De kinderen van het eerste leerjaar bewezen dat ze al heel wat computervaardigheden hebben. Tijdens het klasdoorbrekend hoekenwerk nemen ze onder leiding van juf Sofie deel aan het nieuwe project van meester Lieven.
Ook de klas van juf Lobke (5C) zette hun beste beentje voor. Bekijk de eerste resultaten:
We laten de “kunstenaarstalenten” terug de vrije loop.
Op dit moment zijn we bezig aan een kunstwerk à la Niki de Saint Phalle.Zij werd geboren in Frankrijk in 1930.Zij maakte vooral gemakkelijke eenvoudige fantasiefiguren uit papier-maché die ze dan met felle kleuren beschilderde.Op de foto’s zie jeenkele kinderen aan het werk.
In de loop van de maand november zullen we dan de afgewerkte kunstwerken op de blog plaatsen.Je zult verstomd staan van al dat kunstenaarstalent in onze klas.
In de knutsel- en poëzielessen werkten we rond de herfst. Het is een herfstcircuit doorheen het 3de leerjaar. Leuk om ook eens bij een andere juf te kunnen knutselen. Onze 1ste activiteit was ‘kleuren mengen met kleurpotloden.’
In ons poëzieschriftje kleefden we een 5-tal gedichtjes rond de herfst. De herfst kan je zien, voelen, ruiken, horen en smaken ! In groepjes konden we deze gedichtjes bespreken. Het was leuk!
We werkten in de knutselles rond Halloween. Op het smartboard konden we naar foto’s kijken . We kozen voor een doodskop en bespraken wat er zo allemaal te zien was.
Dan konden we uit een stuk klei deze doodskop naboetseren. We zorgden ervoor dat er een kaarsje in of op de kop kon. Het was leuk! De klei was wel wat hard maar niet getreurd … hier zijn enkele leuke foto’s i.v.m. deze activiteit. En onze ouders hebben nu een mooie brandende kaars voor de tafel !
Eerst holden we het sierfruit uit met een lepel. De juf stopte er vervolgens een stukje oasis in. Tensltte gebruikten we takjes, blaadjes, bloemen, ... om er een echt herfststukje van te maken. Ooh... wat ruikte het heerlijk in onze klas ! De juf was heel tevreden; zeker toen iedereen zo goed hielp opruimen !
We deden ook mee aan een wedstrijd rond de ruimte. De mama van Branko Bruneel zag de wedstrijd staan in de krant. Een uitstapje naar het Eurospacecenter zien we natuurlijk wel zitten. We duimen voor een positief resultaat.
Alle eersteklassertjes doen iedere dag opnieuw hun best om tot vlot lezen te komen! Een aantal kinderen kunnen reeds zelfstandig aan het werk in de leeshoek.
De leerlingen leerden de geschiedkundige periodes in de weroles kennen. Vandaag hebben de leerlingen en juf het thema afgesloten met een échte reis door de tijd. Bij elke periode konden de leerlingen iets leuks doen: snuisteren in boeken over ontdekkingen, een filmfragment, quiz, Turks leren ...
Juf Lobke
Hier konden de leerlingen kijken in boeken over ontdekkingen.
Bij de Middeleeuwen mochten de leerlingen zelf een burcht tekenen.
Wij zijn op maandag 20 oktober naar Brugge geweest met alles zesdes. Het was heel leuk. We brachten eerst een bezoek aan het chocolademuseum : ‘Choco story’. Daarna aten we onze picknick. Na de middag volgde een wandeling in Brugge. Het was heel interessant en we mochten zelf gids spelen. Het was een toffe dag !!!
Leren kan je ook al spelende. Tijdens dit spel zochten we het blad en de vrucht van enkele bomen, plaatsten we dieren uit het bos bij het juiste nest en sorteerden we afval. Morgen spelen we het nog 'ns. Joepie !
Op vrijdagnamiddag kan je de leerlingen van 5C terugvinden in de hoeken. Niet omdat ze stout geweest zijn, maar omdat er aan hoekenwerk gedaan wordt. Er zijn verschillende hoeken.
Zo hebben we de spellinghoek. In deze hoek herhalen de leerlingen de reeds geleerde woorden van de woordpakketten op de computer. Dit in de vorm van leuke spelletjes.
We hebben ook een leeshoek. In deze hoek mogen de leerlingen boeken uit de klasbib lezen of mogen ze lezen in de boeken uit de themahoek. Deze boeken passen dan bij het Wero-thema waarrond we in de klas aan het werken zijn.
Er is ook een verkeersspel. In dit spel leren we spelenderwijs de betekenis van de verkeersborden kennen. Als we op Piet en zijn fiets staan, moeten we een vraag uit de doos nemen. Kunnen we deze verkeersvraag goed beantwoorden, dan mogen we doorgaan.
Er is ook een werkwoordspel. Hier oefenen we nog wat verder op de werkwoorden in de T.T. en straks ook in de V.T.
In 'le coin français' mogen de leerlingen elkaar opvragen over de gekende Franse woorden, zinnen. Ze maken voor elkaar een proefje of ze houden een wedstrijdje.
Bij het ritmisch kwartet moeten de leerlingen zoveel mogelijk kwartetten proberen te verzamelen. Maar de leerlingen mogen hier niets bij zeggen. Ze moeten het ritme van de kaart die ze willen in de handen klappen.
Op vrijdag 17 oktober vierden we de 'Dag van de jeugdbeweging'. Veel leerlingen hadden hun outfit aangetrokken die ze normaal aandoen om naar de Chiro, de scouts ... te gaan.
In 5C schreef Michiel, lid van de chiro, een elfje (= een gedicht) over de chiro:
Na een regenachtige voormiddag klaarde het deze middag op en trokken we naar het bos. We vervulden in groepjes van 4 enkele opdrachten. Terug in klas maakten we met het verzamelde materiaal een heuse "herfststapel".
Op woensdag 15 oktober namen we met 6 jongensploegen en 1 meisjesploeg deel aan het voetbaltornooi.Het miezerige weer hield de jonge voetballers niet tegen.Dat onze kinderen kunnen voetballen, getuigen de foto’s.Onze jongensploegen scoorden in totaal11 doelpunten.Onze meisjesploeg zorgde voor 6 doelpunten. Aan alle voetballers een welverdiende proficiat en bedankt voor de sportieve houding tijdens het tornooi.
In 5C zijn de leerlingen van start gegaan met het nieuwe project van meester Lieven: Make @ Wiz. Er werd gekozen om te werken rond het thema 'Anders zijn'. Het thema gaat over mensen met beperkingen. Donderdag hebben de leerlingen een achtergrond in TuxPaint gemaakt, passend bij hun verhaaltje. Later volgt dan het maken van de animatie, met Wizzy, de tovenaar.
In de Franse les bij juf Lobke gaat het er soms heel zwierig aan toe. De leerlingen leren op een speelse manier een Frans liedje aan en mogen daarbij bewegingen maken. De pop Cloclo kijkt toe.
In de klas van juf Katrien van het vierde leerjaar mochten de leerlingen hun eigen geschreven poëzie aan een boom hangen. Zo bloeiden er heel wat dichters open en is de klas nu opgetut met een poëzieboom.
De kinderen van het vierde leerjaar hielden deze week een zwerfvuilactie in de Tuinwijk te Meulebeke. Het afval werd verzameld en daarna gesorteerd. Het probleem van het zwerfvuil moet aangepakt worden en de leerlingen voegden meteen de daad bij het woord.
Op donderdag 16 oktober hebben de vierdeklassers deelgenomen aan een zwerfvuilactie.De gemeente voorzag ons van de nodige hesjes, handschoenen, vuilnisbakken en andere materialen.We hebben heel wat zwerfvuil gevonden tussen de struiken van de Tuinwijk.
Al deze rommel hebben we dan in de juiste afvalbakken gesorteerd.Zo droegen wij een steentje bij tot het verkleinen van de afvalberg.
De Tuinwijk ziet er weer stralend en netjes uit.Houden zo !!
De kinderen en de juffen van het vierde leerjaar.
Hieronder volgt een gedichtje (een elfje) dat de de klas van juf Carine (4c) heeft gemaakt.
Vandaag kwam juf Lobke terug in de klas om ons een Frans liedje aan te leren. De pop Cloclo was er ook bij. Samen hebben we gezongen en gedanst. Maar we leerden ook veel nieuwe Franse woordjes !
Deze namiddag stond in het teken van de spin. Eerst gingen we op zoek op de speelplaats. Daarna bekeken we in klas de spin van naderbij. Heel wat kinderen durfden de spin over hun hand te laten lopen. We keken naar een video en leerden zo nog heel wat bij. Tenslotte lazen we ook nog het gedichtje "Spinnetje Heb".
Deze namiddag trokken we naar het kasteelbos. Het was prachtig weer en we deden heel wat ontdekkingen. Toen we terug in de klas kwamen, maakten we met onze "schatten" een kunstwerk.
Ons tweede regenboogmoment zit er opnieuw op. Het was weeral een voltreffer. Er was een optreden van het tweede leerjaar, de klas van juf Heidi. We werden getrakteerd op een pracht van een lied met een bijhorend dansje van de leerlingen. Daarna volgde er een bewegingsmoment op het lied van Raymond, 'Komaan met dat lijf', onder leiding van juf Corinne. Daarna waren de poetsvrouwen Sien en Maria aan de beurt. Zij haalden opnieuw een waardentip vanonder het stof: 'Met eerbied en respect verloopt alles perfect'.
Zaterdagavond ging de prijsuitreiking van de zoektocht ten voordele van 't Groen Plekske door. Dank aan meester Guido en de werkgroep, Antoon Belaen voor de verwerking van de vragen, juf Heidi en mevr. Katty voor de foto's, de talrijke sponsors en de vele medewerkers die dit gebeuren mogelijk maakten.
juf Christine
Bij het binnenkomen kreeg elke deelnemer de behaalde score en de juiste antwoorden.
De prijzentafel ....
Meester Guido voerde het woord.
De winnaars (1 Meulebekenaar en 1 niet-Meulebekenaar) kregen beiden een fiets en een kunstwerk van Marnix Mabbe.
Tijdens de pauze werden er lotjes voor de tombola verkocht.
Naast de vele andere tombolaprijzen waren de groentenemmers een succes !
Meester Geert was de muziekinstallatie aan het klaar zetten voor het Regenboogmoment. Hij liet hierbij muziek klinken over de hele speelplaats. Velen waagden zich aan een danspasje...!
De leerlingen van 5C hadden een leuke muzische activiteit deze week: bewegen op het ritme van verschillende soorten muziek. De juf ontdekte dat ze héél wat danstalent in haar klas heeft ...!
Het vijfde leerjaar maakte heel mooie vliegers. Inderdaad, we zijn het schooljaar goed ingevlogen!
Toch is er ook nog een andere reden waarom wij zo’n mooie vlieger maakten.
Elke vrijdag is voor klas 5B wel een beetje een speciale dag want de dag zit vol met muzische vakken zoals spreken, voordragen, muziek, boeken voorstellen, beeldopvoeding… kortom telkens een mooie afsluiter van een flinke werkweek !
We smeerden confituur op de taartbodem en legden er een laagje pudding bovenop. Iedereen bracht een stuk zacht fruit mee. We schilden het en sneden het in fijne schijfjes. In ons groepje spraken we af hoe we het fruit op de taart zouden schikken. En dan ...smullen maar ! We waren ook heel hulpvaardig om alles op te ruimen !
Na de personeelsvergadering overhandigde het oudercomité de school een cheque ter waarde van 7000 euro voor de aankoop van smartboarden. Ook de pers was aanwezig.
Ik wil jullie van harte feliciteren met jullie blog . Voor ons de unieke kans om het reilen en zeilen op school van dichtbij mee te maken. Iedere avond , jawel, breng ik een bezoekje aan dit blog . Doe zo voort , want ik vind het alvast de moeite waard . Alvast " proficiat " aan de makers hiervan !!
Deze week was Lieze Derhore uit klas 1A ‘kind van de week’. Ze bracht heel wat spullen mee naar de klas: lievelings-cd, foto’s, haar leukste kledij, knuffel,…
De andere kinderen konden kijken en luisteren naar Lieze. Hier zie je Lieze die danst op haar lievelingsliedje.
Overal ter wereld willen kinderen leren. En overal ter wereld geven leraren het beste van zichzelf. Je kind is soms opgelucht als de bel het einde van een schooldag aangeeft? Voor meer dan honderd miljoen kinderen luidt de schoolbel niet. Ook zij willen graag kansen op onderwijs én een beter leven. Daarom riep studio Globo alle scholen op om de schoolbel te doen rinkelen op vrijdag 3 oktober om 15 uur.
Noem het toeval dat net in de week van de “Dag van de Leerkracht” een studie gepubliceerd wordt van een Gentse onderzoeker die de verhoudingen tussen leerkrachten en ouders onderzocht heeft.
Daaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de ouders de volgehouden inzet, inspanningen en opvoedkundige kwaliteiten van de leerkrachten naar waarde weten te schatten.
Dat is op onze scholen niet anders en voor het tweede jaar op rij neemt het oudercomité dan ook het initiatief om de leerkrachten een hart onder de riem te steken en dit in naam van de ouders.
Iedereen kan zien met hoeveel energie de leerkrachten en de directies van de Sint-Lutgardisschool en de Sint-Amandusschool zich van hun dagtaak kwijten. Daarom lijkt het ons een goed idee om hen op de “Dag van de Leerkracht” eens extra verwennen met een stevig ontbijt, zodat ze hún dag met volle energie kunnen starten.
5C haalde inspiratie in het herfstweer ... Regen kan ons heel erg rustig en zen maken. Vandaar dat wij allemaal een regenpijp maakten. In de pijp zit rijst. Als we de regenpijp omdraaien, komt er een erg rustgevend geluid uit!
Alle klassen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar kregen een mooie uitnodiging in de bus. We werden uitgenodigd naar de klas van meester Chris om te luisteren naar een uitleg over spinnen. Deze uitleg werd niet door meester Chris gegeven, maar door de leerlingen zelf! Zo ontdekten we het verschil tussen een spin en een insect, er waren echte spinnen aanwezig die we van dichtbij konden bekijken ...
De leerlingen van 3 B en 3 C zijn woensdag, donderdag en vrijdag op sportklas in Ter Borcht. Afwisselend krijgen ze een uur les en een uur sport. Zo hebben ze al hockey kunnen spelen en rope-skipping stond ook al op het programma. Er zullen ook nog enkele balspelen aan bod komen. Op het einde krijgt iedereen een diploma en dat verdienen ze wel na zoveel inzet !