Bij het gebruik van de RADIOVERBINDINGEN moet men een duidelijk onderscheidt maken met welke soort dienst men in verbinding is en in welk soort luchtruim (ICAO class A,B,C,D,E,F of G)
In het ongecontroleerde LUCHTRUIM zijnde class F of G heeft men de volgende diensten beschikbaar welk geen ATC zijn: FIC AFIS A/G
en hier bekomt men enkel INFORMATIE geen ATC
Bepaalde personen denken dat als zij radiocontact hebben dat dit steeds een verkeersleiding betreft, maar dit is geheel foutief !!!!!!!
Ik ga hier geen volledige toelichting geven en verwijs u naar de HANDBOEKEN of INSTRUCTEURS om u dit duidelijk te maken.
Heden krijg ik weer een klacht van een leerling piloot die tijdens zijn examen faalde omdat hij de verkeerde frequency gebruikte om EBAW ANTWERP TOWER op te roepen.
Gelieve nota te nemen dat deze kaart duidelijk vermeld dat dit de toestand was opb 20060101 en dat raadplegen van AIP en NOTAMS voor elke vlucht noodzakelijk is.
EBAW TOWER werdt op 13 APRIL 2006 verandert naar 135,200
Gelieve als INSTRUCTEUR de leerlingen te begeleiden op een correcte manier want de FI die de kandidaat voorstelde maakte gebruik van een FREQUENCY CARD 2004 van AOPA-BENELUX en was ook niet op de hoogte van deze verandering welk via NOTAM en publicatie in de AIP werd kenbaar gemaakt !!!!
Enkele stellen vragen naar lektuur over VLJ, ik heb in deze "ZOEKEN IN BLOG onder het woord MAGAZINES een lange lijst van MAGAZIES en onder het woord "VLJ" een aantal aspecten van de VLJ
Zoals reeds vroeger gemeld zijn we nu aktief betrokken bij een studie over de mogelijkheden van de VLJ in EUROPA via het EPATS R&D project.
Opmerkingen of vragen zijn welkom over dit zeer intresant onderwerp der toekomst van dit soort luchtvaartuigen in het GENERAL AVIATION wereldje van de toekomst.
Ik verneem zo juist dat in de RAAC-ECHO van juli-augustus-september een artikel staat door een der leerlingen welk zojuist zijn JAA/JAR vliegopleiding met het CBT heeft volbracht.
Ik stel belang in hoe dit in het BURGERMIDDEN in CLUBVERBAND werkt gezien ik betrokken was aan het iniatief in het 3th EU FRAMEWORK program van DG7,DG12 en DG13 vele jaren geleden om dit als project in te dienen , en het werdt weerhouden om te worden bestudeert, later vernam ik dat de commercieele luchtvaart firma's dit hadden overgenomen en dat het operationeel in gebruik was. Ik heb er wel enkele demonstraties van gekregen en vond het zeer goed, maar ik stel belang hoe dat een kandidaat dit heeft ondergaan en of dat het zijn nut kan bewijzen in de LUCHTVAARTOPLEIDING ???
Kommentaar steeds welkom hoor via mijn E-MAIL of BLOG of zou ik het in de toekomst als een onderwerp op het FORUM plaatsen ???
Het dodelijk ongeval van een ROBIN DR-500 op 23 september met 4 dodelijke slachtoffers te SAMADAN en Switzerland 4 minuten na het opstijgen was de aanleiding tot enkele intresante gespreken tussen enkele PILOTEN-INSTRUCTEURS aangaande enkele zeer ernstige problemen betreffende:
1)- WEIGTH & MASS bepaling voor de vlucht 2)- AIRCRAFT PERFORMANCES 3)- Efect of wind in MOUNTAIN AREA 4)- DENSITY ALTITUDE 5)- Evaluation of LOCAL CONDITIONS for visiting pilots 6)- Familirisatie in BERGVLIEGEN
Dit is geen standpunt aangaande de oorzaak van dit ongeval maar de aspecten die ons tot nadenken stemden over de opleiding van de PILOOT
Had gisteren een zeer intresante dag op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN en zeer intresante gespreken met enkele collega piloten waaronder een der jonge dames welk aktief is als piloot op A320 in de ARABISCHE wereld en ook een collega militaire piloot welk ik uit het oog verloor seder 1964( of was het 1965) Boomen ontmoeten elkaar niet maar MENSEN gelukkig wel !!!!
Tijdens ons verblijf bij de HELI WINGvan het vroeger LICHTE VLIEGWEZEN der LANDMACHT ( LT/AVN) vernamen wij dat er heden nog 32 A109 en 8 ALII in gebruik zijn en dat de ALII vermoedelijk einde 2007 buiten gebruik wordt gesteld. Ook de nieuwe aanpassing der infracstructuur te LUIK voor de HELI WING is nog steeds niet bevestigd door de hogere overheid ???
de HELI WING voorziet terug een HELI-MEETING in 2007 op 2 en 3 juni 2007 indien zij hiervoor de nodige toelatingen bekomt van de MINISTER van LANDSVERDEDIGING
Regelmatig stelen wij vast dat men in de MEDIA( TV,RADIO of KRANT) vermeld dat de piloot een NOODLANDING uitvoerde waar het echter enkel een VOORZORGSLANDING betreft die de piloot uitvoert wegens een gebrek of een toestand aan boord welk geheel geen gevaar voor personen aan boord of op de grond inhoud.
Een NOODLANDING wordt uitgevoerd (MAYDAY) als er LEVENSGEVAAR is voor de personen aan boord of voor derden op de grond
Yestoday I was verbally informed of a SAFETY problem by the utulisation of DEICING FLUID.
ERA ( MIKE AMBROSE) has reported the probleme and EASA is looking in to this!!!
Apaerently some DEICING FLUIDS have negative effect on the TAKE-OF performances,some result in additional airframe corrosion or have negative reaction with the RWY DEICING FLUID on the RWY FRICTION ??
DINSDAG 19 september naar EUROCONTROL WOENSDAG 20 september naar EU- EC workshop !! VRIJDAG 22 szeptember naar LT/AVN te EBLG ZATERGAG 23 september FLAG en EBAW ZONDAG 24 september EBAW
In functie van de vraag gesteld in het FORUM bij het onderwerp NIEUWS over " Wensen wij de toetreding van TURKIJE tot de EU ??? JA of NEE,,,,
en de bekomen reactie's van de SENIOREN
Krijg ik een aantal E-MAILS welk mij vragen welk mijn standpunt is over " DE ISLAM"
Ik heb geheel geen kennis over de ISLAM en ga daar geheel niet kunnen op ingaan.
Ik heb wel de indruk dat de ISLAM als geloof misbruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor deze religie staat, maar ik moet voort gaan op wat de media daarover verteld en waarover ik steeds wantrouwig ben.
During the ETSC meeting from EASA and ETSC a pilot requested how thad it was possible thad local potical MP introduced regulations on the BRUSSELS AIRPORT who inposed to compny to inpose on their .pilots to aply procedures who where decreasing the SAFETY of a the performance of a AIRCRAFT on TAKE-OFF
Off the record H DECROO aplauded and mentioned whe schould include juges on this UNSAFE imposed regulations on the EBBR procedures!!!
Recently a pilot reoprted me the following incident!
During a IFR aproche on final for rwy 26 with a wind from 080/05 he was blinded by the sun on final and he decided a go a round and requested a circling for RWY 08. The ATCO refused based on a non publiced regulation but a local local regulation prohibiting the use of RWY 08 for noise raisons. He requested if there was any conflicting traffic for RWY 08 and receiving a negatif reply he descidet to land on RWY 08 although the ATCO refused to give hem a landing clearance and proposed to proceed to the alternate After landing he filed a report toward the ATCO who refused a clearance based on non ATC regulations and against the FLICHT SAFETY
Men spreekt steeds over "MEDECIN SANS FRONTIERE" maar elk jaar heb ik een aantal colega's piloten welk tijdens hun verlof gaan helpen als vrijwilliger bij " PILOTEN zonder GRENZEN" hoor , om in bepaalde landen de DOKTERS medicamenten,voedsel ,water en allerlei andere zaken gratis te vervoeren hoor;
Many questions concernant the indication thad I mentone on my adres-card as EU-LOBBYIST !!!
I ame registered at the EU as a official LOBBYIST and have subscribed to the aproved "CODE of CONDUCT"
Now what does the LOBBYIST do??
As in my case I ame a LOBBYIST for GENERAL AVIATION & AERIAL WORK in the past as voluntair for IAOPA and educated by the AOPA-USA experts but now since 2004 retired from IAOPA but stil active convcerning AVIATION related subjects as a free lance.
AS LOBBYIST you try at a early stadium to be aware of the projects who can have effect in my case on AVIATION in EUROPE and give advise or opinion toward the experts in the EU-EC who is involved in the prelimanary stadium of a subject. Also keeping close contact with other organisations who have intrest in this subject is vital. A project in the EU is usualy born with intrest during many levels in the EU. For this raison as EU LOBBYIST you keep your ears open during contact at EU- COMMISION - DIRECTORATE GENERAL of all subjects -COMMITIE of the REGIONS -ECONOMIQUE & SOCIAL COMMITIE -EUROPRAN PARLIAMENT -COUNCIL also developing contacts with: -ICAO/HQ -ICOA-EUR/NAT -ECAC -EUROCAE -ETSI -JAA -EASA -STOA -EUROCONTROL -NATIONAL CAA -ATSP organisations -NATO -AECMA -EURAMIE -UEF/BVSE
-NASA -ESA Also contacts to various in BRUSSEL present -PRESS-CORRESPONDENTS -POLITICAL PARTY's -CONSULTANT SERVICES -
Suply them information on the subjects concerning GENERAL AVIATION & AERIAL WORK Supply AVIATION MAGAZINEs in to the variuos LIBRARY Develop input to the UNIVERSITY and R&D ORGANISATIONS who can be assigned study missions for the EU Be avaible by PHONE, FAX, E-MAIL ,SURFACE MAIL or in PERSON to answer any question who arisses by any of the above mentioned services or organisations on AVIATION
Since I was DAILY present in the EU ARENA in BRUSSELS and always my NAMETAG many persons are knowing me as MISTER GENERAL AVIATION since I also always start any input or conversation with mentioning GENERAL AVIATION and handing out my unusual visitors card from IAOPA