Herken je mij nog? Zo zag ik eruit toen ik baby was…
Leonie is een bezige bij. Ze leest en kijkt graag in weetboeken. Haar favoriete sport is tennis. Haar lievelingskleur is rood en ze eet graag spaghetti.
Vorige week werkten de stagiaires een leuk thema rond 'Boeken' uit. Hierbij mochten de leerlingen een boek onderzoeken, wat kan je allemaal op de kaft vinden, wat kan je binnenin vinden ... De verschillende stappen die een boek ondergaat tot het een boek wordt werden ook besproken: eerst heb je de schrijver, dan gaat het naar een illustrator, enz. Als slot mochten de leerlingen zelf een boek ontwerpen. Zo moesten de leerlingen een kaft maken, op de achterflap een korte inhoud van hun zelfgekozen verhaaltje schrijven, een eigen uitgeverij noteren ...
Vorige week hielden de leerlingen uit 3B een Pachamamafeest. Pachamama is Moeder Aarde. Om haar te bedanken voor alles wat ze ons schenkt, maakten de leerlingen slingers en confetti, popcorn en een panfluit. Daarna werd het Pachamamafeest gevierd. De leerlingen mochten hun popcorn opeten en op een cocablaadje schrijven waarvoor ze Moeder Aarde graag wilden bedanken.
Met ons klasje zijn wij al naar het zwembad geweest. Spannend zeg ! Sommige kinderen kunnen al in het diep zwemmen, andere kinderen krijgen nu zwemles van juf Corinne ! Wat is het leuk in het water ! Iedereen durft zelfs al kopje onder gaan... fijn zo !
In ons klasje vierden we terug een jarige. Heike werd namelijk 7 jaar ! Ze was het kind van de dag en bracht enkele van haar lievelingsspulletjes mee. Heike houdt van knuffels, de playstation, spelen met de voetbal en cars. Proficiat Heike !
De leerlingen van 4A zijn de laatste weken volledig in de ban van "boeken".
Dit uiteraard allemaal in het teken van de jeugdboekenweek.
De leerlingen hebben reeds heel wat boeken besproken, bekeken, gelezen. We gingen kijken naar een lezing van auteur Stefan Boonen. En we deden mee aan het project van de "boekenbeesten".
Uiteraard kon een bezoek aan onze prachtige bibliotheek daarin niet ontbreken.
De leerlingen speurden in de bibliotheek op zoek naar een boek binnen een thema (informatief boek, spannend boek, humoristisch boek,...)
De leerlingen genoten van hun zoektocht. En dan nu... lezen maar...
De leerlingen van het vijfde leerjaar waren te gast in MIVALTI. In het thema 'Anders maar toch gewoon' hebben de leerlingen samen met de bewoners deelgenomen aan de verschillende activiteiten. Het was zowel voor de bewoners als de leerlingen een heel rijke ervaring.
Dinsdagnamiddag kregen enkele kinderen uit het tweede leerjaar c de kans om te knutselen met kleuters uit de tweede klas. De kinderen werkten samen aan 2 paaskaarten: een voor de kleuter en één voor zichzelf. De kinderen bedachten wat er op de kaart moest komen en verdeelden het werk zodat ook de kleuters konden doen wat binnen hun mogelijkheden ligt. (kleuren, versiering opkleven, scheuren, knippen,...) De leerlingen uit het tweede leerjaar zorgden voor tekst op de kaart.
Het was niet altijd gemakkelijk om een taak uit handen te geven, maar de meesten slaagden er wel in een oplossing te vinden die voor beide partijen leuk was. Dat kleuters uit een tweede kleuterklas nog niet zo goed kunnen tekenen, was soms wel een tegenvaller. Maar dan viel er wel iets van te maken mits toevoeging van een strikje of 2 oortjes of...
Lieze had erg creatieve ideeën voor de kaarten en Zion toonde haar dat hij ook al zijn naam kan schrijven! Justien was dan weer in de wolken dat ze eens samen met haar broer in de klas kon zitten. Hannes had trouwens heel leuke ideeën die Justien ook wilde proberen met wisselend succes.
Timon gaf Tristan een heleboel complimentjes en aanmoediging maar Tristan zelf was vooral onder de indruk van het tekentalent van zijn partner. Fleur deed erg haar best. De kleuter uit haar 'team' bleek creatiever en ondernemender dan ze dacht. Zo stelde ze vast dat je soms ook wel eens iets kan leren van een kleuter!
De kleuters vonden het alvast heel leuk om eens kennis te maken met 'de groten'. "Juf, wanneer komen ze nog eens terug? Is het dan weer onze beurt?"
De kinderen uit het tweede leerjaar waren ook tevreden. Wel een ontgoocheling toen bleek dat ze om 15u niet mee konden naar de kleuterspeelplaats...
Jolien Vollens ging een kijkje nemen en nam de foto's. Proficiat, Jolien !
Wij voelden deze namiddag de lente kriebelen en trokken onmiddellijk naar 't Groen Plekske. Takken werden opgeruimd, wilgentenen geplant en ingevlochten, dorre bladeren verzameld,... We hebben ons wel geamuseerd !
Op zondag 14 maart stond de achtste activiteit van onze gemeentelijke schoolsportkalender op het programma. Vijftien kinderen uit het 4°, 5° en 6° leerjaar namen deel aan de veldloop. Tussen al die getrainde atleten van de vrije sporters moesten onze kinderen zeker niet onderdoen. Enkele sfeerbeelden.
Vandaag gingen de leerlingen van het derde leerjaar naar hun schrijver: Guy Didelez. Hij kon heel goed vertellen over zijn boeken. De leerlingen luisterden echt geboeid naar hem. Er werd ook heel wat gelachen met de streken van de heksen uit de verhalen van Guy Didelez.
Ook in 3B wordt er goed gewerkt rond het thema Broederlijk Delen. Zo brachten de leerlingen allemaal een klein stukje stof mee naar de klas. Deze stukken stof naaiden ze aan elkaar tot een mooie klasmanta! Terwijl de leerlingen wachtten om te naaien, maakten ze ondertussen de personages in vingerpopjes uit het verhaal van Vamos Amigos.
In het taalthema van het derde leerjaar ging het deze week over 'tekst in ballonnen'. Hiermee werd er vooral gewerkt rond tekstballonnetjes van strips. In de beeldles werkten we hierrond verder. De leerlingen brachten hun lievelingsstrip mee naar de klas en haalden daaruit een fragment dat ze mochten natekenen. Het resultaat mag er zijn! Dit bewijzen de foto's hieronder.
Klas 4c helpt de derde kleuterklas bij een knutselactiviteit.
Deze week gingen we een handje toesteken bij de “grote” werken in de derde kleuterklas. De leerlingen van de klas van juf Carine hielpen de kleuters bij het bekleven van een ballon met papiermaché.Dat vonden de vierdeklassers superleuk en zeker voor herhaling vatbaar. De sfeerbeelden kun je hieronder bewonderen.
Tijdens de voorbije schoolmaanden hebben wij reeds enkele boeken van verschillende auteurs onder de loep genomen. De kinderen ontdekken in verhalen en jeugdromans de verhaallijn, de hoofdpersonages en kunnen zo de belangrijkste gebeurtenissen aanduiden. Op hun niveau leren de kinderen de inhoud van hun ideeën en gevoelens in taal om te zetten. Zo leren ze ook hun voorkeur of afkeer uitspreken voor een of meer hoofdpersonages en aanduiden waarom ze dat voelen.
In de fotoreportage hieronder merk je wel dat ze zich verdiept hebben in het boek in hun eigen hoekje.De kinderen leren genieten van hun boek.
De jeugdboekenweek is er en dat wisten ook de leerlingen van 4B. Er stonden bij juf Katrien tal van activiteiten op het programma: een boek kiezen, een boek lezen, een boek schrijven en een boek zelf gaan voorstellen. Er waren heel wat originele werkjes bij, de boekenwereld zal zeker nog niet uitsterven.
Marta en Victor van Bolivië vormen een gemeenschap. Ook wij ,leerlingen van de St-Amandusschool vormen ook één hechte groep. We leren naar het voorbeeld van broederlijk delen ook echt voor elkaar zorgen.
Na onze laatste zwembeurt van maandag 15 maart ll. trok ook klas 5A naar de parking van OC Vondel , om op een heel bevattelijke wijze " de dode hoek" te zien. We leerden er een aantal zaken van de "vrachtwagenchauffeur van het jaar " die onze veiligheid op en naast een 16,5 m lange truck moeten bevorderen.
Spijtig, jammer,oh ... het zwemmen voor het vijfde leerjaar is gedaan !
Blok twee is voorbij en onze 11 zwembeurten op 11 opeenvolgende maandagen zijn onherroepelijk afgelopen.De klas van meester Geert D'haene -5A - nam het al bij al nog luchtig op, bewijze enkele foto's.
Dinsdag laatstleden klopten twee vriendelijke dames van het oudercomité op onze klasdeur. Ze kwamen ons van 5A speciaal proficiat zeggen omdat de kinderen voor twee activiteiten van het oudercomité (de kaarting in december en de pannenkoekenverkoop in februari) het meeste aantal hadden verkocht. "Dat verdient een prijs", dachten ze bij het oudercomité. En jawel ... de twee dames toverden uit een grote tas voor elk kind twee cadeautjes : een set markeerstiften en een zwembrilletje. De kinderen van 5A beloofden om ook de volgende keer weer massaal te verkopen.
We hebben de opdracht gekregen om een boekenstand in de vorm van fata morgana te maken. We moesten 5 boeken van dezelfde uitgeverij hebben met een aantrekkelijke en realistische prijs.
Van één boek moesten we een nieuwe kaft en achterflap verzinnen. Verder moesten we nog 21 bladwijzers maken en een tekstje met foto voor op de blog.
Het leek in het begin moeilijk, maar het verliep allemaal vlot.
In 6A is het jeugdboekenweek. De meester gaf ons opdrachten die we met 4 personen moesten volbrengen. Het was een soort fata morgana. De 1ste ster was 5 boeken van dezelfde uitgeverij vinden. De 2de ster was een boekenstand maken. De 3de ster was een boekenkaft maken. De 4de ster was een bladwijzer voor de hele klas en de meester maken. De 5de ster was een foto met een kort verslagje op de blog zetten.
De jeugdboekenweek had als thema "rechten", maar op school was de opdracht "boeken fata-morgana".
Net als in het programma kon elke groep 5 sterren verdienen. Het waren vooral doe-opdrachten zoals: het bouwen van een boekenstand met 5 boeken, waarvoor we prijskaartjes moesten maken. Onze boekenstand stond in teken van "spring" uitgegeven door Studio 100. Eén van de 5 boeken moesten we een nieuwe kaft geven. Wij deden dat met "De witte ster". Nog een opdracht was het maken van 21 boekenwijzers voor 20 leerlingen en 1 leerkracht. De laatste opdracht was het schrijven van een verslag en... dat lees je nu!
Op een dag vroeg de meester om een boekenstand te maken in kader van een 5 sterren opdracht. We moesten eerst 5 boeken zoeken en 1 boek een nieuwe kaft geven. We moesten ook 21 bladwijzers hebben, die wij met de hand gemaakt hebben. We moesten ook een tekstje schrijven dat je hier nu leest en tenslotte moesten we ook zorgen dat de naam van de uitgeverij goed zichtbaar is. Bij onze groep is dat clavis.
De kinderen van het tweede leerjaar waanden zich even in Bolivië. Ze maakten zelf een panfluit en oefenden ook om mooie klanken teblazen. Dit lukte aardig !
Vandaag gingen we naar de parking van OC Vondel. Daar stond een grote vrachtwagen. Bij de vrachtwagen lag een groot rood zeil. Dat zeil stelt de 'dode hoek' van de vrachtwagen voor. De 'dode hoek' dat is de ruimte voor en naast de vrachtwagen die voor de chauffeur onzichtbaar is. Op die plaats kan een chauffeur geen enkele voetganger of fietser zien. Dat is een heel gevaarlijke plaats !!!Wij leerden vandaag 3 belangrijke zaken : * sta of fiets nooit in de 'dode hoek' van de vrachtwagen * houd altijd oogcontact met de chauffeur van de vrachtwagen * sta of fiets ook nooit direct achter de vrachtwagen Bedankt aan de papa van Mathias en Michiel De Ketele en aan de instructeur voor de uitleg !
In onze klas leerden wij "1 kg" kennen. Hierbij zochten we allerlei dingen die precies 1 kg wogen. We waren eigenlijk wel benieuwd hoeveel onze "Hup" wel zou wegen en daarom plaatsten we hem op de weegschaal. Rarara ... jullie mogen even een gokje doen...
Er heerste een gezellige sfeer toen meester Patrick aan het hele tweede leerjaar het liedje "énte chencapu kochapé" aanleerde ('k Heb de zon zien zakken in de zee).
De wondere wereld van de ballobees werd deze namiddag de onze ! De wezentjes verplaatsen, botsen tegen bellen, bellen doen spatten... en zo tot een animatie komen ! Veel computervaardigheden werden geoefend -en ook veel plezier beleefd - onder leiding van meester Lieven.
Alle klassen zijn druk in de weer met de repetities voor de schoolshow. Het belooft alvast een schitterende show te worden.
Ook het 4de leerjaar oefent er op los. Bij juf Carine kunnen de leerlingen de dansjes inoefenen en bij meester Jens en juf Katrien wordt er druk gewerkt aan het decor.
Benieuwd wat het gaat worden? Nog eventjes wachten, maar wij onthullen alvast een tipje van de sluier met onderstaande foto's.
In het werothema gezondheid leren we heel wat over onze tanden. Onze tanden op de juiste manier poetsen is heel belangrijk. We moeten onze tanden 2 x per dag gedurende 2 minuten poetsen.
Het oudercomité stond zaterdagnamiddag in voor een onvergetelijke "ruimtelijke " namiddag !
De kinderen van 4-5-6 werkten een ganzenbord af waaraan opdrachten verbonden waren zoals een gedichtje maken over de ruimte, woordzoekers oplossen, een raket maken, een doosje verschuiven over de planeten met een aardappel aan een touw gebonden, enz...
Ook de kinderen van 1-2-3 kregen gelijkaardige opdrachten.
Er was ook een ballonwedstrijd : de verste 3 (die teruggestuurd worden) krijgen een waardebon.
Het tweede leerjaar kreeg vandaag de kans om een lezing bij te wonen van de schrijfster Patricia David. Zij is een gepensioneerde kleuterleidster en schreef heel veel boeken over allerlei heksen en over de strenge juf Verdorie. Het was boeiend en ook wel grappig !
De kinderen van het tweede leerjaar trotseerden de koude om samen met een gids en de juf het landschap in de omgeving van de school te verkennen. Foto's toonden ons de te volgen weg.
Deze namiddag overhandigden we een cheque aan de zusters met de opbrengst van onze appelverkoop ten voordele van Haïti. Het werd heel stil in de zaal toen de zus van zuster Lucille ons vertelde over het leed van haar "broers en zussen" in Haïti. Ruben Van Severen speelde vooraf "Halelujah".
Het derde leerjaar A (klas juf Marleen en juf Sabine) had er duidelijk zin in en maakte ons duidelijk dat ze nieuwe uitdagingen aandurven.
Bert had veel verdriet omwille van de ziekte van z'n vriendin Betsie. Gelukkig kon hij de les spellen aan z'n vriendin Beatrijs: Wie schrijft en niet controleert, heeft het vaak verkeerd !"
Ook de leeuw en de kameel uit Axenland brachten ons een bezoekje. Zij wezen er ons op dat zowel leiding geven als iemand volgen even belangrijk is.
Tenslotte mochten we genieten van talent van eigen bodem: Jarne uit het vijfde leerjaar; ontdekt door z'n juf Nadine. Bekijk het filmpje !
Boudreau uit 6B kreeg er een langverwacht schattig broertje bij : Moreno ! Daar horen uiteraard gelukwensen bij, en dan komen de creatieve kriebels bij de meisjes van de klas opborrelen ! Maxine, Emma, Tine, Fientje, Ynte en Zara hoefden niet lang na te denken om er samen in te vliegen, en een reuzewenskaart te ontwerpen. Het resultaat is prachtig, en de kaart staat al te pronken op de kast bij Boudreau, Massimo en Moreno !
Hallo, Wij brachten deze voormiddag een bezoekje aan 'De Bron' Meulebeke. Volgend jaar volgen enkele van onze vrienden en vriendinnen daar les in de richting moderne of latijn. Voor ons was het interessant om 's te zien hoe het er daar aan toe gaat op een gewone lesdag. Soms leuk, soms moeilijk, soms ingewikkeld, soms super !!
Lisa speelt graag met haar poppen. Ze krijgt er af en toe één van haar papa. Ze speelt ook graag op haar psp.Ze eet graag frietjes met ketchup. Ze houdt van zwemmen en van hondjes.
De kinderen van het eerste leerjaar kwamen vandaag op bezoek in het tweede leerjaar. Zeven kinderen van juf Ann speelden samen met de klas van juf Christine het sprookjesspel.
Deze namiddag kwamen 3 mama's, een papa, oma en opa een sprookje vertellen aan de kinderen van het tweede leerjaar.
Daarna werden de verhalen via computer, een knutselopdracht (een toverspiegel) en een quiz verwerkt. Dit gebeurde klasdoorbrekend in alle klassen van het tweede leerjaar.
De leerlingen van 4B zijn echt trots op hun burgemeester. Samen met juf Katrien leerden ze een brief opstellen. Het thema van de brief mochten ze zelf kiezen en de leerlingen kozen als thema milieu. De juf vond de brieven zo goed dat ze er één uitpikte om die echt aan de burgemeester te bezorgen. Wat bleek? De burgemeester schreef eigenhandig een brief terug naar de klas. Ook hij is met het milieu in Meulebeke erg begaan. Wat waren de leerlingen blij dat hun brief ernstig werd genomen. Bedankt burgemeester en schepenen.
Binnenkort wordt er in de Karel van Manderstraat gestart met de bouw van een nieuw restaurant. De werkmannen zijn alvast druk in de weer om plaats te maken door de speeltoren 6 meter op te schuiven.
Hij beleefde samen met zijn broers, mama en papa al heel wat leuke avonturen.
Zo maakte hij enkele jaren geleden een hele toffe uitstap naar de sneeuw.
Ook hun poes Minoes maakt deel uit van het gezinnetje.
Een muzikaal gezin trouwens:mama zingt, broer speelt piano en Stijn zou heel graag viool spelen. Hiervoor moet hij helaas nog een jaar of twee wachten.
Voorlopig houdt hij zich nog bezig met knutselen; tijdens de krokusvakantie maakte hij heel wat maskers!
De leerlingen van het 4de leerjaar trokken deze voormiddag naar Ter Borcht voor een voormiddagje "alles met de bal". De leerlingen konden in een doorschuifsysteem allerlei spelen met een bal uitproberen.