Op dinsdagnamiddag trokken we met alle eerste leerjaren naar het bos. Daar konden de kinderen in groepjes verschillende opdrachten uitvoeren zoals : wroetertjes zoeken, een boomschors kleuren, de boomomtrek meten, vuilnis uit het bos halen, spelletjes spelen, voelopdrachten uitvoeren. Ze leerden natuurlijk ook heel wat over de kastanjes, de bladeren, de bomen, ... Kortom, het was een leuke en interessante namiddag.
Spelen en ondertussen leren ? Jawel !!! De kinderen van het tweede leerjaar oefenden via de spelletjes lotto, bingo en ganzenbord de getallen tot 100 in. De tijd vloog voorbij !
Aron was het kind van de week. In zijn trolley zat zijn knutselkoffer waarmee Aron zich heel graag bezighoudt. Hij speelt ook graag spelletjes op zijn nintendo en zijn auto kan al vanzelf rijden ( met een bakje natuurlijk...). Nog veel knutselplezier Aron !
Gauthier was vorige week het kind van de week. Zijn trolley stak vol met zijn lievelingsauto's, foto's, zijn knuffels ( hij houdt veel van big en Betsy ). Hij poetst ook elke dag zijn tandjes en toonde ons zijn mooie beker, borstel en tandpasta. Flink zeg Gauthier !
Hoe je een werktekening moet aflezen, een stroomschema volgen, een winkelhaak gebruiken, een kolomboor hanteren, metaal plooien, een weerstandje solderen, een LED-lampje aansluiten, ... Dat bereidden de leerlingen van 6B in klas voor en pasten het in de praktijk toe in het VTI Tielt. Het resultaat, een handige memohouder, mocht als trofee mee naar huis.
Donderdagnamiddag zochten we enthousiast naar kriebelbeestjes in het kasteelbos. Vooral de pissebedden waren goed vertegenwoordigd ! We hadden ook oog voor de variatie aan bomen en in het bijzonder voor de eik. Tot slot bundelden we al onze krachten om met de hele klas - binnen de tijd - een kamp te bouwen. En of dat leuk was !
Vandaag maakten de leerlingen in 4A mooie elfjes ... nee, niet de wezentjes uit de sprookjes ... maar gedichten! Een elfje is een gedicht dat bestaat uit elf woorden, zeer goed gekozen woorden.
De leerlingen mochten zelf het onderwerp kiezen, ze maakten echt mooie elfjes! Hun elfje mochten ze dan typen in Word. Hier bewerkten de leerlingen het lettertype, de lettergrootte en kleur van lettertype, maar ook werd er een afbeelding bijgeplaatst. Mooie resultaten!
De kinderen van 4A werden door de juf uitgedaagd: Zo snel mogelijk de stamboom van de koninklijke familie aanvullen! Hoe deden de leerlingen dit? De leerlingen werden in groepjes verdeeld. Daarna kregen ze allerlei opdrachten van de juf (opzoek op internet, rebus, woordzoeker, foto's ...). Als ze de opdracht correct oplosten, dan kregen de leerlingen een aantal foto's van de leden van de koninklijke familie. Deze moesten de leerlingen dan puzzelen op een lege stamboom. Wie als eerste alle hoofden had verzameld én de stamboom correct had gelegd, was de winnaar! Het was een nek-aan-nekrace!
Vandaag kwamen veel kinderen in hun jeugdbewegingoutfit aan op school! Het was dan ook de dag van de jeugdbeweging vandaag. Er werd ook goed gezongen op de speelplaats, proficiat aan alle kinderen uit de jeugdbeweging.
In de klas van juf Katrien gingen alle hobbykoks aan het werk naar aanleiding van de dag van het brood. Ze mochten wentelteefjes zelf klaarmaken in de pan en in een' deftig' restaurant opdienen. De servetten werden feestelijk geplooid en er was zelfs een ober. Met wat bruine suiker smaakten de wentelteefjes overheerlijk. We wisten niet dat je met brood zulke lekkere dingen kon klaarmaken, juf. Dat was de conclusie van de dag. Het was leuk en lekker.
Met alle vijfdeklassers trokken wij op 12 oktober naar Kortrijk. We bezochten het museum 1302 en gingen met een bolderkar op stap door deze mooie stad. We waren verkleed als ridders en leefden een dag lang in de tijd van de middeleeuwen. Over die veldslag van 11 juli 1302 hadden onze leerkrachten al veel verteld, maar nu konden we "echt" ondervinden waar, hoe, waarom en door wie die Guldensporenslag plaatsvond. De tocht met onze schatkist op wielen was heel tof. We moesten onderweg allerlei opdrachten oplossen en zo kwamen we steeds dichter bij de sleutel om de kist te openen. Het werd een leerrijke dag. Ten laatste werden we één voor één tot ridder of jonkvrouw geslagen. We zullen 11 juli 1302 nu zeker nooit meer vergeten!
Vandaag startten we in het vijfde lj. ons vierde taalthema "De magische wereld van...". We zaten ondergedompeld in heksen, trollen, vampiers, elfjes, feeën, kabouters, enz. De juf las een stuk voor uit "Griezelbus 1" en ook wij hadden allerlei boeken meegebracht. Een paar kinderen hadden ook een goocheltruc voorbereid en mochten die uitvoeren in de klas. Het werd natuurlijk een fijne namiddag.
Vrijdag was het zover ... we hadden er zolang naar uitgekeken: De Fantasia Muisical! Eerst reden we met de trein naar Mechelen, daarna nog een kort stukje met de bus en dan kwamen we aan op de parking van Planckendael. Daar stond een gigagrote tent. om 13.45u gingen de deuren open en konden we vol spanning plaatsnemen. De muisical zelf was gewoon spetterend! Enorm mooie kostuums en decor, leuke liederen, we mochten ook meedansen en mee helpen met Geronimo. We reisden mee met hem doorheen de 7 rijken van Fantasia. Het was een prachtige dag!
Een dikke pluim voor de leerlingen die zich enorm flink gedragen hebben die dag!
In het vierde leerjaar B werd er even teruggereisd in de tijd. De kinderen mochten er voorwerpen van vroeger voorstellen en demonstreren. Het geurde in de klas naar echte koffie uit grootmoeders koffiemolen. Met een handboor werd er geboord. Er was zelfs een verfbrandertje op olie aanwezig. In de knutselles mochten de leerlingen dan die oude voorwerpen gebruiken, het was heel boeiend. De resultaten waren verrassend. We konden afsluiten met de zin: de goeie, ouwe tijd.
Het 3de leerjaar leert momenteel over afval enafvalverwerking.
We zijn reeds naar zo’n afvalverwerkingsbedrijf geweest.
Vandaag hielpen we eens echt mee om het afval op te ruimen.
Met onze handschoenen aan, de grijptangen, de vuilniszakken, … trokken we erop uit om de Spoorweglaan en de Tuinwijk op te ruimen. We zijn 2 uur naarstig bezig geweest.
Het is onvoorstelbaar hoeveel zwerfvuil er langs de straten ligt! Heel jammer!!!!
Dus een oproep aan iedereen: gooi geen afval op straat, maar doe het in de juiste vuilniszak!
We werkten rond het thema afval en gingen op bezoek naar een metaalverwerkend bedrijf. Hierna knutselden we met blikjes een mooie vlinder. Wat is onze klas nu kleurrijk versierd ! Hopelijk vliegen ze niet allemaal weg als het venster eventjes openstaat...
Tijdens het hoekenwerk speelden we ook een leuk afvalspel waarbij we kaartjes moesten sorteren volgens de verschillende fracties : PMD, papier en karton, GFT, batterijen, restafval,..
We hebben 2 jarige kinderen in onze klas gehad en mochten dus dubbel feestvieren deze week ! Jelle en Anna mochten allebei een kaarsje meer uitblazen op de verjaardagstaart. Ze zijn nu beiden 6 jaar geworden. Een dikke proficiat hoor !
Op woensdagnamiddag 13 oktober 2010 kwamen negen ploegen samen op de voetbalterreinen van Ter Borcht om er de Meulebeekse Champions League te betwisten. Vijf van die ploegen kwamen uit de St.-Amandusschool. Onze jongens en meisjes zetten hun beste voetbalbenen voor en behaalden de negende, de achtste, de vijfde, de vierde en de eerste plaats. Een dikke bravo voor alle voetballers.
"Ik ben nooit alleen met vrienden om me heen. Elke nieuwe dag zoek ik naar de zon."
Vrijdagnamiddag genoot de hele school van het vrolijke optreden van de kinderen uit de klas van juf Ann. Markske en Camen maakten ons duidelijk dat je niet steeds het hoge woord mag voeren. Enkele kinderen uit het vijfde leerjaar leerden ons dansen op "Allez ola ole". Heike toonde als een echte kunstenaar haar zelfgemaakt schilderij. Elise danste als de beste ! Vele kinderen verdienden een pluim !
Leerlingen zijn soms opgelucht als ze de bel horen en naar huis kunnen. Maar meer dan 100 miljoen kinderen horen vandaag de schoolbel niet luiden. Ook zij zouden graag kans krijgen op onderwijs. Voor hen krijgen de woorden saved by the bell een heel andere betekenis ...
In 2000 engageerden de wereldleiders zich via de milleniumdoelstellingen om tegen 2015 basisonderwijs te garanderen voor alle kinderen. We moeten hen daaraan herinneren. Want de tijd loopt ... Onderwijs is een hefboom voor ontwikkeling. Onderwijs maakt werk van gelijke kansen.
Daarom belden de kinderen van het tweede leerjaar op de dag van de leerkracht om 15 uur met een bel of muziekinstrumentje.
Dit belmoment werd voorbereid met een spelbord. De kinderen maakten kennis met het leven van vier kinderen uit verschillende werelddelen, zetten hun juf in de bloemetjes met een tekening en leerden het bellied.
Woensdag was het zover. Voor de eerste keer ging de postbus open in onze klas 4B. We stonden allemaal recht, we juichten en klapten in onze handen. We gingen allemaal naar voor en enkele leerlingen maakten de postbus open. We haalden al onze post er uit, iedereen was zeer tevreden met de tekeningen, brieven en zelfs andere verrassingen. Nu is de postbus weer leeg, we hopen dat onze postbus nog veel zal open gaan.
- "Op het eerste zicht dacht ik : "Waw!!, Is dit echt achter de Muur ?" Zo enthousiast was ik !" (Marthe) - "Ik geef 10/10 omdat alles supertof was,en het buurtfeest op het einde was ook leuk ! TOP !!" (Tore) - "Alles was net echt nagebouwd. Het was een beetje zoals in het echte leven" (Kelsey) -"Het was zeer leuk, en we mochten bananenbrood bakken." (Gerbaud) Het Wielermuseum
- "We hebben heel veel bijgeleerd. En we mochten op de hoge bi zitten. Ik vond het heel plezant !" (Özlem) - "We mochten ook truitjes aantrekken : de groene, gele, witte en de bolletjestrui ! Het was bèrezotjes !" (Febe) - "Ik vond het tof dat we de fietsen van vroeger in het echt konden zien, en dat we de hoge bi eens mochten proberen !" (Yarne) - "We konden heel het museum rondsnuffelen, en dat was gewoon super !" (Julie)
"1 miljoen mensen zijn zondag naar een open bedrijf achter de schermen gaan kijken hoe men hun afval sorteert, diepvriesgroenten maakt enz.
Ook op school gebeurt er veel achter de schermen. Gaande van personeelsvergaderingen, de voorbereidingen van de lessen, het beleid uitstippelen door de directies, enz. Dat zijn dingen die niet in het oog springen maar die toch heel belangrijk zijn voor het goed functioneren van een school en zijn leerkrachten.
Daarom willen wij vandaag, op "De dag van de Leerkracht", de leerkrachten van onze scholen opnieuw verwennen met een lekker ontbijt. Om hen te bedanken voor al het werk dat zij doen achter de schermen en voor hun dagelijkse inzet voor het welzijn van onze kinderen op school. Hartelijk dank in naam van alle ouders die wij vertegenwoordigen ! "
De zithoek vinden de kinderen één van de gezelligste plekjes in onze klas.Daar kunnen de kinderen intens luisteren naar elkaars boeiende, verrassende verhalen die ze beleefd hebben of waarnaar ze uitzien.
We brachten deze week een bezoek aan de architect.Zoals je kan merken op de foto’s vonden de kinderen dit een zeer geslaagde uitstap.Architect Guido Callens kon – ondanks zijn drukke werkschema - toch nog wat tijd vrijmaken voor ons.We zijn hem daarvoor natuurlijk heel dankbaar.
Ons thema "Dieren" werd op een ludieke manier gestart. Meester Lieven bracht een grote hoop computermuizen mee die we met veel moeite probeerden te ontwarren. Er kwam heel wat creativiteit naar boven toen de kinderen met behulp van diverse materialen de computermuizen omtoverden in alle mogelijke muizenvariaties !
Deze week stonden in klas 4c (bij juf Carine) heel wat activiteiten op het programma.
De leerlingen gingen zelf op ontdekkingstocht om tot een oplossing te komen en om bepaalde zaken vast te stellen.
Zo leerden de kinderen verschillende meetinstrumenten te hanteren bij tal van doe-opdrachten en de resultaten ervan te noteren.
Zo trokken we ook op tocht om te zien of de schoolomgeving wel veilig was.Na grondige controle en heel wat vaststellingen vonden de kinderen de schoolomgeving veilig.Hier en daar verdienden tal van zaken een pluim van de kinderen.
In zijn trolley prijkten leuke spullen. Andreas houdt erg veel van dieren en heeft bijna alle kaarten verzameld uit Delhaize. Hij stopte ze dan ook supernet weg in zijn dierenmap en kon er veel over vertellen. In het bijzonder houdt hij van dino's. Hij heeft al een hele verzameling speelgoeddino's opgebouwd. Hij toonde ons zijn lievelingsauto's en zijn computerspel. Andreas doet judo en heeft een witte gordel. Wat fijn om zo een sportman te zijn !
We zijn naar Studio Globo geweest in Roeselare. Onze opdracht was het appartement van Sammy inrichten. Wij hebben onder andere het bed opgemaakt,dingen in de kringwinkel gekocht en gebracht en we hebben veel lol gemaakt. Tot slot hebben we bij het buurtfeest alles gezegd wat we gedaan hebben.
De groepjes werden verdeeld en toen zochten we de kringwinkel en daar hebben we moeten werken. Er waren heel veel klanten en we hebben veel verkocht . Toen kregen we het nieuws dat we in een buurtfeest een modeshow moesten organiseren met tweedehandskleren. Jessie zorgde voor de presentatie en de modellen waren Jelle,Thibaut,Renée en meester Chris. Maar jammer genoeg toen we klaar waren en vertrokken, moesten we alles weer opruimen.
Dit was het verslag van Jessie , Jelle , Thibaut en Renée
Wij zijn maandag met de fiets naar Roeselare geweest. Daar werden we in verschillende groepjes verdeeld. Wij zijn het groepje van Kim. Zij houdt van dansen. We mochten een dansje voorbereiden,muziek en kledij kiezen. Dan mochten we optreden voor 6a, onze klas.
Samen met de drie klassen van het vijfde leerjaar in een beurtrol,mocht 5A een voordracht bijwonen over het recycleren van oude gebruikte batterijen, gegevendoor een mevrouw van BEBAT, de organisatie in België die verantwoordelijk is voor dit recycleren. Het was een interessante en vooral boeiende uiteenzetting. Na de uiteenzetting kregen wij allemaal nog een cadeautje.
Het dagdagelijkse leven in het vijfde leerjaar wordt heel veel door de Franse taal (spreken en schrijven) beheerst. Dit jaar werken wij met een compleet nieuwe methode : En action ! De kinderen worden er wegwijs gemaakt via woordkaarten, tekeningen en een nieuw handboek !
In klas 5A werken de kinderen , samen met meester Geert, aan een totaalpakket “WERO-totaal” genaamd. Alle lesjes WERO, muziek, voordragen, knutselen en verkeer zitten daarin.
Voor het eerste geschiedenisthema “Reis door de tijd” maakten de kinderen o.a. een knutselwerkje over de eerste drie tijden. Voor de oertijd maakten ze een “grotschildering” en een “rotstekening met de eerste letter van hun voornaam”. Tijdens de lessen over de oudheid (Grieken en Romeinen), boetseerden ze een Griekse of Romeinse amphora. Voor de middeleeuwen werkten wij met brooddeeg en maakten we een “trapgevelhuisje”. Zo worden de vaak onbekende , geschiedenisverhalen meteen erg levendig.
Onze werkmannen Bart en Fernand komen zelden of nooit op de blog van de school. Ik wil ze hier – samen met mijn klas 5A – van harte bedanken voor het nieuwe interieur van de klas. Totaal nieuwe kasten en opbergbankjes, een frisse gele achtergrond en een geheel dat gezien mag worden.
We zijn maandagvoormiddag met klas 6a met de fiets naar Studio Globo in Roeselare geweest. Wij zaten met ons groepje in het buurthuis. Daar moesten we de problemen van mensen via de computer en van de andere groepen oplossen. Wij moesten ook een buurtfeest organiseren voor heel de klas. We zijn bij alle groepen gaan vragen of ze iets wilden meedoen of tonen voor ons. Alle groepen hebben iets meegebracht of gedaan en wij natuurlijk ook: wij hebben muntthee geemaakt... mmm. Kortom: Het was super leuk!!!!!
We mochten van onze juf op uitstap naar de bib. We verkenden het hele gebouw dat vroeger als brouwerij diende. In de afdeling non-fictie zochten we naar boeken over planten, wetenschap, dieren... We leerden er ook heel wat pictogrammen kennen die iets vertellen over de verschillende boekengenres. Wat hadden we geluk, er was een fotograaf aanwezig en enkelen van ons mochten poseren voor de krant. De bibliothecaris vertelde dat er een nieuwe manier is om met Bingo de zoekrobot,de catalogus te doorbladeren. In de jongerenafdeling konden we een boek zoeken naar ons hart en er iets over vertellen aan onze klasgenoten. Met een schermwisser in de hand, trokken we blijgezind weer naar school. De volgende keer leren we samen met de juf Bingo wat beter kennen.