Het schijnt dat de oude groote hofstede een overblijfsel dier heerlijkheid is of dezelve vervangt
Burgemeesters 1799
of Maire de Rolleghem
In 1769 werd te Moorsele Constantin France Vandermeersch geboren, hij trad in het huwelijk met Marie Theese Everaert en woonde op de plaatse. Hij bleef burgemeester en wierd lid van den Provincieraad, en stierf in 1849.
Van 1849 tot 1866
De zoon Constantin Vandermeersch
Van 1866 tot 1870
Joseph Warrot hij gaf onmiddelijk ontslag en August Herbau was dienst doende burgemeester.
Hete Fusietranen, eigenaardig is, dat de verontwaardiging vooral aanwezig is bij diegenen die een groot aandeel gehad hebben bij de verwekking van het huidig misbaksel, en dat deze blijven weigeren de hand in eigen boezem te steken. Als de wil van Kortrijk geen wet geworden is , dan is dat enkel en alleen omdat die Kortrijkse wil getuigde van een verregaande zelfoverschatting en van een volledig onbuigzaamheid ten overstaan van iedereen. Het advies dat de Kortrijkse meerderheid overmaakte aan de minister van Binnenlandse zaken bestond uit welgeteld één zin:” Fusie met alle randgemeenten, en met de over-randgemeenten indien zij dat wensen. Aan dit standpunt werd geen enkele argumentatie, geen enkel motivatie toegevoegd. Een uitgebreide studie van de Vereniging van Belgische Steden en Gemeenten, advies uitgaande van de Provincie, het standpunt van de CVP- arrondissementeel, een gemotiveerd alternatief voorste v. B.S.P., suggesties van de PVV en van de VU.-Volksbelangen in de gemeenteraad en de reacties van de verschillende gemeenten werden van de tafel geveegd met één enkele ongemotiveerd zinnetje. De Kortrijkse meerderheid heeft geen enkel moment willen praten over een alternatief, heeft nooit gezocht naar een compromis en heeft nooit een druppel water in haar wijn gedaan. De wil van de sterkste zou het wel halen…..Het is gebeurd. Waarom is men in plaats van de beslissing op te dringen aan een Minister die in de huidige omstandigheden nooit goed kon beslissen, niet samen aan tafel gaan zitten met de meerderheid en de opposities van alle gemeenten van het arrondissement? Waarom heeft men nooit willen denken aan compromis? Waarom heeft men de adviesen niet genuanceerd en gemotiveerd? Uit Politieke onwil?
Voor wat het essentiële betreft, is de teerling geworpen: Kortrijk heeft Harelbeke, Kuurne,Zwevegem en andere niet gekregen. Misschien zou er echter nog wel een industriezone los te peuteren vallen. En- wat dacht u- men volhard in de boosheid opnieuw een tactiek van de blokvorming, de krachtige taal, de moties in de pers, de hulp van de ministers, vooral geen overleg met betrokken gemeenten, geen gesprek in de onderscheidene gemeenteraden, geen streven naar compromis.
Toen in november een lid van de oppositie in de gemeenteraad te Kortrijk voorstelde om de zelfstandigheid van een aantal gemeenten te herkennen en te bevestigen, maar te zoeken naar een mogelijke oplossing voor een eventuele overheveling van industriegebieden, werd dit voorstel op gelach onthaald….. Thans lachen ze in Wevelgem en Kuurne in hun vuistje en wenen ze in Kortrijk hete tranen.
’t Is wellicht goed in eigen hart te kijken, nog even voor het…Fusioneren, stond er in mijn gazette.
Het gemeentehuis kreeg in 1975 een nieuwe vleugel, het is de bedoeling om het mogelijk te maken naar de raadszaal te gaan zonder daarom de andere burelen aan te doen.
In dat zelfde jaar kwam ook de kabeltelevie hier bij ons. In de eerste fase de Kortrijkstraat en een deel van de Aalbekestraat Dursin inbegrepen en de woningen in de Lanteweg. De tweed fase omvat de Kerkstraat over de ganse lengte. Oude Aalbekestraat ,Aalbekestraat en de Marksestraat. De derde fase Het gehucht Tombroek. De nodige stappen worden gezet om de 51 sociale woningen te voorzien in de loop van 1976.
Op het laatste van het jaar 1975 vragen vele Rollegemnaren zich af of er wel iets in huis komt van de verbindingsweg van de nijverheidszone Moeskroen-Rollegem naar oprit van de A 17 met als eerste deel tot aan het kruispunt van de Kwadebrug. Van in de zestig jaren sprak men over de wolbaan Kortrijk-Roubaix waarvoor de plannen werden gemaakt. Later werd er ingezien dat deze autosnelweg van minder belang was . Wel werd aanvaard en gesteund door de bevoegde diensten de verbindingsbaan industriezone Moeskroen tot A17 op de grensscheiding Rollegem Bellegem. Deze baan stopt op haar breedte aan de grensscheiding met Rollegem op de Molenstraat (Gehucht Tombroek nu Tombroekmolenstraat, Schreiboomstraat) een plaats waar reeds vele ongelukken gebeurd zijn door het plots eindigen van de weg, alhoewel het zeer goed uitgetekend is. Welk belang zou deze baan hebben stelt men zich de vraag? Heelveel al het zwaar verkeer welke nu door Tombroek en het centrum komt zou deze plaatsen niet meer nodig hebben. (We zullen in de toekomst zijn dat Moeskroen er zeer handig heeft op ingespeeld op al dat gepraat) Van de nijverheidszone tot aan de oprit A17 is het slechts 2 km.(Doch waar bleef de oprit in Moeskroen!) Er werden reeds drukke bespreken gevoerd, de openstelling is zeker aldus de krant nog voor de eerste jaren niet. Met nog een jaar te gaan tot het eind 1976 wil de CVP-bewindploeg het ganse programma afwerken.
Wanneer woningen voor bejaarden, er wordt gezegd dat het hier een oude bevolking is en ja dat is waar aldus april 1975. Rustoorden vind men te Zwevegem, Harelbeke en Kortrijk, maar god wie vertrekt er graag uit zijn omgeving. Hier was er een rustoord doch men heeft het geruild voor gehandicapten, men moet keuzes maken zegt men.
Hoeveel bejaarden zijn er niet die een woning betrekken die veel te ruim is? En mensen die geen trappen meer aankunnen? Dit is al een reden om te zorgen voor een kleinere woonst waar alles op de gelijkvloers ie gelegen. Rollegem heeft al heel wat verwezenlijkt, kan er niet uitgezien of onderzocht worden hoe men er kan toekomen om enkele woonsten voor bejaarden te laten optrekken hetzij door de bouwmaatschappij , gemeentebestuur , of door de C.O.O. De bouwmaatschappij beschikt over gronden plaats op het plan van aanleg is reeds uitgestoken waar deze woonsten moeten worden opgetrokken. De grote vraag is wanneer zal dit gebeuren? Het ware te wensen dat er spoedig een oplossing kan gevonden worden, en dat de realisatie nog zou kunnen plaats vinden voor de grote fusie er komt. Een oproep wordt gedaan om te bekomen met alle beschikbare middelen om ook de bejaarden van hier ter plaatse te kunnen houden.
Neen aan misbakken fusie. De burgemeesters en schepenen van de gemeenten Aalbeke, Bellegem, Bissegem, Heule, Kooigem, Kortrijk, Marke en Rollegem, in aanwezigheid van Minister Lavens, Senator Vandenberghe Volksvertegenwoordiger M. Coucke en M. Olivier op maandag 24 maart 1975 in spoed bijeengekomen. Met verontwaardiging hebben ze vastgesteld dat de jongste voorstellen, zoals in de dagbladen verschenen een aanfluiting betekenen van een volwaardige fusie.
Immers door de inspanning van alle gemeenten werden Industrieterreinen aangelegd op Heule-Kuurne; Gullegem-Moorsele; Harelbeke-Stasegem; Harelbeke-E3; Vliegveld Wevelgem; Wevelgem-Zuid. Bovendien hebben de gemeenschappelijke inspanningen geleid tot de aanleg van het vliegveld Wevelgem tot het creëren van een recreatie gebied “De Gavers” en tot het aanleggen van een vervoercentrum “De L.A.R.”. De Gemeentebestuurders vernoemd opteren dan ook voor een fusie waarbij alle randgemeenten van de stad Kortrijk betrokken zijn en eveneens de overrandgemeenten voor zover deze niet in een andere fusie betrokken worden.
De vernoemde gemeentebestuurders verzoeken met aandrang aan de Minister van Binnenlandse zaken dat hij zijn oorspronkelijk vorstel tot het vormen van een grote Kortrijkse entiteit zou handhaven.
1975 Rollegem heeft geen staats- en provinciewegen en alle onderhoud valt ten laste gemeente die ongeveer over 30 km wegen beschikt. En door de werken aan de tramstatie komen er tegen het einde van het jaar nog ongeveer 5 km bij. De ingang ter hoogte van de woning van den huisdokter alwaar men den nieuwe wijk zal kunnen bereiken loopt dwars door de hoeve vroeger bewoond door landbouwer Coekelaere. Op deze gronden eigendom van de bouwmaatschappij “ Eigen haard goud waard “ kunnen ongeveer 180 sociale woningen gebouwd worden. De maatschappij heeft nog gronden gelegen over de verbindingsweg en die wellicht als het noodzakelijk blikt na 1980 hun bestemming van bouwgrond zullen bekomen. Er is in Rollegem zeker geen gebrek aan bouwgrond voor sociale woningen als er voldoende aanvragen zijn en kredieten beschikbaar blijven staat er niets in de weg om een volgende reeks. Daar Rollegem over geen industrie beschikt zijn woonzones zeer goed gelegen en beschermd tegen fabrieksrook en geluidshinder.
Dan heeft men nog langs de noorderkant van de gemeente de verkaveling Agimex gelegen tussen de Kortrijkstraat, Groene Dreef , Muynckendoornstraat en de scheiding met Kortrijk, waar tevens een paar km wegen bijgekomen zijn. Daar zijn een tachtigtal percelen beschikbaar voor alleen bouw prachtig gelegen gronden op de grens met Kortrijk en op enkele honderden meters van de Kennedylaan waar enkele villa’s in opbouw zijn. Deze verkaveling draagt de naam van Groenpark gezien de groenaanleg en de vele beplantingen. Er word in Rollegem niet alleen gezorgd voor woningbouw ook de wegen worden niet vergeten. (Nu is het iets anders) Er zijn zeker maar weinig gemeenten die met zoveel wegen uitgerust zijn volgens de oppervlakte. De ligging is uitstekend tussen de steden Moeskroen en Kortrijk en tussen twee nijverheidszonen.
1975 Het slopen van woningen gaat verder te Rollegem: er werden er elf gesloopt rond de kerk en de vroegere begraafplaats waaronder 3 herbergen “De ruste” “ het Paradijs” en “het hof van Commerce” de aanbouw aan het café “ het Gemeenthuis” waardoor den ingang van de Kortrijkstraat nu Schepenhuisstraat verbeterd werd. Ook de vroegere café “De zwaan” de vroeger beenhouwerij Decantere en het café “Den Engel”. Ongeveer ter hoogte van den ingang van de begraafplaats werden 4 woningen gesloopt, de eigenaars blijven eigenaar van de gronden achter de onteigening zodat er daar 3 woonsten kunnen opgetrokken worden op deze 3 percelen. Een huis werd reeds opgetrokken en bewoond. Dit maakt op heden reeds 17 woningen die onder de sloophamer zijn gekomen.
Is het nog denkbaar dat in 1975 nog drinkwater moet aangevoerd worden door de brandweer van Kortrijk? Denken we aan de landbouwers met hun hedendaagse grote veestapel hoe die al niet sukkelen met het water, dat ook bij velen niet ter plaatse beschikbaar is. Wat zou er gebeuren in geval van brand in het noordergedeelte: waar geen water is? Er moet rekening gehouden worden met de verkaveling van “Groenpark” gelegen tussen de Kortrijkstraat en de Groene Dreef en de scheiding met Kortrijk waar een 100 tal bouwpercelen te koop zijn. Gezien er in de omgeving een aantal hofsteden gelegen zijn, welke niets beter vragen om van drinkwater voorzien te zijn.
ER word een weg aangelegd vanaf de ringlaan ter hoogte van de weimeersbeek tot aan de hofstede van Michel Christiaans. Deze weg wordt voetweg 35 genaamd. Kostprijs 179.162fr. De weg gelegen naast bakkerij Mouton moet dus verdwijnen, alsook de voetweg welke begint voor de hofstede van Denuceé welke reeds lang buiten gebruik is maar niet mag afgeschaft worden zolang de ringlaan niet mag geopend is.
Sociale woningen, men vermoed dat de woningen in den bloemen wijk Rozen,Tulpen en Begonialaan zullen bewoonbaar zijn rond de vakantieperiode 1976. Rollegem telt nu 2600 inwoners zal zeker over enkele jaren de 3600 gemakkelijk kunnen overschrijden.
Het woonpark of het groenpark omvat de gronden van de hofstede Vanderheeren. In deze oppervlakte zijn 90 kavels van 1000 tot 2000 m². Daarvan zijn er 79 gelegen in de driehoek tussen de Groene Dreef , Knokstraat en de Kortrijkstraat. De 11 overige zijn gelegen langs de rechter kant van de Groen Dreef komende van de Kortrijkstraat. Waarom kreeg deze verkaveling de naam Groenpark? Dit komt omdat er in deze verkaveling zeer veel groen voorzien is wat er opwijst dat dit zeker een van de mooiste en aantrekkelijkste woonparken zal zijn van het gewest.
In de vorige uitgave ging het over het ontstaan van Rollegem nu gaat over de leenheren.
Er zijn de leenheren” De la Boutillerie” (1420) dit van de Coster en van Pierre van Bellegem., wiens zoonEloy van Bellegem dit verder verkocht aan Pierre D’Halluin. Verder vermeld hij Jean Vander Crusen, Van Gavere, vandenneste of De la Neste Leerkesgoet(1506)
In de Heerlijkheid van La Bassie komen de namen voor van Nicolas-François du Bocaye en deze van Bonaventure vander Meerscj die de eigendom kocht in 1785.
Het leengoed L’Espierre ook genoemd Ter Beke met Catherine Hubertine Eymans dat het erfde van haar ouders Hubert en Elisabeth Vuyten-Eeckhout.
De gekende heren van Rollegem. 1146 Wulfrius de Rolenchem en zijn broeder Teobaldus. 1167 Wautier de Rollinghem. 1188 Teobald de Rollinghem. 1201 Galterus Rollinghem .
In de lijst der edellieden die het kruis opnamen om het Heiligland te gaan bevrijden vindt men de namen van Ansilli deRollinghem, 1216 Walter de Rollinghem, 1251 Ansele de Rollinghem . De kinderen van monsieur Robert de Haveskerke en dame Crestienne, dame van Rollenghemin 1280 en in 1284 Williaume de Rollinghem 1287 Huges de Halluin.
Tijdens de 14de eeuw was Rollenghem riddergoed van het huis D4Halluin. Men vind de namen vermeld van Huges, Wautier, Jehan, Georges en Perceval Halluin.
In de 15de eeuw was het vooral de familie Du Castel de Blangerval die in de gemeente de hoofdrol vermelde zelfs in de 16de eeuw en later. Als de laatste heren van Rollegem had men de Ennetières. Engelbert-Fredèric. Albert- Marie Maximilien, JosephMarie Edouard. In 1895 werd de eigendom van de Ennetiàres verkocht aan de h; Eduard en Gustave Nijs, handelaars in Moeskroen.
1975 Voor Rollegem wordt gevraagd aangezien er in de gemeente geen industrie zone is, een strook als ambachtelijke zone, gelegen tussen de Kerkstraat en de Oude Aalbekestraat en de Schreiboomstraat en achter de sociale woningen te voorzien. Hierop werd niet ingegaan gezien er goedkeuring bekome werd de bouwzone van de tramstatie uit te breiden tot 250 sociale woningen waarvan 180 kunnen opgericht worden binnen de ringlaan de overige gronden liggen buiten de ring en bevinden zich in de landbouwzone zeker tot 1980 wanneer er zal sprake zijn van het gewestplan te wijzigen. Wel werd er voldoening bekomen voor de gronden langs de Kortrijkstraat komende van de dorpskom tot aan de Bellegemstraat en tot aan de Aalbekestraat en een klein stuk in deze straat die als landbouwgronden kunnen blijven behouden. Wat zeker voldoening geeft is het afschaffen van de kleizone op de noordrand van de gemeente. Ook de verkaveling langs de grens met Kortrijk kreeg een gunstig advies, zodat Rollegem zeker niet mag klagen. Er kan op de beschikbare gronden nog genoeg gebouwd worden in de eerst komende jaren: en wie zegt dat het nieuwe gewestplan lang zal stand houden als de fusie er door komt?
In 1975 werd de kasseide Vanaf het huis Dursin tot de macadam in de Aalbeeksestraat en een stuk van de Lanterweg geasfalteerd. De weg voor naar de hofstede Rollegemse heerlijkheid voor het gemeentehuis eveneens geasfalteerd. En de kasseide vanaf het café “’t Gemeentehuis”tot de macadam in de Kortrijkstraat eveneens geasfalteerd. Men mag hier dus spreken van een totale vernieuwing van den dorpskom. Drie woningen en het bijgebouw van café “‘t Gemeentehuis “ kon den ingang van de Kortrijkstraat verbreden wat van groot belang was voor het verkeer. Alles samen stond de klok vroeger stil te Rollegem nu heeft ze zeker alles in gelopen. Kortom als de fusies doorgaat gaat in 1976 zullen anderen niet veel meer moeten uitvoeren te Rollegem. Ons dorp zal een zeer aantrekkelijke woonzone worden waar men niet kan spreken over bezoedelde lucht of milieuvervuiling en verkeershinder. Ook het drinkwater vraagstuk zal nog dit jaar voor gans de gemeente zijn opgelost. Het Rollegemse bestuur mag en heeft reden om fier te zijn met het gepresteerde in 1974, aldus op de laatste zitting van 1974.
1975 Fusieplannen stad Kortrijk. De burgemeesters en schepenen van Aalbeke, Bellegem, Bissegem, Heule, Kooigem, Kortrijk, Marke en Rollegem, er op wijzende dat praktisch alle gevestigde industrieën , ondernemingen zijn van Kortrijkzanen eist het bestuur dat; Heule- Kuurne , het vliegveld Bissegem-Wevelgem, het vervoercentrum LAR. Op grondgebied Lauwe, Aalbeke en Rekkem, Gullegem-Moorsele, Harelbeke E3- Stasegem en het ontspanningsgebied “de Gavers” integraal tot de stad Kortrijk zouden behoren, dit om de evenwichtige en rationele uitbouw van de nieuwe gemeente te waarborgen.
1975 Nu dat Rollegem reeds bekend van in het jaar 1103 zijn zelfstandigheid gaat verliezen heeft men het boek ter hand genomen om even te grasduinen. Het is uitgegeven geschreven door Ente Chastel de la Howarderie in slechts 185 exemplaren en gedrukt in 1904. In de inleiding vind men een foto van Servais Guillaume Van Rollegem overleden te Brugge op 81 jarige leeftijd op 18 februari 1897. Hij had het idee om een boek te schrijven. In de 14de en de 15de eeuw vond men reeds de “ Van Rollegems” ( vergeet dat dit de mensen waren van Rollegem, zijn waren afkomstig van Rollegem-Kapelle)
De schrijver bedankt de gemeentesecretaris, Gaston Vandeghinste1896, Pastoor Billiau 1903 en onderpastoor Van der straete 1902 voor hun inlichtingen.
Volgens den schrijver aldus mijn gazette zou de naam van Rollegem afkomstig zijn van Rolo of Roland. In de oude geschiedenis van steden en dorpen vind men reeds in 1103 tot 1167 Rollighem. In 1239 Rodelghem later Rolleghem, om uiteindelijk de laatste naam te dragen Rollegem. Wat feitelijk wil zeggen aldus de schrijver de woonst van de Roll of Rollin.
In 1865 had Rollegem een bevolkingscijfer van 2194. De oppervlakte bedroeg 847 Ha. 63 a en 28 Ca.
Rollegem ligt op 7 km van Kortrijk en 50 km van Brugge. Twee beken monden in Rollegem uit de Bondillebeek en de Weimeerschbeek die dan op de plaats waar zij samenkomen de Fabrieksbeek vormen die dan vanaf het station tot aan de grens van Dottenijs de gemeentescheiding is met Bellegem.
Als nijverheid had men vooral landbouw, thuiswevers, brouwerijen, steenbakkers en mostaardnijverheid. ( vandaar de vraag was het de Paternoster parochie of de mostaardparochie?)
Het postkantoor was te Kortrijk. Waren afhankelijk van de gemeente Rollegem; Forest, Klijtgat, Knock, Kruystraat, Lantehoek, Mauvaispont(Kwadebrug) Sainte-Anne, Schreiboom, Tombroek (volgens schrijver Ten Brouk) en Zevecote.
De grond van Rollegem was een heerlijk leengoed, gehouden door het kasteel van Kortrijk en dan door verkopers of erven in andere handen terechtgekomen; Het is zo dat de Du Chastel de Blangerval eigenaars werden van de Rollegemse gronden.
1973 De bevolking van Bellegem spreekt van een “Groot Bellegem” 9317 inwoners met als nieuwe naam “Sint-Robeko” Nu is het wel zo dat buiten Kooigem die zich reeds maanden terug voor een samengaan met Bellegem uitsprak. Sint-Denijs en Rollegem via de pers lieten doorschemeren een huwelijk met Bellegem niet aan stevige kant te vinden. Om te trouwen zegt men is niet alleen goede wil en liefde nodig maar ook een beetje geld. Is deze opvatting niet te heidens? Liefde vermag toch veel! Wat meer is: onbekend is onbemind en kennismaking komt voor het huwelijk. Wordt het niet stilaan tijd dat de beleidsmensen van de nieuwe entiteit “Sint-Robeko” met elkaar gaan kennismaken en rond de tafel zitten om zich uit te spreken over het voorstel. Kan het of kan het niet? Ook de bevolking, de kiezer, wenst daarover ingelicht te worden.
Nog in 1973 De eerste fase van de werken aan den expresweg is voorzien voor volgend jaar . Het deel van Moeskroen industriezone tot de Kwadebrug met verbinding naar de Moeskroenstraat zal ’n ernstige verbetering betekenen omdat het grote vervoer dan de kom van de gemeente
De verkoop van grond in 1974 aan den dienst A17 kreeg eveneens zijn goedkeuring. Het ging over een driehoekig perceel gelegen dicht bij de Waterval, dicht bij de Bellegemstraat aan het schuilhuisje. De baan zal daar verbreed worden en wordt ook meegerekend met de werken van de autoweg. Dit perceel een overschot van de vroegere grond voor het aanleggen van de laatst vernoemde straat, aanbod 10.000 fr.
Wanneer er gesproken wordt over de A17 betekent dit de autosnelweg Zeebrugge –Brugge –Kortrijk -Doornik. Sedert jaren spreekt men erover en eindelijk kent men nu het grondig tracé voor Rollegem. Het heft lang geduurd daar het laatste jaar wijzigingen werden aangebracht door het verleggen van de Bellegemstraat en bijkomende brug voor de Kortrijkstraat. (Van horen zeggen aan den toog zou het de dicht geweest zijn aan de woning van Vandenberghe, maar dat moeten we nog even nagaan) De A17 doorkruist het grondgebied aan de oude buurtspoorweg lijn Kortrijk Moeskroen ter hoogte van het huis , bewoond door de H. D’Hondt om dan de bestaande Bellegemstraat te dwarsen tussen de hofstede bewoond door de Heer Christiaens en de H. Vandeghinste. Er gaan te Rollegem 6 woningen moeten onteigend worden , met name D’Hondt, Naert en dat van dat van Juf. Claeys. Er zal nog veel water naar de zee vloeien voor we er nog over horen.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en of openbaar gemaakt worden hetzij digitaal, door drukken, fotokopie, microfilm, CD, of DVD of op welke wijze ook zonder vooraf schriftelijk toestemming te hebben van de uitgever, lees ik in mijn gazette. En wat zie ik staan niets anders dan woorden samen gesteld uit letters van het alfabet. Toen dat ik naar school ging zei de meester in het eerste studiejaar dat al de woorden welke gesproken of geschreven of gezongen, alles voortkwam van die 26 letters en nu zegt men dat u dat eerst moet vragen aan den uitgever als u dat wil gebruiken. Ik snap het niet meer maar allee als dat in de gazette staat of in televisie gezegd is, of aan den toog het zal zeker wel waar zijn nietwaar. Zelfs met portretten of afbeeldingen is het zo u moet tegenwoordig oppassen wat dat gezegd of doet. Trouwens u kijkt in om het even waar als u iets wilt bijleren, moet u het vinden in boeken of tijdschriften dus? Ik las eens ergens in een boekje dat “gazeta “ een muntstuk was in het Italiaans, en dat dit de prijs was van een dagblad in Italië. En dat het van daar komt dat we in ons dialect zeggen: “Gazette” Moest het zijn dat u dat niet gelooft ik heb het van horen schrijven of zeggen of van de samenstelling van uit die 26 letters uit het alfabet nietwaar! Gazeta zou volgens Wikipedia; een muntstuk, het verving de Venitiaanse lire tegen een tarief van 1 Gazeta= 2 soldi.
Wist u dat er te Rollegem een piste lag voor ponysport? De Ponystal Marcel brengt nieuwe sport te Rollegem. In 1971 Onzen burgemeester heeft sinds een paar jaar meer een meer belangstelling voor ponysport, en dit jaar wellicht doorbraak gezien er te Rollegem onder impuls van de ponystal een ponynamiddag op het programma staat.
Marcel afkomstig uit Kooigem, als oudste zoon van bakker Firmin, en studeerde voor bakker, reed met de broodkar getrokken door een pony, zou toch den stiel niet verder doen maar de liefde voor de pony die was wel gebleven. Hij huwde in 1956 met Erna en vestigde zich hier te Rollegem. Het was in 1968 dat hij het plan opvatte een pony te kopen om de weilanden achter zijn huis kort te houden. Zijn eerste pony “Igor” uit een stal in Otegem, het was rond deze tijd dat de ponysport in volle bloei kwam te staan. En vrouwe Erna welke van jongsaf een echte dierenvriend, volgde ze geregeld samen wedstrijden. Dat de microbe er na een korte tijd in zat, kon niemand verbazen, met als resultaat dat “Igor” al gouw op de piste zat. Maar dat was buiten “Igor” gerekend, hij hield meer van het ruste weiland en voelde niets om opgejaagd te worden. De beide liefhebbers gaven het niet op en met een nieuwe aankoop met name “Polly “ hadden ze meer bijval. Want hun jockey Filip zorgde er voor dat “Polly” in 1969 driemaal eerste werd en 17-maal als tweede de eindstreep behaalde. Ze behaalden veel succes, daardoor werd uitgekeken naar nieuw bloed. Ze konden ze toevallig beslag leggen op “Hector”, een Engelse vluchter voor reeksen van 1.20m tot 1.25 m. Het Hanske of Eric op de rug bezorgde “Hector” de stal Marcel acht koersen zeven eerste prijzen. “ Hector” verliet de stal om “Brendy” in de plaats te komen en na een korte aanpassing periode met Jockey Eric wist hij in iedere koers zijn paardje in de eerste drie te brengen. Intussen hebben ze zich uitgebreid met “Casimir” welke getraind wordt voor vluchten. En nu waren ze bezig zich voor te bereiden voor de eerste lokale ponynamiddag op de terreinen van Cockelaere om niets aan het toeval over te laten.
Wist u dat de Muynckendoornstraat in 1956 in macadam werd gegoten, en de Kerkstraat in 1958 het eerste deel van de straat en de Groenestraat nu de Oude Aalbeeksestraat. Den asfalt kwam er in 1960. Het was pas in 1965 dat het overige gedeelte van de Kerkstraat tot de Schreiboomstraat dat er macadam kwam. Wist u dan we dan op de gemeente 26km 696 m nieuwe of vernieuwd wegen hadden. Het was ook hij die gezorgd had voor een nieuwe pastorij en een nieuwe begraafplaats.
Was er voor den oorlog 1940/1945 niet veel gedaan te Rollegem, men mag zeggen dat er dezen man veel veranderde en dit met zeer beperkte middelen.
In de gemeente verkiezingen in 1971 waren er 1795 stemmen uitgebracht, voor twee lijsten. Lijst 1 had 117 kopstemmen, 1342 voorkeurstemmen en 103 op bonte voorkeurstemmen. Lijst 2 had 79 Kopstemmen, 174 voorkeurstemmen en 73 bonte stembrieven. Vandenberghe behaalde 712 voorkeurstemmen. Vandenberghe nieuwe burgemeester op 23 mei 1971. Men vroeg hem; Schrikt van het denkbeeld Groot-Kortrijk U niet af? Neen was toen zijn antwoord, ik geloof niet dat Groot-Kortrijk voor spoedig realisatie vatbaar is. Wat thans actueel wordt is de federatie van gemeenten. Wij zijn overtuigd dat een zelfstandig Rollegem in de federatie van gemeenten ook aan zijn trekken zal komen.
1972 De parking rond de kerk krijgt een ander uitzicht en zal toelaten de wagens te plaatsen zodat de straten volledig vrij zullen zijn voor het verkeer. Ook worden wegeniswerken geplant op de wijk Tombroekstraat en weimeersbeek . Geheel het terrein van de bouwmaatschappij waar ongeveer 250 huizen zullen gebouwd worden in de nabije toekomst is van groot belang. Er zal moeten rekening gehouden worden met de wegenis en rioleringsaanleg en wellicht zal er een klein zuiveringsstation moeten aangelegd worden, in de nabijheid van de samenkomende beken: dit is gepland voor 1973 aan het einde de Beekstraat.
Voor de werken rond de kerk, twee woningen moet nog gesloopt worden namelijk “het hof van commerce” een café en de aanpalende woning ze worden aangekocht voor de prijs van 860.000 fr. Bij hoogdringendheid werd het eerste deel van de werken in de Tombroekstraat uitgevoerd, Te weten vanaf het kruispunt van de Kwadebrug tot aan het huis bewoond M. Corbonné, waar de B.P.A. tramstatie begint. De werken van de plaats zijn in handen van het Vlaamse gewest, voor de opening bracht men hulde aan den directeur-generaal van den dienst Bruggen en wegen voor de medewerking bij het uitvoeren van de vernieuwing rond de kerk.
Want op dat moment waren ook de werken klaar in de Tombroekstraat, en de trotse burgemeester, knipte niet het lint van de Tombroekstraat door maar wel de kant van de vernieuwing van den dorpskom, hoe gecoöpteerde senatoren toch kunnen werken. Het was zowat een achttal maanden dat de dorpskom overhoop had gelegen, en nu kon men eindelijk het vernieuwde centrum openen. Zoals je kon zien had het vernieuwde niets meer in vergelijk met vroeger. Rond de kerk verdween het kerkhof, daar is nu een ruime parking aangelegd te midden van een groene zone. Wat de geklasseerde kerk werkelijk tot zijn recht komt. “’t Hof van Commerce” (volgens sommigen het oudste café van Rollegem) met de grond gelijk gemaakt voor een ruime en bredere toegangsweg, die bij plechtigheden heel wat verkeersproblemen oplossen zal.
Niet alleen de ruimte rond de kerk, maar ook de omringende straten als Aalbeke-, Kerk- en Tombroekstraat werden in een nieuw kleedje gestopt.
1969 De Rollegemse gemeenschap telt op vandaag nagenoeg 2.600 aldus min gazette op 14 april. Men stelde vast dat er op de landelijke gemeente op den uithoek van de provincie een gevoelige verbetering was op wegengebied en op woningbouw. Het was in 1947 dat den burgemeester Declercq na vele jaren in de gemeenteraad te zitten den sjerp aangeboden kreeg in zijn geboortedorp. De gemeentewegen waren pover gesteld ook de verlichting dat alles door het ouderwets beleid van de vorige beleidsmensen. Door de grote inspanning van dit nieuw beleid konden de openbare werken met grote snelheid worden uitgevoerd. Kortrijkstraat, Kerkstraat, Groendreef, de Lampestraat, Tombroekstraat enz. Ook op het dorpsplein was er sedert jaren een parkeerplaats meer dan nodig Misschien komt er hiervoor ook een oplossing.
Men wilde te Rollegem een 75 tal huizen bouwen. Ze kochten de nodige gronden in de Oude Aalbekestraat , en dank zij “Eigen Haard die voor alles zorgde rezen er 76 nieuwe woningen op wat door de bevolking zeer goed werd onthaald. Nauwelijks zijn nu de laatste 14 klaar of men spreekt al opnieuw van er 24 te bouwen. Dit keer op een stuk grond toebehorende aan den openbaren onderstand op de hoek van de Kerkstraat en de Schreiboomstraat. Er zal ook gelegenheid zijn om straks te bouwen in de Groendreef. Daar komt een weg door een stuk grond van 5 ha wat mogelijkheid bied om een 20tal woningen te bouwen. Hier wordt gebouwd zonder bouwmaatschappij en zal het dus aan privaat initiatief gelegen zijn. M%et deze laatste 24 nieuwe woningen zou het aantal dus op 100 komen te staan. Volgens min gazetten zou men pas te Rollegem begonnen zijn met wegen werken in 1952, voor den oorlog was dat aldus min gazetten niet van doen goede wegen.
Wist u dat de patronage zaal gebouwd zijn in het jaar 1905/1906 en dat alle deuren door de vader van oud burgemeester Polydoor Declercq werden gemaakyt voor de prijs van 1.041 fr. In dien tijd.
Wist u dat hij voor den eerste keer opkwam in 1932 als opvolger van Gustaaf Deconick ook iemand van op “de Knok” dat hij in 1935 in de raad kwam door het overlijden van Jules Cossement, onder burgemeester Eugene Everaert. In 1946 was er niemand bereid burgemeester te worden. Het was pas nadat de meerderheid bij de arrondissementscommissaris werd geroepen dat hij werd voorgedragen en op 3 mei 1947. De inhaling had plaats op 29 juni 1947 bij zeer mooi weder en zeg nu nog ne keer dat ’t weer niet goed is.