Met het prachtige winterlandschap trokken de leerlingen van 4B naar 't groen Plekske dat tijdelijk een wit Plekske was. De natuur werd er bewonderd onder het broze sneeuwlaagje. Er werd genoten van de sneeuw, er werd bewogen in de sneeuw. Een goede , oude winter hoor ik je denken. Geef toe de winter heeft toch ook heel wat charmes.
Op dinsdag 16 november is het 6de naar Brugge geweest.In de voormiddag zijn we naar Choco-Story geweest. Daar moesten we eerst proeven en dan moesten we vragen beantwoorden in het museum. En vervolgens konden we ook naar een demonstratie kijken hoe je een praline maakt en dan natuurlijk proeven!
Tijdens het voorbije regenboogmoment kwam muziek en dans uitgebreid aan bod. Deze keer stond het zesde leerjaar B op de planken. Enkele kinderen van het vijfde leerjaar dansten op "Get up" . Karen, Kiara en Lara toonden ook hun danstalent. De kinderen keken verwonderd naar de goocheltrucs van Nel. Ze werd geassisteerd door Marie. Vele kinderen kregen een pluim. Rekenen, lezen, vegen, afruimen, mekaar helpen, ... Onze leerlingen hebben heel diverse talenten ! Markse en Carmen waren ook weer van de partij. Juf Katrien moest tussenbeide komen want Markske liet zich zomaar doen door Carmen ! Foei, Carmen ! Je moet tegen je verlies kunnen !
Welkom aan juf Lore en Nicolas uit het eerste leerjaar !
We leerden reeds heel wat rond afval. Sommige dingen zijn met een welbepaalde techniek ontworpen.
Aan de hand van een wegwerpdoos mochten we een nieuwe doos ontwerpen. Vooraf moesten we eerst goed observeren hoe zo’n doos in mekaar zit. We leerden dat bv. niet alleen de vlakken maar ook de klepjes moeten overgetekend worden om de doos weer te kunnen sluiten. De techniek van het openen en sluiten hebben we dus goed geleerd. Sommige dozen hebben klepjes, andere dozen moeten gelijmd worden. Ook moesten we ervoor zorgen dat de vlakjes goed te plooien waren. Met een scherp voorwerp lukte het ons om de ribben te maken.
Eens ons werkje klaar was om ‘doos’ te worden, konden we het geheel mooi versieren….
Misschien kunnen ons mama en papa wel een leuke verrassing
verwachten ….
Dag oma en opa! Dag mémé en pépé!
Deze week denken we eens heel speciaal aan jullie!
We hebben ons best gedaan om een mooi geknutseld cadeautje voor jullie te maken.
We hopen dat jullie het heel mooi vinden!
Prettige grootoudersweek!
Oma en opa zijn nog fit.
Ze zitten nog vol pit!
Ze gaan nog veel op stap
en schrikken voor geen trap.
Ze zijn nog niet grijs
en stellen een cadeautje op prijs
Dit versje is nu voor hen
Omdat ik zoooooo lief ben!
Op dinsdag 16 november trokken we naar De School van Toen.
Dat is in Gent.
De meester uit ‘De Klas van Toen’ heeft ons les gegeven.
Hij vertelde hoe de kinderen les kregen. Hij legde ons ook uit welke straffen en beloningen ze kregen en welk materiaal ze gebruikten in de school.
Nadien mochten we in groepjes een zoektocht-met-vraagjes doorheen de school maken.
We hebben veel mooie dingen gezien, we hebben heel wat bijgeleerd ! ’t Was de moeite om dat allemaal eens te horen en te zien. Je kan je dat anders niet zo goed voorstellen!
Amai …. We zijn wel heel blij dat we nu in onze tijd mogen leven en leren.
Maandag was er een zeer leuke dag voor de leerlingen van het vierde leerjaar. We gingen op uitstap in het kader van onze lessen wero. We gingen op zoek naar enkele historische sporen die verwezen naar de oorlog, of die zijn gebouwd ter nagedachtenis van W.O. I.
Zo bezochten we Tyne Cot Cemetry, de Menenpoort, de Dodengang, Pool of Peace, een Duits kerkhof in Vladslo en de Ijzertoren. Als kers op de taart mochten we ook nog eens onze picknick opeten in een echte kazerne!
De leerlingen hadden elk één soldaat die ze mochten voorstellen aan de andere kinderen uit hun groepje.
Het was een zeer leuke en leerrijke dag.
Via deze weg willen we nogmaals de mama van Wannes, van Marie en van Jean bedanken om de hele dag met ons mee te reizen en een groepje te begeleiden.
Hallo, ik ben Amber. Ik was vorige week het kind van de week en bracht allerlei leuke spulletjes mee naar de klas. We keken in mijn foto-album, we luisterden naar een liedje op mijn lievelingscd, ik had k'nex mee en natuurlijk ook mijn lievelingsknuffels.
In 4B was er nattigheid na de overstromingen van de voorbije week. Gelukkig bleef alles binnen de perken. De leerlingen mochten schatten en meten met de gekende inhoudsmaten. Soms was de verwondering groot als ze merkten dat er in een 'klein' potje toch nog zoveel kan. In groepjes werkten ze via een doorschuifsysteem, bij het ene groepje was het al wat natter dan bij het andere maar ze stonden zelf in voor de opkuis. Het was een leerrijke activiteit. Voor de uitstap naar de westhoek zijn ze ook al volledig klaar. De kransen met poppies werden keurig klaar gemaakt en zullen dienen om hulde te brengen aan hun 'bestudeerde' soldaat.
Op 16 november reisden wij met de trein naar Brugge ( "Die Schone"). In het museum 'Chocostory' kwamen we via een speurtocht alles te weten over chocolade en de weg van cacaoboon tot dat heerlijke afgewerkte product : een praline, een chocoladefiguur, en nog zoveel lekkers. Een chocoladebakker demonstreerde hoe pralines vervaardigd werden, en we mochten proeven natuurlijk : zaaaaalig !!! We hadden ook een heel boeiend gesprek met een zeer creatieve meneer die fantastische beelden maakte uit pure chocolade ! Na de picknick trokken we onder een heerlijk najaarszonnetje door Brugge. We bewonderden de prachtige gebouwen en pittoreske hoekjes van deze middeleeuwse stad, en we leerden veel bij dankzij de deskundige uitleg van de gedreven leerling-gidsen uit de klas. Bij het belfort kwam zowaar plots een echte middeleeuwse ridder uit het niets tevoorschijn en we mochten met hem op de foto ! Bestaan teletijdsmachines dan toch? Proficiat aan alle leerlingen van het zesde leerjaar : jullie hebben er mee voor gezorgd dat dit een heel mooie en boeiende dag werd ! Hartelijk dank aan de medebegeleiders en aan alle ouders, grootouders die zo bereidwillig waren om voor vervoer van en naar het station te Izegem te zorgen.
Bij het klaarleggen van de kledij van Sinterklaas, raakte zwarte Piet de schoenen van Sintkwijt. Gelukkig vonden de kinderen van het tweede leerjaar een geschikt paar in het schoeiselmuseum van Izegem.
Een gids leidde ons binnen in de wereld van de schoenen. We leerden over soorten schoenen en de verschillende delen van een schoen. De gids-schoenmaker wees ons op de stappen die nodig zijn om een schoen te maken. Bovendien bekeken we de schoen door de tijden heen.
Bedankt aan alle mensen die meehielpen met het vervoer !
In de klas leerden we over kriebeldiertjes. Hierbij bekeken we vooral de regenworm, het pissebed en de slak. En wat hadden we een geluk ... onze naaktslak had net eitjes gelegd ! De kinderen brachten zelf ook allerlei kriebeldiertjes mee naar de klas; alleen spijtig dat onze salamander wel gestorven is tijdens zijn verblijf bij ons...
In 4A werd er de laatste weken erg veel gewerkt. Zo zijn we bezig met het thema 'Teletijdmachine'. In dit thema werkten we al rond het koningshuis en de stambomen. Nu gingen we nog wat verder. We bekeken sporen uit de geschiedenis: historische sporen, zoals bv. De Menenpoort, het standbeeld van Ambiorix, het stadje Durbuy ... We onderzochten samen één monument. Daarna was het aan de leerlingen. Per twee, of sommige durfden dit ook alleen aan, onderzochten de leerlingen op internet een historisch spoor uit één van de provincies. Daarbij zochten de leerlingen naar de betekenis van het historisch spoor, naar het bijpassend jaartal, naar de ligging ... Daarna stelden de leerlingen in de klas hun historisch spoor voor. Hierbij deden ze al wat ze gevonden hadden uit de doeken. Ook de eeuwenband en de kaart van België gebruikten de leerlingen om alles duidelijk weer te geven.
We maakten ook een schilderwerk van ons favoriete historisch spoor. We mochten wel niet zomaar ons kleurgebruik kiezen. Eerst bepaalden we welke kleuren er pasten bij het spoor. Donkere kleuren voor sporen die verwezen naar iets negatiefs (vb. oorlog met veel gesneuvelde soldaten) en kleuren die vrolijker/levendiger waren voor eerder positieve sporen.
Ze deden dit voortreffelijk, nog eens een dikke proficiat!
Ons hoekenwerk loopt ook verder. We vinden het nog altijd zeer leuk. Af en toe verandert er eens een hoek!
We gaan ook verder met de Franse Taalinitiatie, samen met Cloclo.
op woensdag 10/11/2010 mochten we met een afvaardiging van onze school het derde MOS-logo afhalen te Brussel.
De directeur, schepen Danny Bossuyt, Lotte Belaen, Pieter-Jan Frees en ikzelf spoorden naar Brussel-Noord.
In de buurt van het station werden we verwacht in het auditorium van het Hendrik Consciencegebouw.
Na de ontvangst (koffie of frisdrank) konden we genieten van een heel mooie muziektheatershow door theatergroep Trimuztache. De kinderen konderen actief participeren. Theater, mime, liedjes, filmprojectie, geprojecteerde liedteksten en meespeelmomenten gaven de voorstelling een zeer dynamisch karakter. Als apotheose zongen we allen samen het MOS-lied.
Na een korte toespraak vanwege de afgevaardigde van de minister (minister Schauvliege kon wegens een dringende vergadering niet aanwezig zijn), mochten we het derde logo in ontvangst nemen.
Samen met de andere logo 3 - winnaars genoten we tenslotte van een uitgebreide broodjeslunch. (en dessert)
Omstreeks 13u. spoorden we terug naar Tielt.
We vonden het een heel aangename voormiddag.
Hierbij wil ik nog eens alle collega's van harte danken voor de medewerking, de inspanningen en de steun tot het behalen van het derde logo.
Een landschap vertelt een verhaal. Het is als een boek dat moet gelezen worden wil je dit verhaal kennen.
Met een begeleider van de provinciale dienst voor natuur - en mileueducatie en de landschapskoffer trokken we erop uit en leerden onze omgeving met een andere kijker ontdekken.
Lisa was het kind van de week. Ze is een heel sportieve meid, ze doet namelijk aan karate. Ze speelt ook heel graag met haar barbiepoppen en houdt van zingen in de micro. Vorig jaar trok ze naar Cambodia op reis en maakte daar kennis met haar familie. Amaai, wat was ik er ook graag bij geweest als ik deze foto's zag ...
Op vrijdag 29 oktober maakten we in de klas lekkere spinnensoep. Het was rode soep, gemaakt van tomaten en uien. Hierin zwommen 24 spinnetjes rond... Mmmm ... lekker !
Het thema "herfst in het bos" deed ons stilstaan bij de vraag: "Waarvoor wordt hout gebruikt ?" We keken naar een filmpje op het smartboard en zagen hoe een viool gemaakt wordt. Heike bracht haar viool mee en verraste ons op een mooi stukje muziek. Proficiat !