10 dagen in rotterdam................Foto's zijn te vergroten door er op te klikken 10 dagen voorbij, nu weer thuis.
27-08-2012
De kop van Zuid.
De vroegere Holland-Amerika pier, het hoofdkantoor nu Hotel "New York".
Ken het nog van vroeger, maar er is veel veranderd.
Deze maal zijn we er naar toe gegaan met bus en metro, oja, ook nog met lijn 2, de tram.
Genoten van een bezoek aan het Nederlanda Fotomuseum, en de wandeling over de pier.
(24-5-2012)
05-10-2008
.
.
.
.
.
.
.
.
Holland-Amerika Lijn.
1873--1923
Holland-Amerika Lijn.
Hoe waait mijn wind (je)
Holland-Amerika Lijn.
.
Holland-Amerika Lijn.
Waar vele Emigranten vertrokken
Rotterdam
Parkkade, vroeger vaak gelegen met de schepen, en in Rotterdam, en tijd, er altijd even langs, met een bak koffie in de Ballentent, of wat eten aan de andere kant, maar altijd genieten van de schepen, het water, de rust in het park, en de vele herinderingen, die weer boven komen
.
.
Rotterdam Parkkade.
.
.
Standing NATO Response Force Mine Countermeasures Group 1
09/03/2007 - ??/03/2007
Visit
Rotterdam ...
M923
Narcis ( Flagship ) ..
M03
Nemejs
M1064
Gromitz
M33
Brocklesby
M343
Hinnøy
M857
Makkum
07-01-2008
Rotterdam
Photostory met geluid Op foto klikken om te starten.
19-03-2007
Genoten
Ondanks alles , genoten, op de terugweg nog even op Schouwen een wandeling gemaakt in de omgeving van de stompe toren. Waren net thuis, begon het te hagelen.
18-03-2007
Zwemdiploma A
De rest van de dag in bij de familie doorgebracht, Een achternichtje moest afzwemmen,
De bijzondere bril.
Het afzwemmen duurde nogal lang, best een grote groep, dus broertje, nogal druk, ondekte mijn zonnebril.
Veerhaven-LOTOS
Veerhaven-ZWERVER
Veerhaven-EMMA
17-03-2007
Maassluis
Maassluis is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. De gemeente telt 31.559 inwoners (1 januari 2007, bron: CBS) en heeft een oppervlakte van 10,11 km² (waarvan 1,51 km² water). Binnen de gemeentegrenzen liggen geen andere kernen.
Maassluis is rond 1340 ontstaan, als nederzetting bij een sluis in een zeewering die tussen de Noordzee en Rotterdam werd aangelegd om overstromingen te voorkomen. De nederzetting werd Maeslandsluys genoemd, en viel bestuurlijk onder Maesland
Toen wij dinsdag terug kwamen uit Amsterdam, een berichtje op de mail.
Een tante van mij, een Nonnetje, 90 jaar, ruim 70 jaar in het klooster, had griep gehad, en kwam er niet door heen.
De volgende dag naar Tilburg, en de achteruitgang in 3 weken was zo groot, haar ogen stonden echt op breken, maar ze had gelukkig geen pijn.
Voor Haar hoefde het al een tijdje niet meer, geestelijk zeer sterk, maar lichaamelijk kon ze steeds minder, en op Haar verjaardag, goed 3 weken terug, en toen we spraken over dat ze 90 geworden was, zei Ze, "Dan wordt het tijd dat Ik ga Hemelen".
En Gisteren kregen we het bericht dat Ze VREDIG is gestorven,
Zal haar zeer missen, ging er alle 4/5 weken heen, een lief klein vrouwtje, Haar hele leven in dienst van de kinderen gesteld, Zij was altijd hoofd van een Kleuterschool.. En bij het steeds meer wegvallen van Broers en Zussen, ben ik als oudste van de volgende generatie, een beetje tot contactpersoon benoemt tussen Haar, het klooster en de Familie.
Op de foto is Zij het met het ronde kapje.
DAT ZIJ DE RUST EN VERLANGEN MAG VINDEN.
Maeslantkering
De deuren (cirkelsegmenten van 22 meter hoog en 210 meter groot, die op het water drijven omdat ze hol zijn van binnen), draaien vervolgens naar elkaar toe. Op het moment dat ze elkaar (bijna) raken, stromen ze vol met water zodat ze afzinken naar de bodem en de Nieuwe Waterweg vrijwel volledig wordt afgesloten. Om te voorkomen dat de deuren beschadigen blijft er een kleine opening (ca. 80 cm) tussen de deuren, maar hierdoor kan slechts weinig water stromen.
De scharnierpunten van de twee deuren vormden voor de bouw een grote technologische stap: ze moesten niet alleen toestaan om de deuren open en dicht te draaien, maar moesten ook in staat zijn om de deuren omhoog en omlaag te laten gaan. Uiteindelijk zijn hiervoor de grootste kogelgewrichten ter wereld gemaakt; de kogels hebben een diameter van 10 meter..
Maeslantkering
Maeslantkering met op de achtergrond, HOEK van HOLLAND
Maeslantkering
Maeslantkering
HMS ARK Royal en de Hr. Ms. Johan de Witt
Hr. Ms. Johan de Witt
Amsterdam/Handelskade-PTA, de Hr. Ms. Johan de Witt, een amfibische transportschip, van de Koninklijke Marine. Casco in 2003 gebouwd bij Galatz Shipyard in Roemenië, en afgebouwd bij Schelde Marinebouw., Vlissingen.
HMS ARK Royal
HMS ARK Royal
HMS ARK Royal
14-03-2007
Een dagje Amsterdam
'smorgens richting Velsen gereden,het was af en toe mistig, daar de boot gepakt. Stond al lang op het programma, maar nu toch maar gedaan. Ook nog de sluizen van Ijmuiden, en de havens bezocht, was weer een leuke dag.
De sneldienst te water tussen Velsen en Amsterdam!
De draagvleugelboten van Fast Flying Ferries brengen u van Velsen-Zuid (Pontplein) binnen een half uur naar Amsterdam Centrum en terug. Het type Voskhod 2M-FFF biedt plaats aan 79 passagiers en 2 bemanningsleden (kapiteins) en wordt aangedreven door een dieselmotor met een vermogen van 788kW bij 2300 omw./min. De maximumsnelheid die het schip kan halen is ongeveer 70 kilometer per uur
Length: 27.6 meters (92 feet)
Width: 6.4 meters (21 feet)
Draft (displacement mode): 2.1 meter (7 feet
)
Draft (foilbourne): 1.1 meter (3.7 feet)
.
echt Amsterdam
MATROZEN EN KANONNEN Al van ver zie je de masten van het schip dat voor het museum ligt. Het is de 'Amsterdam'. Een boot met die naam verliet in 1749 de Amsterdamse haven voor zijn eerste reis. Het kwam niet ver. Voor de Engelse kust ging de Amsterdam ten onder in een schipbreuk. Het schip in het IJ is helemaal nagebouwd. Zodra je de loopplank over bent stap je terug in de tijd. Je ziet zeilmakers, scheepslieden en touwslagers aan het werk. Matrozen zwabberen het dek en hijsen de lading aan boord. In de kombuis maakt de kok en zijn hulpjes een echte zeemansmaaltijd klaar. Misschien nodigen de officieren je wel uit om een hapje mee te eten. Wie weet ben je net op tijd voor de plechtige zeemansbegrafenis of voor het afschieten van het kanon.
Voor de Passagiers Terminal Amsterdam aan de Handelskade ligt sinds vrijdag het Britse Vliegdekschip HMS ARK ROYAL. De HMS ARK Royal is 210 meter lang en behoort sinds 1985 tot de Britse vloot. Het enorme marineschip heeft bijna 1200 mannen en vrouwen aan boord
echt Amsterdam
Terug met de Vleugelboot, even op de brug kijken, kan het niet laten. Koste mij wel een gevulde koek.
En s'avonds nog even langs mijn moeder.
Het uitzicht blijft fantastisch
13-03-2007
NOORSE KERK, Westzeedijk 300 3016 AP Rotterdam
De huidige kerk, het grootste houten gebouw van Nederland, is in 1914 gereed gekomen, en is een kopie van een 16e eeuws Noorse dorpskerk. Met het bouwen van deze kerk is de droom van de toenmalige dominee Saxe, een eigen kerk, verwezenlijkt
Het Witte Huis is de eerste wolkenkrabbervan Rotterdam en van Europa geweest.
Beelden op Witte huis
Beelden op Witte huis
De Hef, de oude spoorbrug in Rotterdam
Staat tegenwoordig altijd in zijn hoogste stand, de treinen gaan nu door een spoortunnel.
BRUGGEN
11-03-2007
ENTREPOT POORT
ENTREPOT
Nu vrij, ruim 40 jaar terug kwam ik daar, een zwaar afgesloten terrein, controle van auto en papieren, werkte bij een shipstore bedrijf, en daar lagen de belastingvrije artikelen opgeslagen, uren was je kwijt voor de juiste documenten,
De Entrepothaven is een gebied met een rijke historie. Van oudsher was dit gebied het centrum van handel en nijverheid. Het Entrepotgebouw 'De Vijf Werelddelen' uit 1897 herinnert aan roemruchte tijden, met pakhuizen die vroeger werden gebruikt voor de opslag van koffie, thee, suiker en specerijen.
Entrepothaven ligt aan de voet van de Erasmusbrug, op de Kop van Zuid. Een pand van 200 bij 40 meter, dat vanaf dan dienst doet als douanegebied, waar goederen uit de gehele wereld tijdelijk worden op- en overgeslagen. Juist dan ontwikkelt Rotterdam zich als wereldhaven.
Het gebouw krijgt vijf segmenten: Azie, Europa, Amerika, Afrika en Australië. De authenticiteit is bewaard gebleven, het Entrepotgebouw is het middelpunt in dit karakteristieke stukje Rotterdam.
Fantastisch dat men voor deze gebouwen een nieuwe functie heeft, er is al zoveel verloren gegaan.
10-03-2007
RIJNHAVEN
RIJNHAVEN
Steentje leggen, niemand zeggen, hier leg ik mijn steentje neer,
Zij hebben het land beschermd.
Goed opletten
Bij het rondkijken, af en toe ook naar boven, maar je moet het willen zien.