daarna nog even naar het Charloisse hoofd, op zuid.
********
Het uitzicht is er fantastich, zo ook het vele wat langs komt.
De "Nieuwe Fast Ferry, van Spido naar de RDM",
Een kleurrijk schip, de containervaart,
wat is het snel verandert van losse lading tot containers,
hierdoor ook een ander type schip.
de passagiersvaart, de sleepboten, enz.
Het blijft boeien
12-03-2009
SS Rotterdam
De Rotterdam V is gebouwd tussen 1956 en 1959 door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
13 september 1958: doop en tewaterlating door koningin Juliana
September 1959: eerste reis naar New York
6 oktober 1971: laatste vertrek voor een reis Rotterdam-New York
30 september 1997: einde laatste reis voor de HAL, aankomst in Florida
December 1997 tot september 2000: gevaren voor Premier Cruises
26 tot en met 28 oktober 1998: bezoek aan Rotterdam als ‘Rembrandt’
2000 tot 2004: opgelegd in Freeport, Bahamas (faillissement Premier Cruises)
mei 2003 tot oktober 2004: eigendom van s.s. Rotterdam BV (onderdeel RDM-holding)
17 juni tot 12 juli 2004: sleepreis van Bahamas naar Gibraltar
12 juli 2004 tot 24 november 2005: verblijf in Gibraltar
Vanaf 1 juli 2005: eigendom van Rederij De Rotterdam BV
25 november 2005 tot 10 februari 2006: dokbeurt in Cadiz, Spanje
10 tot 27 februari 2006: sleepreis van Cadiz naar Gdansk, Polen
27 februari tot 24 augustus: verblijf in Gdansk
vanaf 2 september 2006 in Wilhelmshaven voor renovatie
Vanaf 4 augustus 2008 ligt de ss Rotterdam weer in haar thuishaven; Rotterdam.
lengte over alles 228,12 m
lengte tussen de loodlijnen 198,12 m
breedte op de spanten 28,65 m
maximum diepgang 9,00 m
hoogte topdek boven kiel 38,66 m
hoogte topdek boven waterlijn 29,66 m
top radarmast boven kiel 60,53 m
top radarmast boven waterlijn 51,53 m
bruto tonnenmaat (BRT)* 39.674 (x 2,83 m3)
netto tonnenmaat (NRT)* 21.848 (x 2,83 m3)
aantal schroeven 2
14-03-2009
Parkkade
De volgende dag met de fiets naar de Fast Ferry,
Door de maastunnel, maar wel met de liften naar beneden en boven.
Nog even kijken op de parkkade.
Veerhaven en omgeving.
***
Fast Ferry naar Alblasserdam
Vanaf het centrum 10.30 uur (voet Erasmusbrug, centrumzijde) naar Alblasserdam, 35 minuten, onder de bruggen door, van Brieneroordbrug, over de Noord langs verschillende halte's, met een mooi uitzicht.
Alleen de vaart is al de moeite waard.
15-03-2009
Verder naar Kinderdijk
Na van boord te zijn gegaan, langs de rivier richting Kinderdijk,
waar we ook koffie gedronken hebben
***
De negentien molens van Kinderdijk symboliseren de wijze waarop Nederland met het water omgaat. Zij hielden lange tijd het land droog dat werd geteisterd door verzakking en overstromingen: de Alblasserwaard, ooit een ruig en vochtig veengebied, maar uiteindelijk door de mens gekoloniseerd en ontgonnen.
18e eeuw: Een dubbele rij windmolens met een hoge en een lage boezem
Omdat het land verder bleef inzakken, werd de afstand tussen het peil van de boezems en dat van de polders groter dan anderhalve meter, een afstand die de windmolens nog net konden overbruggen. Er was een tweede, een tussenniveau nodig.
Een reeks nieuwe molens was nodig om het water vanuit de boezems naar een hogere boezem te pompen, waarna het door de sluizen bij Elshout in de Lek kon stromen. Toen, in 1738, ook de overheid geld voor de plannen had toegezegd, was het zover. De Nederwaard begon met het bouwen van acht stenen molens langs de hoge boezem. De Overwaard volgde dit voorbeeld snel en bouwde acht achtkantige houten, met riet bedekte molens. Zij waren in 1740 klaar.
De zestien molens die toen werden gebouwd bepalen tot de dag van vandaag het beeld van Kinderdijk.
Door de polders richting Sliedrecht
Genietend van de polders, de ruime vergezichten, de verspreid staande molens, de eenzame knotwilg, en de duizende meeuwen, de hoge fietsbrug over de hoge snelheidslijk en autoweg, zelfs een zwaan die bezig was een nest te bouwen boven op een dijk.
het liefst zou ik hier alle foto's zetten, maar je moet toch selecteren.
Baggermuseum Sliedrecht
In Sliedrecht kwamen we langs het Baggermuseum, op de lijst gekeken of we er nog tijd voor vrij konden maken, bleek dat we er 1uur en 10 minuten voor vrij konden maken, want we moesten met de fast ferry naar Dordrecht.
Over een tijdje eens een hele middag voor uit trekken..
De Donderdag was een uitgesproken regendag, bij mijn moeder langs geweest, en nog een wandeling gemaakt, kwamen goed nat terug.
De Vrijdag was weer heerlijk weer,
De auto gepakt, fietsen erop en naar Rozenburg gereden, Daar de route over de "Landtong Rozenburg" gereden
Educatief Informatie Centrum ( EIC )
Er ligt ook het Educatief Informatie Centrum ,jammer genoeg alleen toegangkelijk voor groepen en op afspraak, maar we mochten toch even om het hoekje kijken, nog bedankt daarvoor.
SUMATRAS Panama met ponton met casco's
Daarop stonden 10 casco's opgestapeld, bestemming is de Waalhaven Als achter/Stuurboten assisteerden de SMIT ELBE en de SMIT ARUBA
Groene parel in de Botlek
In het hart van het havengebied ligt de Landtong van Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. U kunt er kilometers lang eindeloos rondstruinen, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen, dan weer op de kuddes Schotse Hooglanders en Konikpaarden. Een door mensen gemaakte, hooggelegen vlakte van gronddepots heeft zich hier in twintig jaar spontaan ontwikkeld tot een ruig landschap
19-03-2009
Tot het Einde
Daarna verder naar Het einde van de Landtong,
tegenover Hoek van Holland.
Langs de Maaslandkering.
We hadden de pech dat het zowat laag water was, dus weinig grote schepen.
21-03-2009
Doorgaan
Dit is deel 1 van ons verblijf in Rotterdam,
Nog vele foto's volgen, daarom maken we er maar een volgende blog van