Het laatste regenboogmoment van 12 januari had als thema 'pesten'. Alle klassen hebben gewerkt rond dit thema tijdens de eerste week van januari. En het is bijzonder opvallend dat er op school heel weinig gepest wordt. De speelplaatspelen dragen daar zeker ook toe bij. De kinderen hebben geleerd dat ze het moeten melden als ze gepest worden; zwijgen is geen oplossing! Het regenboogmolent was een heel mooie afsluiter van het project. Fantastisch hoe kinderen luisterden en keken. En omdat het nieuwjaarmaand was werden alle kinderen nog eens getrakteerd op een drankje. Met muziek op de achtergrond konden de leerlingen nog wat nagenieten op de speelplaats.
Op donderdag 18 januari werkten de kinderen van het eerste leerjaar en de derde kleuterklas weer samen aan het project rond Eefje Donkerblauw.
Kokkerellen stond op het programma. Eerst kwamen we weer samen in de grote zaal om ons themaliedje te zingen. We werden er in groepjes verdeeld en mochten dan mee met een van de juffen. In de klas maakten we lekkere dingen: fruitbrochetten, beschuitjes met aarbeienjam, koekentaartjes met Smarties. We kleurden ook een mooi tafelmatje. Toen iedereen klaar was, mochten we alles opeten. Het was weer een leuke namiddag.
Elke maandagnamiddag is er contractwerk in onze klas. Er zijn 4 hoeken: taal, wiskunde, W.O. en expressie. Je kan telkens kiezen uit 3 opdrachten. Op het einde van de maand moeten we uit elke hoek een opdracht vervuld hebben. Ik maakte al kleren uit kranten met behulp van een schaar, plakband en een nietjesmachine.
misschien vroegen jullie je af: "Hoe komt het dat er de laatste dagen zo weinig op de blog verschijnt?" Wel, het antwoord is eenvoudig. De computer waarmee de berichten en de foto's op de blog gezet worden werd bijna twee weken lang gebruikt door kinderen, die er sommige proefwerken op maakten. Maar alle proeven zijn achter de rug, en dus... is het weer blogtijd.
Oef...Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om jullie S C H I T T E R E N D E blog over het reilen en zeilen van onze school te lezen en te bekijken. Amaai... zoveel foto's.
Proficiat aan jullie meester en aan jullie allemaal. Effenaf prachtig om te lezen en te zien.
Terwijl ik nu toch aan het typen ben wil ik van de gelegenheid gebruik maken om alle leerlingen en leerkrachten van onze school veel moed toe te wensen bij de voorbereiding van onze schoolshow. Dat wordt nu eens een klepper van formaat. Alle leerkrachten en alle leerlingen van onze school zullen in vier schoolshows optreden. Het thema van de show is 'Televisie'. Daarin belichten we de geschiedenis van de Vlaamse televisie.
Er zijn op dit moment al 702 kaarten de deur uit, en nu moeten de grootouders nog kaarten kopen. Amaai, zullen al deze mensen in OC Vondel binnen kunnen?
Ik hoop het alvast.
De data van onze schoolshows kun je lezen in deze blog.
Na het vierde regenboogmoment, op vrijdag 10 januari, werd er in alle klassen een stemming gehouden. De leerlingen kregen een briefje met één vraag: Moet het regenboogmoment blijven? Ja of nee? In vestiging 1 (4de tot 6de leerjaar) waren er 207 ja-stemmen, tegen 18 neen-stemmen. In vestiging 2 (1ste tot 3de leerjaar) willen 178 leerlingen dat het regenboogmoment blijft. 18 vinden dat dat niet nodig is. "We gaan er zeker mee door!", klinkt het besluit.
Deze namiddag hebben we een mooie Juul gemaakt, omdat we vinden dat Juul niet mag gepest worden! Hij heeft mooie krullen en een mooie punten neus. We hebben hem met hout gemaakt en een mooie glimlach toegegeven. Ik hoop dat Juul niet meer gepest zal worden! Hij heeft mooie ogen en een mooie romp. Juul is voor mij een goed iemand en zou nooit gepest mogen worden! Hij heeft mooie schoenen aan. Juul is een eerlijk iemand. Daarom vinden wij dat hij niet mag gepest worden en maakten we Juul om hem blij te maken. Hij heeft geen vrienden en daarom heeft hij onze klas! Hij wil iedereen helpen maar hij kan niet omdat hij gepest wordt. Gelukkig had Noortje hem gered! Wij maken ook een Juul omdat we vinden dat Juul het niet verdient om gepest te worden en alleen maar een hoofd te hebben. Juul heeft het niet verdiend om gepest te worden en daarom kan hij op onze klas steunen en hebben we hem gemaakt.
We hebben een Juul gemaakt. Met hout en vele andere dingen. We hebben dat gemaakt omdat we in de anti-pestweek zijn. De meester en een paar andere kinderen hebben een grote Juul gemaakt, en andere kinderen hebben een kleine Juul gemaakt. Het was heel moeilijk. Het is een grote Juul. Hij is heel grappig. We mochten sommige kinderen helpen. Het was heel leuk, maar soms ook eens niet gemakkelijk. We moesten de kleine Juul achtermaken. We hebben er een hele namiddag aan gezeten.
Waarom hebben wij dat gedaan? Omdat het deze week de anti-pestweek was. En we hebben een grote Juul gemaakt. En we hebben anar het verhaal van Juul geluisterd. Ik ga nu iets vertellen over het verhaal van Juul. Juul werd gepest op school. Ze schelden hem uit. En roepen 'krullenkop', en zo verder. En hij pakte de schaar en hij snijdt zijn krullen af. En toen zette hij een muts op en zijn muts zakte naar beneden. En ze riepen 'flapoor' en hij trok zijn oren uit. En toen zakte zijn muts helemaal naar beneden en hij zag niks meer. Hij legde zijn benen op de treinsporen en toen kwam de trein. En toen kwam een man en zette Juul in een rolstoel. En hij hing naar de dierentuin en hij was net bij de leeuw en hij stak zijn arm door de tralies. En toen stak hij zijn andere arm in de lift met zijn arm door de liftdeur. En toen wou hij niet meer zien en duwde zijn ogen uit en het ging zo voort. Ik ga nu over iets anders beginnen. We hebben één grote Juul gemaakt. En toen hebben we een paar kleine Juultjes gemaakt.
Tijdens de knutselles hebben we een grote Juul gemaakt. Om te tonen dat pesten heel erg is! We hebben ook een paar kleine Juuls gemaakt. We hebben heel hard gewerkt aan onze Juul. We hebben er alles aan gedaan om hem mooi te maken. Hij is van hout gemaakt, maar hij is net echt. De kleine Juul is gemaakt van friskostokjes. We hebben ook een paar foto's getrokken van Juul en de kinderen. Hij staat er zeer mooi op en alle kinderen lachen, zelfs Juul ook. Het zou leuk zijn moest Juul echt leven. Maar hij mag niet verdrietig zijn en niemand mag hem pesten! Want het is niet leuk als mensen verdriet en pijn hebben. We hebben altijd wel eens verdriet en pijn. Maar wij wenen om prutsen, maar Juul mag wenen. Hij mag wel roepen, en tieren, en wenen! Wie pest moet zich eerst in de plaats zetten! Het was een leuke namiddag. We hebben veel gewerkt. Dat hebben we echt geleerd: Nooit pesten!
Op vrijdag hebben we een regenboogmoment gedaan. Ons thema was 'pesten'. Als eerste hadden drie kinderen hun nieuwjaarsbrieven voorgelezen. En dan waren Har, Mo en Nie gekomen. Het was heel mooi. Het deelthema was 'respect hebben'. Na het regenboogmoment hebben we gedanst en hebben we een drankje gekregen.
Yasemin Sahan
Proficiat... aan Emely (klas 2B) en Jonathan Callewaert (4B) met hun broertje Alexander aan Bradnon (4C) en Mathias Debaets (1A) met hun zusje Lara aan Ozlem Ozer (2B) met haar broertje Kâzin en natuurlijk ook proficiat aan de ouders!
Je mocht maar met vier aan Juul werken. Juul is een jongen die gepest wordt en letterlijk kapotgemaakt wordt. Dus wij kregen de opdracht om hem te herstellen. We kregen al zijn onderdelen en gingen direct aan het werk. Maar als we bijna klaar waren, zagen we dat de benen en armen verkeerd zaten. We hebben alles uit elkaar gedraaid en juist gestopt. Als alles juist zat, hebben we een daverend applaus gekregen. Nu maar hopen dat er in het echt nooit meer gepest wordt.
We mochten een Juul maken. Uit allemaal ijsstokjes! Er werd één grote Juul gemaakt, en 23 kleine. Hij kreeg kleren, ogen,... van alles wat. En dan schilderden we onze Juul in heel mooie kleuren. Juul is een symbool om niet te pesten.
Wij blikken graag nog eens terug op de kerstmusical die wij opvoerden voor het eerste en derde leerjaar en voor de derde kleuterklas. Ook veel ouders kwamen vrijdagnamiddag (22 december) kijken.
Jochen en Febe speelden An en Jan, twee gewone kinderen die de echte betekenis van
Kerstmis leren kennen. De andere kinderen beeldden de kaarsjes, klokjes, kerstballen en de piek uit en vormden een reuzegrote kerstboom. Ook de figuren rond de kerststal speelden hun rol in het verhaal.
Op vrijdag 22 december hebben we in de klas een feestje gegeven. Er waren ook geschenkjes die we dan kregen. Maar voor we de geschenkjes kregen speelden we eerst 4 op een rij. We kregen punten als we wonnen: Als je het eerste spel won dan kreeg je 1 punt. Maar als je je twintigste spel won kreeg je dan ook 20 punten! Als je gelijkspeelde dan kreeg je 5 punten en als je verloor dan kreeg je niets. Ik ben gewonnen met 615 punten. Ik mocht dan ook eerst een pakje kiezen. Eerst moest je een blokje trekken en daarop stond dan een nummer. Op een pakje stond dan hetzelfde nummer en dan kreeg je dat pakje. De kerstman was Romy.
In 't Groen Plekske hebben we net voor de vakantie bomen gesnoeid. De takken hebben we op vrijdag 22 december na school gevlochten. Er waren twaalf plaatsen en die waren vlug volzet. In 't Groen Plekske stond een hutje waar al een beetje aan gewerkt was. Daaraan hebben we verdergewerkt. Er stond een machine om het te dikke hout te hakselen. Er werd goed gewerkt en als beloning kregen we een lekkere wafel en een drankje. Van meester Stefaan kregen we een speldje van het WWF (Wereldnatuurfonds) met een dier er op.