gisteren morgend kreeg ik weer een E-mailtje dat me zeer veel plezier verschafte en dat bepaalde eigenaardigheden ten opzichte van het MEDISCH ONDERZOEK voor PILOOT naar voor brengt.
In 2004 werdt ik benadert door een jonge man van 17 jaar welk na een cursus ZWEEFVLIEGEN bij de LUCHTKADETTEN van BELGIE en daar de MEDISCHE KEURING te hebben ondergaan met succes bij de LUCHTMACHT zijn droom om het beroep van PILOOT in het BURGER te behalen.
Hij werdt MEDISCH ONGESCHIKT bevonden voor een JAA-JAR/FCL MEDICAL 1th class, en in BEROEP bevestigd ongeschikt.
Na contact en gesprekken met enkele MEDISCHE LUCHTVAART EXPERTS werdt er een aanvraag gedaan voor een FAA MEDICAL 1th CLASS met vermelding van een WAIVER die hem geheel niet beperkte in de uitvoering van het beroep van ATPL en dit na vermelding van de vastgestelde MEDISCHE ONGESCIKTHEID initieel vastgesteld.
In uitvoering van dit resultaat stelde ik de betrokken kandidaat van een JAA-JAR/FCL af te leggen in een der naburige EU lidstaten, met het gevolg dat hij een ICAO en JAA-JAR/FCL 1th CLASS MEDICAL bekwam en dus in de betrokken lidstaat zijn TEORETISCHE en PRACTISCHE opleiding volgde en met SUCCES de CPL-IR en MEL met FROZEN ATPL behaalde.
Een maand geleden werdt hij met succes bij een JAA AIRLINE op B737 als 2th piloot aktief en voerde zijn eerste vlucht uit met landing op een der vliegvelden in de lidstaat van zijn eigen LAND en NATIONALITEIT welk in 2004 zijn JONGENSDROOM geheel ontnomen
Dit bewijst dat men niet te snel de moed mag opgeven in deze zeer complexe LUCHTVAART WERELD
Was gisteren aanwezig bij het EERBETOON aan FRANK SANDERS op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN met een ganse groep aanwezigen uit het ONDERWIJS en LUCHTVAARTMIDDENS.
The WINGMAN LEAVES THE FORMATION werdt gevlogen door vier SV4(STAMPE) onder de içnpuls van DANNY CABOOTER.
ook de BREEZY werdt voorgevlogen.
Dank aan de collega's voor dit mooi gebaar aan een man welk via zijn inzet veel voor de ANTWERPSE LUCHTVAART realiseerde door zijn activiteiten via JEUGD en LUCHTVAART gesteunt door zijn echtgenote ANDREE VAN VLASSELAER
FRANK RUST in VREDE wij zullen u missen maar niet vergeten en trachten uw iniatieven in de huidige snal veranderende samenleving en luchtvaartwereld verder te zetten of te doen zetten door onze nieuwe luchtvaartjeugd
Whe STRONGLY ADVISE all PILOTS,AIRCRAFT OWNERS ans AIRFIELD OPERATORS to consult and revieuw again the AOPA SECURITY COURS and revieuw the contacts toward the LOCAL POLICE SERVICES in vieuw to readapt this AOPA giudelines in vieuw of some TERORISTE WARNINGS against GA & AW opertions ASAP.
Heb gisteren avond op het FORUM bij het ONDERWERP " NIEUWS" de gestelde vraag WENSEN WIJ TURKIJE BIJ DE E.U ??? JA of NEE !!! afgesloten en maak de bekomen teksten over naar een 20 tal NEDERLANDSTALIGE MEP in electronische en papier vorm
Today received I confirmation thad there wil be a HEARING in BRUSSELS via the EU INSTITUTIONS on the requirements for the EU-SES towards the RECREATIONAL AIRSPACE USERS
Last week was I aproched by a expert of a consulting office in vieuw to give my opinion on the definition of RECREATIONAL AIRSPACE USERS
I presume this was already in function of the preparation of this HAERING
Any COMMENTS or SUGESTIONS are welcom ????
I have dificulty to this definition witch in the present form I use as:
THE NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS but I presume will be strongly oposed !!!
Krijg regelmatig vragen over de ICAO documentatie, vroeger hield ik persoonlijk de ICAO ANNEXEN van 1 tot 18 updated
Nu doe ik dat niet meer persoonlijk en moet ik de vragers verwijzen naan HQ EUROCONTROL te BRUSSEL waar een speciale dienst bestaat die gans de ICAO documentatie in zijn bezit heeft en deze dagelijks bijwerkt.
In uitvoering van de EU-SINGEL SKY gaat het volledig systeem voor het gebruik van DIENSTEN ten BEHOEVE van de LUCHTRUIMGEBRUIKERS geheel moeten betaald worden door een vergoeding voor de bekomen diensten zoals ATC,RADIONAVIGATIE midelen,METEO,AIP,NOTAMS en LUCHTHAVENS.
Dit zal zijn invloed hebben op elk vorm van LUCHTVAARTAKTIVITEITEN zij het in IFR maar ook VFR.
Deze regels zullen worden toegepast in de 25 ( vermoedelijk 29)EU LIDSTATEN
Daarom is het nutig dat deze teksten welk beschikbaar zijn op www.CHARGINGSCHEME.EU worden doorgekeken en indien u opmerkingen of aanpassingen nodig acht deze in te dienen .
Op 04 SEPT 2006 heeft er dan bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL een WORKSCHOP plaats om deze opmerkingen verder toe te lichten
Deze toepassing gaat niet enkel invloed hebben op het VLIEGEN zelf maar ook op het TOURISME ,de WERKGELEGENHEID en de ECONOMISCHE ontwikeling in uw streek
Dit onderwerp op het FORUM onder de titel NIEUWS geeft weer eens duidelijk weer hoe rap een onderwerp of bericht tot verkeerde besluiten kan leiden.
Dit is voor mij een typisch voorbeeld voor de problemen welk in de EU plaats vinden waar met de 25 verschillende NATIONALITEITEN,verschillende opvoedingen, en de 20 TALEN er verschillende uitleg en uitwerking wordt bekomen voor een BESLUIT dat nog eens in de eigen TAAL en WETGEVING moet verschijnen alvorens te worden toegepast , zelfs met een REGLEMENT dat integraal toepasselijk is stellen we verschillende toepassingen vast in bepaalde lidstaten
Een kleine toelichting in functie van een aantal bekomen E-MAILS aangaande mijn BLOG en ook een aantal tussenkomsten op het FORUM.
Tot en met 1980 heb ik nooit aandacht besteed aan de NATIONALE, REGIONALE of GEMEENTE POLITIEK alhoewel dat ik als beheerder van AOPA-BELGIUM en ABI regelmatig in contact kwam met POLITIEKE MANDATARISSEN op gebied van LUCHTVAART gebonden problemen.
In 1980 werdt ik als IAOPA laison officer te BRUSSEL door een enkele der top mensen van IAOPA geintoduceerd in de EU INSTELLINGEN en EUROCONTROL waronder dus ook het EP!!
Mijn aanwezigheid betrof vooral alles wat invloed had op de LUCHTVAART en vooral GENERAL AVIATION aspecten
de definitie GENERAL AVIATION door ICAO werdt in de jaren 90 aangepast en verdeelt in GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operations.
Gezien mijn regelmatige aanwezigheid in de EU POLITIEKE middens werdt ik dikwijls betrokken in gespreken met de MEP en hun omgeving in andere onderwerpen en zodoende heb ik nu ook intresse in de vorderingen van de EU.
Personen zoals Prof COPPE, FERNAND HERMAN, , OTTO VON HABSBURG , KAREL VAN MIERTen LEO TINDEMANS om er enkele te noemen hebben hun sporen achter gelaten en hebben nu mijn aandacht bekomen.
Tot einde 2004 mocht ik gezien mijn IAOPA status geen uitspraken doen over mogelijk politiek gevoelige onderwerpen mar nu sedert mijn op rust plaatsing op 01 JAN 2005 kan ik mijn eigen visie naar buiten brengen .
I found a very intresting article by Cpt LAIN TULLOCH on his experience as a PILOT who reached the age of 60 and still active as a PILOT as a PUBLIC CHARTER OPERATOR ( AIRTAXI) witch is CAT operations !!!
TOO OLD ??? SAYS WHO ??
see BART international number 103 of JUNE-JULY 2006 page 67
Via een aantal EXPERTS verneem ik dat er in de toekomst bij KLM een gebrek aan PILOTEN ontstaat gezien de NEDERLANDSE ( KLS) onvoldoende piloten tijdig kan vormen.
We moeten echter zien of er via de andere scholen in de EU er niet voldoende JAA-JAR/FCL piloten beschikbaar zullen zijn welk voldoen aaan de door KLM gestelde voorwaarden
Een der aspecten welk steeds ter sprake komt betreft tot op welke LEEFTIJD men als piloot mag vliegen.
We maken hier onderscheidt tussen het vliegen als PIC in wat wij volgens ICAO COMMERCIAL AIR TRANSPORT ( CAT)noemen daar is de leeftijd beperkt tot 65 jaar mits dat men de 6 maandelijks medisch onderzoek door een LUCHTVAART GENEESKUNDIG CENTRUM geschikt wordt bevonden.
Buiten de CAT als PPL of CPL is er geen LEEFTIJDSLIMIET maar moet men de MEDISCHE GESCHIKTHEID steeds hernieuwen om als PIC te mogen vliegen zij het in enige mogelijke activiteit
Dit is een punt dat door een aantal personen steeds ter discutie wordt gesteld welk vinden dat hier ook een leeftijdslimiet moet ingevoerd wordt maar dit is niet gestaafd tot enige grondige reden.
PILOTEN welk hier problemen mee bekomen mogen steeds om bijstand vragen via MEDISCHE EXPERTISE van ABI en AOPA
Enkele E-MAILTJES van SENIOREN stellen mij vragen over de VEILIGHEID van RONDVLUCHTEN en functie van het ongeval dat er deze morgend gebeurde in HAMBURG met een WATERVLIEGTUIG.
Het vliegen is zeer veilig maar op een dag gelijk vandaag met goed weder zijn er op een dag gelijk vandaag zijn er in EUROPA volgens de ICAO bepaling bestaande uit 54 landen wel 240.000 vluchten in de lucht, daar kan steeds een ongeval gebeuren!!!
Wat betreft de OORZAAK kan ik mij zeker niet uitspreken gezien dat enkel wordt bekomen na een grondig onderzoek wat toch een bepaalde periode in beslag neemt
Tijdens mijn ontmoetingen met enkele der oudere personen in de LUCHTVAARTMIDDENS stelde mij de vraag hoe men lid kon worden van de VTB ( VIEILLES TIGES DE BELGIQUE) en beloofde ik de E-mail adressen te vermelden op mijn BLOG:
Enkele E-mails die mij toekwamen hadden betrekking op de NGC uitzending over de vlucht van FEDEX 705 met een DC10 waar een kaper tracht tijdens deze cargo vlucht de bemanning te overmeesteren.
De vraag waarom de piloot niet onmidelijk de cockpit verliet om zijn twee colegas te helpen heeft zijn reden dat op deze DC10 de gyroscopen die de automatische piloot bevelen niet zeer betrouwbaar waren volgens een vorige TR.
Men mag ook niet uit het oog verliezen dat voor deze AIR CRASH INVESTIGATION de juiste toedracht niet in al zijn juistheid wordt weergegeven het is een benadering van het incident.
De uitreiking van de AWARD op 26 mei 1994 aan de bemaning bewijst duidelijk dat de bemaning zich zeer profesioneel gedroeg in zulk een onbekende situatie waarop geen enkele opleiding ons voorbereid tijdens onze opleiding tot piloot en men beslissingen moet nemen in fractie van seconden.
Bijkomende opmerkingen en vragen zijn steeds welkom??
Ik geloof dat ik alle E-MAILTJES nu weer beantwoord heb, indien u geen antwoord bekwam is dat teken dat uw bericht verloren ging, STUUR het nogmaals!!!
I have replyed to ALL E-MAILS now if you dint receive a reply it means your message has been lost, SEND it again!!!!
Je viens de repondre a toutes E-MAIL, ci vous avez pas recu de reaction cela veut dire que votre message est perdu TRANSMITES de nouveaux !!!