De toegang tot het gebeuren tot SCHAFFEN vermeld in een vorige bericht is voor het PUBLIEK GRATIS.
Wat betreft de toegang tussen de vliegtuigen is dit voor een niet piloot niet mogelijk uit veiligheidsoverwegingen en ook om beschadiging aan deze toestellen te vermijden. Men is verplicht de VEILIGHEID van het bezoekende PUBLIEK voor 100% te verzekeren door deze achter de barelen te houden behalve indien zij begeleidt worden door een bevoegd persoon die hiervoor de verantwoordelijkhed op zich neemt.
Ik hoop dat deze bijkomende toelichtingen een aantal der e-mailers beantwoorden.
Wat betreft EBGB GRIMBERGEN staat de nodige informatie reeds op het FORUM onder de titel SPORTEN zie LUCHTSPORTEN
Gezien er veel vragen zijn over de LUCHTSPORTEN in BELGIE en op WERELDVLAK wens ik te verwijzen naar de WWW.FAI.ORG website welk de historiek en vorderingen sedert 1905 içn het ENGELS toelicht. De FAI werdt op 14 oct 1905 oficieel gesticht te PARIJS met deelname van BELGIE als een NON-GOVERMENTAL en NON-PROFIT organisatie.
Ik zelf ben sedert 1980-2004 aktief geweest te BRUSSEL bij de EU INSTELINGEN ten behoeve van IAOPA( WWW.IAOPA.ORG) ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK (ICAO definition)en in nauw contact met de FAI en EAS.
Zie ook: WWW.AOPA.ORG welk aan de basis licht van de IAOPA stichting in 1962
Gisteren op "CANVAS" was er e'en zeer intresante uitzending over JAN OLIESLAGERS de ANTWERPSE DUIVEL welk als ANTWERPSE jongen uit de volksbuurt het tot MOTORRIJDER en PILOOT bracht tot wereldprestaties in de jaren 1900(1903-1942) Toen was BELGIE een der leidinggevende landen op gebied van LUCHTVAART !!!!!!!!! dit stemt tot nadenken:
En waar staat BELGIE nu in de 21th EEUW en waarom ???????
Uit een aantal E-mails en tussenkomsten op het FORUM blijkt dat er nog steeds het misverstand bestaat dat al deze kleinere vliegtuigen maar enkel gebruikt worden voor SPORTVLIEGEN.
Zoals ik reeds vroeger trachte duidelijk te maken de groote van het vliegtuig heeft niets te maken met welk soort gebruik er van gemaakt wordt.
Er zijn drie manieren van gebruik volgens de ICAO(internationale afspraken tussen 189 landen)
CAT= COMMERCIAL AIR TRANSPORT GA = GENERAL AVIATION AW = AERIAL WORK
Ik ben vooral betrokken bij de twee laatste en slechts onrechtstreeks bij de CAT omdat een aantal van mijn ex-leerlingen actief zijn indeze vorm der luchtvaart als piloot of een der 92 beroepen die hiervoor nodig zijn.
GA bestaat vooral ten behoeve van het privaat of zakelijke verplaatsingen en dus geen sport maar is niet commercieel
Een bepaalt deel maar niet onbelangrijk bestaat uit luchtvaartsporten met allerlei luchtvaartuigen.
AW kan commercieel of niet commercieeel zijn en wordt uitgevoerd door KMO of door VZW. een belangrijk onderdeel hiervan is de opleiding van piloten welk in de drie vormen van luchtvaart aktief zullen zijn. deze opleiding geschiedt in FTO ( FLIGHT TRAINING ORGANISATIONS) of RG (REGISTERED FACILITY) maar hier ga ik nu niet verder op in tenzij er specifieke vragen over komen.
In GA worden luchtvaartuigen gebruikt zoals een NIPPER of CRI-CRI welk eenzitters zijn tot en met de AIRBUS A340-600 waarvan er nu een VIP versie wordt afgeleverd aan een SUADIA-ARABIA individueel voor zijn persoonlijk lange afstand verplaatsingen. dit zijn slechts enkelingen en de meeste GA toestellen zijn de kleindere toestellen ( twee of vierzitters) die men in de pers onder de naam SPORTVLIEGEN t'en onrechte bestempelt
Hoop dat dit bepaalde misverstanden weg werkt, maar reacties zijn steeds welkom via deze BLOG.
ik kijk reeds uit naar de 21th INTERNATIONALE OLD TIMER FLY-IN die zal doorgaan tijdens het weekeinde van 12 tot en met 14 augustus 2005 te SCHAFFEN-DIEST en welk een iniatief is van de DIEST AERO-CLUB onder de inpuls van GUY VALVEKENS. Deze plaats welk een belangrijke plaats in nam in de belgische luchtvaart geschiedenis is dan de verzamelplaats van vele honderden historische vliegtuigen welk van over gans EUROPA toekomen. Gezien mijn luchtvaart ervaring terug gaat tot 1954 heb ik op vele dezer toestellen gevlogen in EUROPA maar tevens te SCHAFFEN in de jaren 60 toen het clubhuis een romp van een DC3(DACOTA) was. In de winter ons verwarmend rond een DUIVELTJE en vliegende met een DH(TIGERMOTH). Mij voorkeursdag is de ZATERDAG 12 AUGUSTUS waar ik dan ook de ganse dag daar aanwezig ben; en mogelijk somige van de leden van de SENIORENNET te ontmoeten.
Enkele personen stellen vragen over de aktiviteiten van een spaans militair vliegtuig403 O 007 een CASA212 welk reeds enkele dagen van uit "antwerpen/deurne" vertrekt en aankomt. Via de "SPOTTERS" verneem dat het hier enviromental observatie vluchten betreft ten behoeve van VITO( WWW.VITO.BE). En het toestel uitgerust is met speciale cameras om milieu vervuiling in kaart te brengen. Dit verklaart ook waarom het toestel zo een langdurige voorbereiding nodig heeft voor het opstijgen de bemaning van 8 heeft heel wat nazichten en instellingen uit te voeren van deze speciale aparatuur
Verschillende der E-mails die ik bekom in functie van deze BLOG hebben betrekking op de problemen rond BRUSSEL NATIONAAL of ZAVENTEM dossier. Ik heb hier daarover geen dialoog aangegaan gezien ik dit onderwerp heb staan in het FORUM onder de titel POLITIEK benaming BRUSSEL NATIONAAL. Bepaalde technische aspecten zijn wel aanwezig op de BLOG, zoals de elementen die invloed hebben bij het opstijgen van een vliegtuig;
Met dank voor het toegezonden eindwerk van een STUDENT welk nergens zijn naam vermeld nog zijn E-mail en zal na het doorwerken mijn komentaar via de BLOG kenbaar maken.
Mijn planing voorziet dat ik op VRIJDAG 17 juni de AIRSCHOW te LE BOURGET zal bezoeken . Ik hoop enkele van de vroegere vrienden te ontmoeten zoals CLAUDE LELAY van AIRBUS en AOPA-FRANCE alsook BERNARD CHABERT welk als piloot en journalist nog zeer aktief is in de grote luchtvaart familie. Tevens intresant te gaan zien naar de leden van FLAG nu met meerdere aanwezig zijn.
Studenten vragen regelmatig informatie over LUCHTVAART voor hun eindwerk in hun SCHOOL zou gaarne een exemplaar van julie eindwerk bekomen omdat dit een klankbord is voor ons om ons aan de JEUGD aan te passen en bepaalde onderwerpen te verduidelijken
Dit zijn piloten welk een zeer gespecialiseerde opleiding en training hebben genoten met hiervoor zeer kostelijke en speciale vliegtuigen voor ACROBATIE.
De privaat piloot heeft in zijn opleiding van ACRO ondergaan, als beroepspiloot hebben wij enkele basis figuren uitgevoerd maar zijn niet gespecialiseerd.
Bij de militaire opleiding is zulks wel het geval
Voor de BURGERPILOOT bestaat er de mogelijkheid om een gespecialiseerde opleiding ACRO te volgen met hiervoor voorziene type van vliegtuigen.
Enkele lokale organisties stelde belang in ANTWERPEN te bezoeken en daarvoor tevens een bezoek aan de ANTWERPSE LUCHTHAVEN inbegrepen. Wij bekwamen de volgende voorstel:
0800 ontbijt in BELAIR cafetaria bestaande uit croisant + koffiekoek + koffie of thee kost 4,5
0900 tot 1100 Bezoek LUCHTHAVEN en STAMPE museum met GIDS kostprijs 5 per persoon met een minmaal bedrag van 100 per groep
1200 LUNCH speciale tarieven voor groepen vanaf 20 personen. voorbeeld: koninginnehapje + slaatje + frietjes en drankje + koffie inbegrepen kost 11 zo zijn er nog andere suggesties.
1300 vrij bezoek der stad ANTWERPEN
Voor afspraak en reservaties kunt u contact opnemen elke dag behalve woensdag,zaterdag en zondag gesloten.
Ingrid de BOIS VZW LUCHTVAART antwerpen luchthaven bus35 B-2100 ANTWERPEN,BELGIUM tel + 32.(0)3 285.67.69 fax + 32 (0)3.230.87.03 mail: ingrid.de.bois@finserve.be
Het was met zeer veel voldoening dat ik heden morgend tijdens een vluchtje van een uur met een CESNNA 172 met een colega examinator kon vaststellen dat de kandidaat met zeer goede nauwkeurigheid de gevraagde oefeningen beheerste en een duidelijk gevoel van bevelvoering vertoonde. Deze vlucht was vooral gezien het een 66 jarige dame betrof welk nu na haar taak als echtgenote moeder (grootmoeder) haar droom verwezenlijkte welk zij als 16 jarige niet kon doen wegens de tegenstand van haar ouders en gebrek aan financiele middelen. EINDELIJK een LEVENSDROOM welk in vervulling ging
Volgende week heeft de LE BOURGET AIRSCHOW plaats de vrijdag 17 Zaterdag 18 en zondag 19 juni zijn de dagen open tot het publiek. Ik voorzie daar aanwezig te zijn op 17;18 en 19 juni via FLAG. indien de beloofde zending wordt bevestigd. Meet informatie zie: WWW.FLAG.BE WWW.salon-du-bourget.fr
Wij vermelden in het verleden dat op 11 JUNI te HERON het BELGISCHE KAMPIOENSCHAP ULM zou plaats vinden. Wij bekomen heden op 07 JUNI het bericht dat dit niet doorgaat
VELE vragen mij wat is een automatishe piloot of die men vroeger ook CHARLY noemde??
Eerst ging het om motoren gekoppelt aan de roeren die het vliegtuig zijn hoogte en richting lieten houden. Dan werden ze gekoppelt aan de navigatiesystemen zoalsNDB,VOR,DME,LORAN C,INS,ILS,MLS, GNSS Nadien werdende controle van de snelheid der straalmotoren en de landinsmidelen gekoppelt voor een automatische landing./ Alle moderne vliegtuigen hebben nu meerdere automatische piloten met uiterst verfijnde computersystemen die in staat zijn om het vliegtuig volledig autonoom van A naar B te brengen. 95% van de vluchttijd zal de automatische piloot vliegen onder de giudance van de FMS. DE PILOTEN volgen dit steeds op wat we monitoren noemt en kan aanpassingen doen en kan steeds manueel ingrijpen als het moet. Het opstijgen gebeurt nog altijd manueel en vele landingen gebeuren ook nog manueel, behalve op de meest moderne toestellen kan dit volledig automatisch voor zover de luchthaven hiervoor is uitgerust en internationaal goedgekeurt voor het automatisch landen