of vijf,zes,mochten met voor hun spaarpot 5fr. Per gebruiker vragen. Het jaar daarop was erwel een rollend toilet.We kenden er optredens van Eddy Wallie, Ann Christie, den Jules Kabas, Marc Decks en zeker ook nog andere. Weet je die heerlijke autopet – beddekoersen, zwijnen tiercé, geitenkeuringen, stieren en koeien. De markten van onze plaatselijke handelaars, boerenmarkt, tot wat we nu zien de rommelmarken. De wedstrijden voor pijpenrokers, zonder de loopwedstrijden te vergeten.
Herinner je nog de markt in Hoornaert garage, markt van alle spullen welke kwijt wilde, en wat overbleef werd achteraf per Amerikaans aanbot verkocht?
En dan die eetgelegenheden, kip aan spit,reuze Mechoui met Boliviaans Indianenorkest, barbecue met de uitvinding van deheer Wullens? Ze verlieten de weide en trokken terug naar de plaatse, ze intussen aan hun eerste lustrum, en werd Rollo geboren, met meter en peter. Er waren er voren al doopplechtigheden geweest op de ouderwetse manier, onder andere van de dochter van de voorzitter. Ook een trouwfeest had men al opgenomen in de feesten. Misschien zou ook een trouwfeest van Rollo niet misplaats zijn.
Op het programma: “zou hij opgaan, of zouhij scheuren” zou hij Bellegem kunnen bedekken? En ja hij trok zelfs naar Parijs! Het wereld record “Wandtapijt” Honderd gezinnen hadden er dagen aan gewerkt om het klaar te krijgen, wat een opkomst hier te Rollegem!
Nieuw wasdit jaar de verkiezing van “De heer ofte vrouwe van Rollegem”. De knaap ofte maagd van Rollegem deden mee een groot prijzenpakket zou ze aansporen om mee te dingen.
Ze worden vernoemd naar volgorde: Vrouwe Els leplae, Veronique Soens, Michelle Lesaeffre, Davis Vanhoutte, Jan Buysschaert, Pascal Deloof, Thomas Buysschaert, Stephanie Demey, Patrick De Spiegelaire, Andy Deloose, hij was het tweejaar, Thomas II Vierstraete, en tot op heden Nathalie Wauthier.
We hadden veel geluk de eerste vrouwe was dan ook de eerste welke in het huwelijk zou treden, en de folkloristen waren er als de kippen bij. Bij een huwelijksfeest horen al de inwoners te weten dat er gefeest word, dus hoort er kanongebulder bij, en zo ontstond het gebulder en klokken geluid bij de opening van de feesten, welke tot op heden nog steeds in gebruik. Ook vrouwe Veronique heeft dit mogen meebeleven.
Ook wanneer geen voldoende kandidaten waren werd er een show opgevoerd, denk maar aan de prijs je rijk show, of de honymond kwis, of aan de koppels welke hun herinzegening van hun huwelijk op een feestelijke wijze herbeleefden.
Ook gedurende de feesten verbroederdeRollegem zich met Rollshausen, een dorpje uit Duitsland. Ze brachten mee dat hier ter plaatse een kinderdansgroep werd opgericht. Ook Rollshausen kwam hier de feesten opfleuren met hun dansgroep, zelfs met een koor van bij hun.
Van bij de eerste jaren had men een “Belleman” de man welke regelmatig alles aankondigde. Toen Etienne uit het midden werd weggenomen, werd het stil, zou men hem nog vervangen? Ja zei de dochter, hij zou het ook gewild hebben, en er werden feesten gehouden met als hoogte punt de verkiezing van een nieuwe “Belleman”
Dat bracht mee dat er vanuit Rollshausen een estafette vertrok om de 500 km afstand te overbruggen. Weet je nog den tijd van wedstrijden van bloemenschikken. Honderd jaar kerk waar de leden van Fiacre de kerk prachtig versierd hadden met bloemen.
Met de“Heer ofte Vrouwe” ging men op bezoek bij ander feesten en zo leerden ze andere groepen kennen, denk maar aan de “bolhoeden”, het optreden van de hoornblazers.
We vergeten natuurlijk ook niet de verschillende groepen en zangers die de feestelijkheden opluisterden te veel omze op te noemen. De verschillende mensen welke hun werken tentoonstelden, deplaatselijke schilders die zelfs demonstratie ten besten gaven, oude ambachten.
Waar is de tijd dat ze kwamen voor een pintje en wat eten? Het uitwisselen dat was een goeie tijd.
Folklorefeesten werden Rollofeesten, of het anders werd? Helemaal niet, doch hobbyisten wisten ook dat koken geld kost, eerst ging het met wat drankbonnetjes en wat om te eten, later boter bij de vis. Het idee groeide om terug met de reus op stap te gaan en zo kun je van het een op het ander komen u komt bij ons wij komen naar u. En dat is dan het resultaat 40 jaar 40 reuzen prachtig nietwaar.
De Folkloraad viert dit jaar haar 40ste feesten, vroeger Folklorefeesten genaamd nu Rollofeesten. Hoogdringende tijd om even achterom te zien. Wie waren zij ? Bijna ieder huisgezin hier zal wel iemand gehad hebben welke aan de feesten zijn medewerking heeft gegeven. Denken we maar aan de honderd gezinnen bij het maken van het “Grootste wandtapijt van de wereld” of om de verkiezing van “De Heer Ofte Vrouwe” of aan de estafetteloop Rollegem Rollshausen, De verbroedering Rollegem-Rollshausen. De trouwlustigen, welke hun huwelijk lieten herinzegenen. Of de prijs je rijk show. Wie heeft er geen klompen aan zijn gevel gehangen of van de Rollegemse wijn niet geproefd? Om dan nog maar te zwijgen over de loopwedstrijden, laatst maar daarom minder waar De lekker Rollobieren geproefd, tussen haakjes die er dit feestjaar opnieuw te beschikking zal staan.
Wist u dat 40 jaar Robijn betekend dus dat is al heel wat in een mensen leven Vandaar de Folkloraad wil ook dit jaar iets speciaals doen, ze gaan voor Robijn!
Maar ze vergeten ook hen niet die er omwillen van het afsterven niet meer bij zijn. In de loop der jaren hebben ze van bestuursleden moeten eeuwig afscheid nemen. Dit hadden ze met een Eucharistieviering willen doen op zondag 28 Augustus met een Mis om 10 uur. Het team van de pastorale eenheid heeft er anders over beslist het gaat niet door. Vandaar dat we langs deze weg onze duurbare bestuursleden willen in onze gedachten mee laten beleven.
Ere voorzitter; John Dendievel, Cardon Willy, Cossement Rafaël,Conne Dorine, Debruyne jo, Decantere Leon, Delabie Michel, Deloof Erik, Demeyere Norbert, Dendievel Raf, Leman Clotair, Libeer Lucien, Lievijns Etienne, Lievijns Maureen, Maes Germain, Manhaeghe Bertrand, Nelly Vanasten, Vanbelle Dirk, Vanneste Arseen, Valders Lionel, Vangeersdaele Maurice, Vanwijnsberghe Germain, en Waelkens Roger, Platteau Achiel.
" ’t Bosselke"
Een stukje geschiedenis: voor de jongeren onder ons, wat nu het gemeentehuis is, was vroeger de pastorij. Wanneer je naar het “bosselke” wandelt, schenk eens even aandacht aan de zijkant van het gebouw, de toenmalige ingang van de pastorij. Wat een pracht van een gebouw. De ingang nu, kant Tombroekstraat is het gedrochte welke er werd bij geplaatst. Eens was pastorij omgeven door een weelde van bomen. De toenmalige pastoor was een bomen liefhebber, en had er tientallen verschillende bomen laten aanplanten.
“ Rollegem en zijn geschiedenis”
volgens de schrijver van het boek, pastoors “lusthof”. Er stonden zelfs rustbanken in, op foto terug te vinden, de Rollegemnaars konden er even tot rust komen.De ellende van de Tweede wereldoorlog heeft daar een einde aan gemaakt. Door gebrek aan brandstof werden alle bruikbare bomen gekapt, wat overbleef was nog wat jong geweld dat is kunnen ontkomen. Wat toen het jong geweld, is uitgegroeid tot wat nu rust gevend is. En waar we nu de vruchten van dragen, welke ons toelaat er even in te vertoeven. Een plek gecreëerd waar groot en klein eventjes kunnen ontsnappen aan het feestgedruis. De Rollofeesten nodig je dit jaar ook uit een bezoek te brengen aan de tuin van het gemeentehuis voor de eerste editie van “ ’T Bosselke”.
Het is verbazend wat je kunt presteren als je er niet om geeft wie er de eer van draagt. Men zit te kijken wat er op het blog zal verschijnen nu hij zelf de verdienstelijke is; Zie hier het antwoord: Alvorens de feesten officieel te openen, wil ik graag nog eens iemand in de bloemen zetten aldus voorzitter Mickel. Bij heel wat activiteiten van verschillende Rollegemse verenigingen zie je hem ook verschijnen. De man die ik straks bij mij zal roepen heeft sommigen onder jullie nog vervoerd in het schoolbusje.
(Tussen haakjes wil ik er hier je hier attent op maken dat het mijn idee was die het schoolbusjes leven in te geblazen, toen de staatsschool tot stand kwam in Bellegem tot stand kwam en men hier de kinderen afhalen met een busje. Ik was toen voorzitter van de KWB, en samen met Rafael Schotte trokken we naar klein meesterke Gerard Isebaert, het toenmalig schoolhoofd om te zeggen dat we een Fancy fair zouden organiseren om een busje te kopen, en zo geschiede het een VW wagen was het eerste busje de rest van het verhaal is bekend. Toen het busje werd af geschaft werden het overgebleven gelden onder andere voor een deel aan de parochiezaal geschonken.)
Hij was er ook bij toen indertijd de “Partnerschaft” met Rollshausen tot stand kwam. (Dat was zeker te danken aan niemand minder dan Jo De Bruyne op dat moment bakker, (ons ook maar al te vroeg ontnomen )welke onmiddellijk contact naam met Hermann Brand Bürgemeister van Lohra, en zo de verbroedering op gaan bracht.
Ongetwijfeld heb je aan hem( en zijn beste vriend Den Arseen, twee handen op een buik, het was alsof Janssen en Jansen uit het boek van Kuifje, zag je de ene dan zag je de andere, ons ook maar al te vroeg ontnomen) kalenders of wijn gekocht om hun comité te sponsoren.
We konden natuurlik ook de verkiezingen, prijs je rijk show, de zoveel jaren huwelijks zegening niet vergeten, met ondermeer De betreurde Dorien Coone, Den Belleman Etienne Lievijns en zeker de eerste presentator van de verkiezing Dekimpe Germain.
En weet je de parochiezaal werd vernieuwd onder impuls van pastoor De Wulf , de toevlucht naar St-Antonius werd door hem nieuw leven ingeblazen. Doch de het niet kerkelijk gedeelde van de St-Antoniusfeest waren opnieuw in handen van de verdienstelijke, met onder meer ook reeds de betreurden , de toenmalige voorzitter Dirk Van Belle en pastoor Dejaegere. Je heb hoger reeds gelezen over de verkiezing van de Heer ofte Vrouwe, ze waren de ambassadeurs of ambassadrices van ons dorp, zo leerden we de feesten kennen van St-Antonius te Ingooigem, en zagen we het zwijn in stoet naar de kerk gedragen door in pater verklede jongens en meisjes. Leerden we het zwijn verkopen per Amerikaans aanbod. Gingen we tafelen met hutsepot, en zagen we hoe dieren gezegend werden dus we konden aan de slaag, nu is het nog steeds St- Antoniusfeest rond 17 januari, waar waren ze toen?
Na het overlijden van de geliefde Belleman Etienne Lievijns, wilden we een nieuwe Belleman, wie konden we beter aanspreken dan zijn dochter Maureen, en ja er kwam verkiezing, en de gelukkige winnaar werd Edwyn Demey
Voor wie alles wil weten over wat reilt en zeilt in Rollegem, vervolgde de voorzitter, kan je een kijkje nemen op de blog die hij onderhoud. Een paar jaar geleden konden we via zijn maquette in het buurthuis zien hoe onze parochie er jaren geleden moet uitgezien hebben. Hij maakt ook al van helemaal bij het begin deel uit van het bestuur.
Hij heeft beslist om te stoppen als bestuurslid, nu kan ik hem in de bloemen zetten, want het was ook zijn inbreng mensen in de bloemen zetten welke zonder op te vallen iets doen, geen groot spraak maar stil en ongedwongen. (Je kunt in je leven veel mooie gedachten hebben maar steeds heb je mensen rond je nodig, die jouw idee willen mee helpen uitbouwen. Wat zou de folkloreraad zijn zonder zijn medewerkers, wat zou ik geweest zijn wanneer mijn vrouw Monique mij niet had gesteund vandaar de bloemen was haar verdiensten!
Een woord van dank aan de folkloreraad, welke naar hun eigen zeggen unaniem voor mij gekozen hadden dit jaar, om het boeket bloem prachtige bloemen. Maar ook voor op hun veertigste Rollofeesten alle Heren en Vrouwen te hebben uitgenodigd, het plezierde mij ze allen terug te zien.
Samen met de voorzitter mocht ik tevens den “snoepenworp” voor mijn rekening nemen. Ik dacht bij me zelf, zou het niet beter uitkomen om opnieuw iemand van de Heren Ofte vrouwen te mogen op zich nemen, dat kon om verschillende reden niet. Doch deze en vooral de “vrouwen” gaven me de raad om het toch maar zelf te doen. Je zult zien wat je er aan beleeft, gaf er me nog een van de Vrouwen mee. Velen onder u hebben nog wel d de melodieën van de operette zanger Luis Mariano gehoord, die zong over “Paris d’en Haut” daarin bezingt hij de schoonheid van Parijs, het ging als volgt: “Travaller sur un échafaudage …. Paris, ca c’est beau. Ik zou zeggen zo als hij, van op een stijger( hoogtewerker), Rollegem mogen beleven is wel een uitzondering, boven het dak van het schip van de kerk Rollegem uitzien, onbeschrijfelijk. Ik ben geboren en getogen Moennenaar, en je moedertaal kun je niet verlogen, ik heb St-Denijs een stukje leren kennen, doch in Rollegem heb ik mijn hart verloren, ik heb er zeker geen spijt van. En ben ongewild Kortrijkzaan geworden. Bedankt Folkloreraad, voor alles bedankt, de vele jaren dat ik je trouw hebben mogen dien. Bedankt!
Onlangs las ik dat het zonder twijfel iets speciaals was. Het koor Crescendo zong in wat eens de kapel van het klooster was. Nu staan daar kinderspeeltuigen. Het was ter gelegenheid van lopende mensen die daar voorbij kwamen. De voorzitter van het koor wist te vertellen dat het koor daar voor den eerste keer zong maar dat het toen nog als kapel gebruikt werd. Onmiddellijk werd er in het nostalgisch archief gesnuisterd en nergens werd er aanwijzingen gevonden. Waarop de vraag volgt, wie kan helpen om daar nog iets van terug te vinden? Het zij foto’s of geschriften die naar de kapel verwijzen?
Lees ik niet in mi Gazette in dat zelfde jaar, bij een belangrijke en leerrijke informatieavond, dat te Rollegem en we citeren enkele bevindingen en vaststellingen….. overstromingen zoals in juni 1987, kunnen onmogelijk voorkomen worden en deden zich ook in het verleden voor. Bij een gelijkaardige regenval zal naar alle waarschijnlijkheid een zelfde overstroming plaats vinden. Aan de stad Kortrijk kan geen schuld verweten worden. b. De stad kan alleen verantwoordelijk gesteld worden als er een oorzakelijk verband bestaat tussen nalatigheid en schade c Men kan zich nog altijd niet verzekeren tegen overstromingsrisico. Geen enkele verzekeringsmaatschappij neemt dergelijk risico op in de polis. Er bestaat echter een reële kans dat er in de nabije toekomst wijzigingen inzake kunnen worden aangebracht.
Er werden ook een paar belangrijke suggesties naar voor gebracht: Uit het publiek werd het voorstel gedaan om op risicowijken doorlopend zandzakjes ter beschikking te houden. Dit voorstel werd door dhr. schepen gunstig onthaald, maar suggereerde een samenwerking tussen de verschillende wijken. Er werd ook aangehaald, indien men bij rampen resultaat wil bekomen, er gezamenlijk moet worden opgetreden. Als enkeling staat men zeer zwak in de administratieve mallemolen.
Ik leze in min Gazette van ’t jaar 1984 dat er hoog in de regenachtige heuvels boven Lago Maggoire in het noorden van Italië er een monument staat dat hulde brengt aan ‘s mensen vindingrijkheid om zich te beschermen tegen regen, sneeuw en hagel. Een museum van de paraplu. Het zou toen al 45 jaar bestaande geweest zijn, en opgericht in het dorp Gignese, er zouden daar rond de 1500 paraplus en parasols ten toon gesteld zijn. Je kunt nooit weten dat mensen nog opzoek zijnde naar een vakantie verblijf, en met al de regen van tegenwoordig er niet op uit zijn om dat te bezoeken. Er staat te lezen dat het museum ondergebracht werd in een cirkelvorm gebouw, en inderdaad als men Google gebruikt staat dat daar ergens. Het museum gaat de ontwikkeling na van waarschijnlijk 5000 jaar geleden de in China geboren paraplu. Volgens min Gazette Staat er in middelpunt van de collectie een gouden oplegsel versierde paraplu van damast, meer een torenvormig baldakijntje welke in de 18de eeuw bij plechtigheden boven het hoofd van de doge van Venetië gehouden werd.
Weet je wat ze toen ook al wisten? Voor dat het museum voor het publiek werd open gesteld, stelde men de vraag aan den toenmalige eerste minister van Engeland, Neville Chamberlain, om zijn paraplu te mogen hebben. Deze minister werd zelden zonder zijn opgerolde paraplu gezien. De premier nam hem zelfs mee naar de roemruchte vredesconferentie in 1938 in München, waar hij zich voor Hitler liet inpakken. Het verzoek werd beleefd afgewezen in een brief van het kabinet van de eerste minister van 8 november 1938.
De mannen maakten de stoken en handvatten van rozenhout, walvisbeen, staal of ivoor en de vrouwen het dek van zeildoek of zijde.
Rozenpark aan de noordkant van de Weimeerslaan vier insteekarmen, doodlopende straat. Hier is misschien gedacht: rozen zijn met doornen, doornen kunnen kwetsen dus ook wederom geen rozen te bespeuren.
Misschien zou men verwezen hebben naar het klooster, die toch eens een bloeiende landbouwschool geweest is.
De gronden voor het klooster, wist u dat vanaf café “ De Volksvriend” tot het huis nr. 67, landbouwgrond was van het klooster. En alles achter het klooster, kindervriend school, en zelfs over de Weimeersbeek, alles aan de landbouwschool toebehoorde? Wist u dat de gebouwen, voor ze gebruikt werden tot klooster, en dan spreken we rond de jaren 1850, toebehoorde aan een zekere Auguste Imbercht een fabrikant. De zusters van het geloof te Tielt kochten dit en stichten een nieuwe orde. De zusters van de H.Theresia van Avila
Wellicht had men hier de naam gebruikt van de fabrikant de “ August Imbrechtlaan. Wie weet?
Op 6 juni laatst leden kwam de folkloreraad tesamen in de brouwerij “’t Gaverhopke”. Ze hadden besloten om naar aanleiding van de 40ste feesten het enige echte “Rollobier” op basis van gember en gerstemout wederom te laten brouwen.
We laten ons niet verleiden door de graaf du Chastel welke de heren van Rollegem, verwart met deze van Rollegem-Kappelle. Daar we maar al tegoed weten, dat onze heren, De Heer Van Hallewijn Hugo, getrouwd was met zijn echtgenote Fressende, welke in 1289 na het overlijden van Heer Hugo De vrouwe van Rollegem werd.
Een ideale tip Vaderdag/Moederdag, verjaardag en andere dagen zoals gewone of speciale gelegenheden
Herinner je nog die niet nader te bepalen nachtelijke vergaderuur waarop er een reus werd verwekt? Het moest er van komen, heel Rollegem wist het, het kon niet uitblijven. Het bericht viel in als een bom! Enkele “potentiële” vaders hielpen het kind maandenlang dragen en steunen, een ijzeren buizenstel verlichte daarbij hun taak.
Het was Marc Standaert, de speurder die er verbazend snel in slaagde de wettelijke vader op te sporen. Waardoor het kind met een gerust geweten ter wereld kon komen.
Meerdere kinderrijke reuzenparen uit de streek werden geraadpleegd. Ze stemden er dan ook mee in aanwezig te zijn bij de geboorte, en geloof het of gelooft het niet maar het werd zoals het te verwachten was een “Reuzeninvasie”.
En weet je wat de vaders, niet voorzien hadden, moeders zouden het geweten hebben maar vaders, dat was de voeding, voor het kind op zijn eerste levensdag. Moedermelk, leek die dag van de feestelijkheden uitgesloten. Bier, was dan ook het meest voorhanden liggende voedsel bij ’t begin.
Je kunt dan ook heel gemakkelijk raden waarom het gerstenat die hoe kan het anders dan “ Ne Rollo” van een Germ, naam Rollo( de lieden van “Hrôthillin”)welke ook de Rollegemse reus bij zijn geboorte en zijn officiële inschrijving in het bevolkingsregister de waardige naam meekreeg: “Rollo ….. zoon van een Folklorevader op zaterdag 29 augustus 1981.
Het bier dat te verkrijgen is in een six-pack voor 12€ met een passend glas 15€ in voor verkoop via Rollofeesten@telenet.be of op het nr. 056/32 80 25 dit tot half augustus
Uiteraard zal het bier ook geproefd kunnen worden tijdens de Rollofeesten 2016 in de biertent of aan de bierbar. En je mag het voor waar aannemen hij smaakt naar den trog naar……