NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Sporticipatie
Foto
Inhoud blog
  • Fietsen voor gezonde en veilige fitheid doe je niet elektrisch
  • Voorzichtig met looptraining voor je fitheidsdoelen
  • Sport verzoent culturen
  • Sporten als Kerstgeschenk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Sport is te belangrijk om onbesproken te blijven
    Paul Ponnet put uit zijn ervaring als wetenschapper, toptrainer, coach van coaches en adviseur van overheden en sportbonden om passieve en actieve beoefenaars te informeren.
    10-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsen voor gezonde en veilige fitheid doe je niet elektrisch

    Ik ben een groot voorstander van fietsen voor een betere fitheid.

    Met uitzondering van wandelen en zwemmen zijn er weinig vormen van recreatief bewegen die zo veilig zijn tegen overbelasting of onnodige blessures als fietsen. Op voorwaarde dat je valpartijen en botsingen kan vermijden uiteraard.

    Maar sinds de opmars van de elektrische fiets, en zeker van de e-bike, blijken enerzijds de veiligheid en anderzijds het effect op de fitheid met daaruit voortvloeiende gezondheid sterk onder druk te staan.

    Je fitheid verhoogt voornamelijk door het overgewicht weg te werken of door de uithouding te verbeteren, of door een combinatie van beide. Zonder te vergeten dat ook de toename van functionele spierkracht sterk bijdraagt om van een minimale fitheid naar een aanvaardbare fitheid te groeien.

    Om een effect te krijgen moet je dus oefenen. Bij voorkeur regelmatig. Concreet minimaal drie dagen per week om je fitheid te behouden, en vijf dagen per week in de fasen die je fitheid moeten verhogen.  En dan zijn er ook nog de minimum duur per sessie en de minimale intensiteit ervan.

    Kinderen en volwassenen hebben al baat bij sessies van 45minuten tot één uur. Oudere volwassenen met geringe fitheid en senioren hebben al baat bij sessies van een half uur.

    De intensiteit om effect te veroorzaken, met name de energie die je minimaal zelf met de pedalen moet leveren om effect op je fitheid te hebben, is uit te drukken in Watt. Of beter in Watt per kilo omdat je op de fiets toch je eigen lichaamsgewicht vooruit moet duwen.

    En hier wringt het schoentje wanneer je dat oefenen wil doen met een fiets met elektrische ondersteuning of met een e-bike. Op dit ogenblik levert een elektrische fiets minimaal een ondersteuning van 240 Watt. Voor een persoon van 75 Kg is dat 3,2 Watt per kilo.

    En je hebt maar tussen 1Watt/kg en 2 Watt/kg nodig (voor iemand van 75 kg is dat van 75 tot 150 Watt) om trainingseffect op je fitheid te prikkelen. Maar de motor levert je deze energie als je wil zelfs volledig. Dus ligt de prikkel te laag om effect tegeven.

    Dus is de boodschap: voor wie qua gezondheid in staat is om met een gewone fiets te rijden en puur voor de fitheid fietst doet dit best met een gewone fiets omdat je daar de nodige energie volledig zelf levert. En al vanaf lage snelheden op een veilige manier je doel kan bereiken.

    10-01-2018, 16:08 Geschreven door Paul Ponnet  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzichtig met looptraining voor je fitheidsdoelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinds de feestdagen achter de rug zijn hebben velen onder ons de vaak weerkerende neiging om “iets aan de conditie te gaan doen” of om “eindelijk wat gewicht te verliezen”.

    Maar het is winter, met zijn kou of sneeuw of regen, en het is geen weer om te fietsen. Dan blijken wandelen of lopen de geschikte oplossingen. Je kan het zowel in openlucht doen of bij te barre omstandigheden in de gym aan de slag gaan op cardio toestellen.

    Er staat geen leeftijd op het gunstige effect van het zich te voet voortbewegen. Tenminste wanneer je een vorm kiest die aangepast is aan jouw mogelijkheden en beperktheden.

    Het voornaamste principe om de juiste keuze te maken is “geleidelijkheid en geduld” na te streven. Ga er zeker niet van uit dat hoe harder je rent hoe hoger het rendement zal zijn. Doorloop best even de hier onder beschreven tips zonder er eentje over te slaan.

    STAP 1:  Als je maanden geen sportieve inspanningen gedaan hebt besef dan dat je vanaf de pure basis moet herbeginnen. Vaak is een medische screening geen overbodige luxe.

    STAP 2: Ben je niet in staat om spontaan ten minste gedurende een half uur aan 8/9 km/u te lopen (rennen zegt men in Nederland) zonder dat je uitgeput bent kies dan het wandelen als oefen methode. Anders loop je veel hoger risico dat je gewrichten en pezen sneller overbelast en geblesseerd raken.    Wie niet (meer) geschikt is om te lopen kan via wandelen met progressief opbouwen van het staptempo evengoed  effect verkrijgen voor opbouwen van fitheid en gewichtsreductie.

    STAP 3: Oefen regelmatig. Dit betekent 2 tot 3X per week. Begin met een half uurtje per sessie. Schakel na een paar weken over op 3 sessies per week. Spreid de sessies over de week voor voldoende herstel.

    STAP 4: In een volgende fase kan je progressief de duur per sessie opdrijven. Gun je minstens 10 tot 12 sessies vooraleer je ofwel de duur ofwel de intensiteit opdrijft. Vermijd om beide samen (duur en intensiteit) gelijktijdig te verhogen.

    STAP 5: Zelfcontrole. Heb je de dag na een afgewerkte sessie last van pijnlijke stijfheid of overdreven vermoeidheid dan was de impact (intensiteit X duur) van je training te hoog ingeschat ten opzichte van je actuele fitheid. Een kleine zonde tegen de geleidelijkheid en het geduld wellicht.

    Veel succes
    Paul Ponnet  

    02-01-2018, 17:14 Geschreven door Paul Ponnet  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    26-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sport verzoent culturen

    Het Eindejaar is traditioneel een periode van bezinning. We kijken naar wat er fout liep en maken voornemens om het beter te doen.

    In die zin werd ik laatst gecharmeerd door een visie dat onze samenleving beter zal worden wanneer we verschillen tussen culturen kunnen accepteren, en vooral door de gelijkenissen ertussen aan te grijpen als bindmiddel om normen en waarden te stroomlijnen.

    Sport en spel maken al sinds de gedocumenteerde geschiedenis deel uit van de voornaamste gekende culturen. Sport heeft wortels van Mongolië en China, langs Slavische, Hellenistische en Byzantijnse culturen tot in de Andes.

    Oorspronkelijk in een veel bredere zin dan puur om de prestatie. Spel en sport werden in eerste instantie gezien als een sociaal gebeuren: als ritueel, als strategisch spel, voor het ontwikkelen van een balans in persoonlijkheid, voor welbevinden… . Later om fysiek voorbereid te zijn op oorlog voeren, en nog later als wedstrijdsport.

    In onze moderne samenleving heeft sport het voordeel dat spelregels zeer internationaal gekend en toegepast worden. Onafhankelijk van elke cultuur of nationaliteit hebben normen en waarden binnen de sport dezelfde betekenis. 

    Iemand zei ooit dat ‘sport de belangrijkste bijzaak in het leven’ is. Maar wat als we er in lukken om sport als hefboom te gebruiken om de normen en waarden in onze maatschappij beter te stroomlijnen?

    Zou sport dan niet de ‘Allerbelangrijkste’ bijzaak in het leven kunnen zijn?

    26-12-2017, 18:23 Geschreven door Paul Ponnet  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    22-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporten als Kerstgeschenk

    Prettige eindejaarsfeesten iedereen.

    In deze tijd van feest en bezinning jagen we in ijltempo nog ultiem naar het gepaste geschenk. Wat in hemelsnaam voor nonkel Fons, tante Fatimah of neefje Xylo?

    Maar hebben we al aan onszelf gedacht? We dromen al een heel jaar om eindelijk iets aan de lijn te doen of om te stoppen met roken en wat gezonder te gaan leven. Waarom gunnen we onszelf vanaf vandaag niet het meest waardevolle gratis geschenk dat men kan denken: gezond sporten?

    Een mooie slogan, maar hoe begin je er aan?

    Deze vraag is nu juist één van de redenen waarom ik deze blog heb opgestart. Sporten is namelijk een begrip met zeer brede lading. Met zeer uiteenlopende domeinen waarvan gezondheid er eentje is. Maar ook met een zeer brede verankering in nagenoeg alles wat te maken heeft met ons dagelijkse leven.

    Het is de bedoeling om op zeer regelmatige tijdstippen berichten op de blog te posten die in de meest brede zin met sport te maken hebben.

    Tot binnenkort

    Paul Ponnet

    22-12-2017, 00:00 Geschreven door Paul Ponnet  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!