Laat niet de felle zon één traan van smart drogen voordat u die zelf hebt afgewist van het gelaat wie lijdt.
Maar laat elke brandende mensentraan op uw hart neerdruppelen en daar verblijven.
wis hem ook nooit af voordat de smart die hem veroorzaakte is weggenomen.
H.P.Blavatsky
29-07-2006
perspectief
Perspectief
Zeven leerlingen maakten met hun meester ergens in het verre Oosten een ochtendwandeling. In het prille zonlicht schitteren de dauwdruppels. Bij een grote dauwdruppel liet de meester halt houden. Hij schaarde de leerlingen zo rondom de druppel dat de zon erop bleef schijnen en vroeg hun toen welke kleur de druppel had.
Rood zei de eerste, oranje zei de tweede, geel zei de derde, groen zei de vierde, blauw zei de vijfde, paars zei de zesde en de zevende zei violet. Ze stonden verbaasd over deze verschillen, en aangezien ze er allen zeker van waren dat ze het goed zagen, kregen ze bijna ruzie.
Toen liet de meester hen van plaats wisselen. En heel langzaam drong het tot hen door dat zij ondanks de verschillen van hun waarneming, toch allen de waarheid hadden gesproken.
28-07-2006
belangrijk ?
Bedenk dat je hele gevoel van je eigen belangrijkheid slechts een evaluatie is van zelf door zelf.
Thoughts for aspirants, N. Sri Ram
27-07-2006
een oud rijmpje
een rijmpje uit de oude doos ...
~ ~ ~ ~ ~
Elk mens dat wordt geboren krijgt van zijn goede fee het helder brandend lampje van zijn geweten mee.
Dan is het licht van binnen en wie het heeft geblust die kan geen weg meer vinden geen blijdschap en geen rust.
Nu hoop ik, dat jij immer al word je nog zo oud al heb je nog zo'n zorgen je lampje brandend houdt.
~ ~ ~ ~ ~
26-07-2006
de oude kruik
De oude kruik
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Een waterdrager moet elke dag voor zijn meester naar de rivier om water te halen. Aan weerszijden van zijn lichaam hing een kruik aan een houten juk. De ene kruik was zo goed als nieuw, puntgaaf en zonder lek, de andere kruik was oud en gebarsten en hij verloor permanent water. Bij thuiskomst blijkt de helft van deze kruik soms al leeg te zijn en dat deed de oude kruik veel verdriet.
Op een dag kan hij het niet meer voor zich houden en zegt tegen de waterdrager : meester ik schaam me zo. Maar waarom dan toch, vraagt de waterdrager. Omdat ik niet in de schaduw van uw andere kruik kan staan. Hij levert dagelijks de volle inhoud water af, terwijl ik onderweg steeds water verlies. O, maar dat wist ik immers al lang, antwoordt de waterdrager. En toch heb ik je al die tijd graag willen gebruiken.
Zijn die mooie bloemen langs de weg je dan niet opgevallen? Ze groeien alleen maar aan jouw kant. Enige tijd geleden heb ik daar zaad uitgestrooid, jij hebt ze elke dag begoten en nu kan ik steeds een prachtig boeket plukken voor mijn heer.
Een tijdje komt er geen antwoord van de gebarsten kruik, zo heeft hij het nog nooit bekeken. Hij heeft die bloemen wel zien groeien, maar dat zijn meester hem bewust in dienst heeft gehouden en dat hij hem ondanks alle gebreken toch kan gebruiken, dat was nog nooit bij hem opgekomen.
25-07-2006
de gelukkigste mens
De gelukkigste mens is degene die het denkt te zijn.
23-07-2006
loslaten
De kunst van het loslaten
Er liepen eens een oude en een jonge Zen-monnik langs een weg. Op een gegeven moment kwamen ze bij een rivier, die ze moesten oversteken. Op de plek waar de weg en de rivier elkaar kruisten, stond een mooie jonge vrouw in een zijden kimono.
De vrouw vroeg of de monniken haar konden helpen bij het oversteken. De oude Zen-monnik aarzelde geen moment, nam haar in zijn armen, droeg haar naar de overkant en zette haar daar neer.
Zwijgend vervolgden de monniken hun weg.
's Avonds laat toen ze onderdak hadden gevonden in een tempel kon de jonge monnik zich niet langer bedwingen en vroeg:
"Wij Zen-monniken mogen ons tijdens onze training niet met vrouwen bemoeien, laat staan aanraken. Waarom heb jij dat dan toch gedaan?"
De oudere monnik antwoordde: "Ik heb de vrouw opgepakt, naar de overkant gedragen, haar daar neergezet en losgelaten. Jij draagt haar kennelijk nog steeds met je mee en hebt haar nog niet losgelaten."
16-07-2006
een druppel
Een druppel werkt als een lens, zij leert ons dingen zien die ons anders zouden ontgaan.
De grootte is niet van belang, het is de zuiverheid die de waarde bepaalt.
15-07-2006
de top
Je hoeft niet perse de hoogste berg te beklimmen
om gelukkig te worden.
04-07-2006
zonnestralen
Zonnestralen kun je pas zien
als er ook wolken in de buurt zijn.
03-07-2006
Yin en Yang
Yin en yang zijn relatieve begrippen, samen een balans, in een eeuwige, onafscheidelijke, vloeiende dans
YIN
YANG
schaduw / water
vuur
vrouwelijkheid
mannelijkheid
koud
warm
maan
zon
stilte
beweging
zwaar
licht
dood
leven
zwart
wit
aarde
hemel
Het zijn geen oordelen, zoals goed en kwaad, Niets is volledig yin of yang.
Er is altijd yin in yang en yang in yin.
Yin en yang vormen een belangrijke Taoïstische twee-eenheid, die in alles aanwezig is.
Het is prachtig gesymboliseerd in het universele Tai Chi symbool, teken van levenskracht.
27-06-2006
transformatie
Als je begint te begrijpen wat je bent, zonder te proberen het te veranderen, dan ondergaat wat je bent een transformatie.
.
25-06-2006
zeesterren
Een zakenman wandelde langs het strand en zag daar een kleine jongen. Langs de kustlijn lagen heel wat zeesterren, die daar bij hoog water waren aangespoeld en die zeker zouden sterven voor het water terug kwam. De jongen liep langzaam langs het water en bukte zich telkens weer om zo'n aangespoelde zeester terug in het water te werpen.
De zakenman dacht dat dit de gelegenheid was om die jongen eens een les te leren. Hij stapte op hem toe en zei: "Ik heb jou bezig gezien jongen. Je hebt een goed hart en ik weet dat je dit goed bedoelt. Maar weet je wel hoeveel kusten er op deze wereld zijn en hoeveel zeesterren er elke dag wel sterven langsheen die kusten? Denk je niet dat een goedhartige en ijverige jongen als jij zijn tijd beter zou kunnen gebruiken? Denk je echt dat hetgeen je nu doet enig verschil maakt? "
De jongen keek de man even aan en keek toen naar een zeester die vlak aan zijn voeten lag. Hij raapte de zeester op en terwijl hij ze terug in de oceaan wierp antwoordde hij:
"Voor deze hier maakt het zeker wel een verschil!"
24-06-2006
zonsondergang
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer zien opgaan.
20-06-2006
vroeger ...
Vroeger..........
Om even over na te denken en bij stil te staan....
Terugblik naar vroeger :
Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium.
Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes.
Op de fiets hadden we nooit een helm op.
We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles.
We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.
's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen.
Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee.
We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf.
Wij hadden ware vrienden.
We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen.
We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van tevoren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op... hoe was het in godsnaam mogelijk?
We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen.
We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder.
Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen.
Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.
Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen.
Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen.
Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen.
Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!
Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we hadden succes en namen verantwoording.
Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook.
Wees blij dat je er toen bij was.
19-06-2006
glimlach
Als je iemand ontmoet zonder glimlach, schenk hem dan de jouwe.