Het is leuk om een eigen bedrijf te hebben,
vooral als je veel werknemers hebt. Je maakt zelf de strategische (of niet
strategische) beslissingen in het bedrijf en jijzelf bent verantwoordelijk voor
wat er met het bedrijf gebeurt. Het is ook heel erg spannend allemaal.

Het nadeel aan een eigen bedrijf hebben is dat
je dan zelf ook alle administratie moet doen. Balansen opmaken, profits
uitrekenen, salaris regelen, alles onderhouden en dan heb je ook nog eens je
dagelijkse werkzaamheden. Phoe phoe hoe ga je dat allemaal bijhouden.
Want je wilt natuurlijk niet dat het je
allemaal teveel gaat worden zodat je een burn-out krijgt of zoiets. Je kan een
paar dingen doen om de werk- load te verlichten;
1)
De Interim Salarisadministrateur aan een bedrijf die er verstand van heeft. Om alles van je
werknemers bij te houden; hoeveel ze verdienen, hoe vaak ze werken, hoeveel
vakantiedagen ze hebben, of ze doorbetaald worden als ze ziek zijn etc. Of je
moet heel goed zijn in organiseren zijn, perfecte tabellen en rekensommen
kunnen maken of een verschrikkelijk handig administratiesystem hebben, maar
anders is het gewoon niet te doen. Daarom is het net zo makkelijk om de salaris
administratie uit te besteden. Zelf geen gezeur en alles wordt gewoon heerlijk
voor je geregeld. Hmm klinkt dat niet verlossend.
2)
Iemand inhuren die de balansen
voor je regelt. altijd handig zon mannetje of vrouwtje die die zooi eventjes
voor je regelt:P Je moet zelf alleen wel je in- en uitgaven bijhouden en die
dan door sturen. Verder is het wel makkelijk voor een external om je assits te
berekenen etc. Het leven is mooi als je mannetjes hebt.
3)
Bedrijfspand/autos etc.
onderhouden. Je moet dan zelf ook even alles gaan onderhouden het is makkelijk
om daar iemand voor aan te stellen. Lekker relaxed dat alles werkt, alle
computers, computersystemen, toiletten, ramen, deuren, sloten, verwarmingen. Heerlijk.
Ook is een schoonmaker/schoonmaakster heel handig. Als je bedrijf lekker schoon
is, geeft dat een schone sfeer op kantoor. Als het smerig is, gaan mensen
zich ook slordiger gedragen. Tip van de dag.
Dus hierbij mijn drie tips, lees volgende week
voor meer tips.
|