STOOM
Van treinen en schepen, en in de Fabrieken, deze site worft geregeld aangevuld.
21-06-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goes -Borsele
Klik op de afbeelding om de link te volgen

08-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Vergroten
De foto's aan deze zijde zijn te vergroten door er op te klikken,
Omschrijvingen zijn uit folders of van Internet.

09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoom, wat zegt het mij.

Stoom, niets speciaal, maar zodra je het ziet, is de aandacht toch getrokken.
De kracht, de machtige machine's, de man werkend met zwart gezicht,
onder het zweet, de warmte, wat het is, ik weet het niet, maar het blijft trekken.


10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste begin
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Stoom, wat weet ik nog van vroeger?
Op 10 minuten van waar wij woonden,
Was de achterkant van het station, waar ook een NS werkplaats was.
Dus er was altijd veel drukte,
Reparatie's, opknappen, proefdraaien, als jong kereltje keek je je ogen uit.
Kwam maar niet op het terrein, kon je goed op je donder krijgen.
Het was een andere tijd,
Een paar honderd meter verder wasd een spoorwegovergang,
waar ook een spoorbrug was, dus als je bij de werkplaats weggejaagd was, ging je daar spelen. Zeker als ze aan het rangeren waren, stond je in het stoom.
De tijd ging sneller dan je besefte, en thuis komend, telaat, kreeg je weer op je donder.

Maar die stoompluimen, je vergeet ze nooit
.

11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM-TKp 6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Deze majestueuze Poolse ex-PKP 2-6-2 stoomlocomotief werd in Maldegem ondergebracht door z'n Engelse eigenaars van de European Locomotive Preservation Society. De machine werd gebouwd door Chrzanow in 1952

 Locomotief en tender wegen meer dan 144 ton in rijvaardige toestand, de snelheid ligt rond de 100 kilometer per uur.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- 0-8-0 TKp6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen




De Poolse 0-8-0 TKp6281 werd gebouwd door Chrzanow in 1963.  Zij werd naar België gebracht in het transport met de OL49-12. De locomotieven uit de TKp serie hadden als bijnaam Slask en werden speciaal gebouwd voor industriële lijnen. Na haar aankomst in Maldegem in 1996 startte een grondige, langdurige restauratie. In 2002 kwam de locomotief als nieuw uit de werkplaatsen van het Stoomcentrum om Fred bij te staan in de treindienst naar Eeklo

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- TKh 5387 "General Maczek"
Klik op de afbeelding om de link te volgen






De 0-6-0 TKh 5387, gebouwd in 1959 door Chrzanow voor de 'Cementownia Saturn' te  Wojkowice, Polen, werkte daar tot 1990 als rangeerlocomotief. In datzelfde jaar kreeg de loc een nieuwe binnenvuurkist, werd de onderkant van de romp vernieuwd samen met een deel van de vlampijpen. Daarna bleef ze nog 18 maand in dienst tot een dieselloc haar diensten overnam.

In 1994 werd ze dor de NLR(Northampton & Lamport Railway) gekocht en samen met de OL 49-12 te Pyskowice gerestaureerd. Het bovendeel van de cabine werd voor die gelegenheid vernieuwd. Ze nam trouwens deel aan het vermaarde transport naar België samen met de Ol en de TKp's. Doch wegens een warmloper was het voor haar na 150km voorbij. De loc werd een kleine maand later per vrachtwagen naar Engeland gebracht, werd verder afgewerkt en kwam medio 2000 in dienst. Daar ze voor de NLR in overtal was werd ze gedurende 2 jaar verhuurd aan de GCR en na een aantal laatste diensten voor haar thuishaven werd ze eind december uitgerangeerd.
 
Een tip van de penningmeester en een aantal telefoontjes brachten de Vooriztter, bijgestaan door Daniël Veirman, Graham Morris als onafhankelijk specialist en keuringsbedrijf SFP ter plaatse. De loc werd nagezien en is, ondanks het feit dat ze bijna 10 jaar in weer en wind staat(sommige verenigingen hebben zelfs geen loods!à, in vrij goede staat. Ze kan met weinig werkzaamheden voor 1 seizoen in dienst en krijgt in de komende winter nieuwe vlampijpen en een aantal steunbouten.
 
De vroegere naam Northampton werd herdoopt in General Stanislaw Maczek naar de bevelhebber van de eerste Poolse pantserdivisie die de Maldegemse streek in 1944 bevrijdde.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Met de stoomtrein door het Meetjesland

De gegevens van de treinen in Maldegem komen van de site
http://www.stoomcentrum.be/


Vindt het fantastisch om te zien, te fotograferen en een rit mee te maken, maar daar blijft het verder bij.
Maar geniet wel.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- FRED
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Fred was sinds jaren de belangrijkste locomotief van het Stoomcentrum. Het is een typisch Engelse 0-4-0 zadeltanklocomotief, in een fris blauwe uitmonstering. De machine werd gebouwd in 1925 door Avonside en kreeg het constructienummer 1908. De locomotief werd naar het Stoomcentrum overgebracht en reed haar eerste meters in België in 1991. In 2002 ondergaat ze na 10 jaar dienst een tussentijdse maar omvangrijke herziening.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Tubize No 1627
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Deze Belgische 0-4-0 locomotief werd gebouwd door Tubize in 1911. Onder de naam Brigitte deed ze dienst bij een Luikse kolenmijn. De machine startte haar toeristische carrière bij de voormalige MSTB in Vilvoorde. Deze vereniging staakte de activiteiten in het begin van de negentiger jaren. Tubize werd door het Stoomcentrum overgenomen, maar wordt niet gebruikt voor de treindienst naar Eeklo wegens het ontbreken van een doorgaande luchtrem. Toch kan deze kleine dame een grote show opvoeren als ze ter gelegenheid van een evenement rangeert te Maldegem, goederentreinen verzorgt of reizigerstreinen opduwt.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM-Yvonne
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief werd gebruikt voor plaatselijke industrie. De locomotief werd opgekocht door schroothandelaar Focquet uit Vilvoorde nadat deze definitief uit gebruik was genomen. Jaren later werd de machine opgekocht door een museumspoorlijn uit Vilvoorde (MSTB). Deze vzw begon aan de restauratie begin de jaren '90. Door interne ruzies hield deze vzw op te bestaan in 1992. Het gehele patrimonium kwam over naar de vzw Stoomcentrum Maldegem. De locomotief werd door de toenmalige voorzitter Louis Heyvaert opgekocht, maar de loc werd niet verder gerestaureerd. Besloten werd de loc te verkopen. Stijn Vandenbranden, medewerker van het Stoomcentrum, werd in 2003 de nieuwe eigenaar en heeft ernstige restauratieplannen

Technische gegevens:

Stoomlocomotief Saint Leonard nr 947 gebouwd in 1893 in Luik
Werkdruk stoomketel: 10kg/cm
2
Massa rijklaar: 15 ton
Originele stoomketel uit 1893 met koperen vuurkist (vuurkamer) in prima conditie
Soort ketel: vlampijpketel
Brandstof: steenkool

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Tubize
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Na intense onderhandelingen met CFV3V heeft het Stoomcentrum, dank zij voorzitter Jason Van Landschoot, deze loc verworven.
De loc stond reeds jaren afgesteld op haar oude werkplek waar ze betere tijden afwachtte. Het Stoomcentrum bezocht haar reeds tien (!) jaar geleden maar het kwam toen niet tot een akkoord. Na een tip van Train 1900 Luxemburg, die meldde dat ze te koop was,  en dankzij extra inkomsten gegenereerd uit de verkoop van materieel en schroot, heeft het Stoomcentrum er nu een fantastisch collectiestuk bij.

Tubize 2334 werd vermoedelijk omstreeks 1930 gebouwd door de Ateliers Métallurgiques de Tubize voor de Charbonnage du Levant in Tertre. Als 3 assige loc verzorgde ze tot medio jaren 70 alle toevoerdiensten naar het station van Tertre en was ze na een korte 'rustperiode' aktief voor de afbraak van de mijn.(Deze gegevens zijn officieus, enkel het locnummer is zeker, de rest wordt onderzocht).

Een eerste technisch onderzoek vertelt dat de machine een ketelrevisie bekomen heeft niet lang voor haar buitendienststelling. Plannen voor restauratie zijn er nog niet maar het is een absolute noodzaak dat de loc in de werkplaats komt, om verdere aantasting te vermijden. Ze overnachtte nog nooit buiten! 

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Bébert
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Bebert in betere tijden in het station van As (Foto LSV)


La Meuse 0-6-0-T Bébert (1926) werd door een bliksemactie van voorzitter Jason Van Landschoot van de schroothoop gered. De voormalige Limburgse Stoom Vereniging had de machine reeds gedeeltelijk aan een schroothandelaar verkocht, toen zij bezoek kregen van het televisie-journaal. Tijdens het interview kon LSV-boss Casier enkel verzinnen, dat geen enkele Belgische vereniging zin had in de overname van het materieel. Daarbij vergat hij wel even te vertellen, dat geen enkele van die verenigingen ooit was aangezocht om de nochtans waardevolle items over te nemen.
 
De locomotief, die intussen was ontdaan van zijn drijfwerk, domkoepel en allerlei onderdelen, vertoonde ook al sporen van de snijbrander in de rookkast. Remcompressor en appendages konden worden gered. Eén drijfstang kon bij de schroothandel niet meer worden teruggevonden.

Aangezien aankoop en restauratie (nog) niet in het budget van het Stoomcentrum zijn in te passen werd een fonds opgericht waarin aftrekbare giften worden ondergebracht met het oog op een geleidelijke wederopbouw van de machine. Momenteel staat de machine afgesteld. Geen concrete restauratieplannen



Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoomschip Hydrograaf
Klik op de afbeelding om de link te volgen






 

Het stoomschip Hydrograaf was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en thans een populaire salonboot

Het schip werd in 1909-1910 gebouwd door de
Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord in Rotterdam. Het schip werd op 11 oktober 1909 op stapel gezet en te water gelaten op 26 januari 1910. Zoals toentertijd gebruikelijk was het een stoomboot met twee kolengestookte stoommachines. Het kreeg een diepgang van slechts 1,80 meter, waardoor het uitstekend in staat was in de ondiepe kustwateren in Zuidwest-Nederland, de Zuiderzee en de Waddenzee te opereren.

Lengte schip (m): 40.50
Breedte schip (m): 6.70
Diepte schip (m): 1.80
Motor vermogen (pk): 820.00


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoomschip Pieter Boele
Klik op de afbeelding om de link te volgen







 
De Pieter Boele is een Rijn-stoomsleepboot uit 1893. Dit soort sleepboten werd speciaal ontworpen voor het trekken van sleepaken op de snelstromende Boven-Rijn tussen Keulen en Basel, hetgeen hun ranke, slanke vorm en geringe diepgang verklaart. In 1924 werd de Pieter Boele gemoderniseerd. In 1968 werd het schip gekocht door een Amerikaanse regisseur, die er films mee wilde gaan draaien. In 1970 kocht Boele's Scheepswerven en Machinefabriek BV uit Bolnes het schip en doopte het Pieter Boele. Het schip werd gerestaureerd en verbouwd en deed tot de overdracht aan het museum dienst als directievaartuig
Built in 1893 by Wed. Boele (P.Boele Pzn), Slikkerveer Holland.

Length 30.95 m.
Beam 6.05 m.
Draft 2.01 m.

Steam Engine,

Triple Expansion with injection-condensation, Built 1924 by Koopman,
Dordrecht Holland.

Revolutions per minute 140 rev./min.
Generated horsepower 300 i.p.k.

Boiler.
1 furnace Scotch oil-fired, built 1962 by Terhorn, Veendam Holland.

Operating pressure 10 kgm (atu)
Heating surface 100 m²

Home Port.
Dordrecht Holland.


13-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Van sleper en tankercleaner tot luxe passagiersstoomschip...

In 1897 werd het schip "Succes" gedoopt en liep van de helling voor een loopbaan als Rijnsleper bij Abraham van Dordt in Rotterdam. In 1916 ging hij als "Sleipnir" over in handen van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM), die het schip in 1952 verkocht aan de Nederlandse Rijnvaart Vereniging (NRV). De beide Rotterdamse bedrijven zetten het schip in voor de sleepvaart tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuum Cleaning de boot en werd deze omgebouwd tot tankercleaner om weer onder de oorspronkelijke naam "Succes" dienst te doen tot 1973

In 1896 is het casco van de "Succes" (ca. 40m lang, 7m breed, 12m hoog en 2m diep) gebouwd bij Weduwe Boele (P. Boele en Pzn) in Slikkerveer. De twee triple expansie stoommachines à 250 PSI (omgerekend ca. 350 PK elk) zijn gebouwd door H.J. Koopman in Dordrecht en stammen uit 1915. De twee-vuurs Schotse ketel (werkdruk 15 atm.; 150 m2 verwarmd oppervlak, ca. 15.000 liter water) is in 1931 vervaardigd door de Fa. Biesbosch in Dordrecht. Na ombouw van kolen naar stookolie, werd de ketel 'op dieselbranders' geplaatst

Een link naar het schip en de history
http://www.faim.nl/

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salonboot de Nostalgie
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Als u van "Nostalgie" en gezelligheid houdt, is dit het schip bij uitstek! De perfecte feest locatie op het water.
Een schitterende salonboot, bouwjaar begin 1930, lang ingezet als rondvaart boot in Basel, Zwitserland
In Nederland geheel in stijl verbouwt, tot een prachtig en geliefd schip, waar partijen tot 100 personen op gehouden kunnen worden. Ook kleinere gezelschappen kunnen uitstekend terecht op deze antieke boot
Gegevens komen later nog.

26-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Aan de voet van de Brouwersdam ligt het museum van de
Stichting RTM Ouddorp
v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij

09-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM

In 1989 verhuisde het grotendeels gerestaureerde RTM-materieel naar Ouddorp, waar in 1990 het eerste gedeelte (2 km.) van de nieuwe trambaan tussen de remise aan de Punt en het Bezoekerscentrum Grevelingen werd geopend. Precies dertig jaar na de laatste RTM-rit op Voorne Putten werd op 14 februari 1996 uiteindelijk het gehele museumtramtraject tussen De Punt en de Kabbelaarsbank in gebruik genomen. Om de 235 kilometer van de RTM in ere te houden ligt hier een baan van 6 kilometer lengte waarop uitsluitend materieel van de NV.RTM dienst doet. Baan en materieel worden beheerd en onderhouden door vrijwilligers, die het als hun taak zien om U te laten ervaren hoe eens een groot stoomtrambedrijf eruit heeft gezien.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM
Klik op de afbeelding om de link te volgen








Al in 1905 besloot de RTM over te stappen op een nieuw stoomlocomotieftype, een drie-asser met standplaats voor machinist en stoker achter de ketel. Tot dan stelde de RTM locs in dienst van het Breda-type, een type dat op veel stoomtramlijnen in het land heeft dienstgedaan. Hierbij omsloot het machinistenhuis de gehele locomotief en daardoor kreeg de loc het bekende vierkante (eigenlijk rechthoekig) uiterlijk. Voor diensten op de zijlijnen waren deze locomotieven (serie 16-40) prima, voor de zwaardere dienst schoten zij echter tekort. In 1905 werd de eerste serie drie-assers met machinistenstandplaats achter de ketel afgeleverd (serie 1-6), gevolgd in 1908 door de serie 7-14, evenals de vorige gebouwd door Werkspoor in Amsterdam. Henschel & Sohn te Cassel leverde in 1913 de serie 47-50. Deze serie vertoonde slechts kleine verschillen in gewicht, ketelgrootte en uiterlijk.
De locomotieven van de serie 47-50 werden voor de Tweede Wereldoorlog merendeels gebruikt voor het trekken van de zware sneltrams (soms 14 rijtuigen en een paar postbagagewagens) naar Oostvoorne. Ook waren zij een regelmatige verschijning in Zeeland (depot Brouwershaven) tijdens de bietencampagne en in de Hoekse Waard. Na de opheffing van de lijnen in de Hoekse Waard was het met de serie gedaan. Loc 48 was de laatste die buitendienst ging van deze serie (1958), loc 50 (fabrieksno. 11722) mocht in 1957 meehelpen de lijnen in de Hoekse Waard op te breken waarna ook zij buitendienst ging (augustus 1957
).


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM
Klik op de afbeelding om de link te volgen







http://www.rtm-ouddorp.nl/

Over de RTM


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RTM en Omgeving
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Ook de omgeving is fantastisch, de zee, stranden, deltawerken, oude plaatsjes en heel veel natuurgebieden, waar heel veel vogels te zien zijn.
En natuurlijk ook scheepvaart,  Beroeps en pleziervaart,
Het is gewoon mooi.
Hierboven een foto van de Stompe Toren.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

16-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zlsm

    OOOOooOOoO
    OO0
    M                   AA
AAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAA
_______________________
  O                 O  O  O O


17-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Algemeen

Op 28 mei 1988 reed voor het laatst de ‘DE-2 nr. 179’ van Maastricht naar Aken over de

Miljoenenlijn. Alhoewel het een verdrietige dag was, was dit het moment voor een

select groepje enthousiastelingen om te beginnen met het uitwerken van plannen om

een stoomtrein over dit traject te laten rijden.

Een groep vrijwilligers begon met het werven van subsidies en sponsoren en het zoeken

naar geschikt materieel. Tevens werd er een eigen blad uitgegeven: “Miljoenenlijn

Expresse”. Hiermee werden donateurs geworven en kreeg men een band met de

Stichting Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

Inmiddels vond men in diverse landen geschikt materieel. Zo werden de rijtuigen

aangekocht in ons buurland België en er werden

drie stoomlocomotieven aangekocht in Zweden.

Daarnaast schonken verschillende grote

bedrijven uit de regio oud materieel aan ZLSM.

De uiteindelijke concessie werd op 21 december

1994 verleend door het Ministerie van Verkeer

en Waterstaat. Na bijna zeven jaren hard

zwoegen, werden de plannen nu bijna

werkelijkheid!! Op 16 april 1995 was het

eindelijk zover, de allereerste stoomtrein van

de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij

reed door het Limburgse Heuvelland.

 


26-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Miljoenenlijn

de Miljoenenlijn


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.link

http://www.zlsm.nl/

Veel gegevens via deze site.


27-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Historie:
Het type B is gebouwd voor de dienst in zware personen- en exprestreinen. Dit lok type wordt ook wel een zogenaamde 'tenwheeler' genoemd en heeft de asindeling 4-6-0 (2C).

Een aantal B's heeft in de jaren '50 nieuwe gelaste ketels gekregen.
De B 1220 heeft bij de SJ tot 1970 dienst gedaan en is daarna terecht gekomen in de militair strategische reserve van 1970 tot 1992.

In 1994 is de lok aangekocht door de ZLSM en op 7 juni 2001 is ze weer in dienst gekomen na een uitgebreide revisie.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STATION SIMPELVELD
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De werkplaats.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen









Dan loopt u verder naar het locomotievendepot

annex ‘werkplaats’. Hier worden zowel diesel- als

stoomlocomotieven van de ZLSM onderhouden.

Ervaar hier hoe stoomlocomotieven kolen en

water bunkeren. De werkplaats is dagelijks

geopend en circa 100 vrijwilligers werken hier

aan zowel de diesel- als stoomlocomotieven.

Neem gerust een kijkje, maar let wel op voor uw eigen veiligheid. De vrijwilligers zijn

graag bereid u een toelichting te geven op de werkzaamheden


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's vergroten.
De foto's aan deze zijde zijn te vergroten door er op te klikken,

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Via het Jan de Bruinpad loopt u nu richting het ‘Seinhuisje’. Dit bemande seinhuis maakt

deel uit van het klassieke beveiligingssysteem van de ZLSM. Indien de aanwezige

seinhuiswachter toestemming verleent, bent u welkom een kijkje te nemen in het

seinhuis. Het seinhuis staat op de gemeentelijke monumentenlijst en is gebouwd van

mergelsteen: Kunradersteen


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seinhuis Post 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Let ook nog op de staaldraden, voor het omzetten van de wissels en de seinen.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Groet aan passeerende trein.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seinhuis Post 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen








De seinhuiswachter nodigde meteen uit voor een bezichtiging, en legde veel uit, over werking en veiligheid, dat alles 3 x beveiligd is, Hij werk samen met de treindienstleider (Deze zit op het station.) en is verantwoordelijk voor het hele treinverkeer op een rijdag en beslist of een trein mag vertrekken of binnenkomen.Het verzetten van een wissel of sein is opdracht, uitvoeren en weer terug bevestigen aan treindienstleider, anders blijft alles op rood staan.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het spoormuseum.
Klik op de afbeelding om de link te volgen









Onder de overkapping - naast Post T - ligt het

Spoormuseum. Hier staat een verscheidenheid

aan geschiedenis en attributen uit vervlogen

tijden. De gehele collectie is verzameld door

vrijwilligers en is ontstaan uit giften en

donaties van derden.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perron.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

10-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Rasender Roland" op Rugen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op Rugen, een Oostzee eiland rijdt nog een stoomtreintje.
Ook is er een musea over vervoer, treinen,auto's en een enkel vliegtuig, motoren enz.
En het eiland zelf is een groot museum, met veel natuurgebieden, stranden, krijtrotsen, teveel om op te noemen, zoveel, dat het een eigen blog waard is.


Klik op de foto om door te gaan
 

08-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Video --- Rotterdamsche Tramweg Maatschappij
Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de voet van de Brouwersdam ligt het museum van de Stichting RTM Ouddorp
v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij
Open dag 24-05-2001

http://www.rtm-ouddorp.nl/

Op foto klikken voor de VIDEO

14-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuiderzeemuseum-stoomwasserij

Voor de foto's zie hiernaast

Stoomwasserij
"Een stel in de was, een stel in de kast en een stel aan de bast"


Een legaat
In 1971 vermaakte de heer P.J. van der Kamp de stoomwasserij die generaties lang in zijn familie was geweest aan de Hervormde Kerk van IJsselmuiden. Het legaat gaf aanleiding tot groot gekrakeel. De gemeente wilde op het terrein bungalows bouwen. Fabrikanten wilden de grond gebruiken als fabrieksterrein. En de kerk wilde zoveel mogelijk geld vangen voor de grond en de opstallen. De monumentenliefhebbers wilden echter de wasserij bewaren als uitzonderlijk monument van techniek en bedrijf. De strijd om de stoomwasserij barstte in volle hevigheid los. Het familiebezit was zo goed mogelijk onderhouden. De stoommachine die omstreeks 1900 was gebouwd door de firma Bayer in Rotterdam en de wasmachines waren er nog. Weliswaar waren in de Tweede Wereldoorlog alle ruiten gesprongen, toen de IJsselbrug werd opgeblazen, maar deze waren later provisorisch dicht gemaakt, zodat het weer geen invloed op het verval zou krijgen.


De kerk ging het er alleen maar om zoveel mogelijk geld te krijgen. Het kwam tot een Salomonsoordeel. De stoomwasserij moest bewaard blijven, en mocht worden verplaatst. En zo belandde het hele bedrijf in het Zuiderzeemuseum waar jaarlijks duizenden mensen, die thuis gewend zijn om snel even een wasje te draaien en te drogen, kunnen zien wat een enorme klus het vroeger was om een schone was te krijgen.



08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOOM 2011
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om de blog niet te groot te laten worden , ga ik verder met blog "STOOM 2011 ", welke in ieder geval begint met het Stoomgemaal "Hertog Reijnout"en de Stoomboot "Orion".

Veel kijkplezier


>>>> Op de foto klikken voor doorverwijzing



Archief
  • Alle berichten

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Stoom Trein
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • groetjes uit vlaams brabant
  • stoom
  • Hallo,

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!