Today i was again present at the TRA in the EP to follow up the proposed adaptions to COM(2005)579 in vieuw to adept the EASA 1592(2002) EU regulation witch was on the agenda on 09/10/2006
I circulated the Document with the 4 suggested changes by IAOPA to a number of the MEP and their assistants: -HAUG J PSE -CRAMER M VERTS/ALE -EVANS R PSE -LICHTENBERGER E VERT/ALE -SIMPSON B PSE -ATKINS R PPE-DE -AYALA SENDER I PSE -LIBERADZKI B PSE -SAVARY G PSE -BECSY Z PPE-DE -ROCARD M PSE -HENNIS-PLASCHAERT J ALDE -EL KHADRAOUI PSE -GROSCH M PPE-DE -TOUSSAS G GUE/NGL -EURLINGS C PPE-DE -FRIEDRICH I PPE-DE - OOMEN-RUIJTEN R PPE-DE -RUBIG P PPE-DE -JARSENBOWSKI G PPE-DE -BRADBOURN P PPE-DE -COSTA P ALDE -SPERONI F IND/DEM -THYSSEN M PPE-DE -VATANEN A PPE-DE -WORTMAN-KOOL C PPE-DE
a UK MEP reported thad a certification witch in the past by UK CAA took 6 weeks and cost 600 £ took by EASA now 6 month an 10.000 £
A other A/C with a USA STC took initialy 10 month and was solved within 2 day's after assigment to the NATIONAL AUTHORITY
A number of MEP have the opinion thad the EASA has not the quailified manpower to do the present assigments. -
On 09/10 took place in the TRAN of the EP the first introduction of 2005/0228 by MR JORG LICHTFRIED on the EASA
In the presence of Mr PATRICK GOUDOU of the EASA there was a very intresting debate in witch a number interventions where made by:
-JARZENBOWSKI G. PPE-DE -KRAMER M. VERT/ALE -BECSEY Z PPE-DE -DEGUTIS A ALDE -SIMPSON B PSE -BRADBOURN P PPE-DE -EVANS R PSE -TOUSSAS G GUE/NGL -LIBERADZKI B PSE -Mr SAVARINI DG-TREN - and conclusions by Mr LICHTFRIED J of PSE
Next discution on this subject on 21 Nov at 1500 The present documentation was only avaible in Englisch and ther was a lot of confusion in the translations on the subject SAFETY and SECURITY the definition LICHT AIRCRAFT and RECREATIONAL AVIATION.
The Minister of TRANSPORT of FINLAND was also present in the meeting but dit not participate in the debate.
Although it is not realy part of the debate a major element hidden in this document is the BUDGET EASA and where te recover the cost of the EASA activity, also the competences and task between the EASA and the NATIONAL AUTHORITY Also the possiblity of OUTSOURCSNG assigments was very intresting aspect.
The intrest of the SME in the EU involved was also mentioned in the debate
I noticed a number of visitors in the room who where very mutch intrested in this point of the agenda
I sugest strongly the NON CAT AIRSPACE USERS ORGANISATIONS to be very actively involved ASAP acros the major POLITICAL GROUPS in the EP since there are a number of very negative developments in progres at POLITICAL leven !!!!!!
In het jaar 1999 brachten wij als IAOPA liaison officer in de AIS vergadering een aspect naar voor aangaande onjuistheden en verkeerde informatie in de LUCHTVAART INFORMATIE die de PILOTEN gebruikten om hun vluchten voor te bereiden??
Dit werdt toen door de NATIONALE AUTORITEITEN betwist, maar via EUROCONTROL onder inpuls van PAUL BOSMANS werdt een project uitgewerkt waar de PILOTEN en ook andere gebruikers van de LUCHTVAARTINFORMATIE terecht konden met open vragen in een AIS FORUM genoemd "AIS AGORA" Nu 5 jaar later vieren we het vijfjarig bestaan met 2353 inschrijvers van 104 Nationaliteiten, 345 Airlines,89 AIS diensten, 181 firma's21 militaire organisaties en de volgende internationale organisaties ICAO,IATA,IAOPA,NATO en de EU.
tijdens de 5 jaar zijn er meer dan 10.000 problemen behandelt
Proficiat voor PAUL BOSMAN, CONRAD CLEASBY ,CHRISTER OSTLUND en JACQUES MARTINEZ van EUROCONTROL
Some Questions are asking us who is to BLAME for this MIDAIR ???
Some questions and somme statements about the MIDAIR between the B737 and the LEGACY JET in BRASILIA are whe completly unabel to answer until al the facts have been recorded after the investigation.
According the annexe 13 of ICAO is our target to find out what whent rong in vieuw to avoid such dissaster in the future, whe are not going to try to evaluate who is to blame this is a task for the INSURANCEs and the LEGAL SERVICES in witch we dont want to be involved
Sorry for this NEGATIVE reaction to some of YOUR QUESTIONS !!!!!
Mijn collega PILOOT-INSTRUCTEUR Jos VERMEIREN welk sedert vele jaren actief was als INSTRUCTEUR ZWEEFVLIEGEN te SAINT HUBERT en INSTRUCTEUR VLIEGTUIG in SOTRAMAT en RAAC te ANTWERPEN voorziet zich nu toe te leggen op de verkoop van luchtvaartbenodigheden:
In functie van een gestelde vraag over "G" ging ik initieel in mijn oude en stoffige studieboeken zoeken en begon op deze blog een uitleg te geven.
Gezien mijn cursussen in de jaren 50 allemaal in het frans waren vroeg ik aan een mijner ex-leerlingen of hij de juiste nederlandstalige termen kende en een minuut later kreeg ik van hem een gans klaar uitgedrukte tekst door in www.google.be de term " G KRACHTEN " in te typen. Dus raad ik de vragers aan dit ook te doen en krijgt ge daar via WIKIPEDIA een zeer goede tekst. Bijkomende vragen mogen nog steeds hoor!!!
The progres in AVIATION on the aspect of FREQUENCY assigment below FL195 is a topic of vital intrest for GENERAL AVIATION , AERIAL WORK and any AVIATION SPORT
Enkele E-MAILS vragen mij naar de juiste uitspraak van de RECHTBANK, deze heb ik niet in mijn bezit en het was voor ons nogal een verwarende vertoning. De zitting begon om 0930 in de zaal waren er een 20 tal YSBEREN van BOEKENBERPARK aanwezig en ik telde er 28 advocaten. De zitting begon met een echtscheidingszaak en dan een zaak achter gesloten deuren. Een der aanwezige journalisten kwam ons vragen over SENIORENNET en onze reden van aanwezigheid en vroeg ons zelf of hij een foto van ons mocht maken als aanwezige lid van SENIORENNET. Op een zeker moment gaf de grifier aan twee voor ons onbekende advocaten inzicht in een 5 bladzijden uitspraak waarna ik mondeling vernam welk de uitspraak was en vermelde men mij dat de rechter het niet ging voorlezen wegens gebrek aan tijd !!
meer kan ik heden niet over mede deelen dan dat dit voor mij een nogal onbegrijpbaar gebeuren is waar ge als toeschouwer niet veel kunt van verstaan laat staan begrijpen.
De uitspraak van de rechter is ten voordele van SABAM tegen SENIORENNET. Een dwangsom van 1000 per dag dat er muziek wordt aangeboden REDEN: SENIORENNET heeft niet de nodige maatregelen genomen om dit te voorkomen.
Dit is enkele korte woordenhet vonnis zoals ik deze mondeling vernam tijdens de zitting deze voormiddag over een document met een 5 tal bladzijden;
later hierover meer en vermoedelijk morgen in de STANDAARD en het NIEUWSBLAD door Mr HEUVELMANS
Wat gebeurt er in de LUCHTVAART, volgens mijn gegevens over de toestand in EUROPA :
CAT of met andere woorden de lijnvluchten welk IFR opereren is er weer een toename ten opzicht van het vorige jaar!!!( SCHEDULED, CHARTER en AIRTAXI)
GA het gedeelte BUSINESS FLYING met TORBOPROP enTURBOJET is er een sterke toename van aantal toestellen en vlieguren
GA is er een afname in het klasieke vliegclub vliegen (RF)waarwe een afname vaststellen wegens de administratieve rompslomp en de hoge kosten
AW in de KMO(SME) zoals FTO zien we een toename van FTO,VLIEGTUIGEN en VLIEGUREN!!!
Helicopters zien we een toename van het aantal privaat en commercieel gebruikte toestellen maar hebben we geen inzicht in het aantal vlieguren
DPM heb ik de indruk van een stabilisatie
ULM daar zien we een toename van toestellen en ook een toename der vlieguren
BALLONS zien we ook een toename van het aantal
GYRPCOPTER zien we er nu ook meer in het luchtruim verschijnen
PARAPLANE(motorise) zien we er ook meer en meer verschijnen
DELTA en PARAPLANE zien we ook een toename
ZWEEFVLIEGEN het aantal toestellen neemt toe maar het aantal vlieguren en afstanden is sterk afhankelijk van het weder en heb de indruk dat alhoewel het geen succesjaar op gebied van weder was er toch een toename bezig is
AIRSCHIPS hebben we dit jaar niet veel toename gezien
PARACHUTISME ook zeer afhankelijk van het weder zien we in bepaalse streken een afname in andere weer een toename
VLJ men kijkt uit wat hier gaat gebeuren in de USA??
VLA beginnen er ook een aantal op de markt te komen gebouwd door EUROPEESE SME(KMO)
VLIEGTUIGBOUW
AIRBUS ???
ULM/VLA zijn er nu een aantal KMO(SME) in EUROPA zeer aktief en ook de HELICOPTER en BALLONBOUWERS zijn zeer aktief
Dit is een inieteele reactie op de gestelde vragen over de LUCHTVAART in EUROPA, kommentaar,adviezen of opmerkingen zijn steeds welkom
Je viens d'aprendre que des personnes de language francais vienne visiter mon BLOG.
Pour le moment mont BLOG est surtout en neerlandais et l'anglais et surtout concernant L'AVAITION. et mais activite aux INSTITUTIONS EUROPEAN a BRUXELLES
Les personne du WWW.CANAL50.BE qui ont des questions peuve les posser en francais et j'esairais de leur repondre en francais.
Het ongeval van een B737 in BRAZILIA van de GOL airline met 155 dodelijke slachtoffers in de streek van CACHIMBO geeft in de kranten weer aanleiding tot een aantal geheel ongegronde verhalen.
Wij moeten afwachten wat het onderzoek zal uitwijzen gezien het hier twee zeer recente vliegtuigen betreft welk uitgerust zijn met de meest moderne middelen om aanvaringen met elkaar te vermijden ( TCAS)zonder tussenkomst van de verkeersleiding(ATCO)
het probleem is dat dit enkele maanden tot een jaar kan in beslag nemen om al de elementen van deze puzzel te onderzoeken en dan heeft de pers geen intresse meer in het onderwerp
Een belangrijk instroment in de cockpit voor de PILOOT is de SNELHEIDSMETER (AIRSPEED) en de HOOGTEMETER(ANTIMETER)
De hoogtemeter werkt op de meting van de heersende luchtdruk op de vlieghoogte en een ingestelde referentiedruk zijnde:
1)-1013.2 Hpa of de STANDAARDDRUK geebruikt in de kruisvlucht boven de TRANSITION ALTITUDE en dan spreken we van FLIGTT LEVELS.
VB Vliegend op 5000ft met 1013,2 Hpa in de drukvenster spreekt men van FL 050
2)- staande op de QNH meet men de hoogte(ALTITUDE) ten opzichte van de MSL( gemiddelde zeenivieau) en spreekt men van 5000 ft ALTITUDE
3)- In bepaalde gevallen gebruikt men de QFE instelling en dan spreekt men van HEIGTH
Op de navigatiekaarten en naderingskaarten vermeld men de ELEVATION van de grond of het vliegveld in FEET ten opzichte van MSL
opgelet sommige landen gebruiken nog METERS voor hoogtemeter en elevatie of voor de hoogtemeter instelling INCHES/MERCURE(USA)
voor het juist gebruik van de HOOGTEMETER verwijs ik u naar de opleidingsboeken voor de piloten, want er komen nog veel andere aspecten welk een rol spelen bij het hoogtemetergebruik.
hoop dat dit de gestelde vragen heeft beantwoord zoniet hoor ik nogmaals uw bijkomende vragen!!
In the present AVIATION world do I regret to see thad a number of very qualified persons in SAFETY are leaving this activity for other area's of AVIATION The main raison is thad they have problems with the POLITICAL and COMMERCIAL influance on the subject SAFETY
SAFETY is a nice word but cost a lot of money and does not create any revenue for the investors or has no visible intrest for electoral purposes for the politicians
Also the SAFETY in AVIATION has obtained a hich level, lets hope thad whe can maintain the same level of SAFETY in EUROPE with the increasing activity in the AVIATION WORLD
Gelieve nota te nemen dat er op Vrijdag 01 DECEMBER 2006 in HQ EUROCONTROL te BRUSSEL ( RAKETSTRAAT te EVERE in de nabijheid van de NATO)een CONFERENCE wordt gehouden aangaande Alle niet COMMERCIELE LUCHTVAART ACTIVITEITEN
ttz over SPORTVLIEGEN en VRIJTIJDSBESTEDING.
De deelname is GRATIS maar men moet wel inschrijven via: