Heden bekom ik een E-MAILTJE van een leerling waaraan ik les gaf vermoedelijk in het jaar 1968 ( T.C) dat hij met zijn zelfbouw waaraan hij in 2005 begon te bouwen nu de eerste vluchten heeft uitgevoerd !!
Ik herinner mij nog dat hij zeer moeilijke vragen toen stelde waarbij ik eens op reageerde dat ik hem een opleiding voor het BEROEP van PILOOT gaf maar niet om een VLIEGTUIG zelf te bouwen, waarop hij reageerde door te zeggen dat dit zijn jongensdroom was ??
Nu in 2008 VLIEGT hij met zijn ZELFGEBOUWD VLIEGTUIG OO-145
Today was I again informed of a very unaceptable situation thad at a so called INTERNATIONAL
AIRPORT there was a number of day's no 100LL fuel avaible and thad the Airport authority had not
issued a NOTAM to inform the AIRSPACE USERS of this !!
A receive many similar incidents in EUROPEAN AERODROMES ( NOT in AFRICA) and also
casses thad some traveling pilots have to stay on a certain number of days on a
airport without fuel avaible to refuel and rejoin there planned travel schedule
Note: I advised them to contact some legal experts to claim bach the aditional cost they had to make due to this unnotified lach of 100LL fuel and I ame intrested to be informed of the results of such a action ???
Ik gebruik deze titel om de verschillende organisaties in BRUSSEL aante duiden welk in mij vak betrokken zijn in de LUCHTVAART en deze bestaan uit:
-EUROPEES PARLIAMENT -EUROPEESE COMMISIE -EC DIRECTORATEN -COMMITIE of the REGIONS -SOCIAAL EKONOMISCH COMMITIE -EU COUNCIL -EUROCONTROL -NATO -ESA -en de nog andere 120 ORGANISATIES welk op de een of andere manier betrokken zijn in de LUCHTVAART
Ik heb hier de juiste wettelijke benamingen niet gebruikt maar mijn persoonlijke benamingen die ik heb leren kennen sedert 1980 toen ik mijn intrede maakte in deze EU-ARENA welk men EUROPA noemt maar toch toen bestond uit 12 NATIONALE LIDSTATEN en nu uit 27 met 23 talen in gebruik en vele politieke partijen ( ongeveer 300) en met toen een 100tal LOBBYISTEN die er nu 15.000 zijn geworden
Steeds beschikbaar voor meer vrijblijvende vragen en toelichtingen te beantwoorden via mijn E-mail SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Mijn EERSTE OFFICIELE VLUCHT in een Burgeropleidingsvliegtuig gebeurde in 1956 op een DH-84 of beter gekend als TIGERMOTH ( tweedekker van Engels makelij) .
Wat ik mij vooral herinner is de LEDEREN HELM, DE GOGLES, DE SPEAKING TUBE en HET zware VALSCHERM alsook de met olie besmeurde motor welk met de hand werdt gestart door aan de schroef te draaien door een mekanieker, een taak die men als leerling piloot initieel ook moest aanleren.!!!
Mijn verder burgeropleiding gebeurde wel op iets modernere toestellen zoals een PIPERCUB en JODEL en het ZWEEFVLIEGEN op ee CAUDRON C-800 en een EMOUCHET ( franse naam voor een Duitse GRUNEA)
De vraag die men mij als heden 72 jarige steeds vraagt of ik nog mag vliegen???
Ik mag nog vliegen als PRIVAAT PILOOT zolang ik mijn MEDISCHE KEURING nog kan passeren.
Als LIJNPILOOT is men beperkt te vliegen als PIC op zijn 65 jaar.
Heden vindt ik in INFO-PILOTE van MAI 2008 een artikel terug over een PILOOT welk ik ontmoete in 1958 te GAP-TALLARD in Frankrijk PAUL LAMALLE en verneem dat hij nog steeds vliegt als PIC en dat hij begon in de LUCHTVAART in 1927 en zijn vergunning behaalde in 1935 mijn geboortejaar en dat hij op 22 MEI 2008 zijn 100th VERJAARDAG viert
I sugest on the NON CAT AIRSPACE USERS operating in VFR to keep close contact with the EUROCONTROL APDSG concerning the evolution on the AFIS prposals fpr the REGIONAL AERODROME with very limited IFR operations where the introduction of a AFIS could be used instead of a ATC/TWR see WP 48.02 in function of doc.... of ICAO.
This could avoid COSTLY and VERY RESTRICTIF aplications for the VFR operators.
On 16 MAI 2008 there was a consultation on the SINGEL EUROPEAN SKY iniatif for the EU o,n the EUROCONTROL specifications for the application of the FLEXIBLE AIRSPACE ( FUA).
This may have some effect on the IFR and VFR operations in the EU-SES development
See ENPRM/08-002 of 14/02/2008 DRAFT adapted to 16 MAI 2008 document.
see PAGE 30 L1-APPPC-15-01 indicating thad should carry a revieuw(s) at least YEARLY of ALL AIRSPACE USERS requirements to include:
a)- military aviation b)-other military users c)-civil air transport d)-GENERAL SPORTING and AERIAL WORK USERS e)-BUSINESS AVIATION f)-air-test-civil and military g)-ANY OTHER AIRSPACE USERS h)NATIONAL and INTERNATIONAL ORGANISATIONS representing GROUPS of USERS
To be evaluated by ALL NON CAT AIRSPACE USERS ORGANISATIONS ASAP ???
final report to be transmitted to the DG-TREN JUNE 2008
Zoal ingezonden Brief door Mr MARC SANDELOWSKY in PILOTS & PLANES van AOPA-NL van MEI 2008 krijg ik regelmatig E-mails :
De heer ARY STIGTER secretaris AOPA-NL heeft daarop een zeer goede uitleg gegeven maar een belangrijk aspekt niet toegelicht.
DE LUCHVAART TECHNOLOGIE welke wij in de LUCHTVAART gebruiken is het resultaat van een GLOBAAL gebruik van de CAT ( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) opgebouwt in samenwerking van de 192 ICAO lidstaten en in functie van de noden van deze CAT.
Elke wijziging moet gebeuren zodat in en boven deze landen de LUCHTVAART VEILIG kan plaats vinden.
Het GENERAL AVIATION & AERIAL WORK vliegen is niet het hoofdsoel van de ICAO conventie welk in 1946 werdt ingevoerd
Tot op heden heeft als algemene regel GA/AW niet moeten bijdragen aan de kosten van deze infrastruktuur en had dus weinig recht van spreken, dit is de laatste jaren langzaam aan veranderen en moet GA/AW bijdragen aan deze kosten maar krijgt ook recht van inspraak via een aantal organisaties op wereldvlak zoals IAOPA, FAI , IHA en IBAA en op Nationaal vlak via AOPA, NAA,PPL/IR en EBAA .
Spijtig genoeg is er een gebrek aan nauwe samenwerking tussen seze organisaties om tot een duidelijk naar voor brengen van de NON CAT AIRSPACE USERS REQUIREMENTS naar voor te brengen wegens gebrek aan financiele middelen en persoonen welk zich daar dagelijks voor 100% mee bezig houden.
Toen ik aktief werdt in de LUCHTMACHT sedert 1954 waar ik als Militair Piloot en ook als Burger Piloot en Instructeur en lesgever mijn SPORT, HOBBY en BEROEP kon beoefenen had ik hierover persoonlijk ook veel opmerkingen.
Sedert 1980 op rust zijnde heb ik ten behoeve van IAOPA (GLOBAL via DOC ) de mogelijkheid om als vrijwilliger mits vergoeding van mijn onkosten aktief te zijn in wat ik de EU-ARENA noem als LIAISON OFFICER tot 2004 en nu nog als individueel EU-LOBBYIST ten persoonlijke titel.
HIerdoor heb ik leren inzien dat we de LUCHTVAART als zeer conventioneel moeten beschouwen en dat de verandering aan de moderne mogelijkheden van de TECHNOLOGIE zeer traag en moeilijk gebeurt wegens het GLOBAAL karakter.
Dit is een eerste reactie maar ben beschikbaar voor het toelichten van bijkomende informatie in functie van de binnenkomend E-MAILS via SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
De officiele documenten op gebied van LUCHTVAARTINFORMATIE zijn de NATIONALE AIP's welk gratis kunnen geraadpleegt worden voor alle luchtruimgebruikers via:
tevens is de JEPESSEN een intresante maar kostelike bron
Ik verwijs echter dikwijls naan WWW.NAV2000.COM een iniatief van een Belgische ULM instructeur in FRANKRIJK welk via vrijwillige fenanciele steun deze site aktief en updated houdt en zeer gebruikers vriendelijk is
Een bijna dagelijks onderwerp betreft de uitrusting van/
8,33 KHZ voor VFR op lage hoogte tts beneden FL195, heden is het nog niet VERPLICHT en raad aan de NATIONALE AIP te raadplegen.
SSR MODE "S" heden is deze voor IFR verplicht zie info op WWW.EUROCONTROL.INT
Voor VFR raadpleeg de NATIONALE AIP en kijk ook naar de NOTAMS klas II en klas 1 voor tijdelijke aanpassingen .
In de FIR EBBU is deze SSR MODE "S" niet verplicht voor 2011 zie de AIC opgelet voor NEDERLAND en DUITSLAND
FLARM in de ZWEEFVLIEGMIDDENS doet dit aparaat zijn intrede maar wees op uw hoede want deze reageert enkel op de toestellen welk ook een werkende FLARM aan boord hebben en NIET op de SSR MODE "A/C" zoals sommige piloten mij onterecht trachten te overtuigen
LOOK OUT in VMC blijft voor de VFR de TOPPRIORITEIT !!!!
NOOT: Er blijken og een aantal nieuwe aspecten met de SSR MODE "S" aan het daglicht te komen bij de respectievelijke ATSP welk er nu ervaring mee opdoen, heb collega piloten welk dit onderwerp nauwkeurig voor de VFR NON CAT AIRSPACE AIRSPACE USERS opvolgen
Dit is een dringende noodzaak om onze GENERAL AVIATION & AERIAL WORK aktiviteiten te beschermen van onnodige en zeer beperkende invoeren van reglementatie en zeer KOSTELIJKE door de overheid
Voor de SENIOREN deze UAS zijn LUCHTVAARTUIGEN waar er geen PILOOT aan boord van het toestel is en welk heden reeds zeer sterk in gebruik zijn voor de oorlogsvoering in verschillende streken deze zijn tussen toestellen van enkele gram en toestellen van enkele ton ( Vermoedelijk 20.000 kgr of 20 Ton) maar dat moet ik verder uitpluizen men voorziet zulke toestellen ook in burgergebruik in 20XX !!!
Ik adviseer nogmaals voor de PILOTEN om tijdig hun MEDISCH ONDERZOEK aan te vragen, zodat dit verloopt voor de VERVALDATUM op hun vergunning!!!!!
Op bepaalde tijdstippen is er geen dokter beschikbaar te BRUSSEL en indien uw medical dardoor gebeurt na de vervaldatum van uw vergunning wordt u onderworpen aan bijkomende kostelijke en tijdrovende examens