Krijg regelmatig vragen over de ICAO documentatie, vroeger hield ik persoonlijk de ICAO ANNEXEN van 1 tot 18 updated
Nu doe ik dat niet meer persoonlijk en moet ik de vragers verwijzen naan HQ EUROCONTROL te BRUSSEL waar een speciale dienst bestaat die gans de ICAO documentatie in zijn bezit heeft en deze dagelijks bijwerkt.
In uitvoering van de EU-SINGEL SKY gaat het volledig systeem voor het gebruik van DIENSTEN ten BEHOEVE van de LUCHTRUIMGEBRUIKERS geheel moeten betaald worden door een vergoeding voor de bekomen diensten zoals ATC,RADIONAVIGATIE midelen,METEO,AIP,NOTAMS en LUCHTHAVENS.
Dit zal zijn invloed hebben op elk vorm van LUCHTVAARTAKTIVITEITEN zij het in IFR maar ook VFR.
Deze regels zullen worden toegepast in de 25 ( vermoedelijk 29)EU LIDSTATEN
Daarom is het nutig dat deze teksten welk beschikbaar zijn op www.CHARGINGSCHEME.EU worden doorgekeken en indien u opmerkingen of aanpassingen nodig acht deze in te dienen .
Op 04 SEPT 2006 heeft er dan bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL een WORKSCHOP plaats om deze opmerkingen verder toe te lichten
Deze toepassing gaat niet enkel invloed hebben op het VLIEGEN zelf maar ook op het TOURISME ,de WERKGELEGENHEID en de ECONOMISCHE ontwikeling in uw streek
Dit onderwerp op het FORUM onder de titel NIEUWS geeft weer eens duidelijk weer hoe rap een onderwerp of bericht tot verkeerde besluiten kan leiden.
Dit is voor mij een typisch voorbeeld voor de problemen welk in de EU plaats vinden waar met de 25 verschillende NATIONALITEITEN,verschillende opvoedingen, en de 20 TALEN er verschillende uitleg en uitwerking wordt bekomen voor een BESLUIT dat nog eens in de eigen TAAL en WETGEVING moet verschijnen alvorens te worden toegepast , zelfs met een REGLEMENT dat integraal toepasselijk is stellen we verschillende toepassingen vast in bepaalde lidstaten
Een kleine toelichting in functie van een aantal bekomen E-MAILS aangaande mijn BLOG en ook een aantal tussenkomsten op het FORUM.
Tot en met 1980 heb ik nooit aandacht besteed aan de NATIONALE, REGIONALE of GEMEENTE POLITIEK alhoewel dat ik als beheerder van AOPA-BELGIUM en ABI regelmatig in contact kwam met POLITIEKE MANDATARISSEN op gebied van LUCHTVAART gebonden problemen.
In 1980 werdt ik als IAOPA laison officer te BRUSSEL door een enkele der top mensen van IAOPA geintoduceerd in de EU INSTELLINGEN en EUROCONTROL waronder dus ook het EP!!
Mijn aanwezigheid betrof vooral alles wat invloed had op de LUCHTVAART en vooral GENERAL AVIATION aspecten
de definitie GENERAL AVIATION door ICAO werdt in de jaren 90 aangepast en verdeelt in GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operations.
Gezien mijn regelmatige aanwezigheid in de EU POLITIEKE middens werdt ik dikwijls betrokken in gespreken met de MEP en hun omgeving in andere onderwerpen en zodoende heb ik nu ook intresse in de vorderingen van de EU.
Personen zoals Prof COPPE, FERNAND HERMAN, , OTTO VON HABSBURG , KAREL VAN MIERTen LEO TINDEMANS om er enkele te noemen hebben hun sporen achter gelaten en hebben nu mijn aandacht bekomen.
Tot einde 2004 mocht ik gezien mijn IAOPA status geen uitspraken doen over mogelijk politiek gevoelige onderwerpen mar nu sedert mijn op rust plaatsing op 01 JAN 2005 kan ik mijn eigen visie naar buiten brengen .
I found a very intresting article by Cpt LAIN TULLOCH on his experience as a PILOT who reached the age of 60 and still active as a PILOT as a PUBLIC CHARTER OPERATOR ( AIRTAXI) witch is CAT operations !!!
TOO OLD ??? SAYS WHO ??
see BART international number 103 of JUNE-JULY 2006 page 67
Via een aantal EXPERTS verneem ik dat er in de toekomst bij KLM een gebrek aan PILOTEN ontstaat gezien de NEDERLANDSE ( KLS) onvoldoende piloten tijdig kan vormen.
We moeten echter zien of er via de andere scholen in de EU er niet voldoende JAA-JAR/FCL piloten beschikbaar zullen zijn welk voldoen aaan de door KLM gestelde voorwaarden
Een der aspecten welk steeds ter sprake komt betreft tot op welke LEEFTIJD men als piloot mag vliegen.
We maken hier onderscheidt tussen het vliegen als PIC in wat wij volgens ICAO COMMERCIAL AIR TRANSPORT ( CAT)noemen daar is de leeftijd beperkt tot 65 jaar mits dat men de 6 maandelijks medisch onderzoek door een LUCHTVAART GENEESKUNDIG CENTRUM geschikt wordt bevonden.
Buiten de CAT als PPL of CPL is er geen LEEFTIJDSLIMIET maar moet men de MEDISCHE GESCHIKTHEID steeds hernieuwen om als PIC te mogen vliegen zij het in enige mogelijke activiteit
Dit is een punt dat door een aantal personen steeds ter discutie wordt gesteld welk vinden dat hier ook een leeftijdslimiet moet ingevoerd wordt maar dit is niet gestaafd tot enige grondige reden.
PILOTEN welk hier problemen mee bekomen mogen steeds om bijstand vragen via MEDISCHE EXPERTISE van ABI en AOPA
Enkele E-MAILTJES van SENIOREN stellen mij vragen over de VEILIGHEID van RONDVLUCHTEN en functie van het ongeval dat er deze morgend gebeurde in HAMBURG met een WATERVLIEGTUIG.
Het vliegen is zeer veilig maar op een dag gelijk vandaag met goed weder zijn er op een dag gelijk vandaag zijn er in EUROPA volgens de ICAO bepaling bestaande uit 54 landen wel 240.000 vluchten in de lucht, daar kan steeds een ongeval gebeuren!!!
Wat betreft de OORZAAK kan ik mij zeker niet uitspreken gezien dat enkel wordt bekomen na een grondig onderzoek wat toch een bepaalde periode in beslag neemt
Tijdens mijn ontmoetingen met enkele der oudere personen in de LUCHTVAARTMIDDENS stelde mij de vraag hoe men lid kon worden van de VTB ( VIEILLES TIGES DE BELGIQUE) en beloofde ik de E-mail adressen te vermelden op mijn BLOG:
Enkele E-mails die mij toekwamen hadden betrekking op de NGC uitzending over de vlucht van FEDEX 705 met een DC10 waar een kaper tracht tijdens deze cargo vlucht de bemanning te overmeesteren.
De vraag waarom de piloot niet onmidelijk de cockpit verliet om zijn twee colegas te helpen heeft zijn reden dat op deze DC10 de gyroscopen die de automatische piloot bevelen niet zeer betrouwbaar waren volgens een vorige TR.
Men mag ook niet uit het oog verliezen dat voor deze AIR CRASH INVESTIGATION de juiste toedracht niet in al zijn juistheid wordt weergegeven het is een benadering van het incident.
De uitreiking van de AWARD op 26 mei 1994 aan de bemaning bewijst duidelijk dat de bemaning zich zeer profesioneel gedroeg in zulk een onbekende situatie waarop geen enkele opleiding ons voorbereid tijdens onze opleiding tot piloot en men beslissingen moet nemen in fractie van seconden.
Bijkomende opmerkingen en vragen zijn steeds welkom??
Ik geloof dat ik alle E-MAILTJES nu weer beantwoord heb, indien u geen antwoord bekwam is dat teken dat uw bericht verloren ging, STUUR het nogmaals!!!
I have replyed to ALL E-MAILS now if you dint receive a reply it means your message has been lost, SEND it again!!!!
Je viens de repondre a toutes E-MAIL, ci vous avez pas recu de reaction cela veut dire que votre message est perdu TRANSMITES de nouveaux !!!
Een aantal E-MAILERS stellen belang in de kalender van de VLIEGMEETING en allerlei manifestaties in EUROPA hiervoor verwijzen wij naar blz 82/83/84 van de PILOT en vindt men meer informatie www.pilotweb.aero
Participated today on the OBSTACLE FREE ZONE ( OFZ) workshop to be aplied during ILS/MLS/GBAS aplications.
A very complex subject and the TLS (TARGET LEVEL SAFETY)
A very strong presentation was made by P JOHNSTON of UK-NATS on the bebefits of the MLS aplication at LONDON-HEATHROW and highlichting the very strong financiel benefits for the instalation of the MLS
There is also very confusing definitions in this subject
Documentation avaible for any expert who is intrested in this subject for IFR opertions in the future.
I keep personaly contact with a NATIONAL CAA EXPERT on this subject
Als ik spreek over de COUNCIL betreft dit de ADMINSTATIE welk de COUNCIL( RAAD VAN DE EUROPESE UNIE) begeleidt te Brussel
Enkele toelichtingen WIE is WIE??
Er zijn in EUROPA DRIE RADEN:
1) DE RAAD VAN EUROPA is geen EU instelling maar een intergouvermentale organisatie opgericht in 1949 en bestaande uit 46 lidstaten met als voornaamste doel het beschermen der MENSENRECHTEN
2) DE EUROPESE RAAD is een E.U instelling bestaande uit de staatshoofden der 25 E.U lidstaten en komen 4 maal per jaar samen om het ALGEMEEN BELEID van de EU vast te stellen en men noemt dat ook de "EUROPESE TOP"
3)DE RAAD VAN DE EU is de raad van ministers der 25 lidstatenvoor een bepaalde bevoegdheid welk regelmatig bijeenkomen om de voorgestelde WETTEN door de COMMISIE en mits ADVIES of CO-DECISION van het EP aan te nemen
Ik hoop dat dit de term COUNCIL( RAAD VAN DE EU)verduidelijkt
Bij het uitvoeren van LUCHTDOPEN of RONDVLUCHTEN dringen wij er op aan deze enkel uit te voeren in goede weersomstandigheden, de laatste tijd bereiken ons een aantal E-MAILS van personen welk tijdens de vlucht ziek werden in weersomstandigheden die geschieden in zeer turbulente weersomstandigheden waar wijzelf in vlucht zijnde het niet zo aangenaam ervaarden.
Een LUCHTDOOP of RONDVLUCHT moet een promotie voor de LUCHTVAART zijn met tevreden pasagiers na deze vlucht
Ik begrijp dat men als PILOOT en EIGENAAR de geplande vlucht wenst uit te voeren maar een correct en profesioneel gedrag moet de commerciele belangen over heersen
WIE het schoentje past trekt het aan en hoop beterschap in het gedrag te zien in de toekomst
Op ZATERDAG 8 JULI te EBAW op het FRANK SANDERS plein op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN is er tussen 1500b en 1600b een EERBETOON voorzien met een overvlucht in formatie;