In functie van de mededeling in de pers over een ongeval met een ANTONOV 32 in EQUATORIAAL GUINEA steld men ons vragen hoe zulk een vliegtuig er uit ziet, tevens vermelde een der media zenders dat dit een soort FOKKER 50 was.
Om u de kans te geven een gedacht te vormen van het uitzicht van bepaalde TYPE van vliegtuigen verwijzen wij u naar :
Wij stellen vast dat in het TOERISME geheel geen aandacht besteed aan de noden van GENERAL AVIATION verplaatsingen voor persoonlijke,toeristiscde of zakenlijke verplaatsingen met lichte vliegtuigen of helicopters. Onafgezien de toename der kosten voor het gebruik van GENERAL AVIATION zien we een sterke toename in deze aktiviteiten door kapitaalkrachtige personen welke voor bepaalde redenen niet meer wensen gebruik te maken van lijnvluchten voor hun verplaatsingen in EUROPA( 25 EU landen). Deze vluchten worden uitgevoert door TURBOJET,TURBOPROP of lichte SCHROEFVLIEGTUIGEN en zelfs HELICOPTERS .
In dit gedeelte voor het vliegen door de ZAKENMAN of VROUW zijn er verschillende mogelijkheden die we voorlopig maar zullen aanstippen:
LIJNVLUCHTEN met de normale SCHEDULED AIRLINERS
LUCHTTAXI gevlogen door allerlei TYPES van vliegtuigen op aanvraag maar volgens dezelfde regels als de lijnvluchten maar op uw gewenste tijdstip en bestemmingen. vb: ABELAG ANTWERPEN
ZAKENVLUCHTEN gevlogen door eigen piloten en vliegtuig behorende tot de eigen FIRMA zoals een LUCHTTAXI maar enkel voor personen behorende tot de firma.
FRACTIONAL OWNERSCHIP is een nieuwe vorm van een soort leasing van een ZAKENVLIEGTUIG te gebruiken als een LUCHTTAXI met een aantal personen behorende tot een gedeelte eigendomsrecht VB: www.flying-group.com
PRIVAAT VLUCHTEN personen of groep van personen welk eigenaars zijn van een eigen vliegtuig en dit gebruiken voor hun eigen verplaatsingen meestal in VFR en ook enkele in IFR voor eigen verplaatsingen zoals u zelf uw wagen gebruikt. Natuurlijk moet u hiervoor de opleiding van PRIVAAT PILOOT gevolgt hebbe"n in een FTO of RF(zie vroegere uitleg) www.raac.be als RF en www.bafa.be. als FTO
Deze uitleg is een spontane reactie en niet in lijn met de legale vormen van deze verschillende gebruiksvormen.
Min voorbelden zijn over ANTWERPEN omdat ik daar dagelijks contact mee heb maar er zijn zulke mogelijkheden in vele plaatsen in EUROPA zie verwijzngen vooraf gedaan.
BIJKOMENDE VRAGEN MOGEN GESTELD WORDEN EN ZAL TRACHTEN DEZE INDIVIDUEEL OF VIA DEZE BLOG TOE TELICHTEN
Wegens een probleem waar ik niets van begrijp heb ik sedert donderdag avond de toegang tot SENIORENNET tot zaterdagmorgend niet kunnen bekomen, NU is alles weer normaal .
Met vreugde stel ik vast dat er bepaalde personen zijn die het LUCHTVAART gebeuren actief ondersteunen en mij intresante bemerkingen bezorgen, tevens staan er intresante aspecten op de BLOG van onze college "NEWMAN"
Deze morgend ontmoete ik nog een mijner ex-leerlingen welke zich specialiseerde als vliegtuigmekanieker.
En wees mij op de sterk veranderde toestand in de LUCHTVAART en de verminderde intrest van de jeugd in de LUCHTVAART.
In de jaren 70 was hij een der vele jongere welk wij draadhangers noemde omdat zij regelmatig met een dertigtal aan de vliegveldomheining rondhingen om naar de vliegers te kijken en via die weg nu en dan de kans kregen om een vluchtje mee te doen en zo inzicht kregen in het luchtvaart wereldje
Uit deze draadhangers zijn er vele in de luchtvaartberoepen terecht gekomen als verkeersleider,mecanieker,stewart of airhostes of vele andere beroepen verbonden met de luchtvaart en zelfs tot piloot.
Heden via de commercialisatie,de veiligheidsvoorschriften is het niet meer mogelijk het luchtvaartgebeuren te benaderen.
Ook is de intresse van de jeugd geheel niet meer gericht op de luchtvaart.
Ook is elke vorm van deelname aan luchtvaart activiteiten nog enkel voorbehouden aan de kapitaalkrachtige kandidaten waar vroeger de gemotiveerde en geintreseerde jongeren uit de volksbuurt de luchtvaart konden binnen geraken, deze tijd is verleden tijd in het nieuwe Europa.
Nu is alles afgestemt op universitair gevorlde kandidaat mar met weinig gevoel voor de luchtvaartberoepen
Wij stellen ons de vraag of dit wel goed is voor de toekomst van de Europeese luchtvaartindustrie der 21th eeuw??????
Of zien wij het verkeerd, commentaar en reactie is welkom
Verschillende vragen werden mij gesteld hoe men PILOOT bij het LICHTE VLIEGWEZEN(LT/AVN) waar ik als PILOOT en INSTRUCTEUR actief ben geweest en men kon vliegen op HELICOPTERS.( ALII en A109) De uitleg die ik gaf betrof de vroegere manier om PILOOT te worden bij de LUCHT,LAND of ZEEMACHT dat is heden geheel niet meer toepaselijk gezien de restructeratie der KRIJGSMACHT.
Voor de vorming tot PILOOT van DEFENSIE moet men kijken op:
Personen die via E-mail een bepaalde vraag hebben gesteld en binnen de 10 dagen geen antwoord bekwamen worden verzocht hun vraag te herhalen, gezien ik dagelijks zo een 30 tal vragen bekom is het mogelijk dat ik het beantwoorden uw vraag over het oog heb geziengezien ik nu geheel individueel werk en er al eens iets verloren gaat. REGARDS SYLVAIN
Schijnbaar zijn er studenten welk werken aan de LUCHTVAARTNAVIGATIE der toekomst voor hun eindwerk op zoek naar informatie hiervoor verwijs ik hen naar:
Deze morgend naar de LUCHTHAVEN te ANTWERPEN-DEURNE om enkele van mijn vroegere leerlingen te ontmoeten en te palaberen over de veilighied in de LUCHTVAART (SAFETY en SECURITY) via de opleiding van piloten want nu zijn zij het die instructie geven en ik nog maar enkel raad en advies kan geven
Alhoewel er geen sporen zijn dat de LUCHTVAART iets te maken heeft met de aanslagen in LONDEN, vraagt men ons bijkomende waakzaam te zijn op de LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN voor abnormale toestanden.
zie AOPA "AIRPORT WATCH" onder de www.aopa.org en dan onder SECURITY LEVEL "ORANGE" AVIATION en dan naar AIRPORT WATCH.
Ook toe te passen in op onze vliegvelden op vrijwilige basis door iedereen
In functie van mijn intresse naar de gehandicapte mensen toegang te geven in het LUCHTRUIM ( SPORTVLIEGEN,ULM,DPM,VLA van O3/07/2005) werdt mijn aandacht gevestigt op de BLOG van "SCHRIJVERKE" ALBERTO MALLOMA op datum van 11/06/2005 onder de titel "VERGEEF ME ALS IK JAMMER". dit stemt tot nadenken hoe gelukkig we toch zijn als we gezond zijn en niets mankeren
Reeds jaren zijn we in de LUCHTVAART aan het uitkijken naar nieuwe brandstoffen en er vliegen toestelen in GENERAL AVIATION experimentreel op BIOFUEL,METHAAN , WATERSTOF of ZONEENERGIE. Maar om over te gaan van de huidige BENZINE of KEROZINE is niet zo eenvoudig. Voor de lichtere vliegtuigen is er nu vordering in het gebruik van motoren op DIESEL.
Vele vragen over waar dat zij de vermelde PILOT (UK) magazine kunnen bekomen; Er zijn twee magazines welk de naam PILOT dragen er is de PILOT van AOPA-USA en er is de PILOT(UK). Beide zijn te koop op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN BOOKSHOP opgelet met de openinguren. tevens bij de IMS op de MEIR in ANTWERPEN Er zijn er ook te koop op andere plaatsen maar deze zijn snel uitverkocht.
Vandaag was ik aanwezig te BRUSSEL bij HQ EUROCONTROL ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK.
Dit in functie van een SPECIAL GROUP FLICHT met bedoeling een EURO SQUADRON bestaande uit 21 lichte vligtuigen op 18 julyte vertreken uit PARIJS nar WITTMAN REGIONAL AIRPORT aan te komen op 25 july voor de openings dag van de OSHKOSH EVENTH in the USA welk de gelijkaardige expo is als cLE BOURGET maar hier enkel voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK luchtvaartuigen via EAA met duizende ( 2800 in 2004)deelnemers
NOTE: de geplande AGENDA voor onze vergadering werdt ernstig verstoort door de LONDEN aanslagen omstreeks 10h00 onze tijd(08:00 UTC) of 09:00 UK lokale tijd .
Deze avond even op de chat geweest om 19h30 maar nadien niet meer binnen geraakt, kom dus maar op de BLOG en verwacht uw antwoord in mijn gastenboek. Ik hoop dat u mijn BLOG intresante informatie vindt en vragen zijn steeds toegelaten via e-mail ook hoor. Om 20h15 kon ik terug op de chat maar er waren 56 chatters dus onmogelijk om met iemand te praten en ga nog wat BLOGS bekijken. De geheimen van de informatica geeft ons problemen.
Gezien ik even wilde uitblazen van de vele serieuse E-mailtjes met allerlei aspecten en problemen der LUCHTVAART ben ik even op de BLOGS gaan surfen en het is ongelooflijk de kwaliteit en de inhoud van een aantal der BLOGS van onze vrienden de chatters die ik ontmoet op SENET. Het is om een complex van te krijgen en ik denk dat zo gauw het wat minder druk is op mijn E-mail, FORUM en BLOG ik toch eens moet leren om er wat foto's en kleurtjes in mijn BLOG te brengen.
Zoal u kon vernemen was BELGIE mee betroken bij de eerste ontwikelingen der LUCHTVAART in 1903 via een JAN OLIESLAGERS en later via de BOUW van de SV4 door STAMPE RENARD.en de TIPSY NIPPER Heden zijn er nog een beperkte LUCHTVAARTBOUWERS welk bestaande tioestellen bouwen onder licensie.
Een iniatief dat ik reeds vele jaren van op afstand volg is het werk van de gebroeders LAMBERT uit WEVELGEM( EBKT) welk een vierzitter ontwikelde en in de lucht brachten via de Engelse PFA voorschriften the MISSION 100 ( 2 persoons) en de MISSION 200 ( 4 persoons) licht vliegtuig. Voor meer informatie verwijs ik u naar ; www.lambert-aircraft.com en een zeer goed FLICHT TEST report in de PILOT(UK) magazine(engelstalig) van july 2005. welk beschikbaar is in de BOOKSCHOPS.
Zoals ge ziet is de BELGISCHE JEUGD zeer aktief om BELGIE terug een plaats te bezorgen in de LUCHTVAARTWERELD onafgezien de administratieve hindernissen
Buiten de opleiding van BURGERPILOOT (ATPL)zijn er zoals ik nog vermelde 91 andere beroepen in de LUCHTVAART die openstaan tot gemotiveerde personen. Ik zal trachten gegevens hier op deze BLOG te plaatsen in functie van de gestelde vragen per e-mail:
-VLIEGTUIGTECHNICI = PAARDENMARKT 94 ANTWERPEN TEL/03-4702530 GIUDO MEES