Heden morgend stelde mij een vlaamstalige journalist de vraag hoe men in de toekomst kan voor zorgen dat we in EUROPA jongeren kan motiveren om LUCHTVAARTSTUDIES te doen om in de toekomst terug te beschikken over geintreseerde en gemotiveerde experten in de LUCHTVAART. Ik adviseer normaal om vanaf 16 jaar aan ZWEEFVLIEGEN te doen via de verschillende bestaande clubs of via de LUCHTKADETTEN van BELGIE. Toen vertelde hij dat hij mij die vraag stelde omdat hij als jonge man zelf droomde om piloot te worden wat hem door zijn ouders werdt verboden en als brave jonge man luisterde hij naar de raad van zijn ouders!!! Nu was hij zelf vader van een 10 jarige jonge man en hoopte dat zijn zoon in de LUCHTVAART BEROEPEN zijn weg zou maken, een typisch verschijnsel dat de vader droomde van iets en nu wenst dat zijn zoon of dochter dezelfde keuze maakt . Ik wees hem op het bestaan van de 92 intresante beroepen in de LUCHTVAART waarvoor we gemotiveerde mensen wensen te vinden. Gezien 10 jaar nog te jong is om aan zweefvliegen te beginnen verwees ik hem om zijjn zoon lid te laten worden van de SPOTTERS vereniging of van de MODELBOUW en MODELVLIEGERS van de RAAC te ANTWERPEN. Volgens mij zijn dat zeer intresante aktiviteiten om de jongeren de kans te geven de LUCHTVAART te benaderen om later een keuze te maken uit de vele mogelijkheden die de LUCHTVAART de jongeren kunnen bieden.!!!
Gezien er mischien nog ouders of grootouders die met deze vraag worstelen heb ik deze informatie op mijn BLOG gezet
Vandaag waren wiuj te gast in de UNIVERSITEIT van TILBURG voor het bijwonen van de openbare verdediging door RONALD SCHNITKER van zijn proefschrift getiteld:
De handhaving van de veiligheid van de luchtvaart in de Nederlandse rechtsorde, mede in relatie tot de internationale en Europese regelgeving.
Ronald mag nu de titel voeren DR RONALD SCHNITKER hem toegekend uit de hand van de MINI9STER van VERKEERSWEZEN van Nederland Prof dr E.M.H HIRSCH BALLIN en onder de goedkeurende blik van Prof mr PIETER VAN VOLLENHOVEN van de Nederlandse ONDERZOEKRAAD voor VEILIGHEID,
Mijn samenwerking met Ronald loopt terug naar het jaar 1968 toen hij bij de NEDERLANDSE RIJKSLUCHTVAARTPOLITIE ons bezocht bij het LT/AV in BRASSCHAAT in functie van de samenwerking met de BELGISCHE RIJKSWACHT op gebied van luchtobservatie met de helicopter, tevens hebben we via AOPA regelmatig contact gehad over de LUCHTVAARTWETGEVING met betrekking van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK op EU vlak.
Reeds 1970 zijn wij aktief in de bevordering van de mogelijkheden voor de MEDISCHE bijstand via het gebruik van de HELICOPTER in BELGIE in navolging van de ontwikelingen in FRANKRIJK,DUITSLAND,NEDERLAND en ZWITZERLAND
Reeds geruime tijd is het AZ SINT JANS te BRUGGE met een HELICOPTER alsook de FLICHT-HELI te KOKSIJDE aktief in BELGIE op dit vlak
Tevens is er van uit BRA-sur-LIENNE (4990) in de ARDENNEN: WWW.SPIRITOFSTLUC.BE een iniatief in navolging van de methode toegepast bij REGA in SWITSERLAND
PROCEDURE: In het VLAAMSE project ligt de aandacht vooral om een gespecialiseerde RAMPENDOKTER ter plaatse te brengen en het vervoer op korte afstand per ambulance te laten geschieden of voor bepaalde cverwondering via de helicopter naar een verder afgelegen gespecialiseerd hospitaal
Het WAALSE heeft een andere toepassing gezien de minder goede baaninfrastructuur brengt men de RAMPENDOKTER ter plaatse en vervoert men de gewonde dan per helicopter naar het gespecialiseerde hospitaal
voor een overzicht van de ontwikelingen in EUROPA zie: WWW.EURAMI.ORG
Stel belang in bijkomende informatie van andere firma's of organisatie's aktief in deze ontwikkelingen
Over het ongevan van de B737-300 van HELIOS welk vliegend van CYPRUS in de omgeving van ATHENE crashte in Augustus 2005 bekwam ik via GERMAN DEWULF een verwijzing naar onderestaande website: http://bbc.co.uk. en type HELIOS in het zoekvlak
Today i was again present at the TRA in the EP to follow up the proposed adaptions to COM(2005)579 in vieuw to adept the EASA 1592(2002) EU regulation witch was on the agenda on 09/10/2006
I circulated the Document with the 4 suggested changes by IAOPA to a number of the MEP and their assistants: -HAUG J PSE -CRAMER M VERTS/ALE -EVANS R PSE -LICHTENBERGER E VERT/ALE -SIMPSON B PSE -ATKINS R PPE-DE -AYALA SENDER I PSE -LIBERADZKI B PSE -SAVARY G PSE -BECSY Z PPE-DE -ROCARD M PSE -HENNIS-PLASCHAERT J ALDE -EL KHADRAOUI PSE -GROSCH M PPE-DE -TOUSSAS G GUE/NGL -EURLINGS C PPE-DE -FRIEDRICH I PPE-DE - OOMEN-RUIJTEN R PPE-DE -RUBIG P PPE-DE -JARSENBOWSKI G PPE-DE -BRADBOURN P PPE-DE -COSTA P ALDE -SPERONI F IND/DEM -THYSSEN M PPE-DE -VATANEN A PPE-DE -WORTMAN-KOOL C PPE-DE
a UK MEP reported thad a certification witch in the past by UK CAA took 6 weeks and cost 600 £ took by EASA now 6 month an 10.000 £
A other A/C with a USA STC took initialy 10 month and was solved within 2 day's after assigment to the NATIONAL AUTHORITY
A number of MEP have the opinion thad the EASA has not the quailified manpower to do the present assigments. -
On 09/10 took place in the TRAN of the EP the first introduction of 2005/0228 by MR JORG LICHTFRIED on the EASA
In the presence of Mr PATRICK GOUDOU of the EASA there was a very intresting debate in witch a number interventions where made by:
-JARZENBOWSKI G. PPE-DE -KRAMER M. VERT/ALE -BECSEY Z PPE-DE -DEGUTIS A ALDE -SIMPSON B PSE -BRADBOURN P PPE-DE -EVANS R PSE -TOUSSAS G GUE/NGL -LIBERADZKI B PSE -Mr SAVARINI DG-TREN - and conclusions by Mr LICHTFRIED J of PSE
Next discution on this subject on 21 Nov at 1500 The present documentation was only avaible in Englisch and ther was a lot of confusion in the translations on the subject SAFETY and SECURITY the definition LICHT AIRCRAFT and RECREATIONAL AVIATION.
The Minister of TRANSPORT of FINLAND was also present in the meeting but dit not participate in the debate.
Although it is not realy part of the debate a major element hidden in this document is the BUDGET EASA and where te recover the cost of the EASA activity, also the competences and task between the EASA and the NATIONAL AUTHORITY Also the possiblity of OUTSOURCSNG assigments was very intresting aspect.
The intrest of the SME in the EU involved was also mentioned in the debate
I noticed a number of visitors in the room who where very mutch intrested in this point of the agenda
I sugest strongly the NON CAT AIRSPACE USERS ORGANISATIONS to be very actively involved ASAP acros the major POLITICAL GROUPS in the EP since there are a number of very negative developments in progres at POLITICAL leven !!!!!!
In het jaar 1999 brachten wij als IAOPA liaison officer in de AIS vergadering een aspect naar voor aangaande onjuistheden en verkeerde informatie in de LUCHTVAART INFORMATIE die de PILOTEN gebruikten om hun vluchten voor te bereiden??
Dit werdt toen door de NATIONALE AUTORITEITEN betwist, maar via EUROCONTROL onder inpuls van PAUL BOSMANS werdt een project uitgewerkt waar de PILOTEN en ook andere gebruikers van de LUCHTVAARTINFORMATIE terecht konden met open vragen in een AIS FORUM genoemd "AIS AGORA" Nu 5 jaar later vieren we het vijfjarig bestaan met 2353 inschrijvers van 104 Nationaliteiten, 345 Airlines,89 AIS diensten, 181 firma's21 militaire organisaties en de volgende internationale organisaties ICAO,IATA,IAOPA,NATO en de EU.
tijdens de 5 jaar zijn er meer dan 10.000 problemen behandelt
Proficiat voor PAUL BOSMAN, CONRAD CLEASBY ,CHRISTER OSTLUND en JACQUES MARTINEZ van EUROCONTROL
Some Questions are asking us who is to BLAME for this MIDAIR ???
Some questions and somme statements about the MIDAIR between the B737 and the LEGACY JET in BRASILIA are whe completly unabel to answer until al the facts have been recorded after the investigation.
According the annexe 13 of ICAO is our target to find out what whent rong in vieuw to avoid such dissaster in the future, whe are not going to try to evaluate who is to blame this is a task for the INSURANCEs and the LEGAL SERVICES in witch we dont want to be involved
Sorry for this NEGATIVE reaction to some of YOUR QUESTIONS !!!!!