Ik bemerk in het FORUM onder de titel WETENSCHAP & TECHNIEK onder het onderwerp SPECIFIEKE VRAGEN OVER WETENSCHAP een aantal vragen en opmerkingen over het vliegen met helicopters.
De helicopter haalt zijn draagkracht uit de draaiende hoofdrotor die niets anders is dan een vleugelprofieltje dat draagkracht opwekt opdezelfde wijze als een vleugelprofiel van een vliegtuig
TILLIE bij het uitvallen van de TAILROTOR( schroefje aan de staart van de helicopter) bestaat er een procedure om een noodlanding uit te voeren door gebruik te maken van de voorwaartse beweging en verlies van hoogte , maar dat kan enkel indien men zich in een gebied bevindt zonder hindernissen en niet tussen gebouwen want dan gaat men in autorotatie en kan men obmogelijk een geslaagde noodlanding uitvoeren hoor.
KOTJE de huidige helicopter met een straalmotor haalt zijn voorwaartse snelhied niet uit deze turbinemotor maar op dezelfde wijze uit het kantelen van de rotor zoals dit zeer goed wordt uitgelegt in een der reacties die er door MICMAC is geplaatst met de zeer kleurijke schema door HELI-FLIGHTS(NL)
Over het ZWEEFVLIEGTUIG heb ik een degelijke en juiste uitleg zien staan waar ik als ZWEEFVLIEGINSTRUCTEUR 100% achter sta
Steeds welkom met bijkomende vragen die ik als helicopter, vliegtuig en zweefvliegtuig PILOOT-INSTRUCTEUR heb aangeleerd aan vele leerlingen in de MILITAIRE en BURGERLUCHTVAART ORGANISATIES waar ik aktief was.
Als INSTRUCTEUR-PILOOT was ik betrokken in de praktische opleiding van ZWEEFVLIEGPILOTEN, VLIEGTUIGPILOTEN ,HELICOPTERPILOTEN en INSTRUCTEURS in de PRAKTISCHE en THEORETISCHE vakken in het MILITAIR en BURGER omgeving.
Op de THEORIE was er: -LUCHTVAARTWETGEVING -LUCHTVAARTREGLEMENTAITIE -NAVIGATIE ( op zicht en met radionavigatie middemen) -WEERKUNDE -AERODYNAMIKA -HUMAN FACTORS -BESTURING -RADIOCOMMUNICATIE -PROCEDUREN VFR en IFR -INSTRUMENTEN -SYTEMEN
vor meer hierover voor de BURGERLIJKE VERGUNNINGEN verwijs ik naar de circulaires van het BESTUUR DER LUCTVAART nu genoemd SECRETARIAAT GENERAAL van MOBILITEIT afdeling LUCHT
Een aantal CHATTERS, BLOGGERS en E-MAILTJES stellen mij vragen over het weder.
Ik ben geen WEERMAN maar een PILOOT ZWEFVLIEGEN VLIEGUIG en HELICOPTER die als INSTRUCTEUR in het LEGER en BURGER les gaf aan kandidaat PILOTEN.
Tevens als PILOOT heb ik vele jaren intensief met de weerkundige fenomeenen bezig geweest.
Een VRAAG betreft wat een WEERSINVERSIE is :
Theoretisch is de temperatuur op MSL ( gemiddelde zeeniveau)15°C en neemt af met 0,65°C mer 100 meter stijgen.
In praktijk neemt de temperatuur af met de hoogte maar bij bepaalde omstandigheden stopt die afname en krijgt men zelfs een toename van temperattur met de hoogte dit is wat men noemt een INVERSIE. Er zijn soorten inversies namelijk een grondinversie, hoogteinversie en een tropopauzeinversie
Ik hoop dat dit een algemeen beeld geeft voor meer hierover raad ik aan een eenvoudig boekje:
Natuurgids voor het WEER en de weersvoorspelling in kleuren van J.M. MEULENHOF in AMSTERDAM
Ik ga de individuele vragen over de NIEUWE LUCHTVAARTBEVEILIGING voor VLIEGTUIGPASAGIERS nu vanaf 10,00 uur UTC ( 11,00 uur local) niet meer beantwoorden
Zoals ik reeds onder de titel NIEUWS op het FORUM vermelde is er op DINSDAG 07 November een vergadering van de EU MINISTERS van FINANCIEN.
Een mijner contacten wees mij op de agenda welk vermeld dat men een stemming heeft over de ACCIJNS op BIER en STERKE DRANK
Alhoewel ik mij daar niet bij betrokken voel gezien ik zelden bier of sterke drank drink is het wel intresant om zulke debatten tussen de 25 lidstaten te volgen.
Ik heb dat onderwerp nooit gezien in de ganse EU procedure en ken dus ook niet de achtergronden die de aanleiding zijn.
Het onderwerp komt nu in FINANCIEN aan het bod , maar kan natuurlijk zijn oorsprong in een gans andere context gestart zijn.
Tevens zien we hier dat het niet enkel de NATIONALE beslissingen die invloed hebben in het dagelijkse leven in ons landje.
Tevens heb ik begrepen dat er sterke weerstand van de duitse COREPER is over dit voorstel.
Bij de POL op het FORUM stel ik vast dat er bij de SENIOREN die het FORUM bezoeken er veel VOORSTANDERS ZIJN om deze 31% ACCIJNS in te voeren???
VOOR de BEZOEKERS van mijn BLOG zij het SENIOREN of jongeren bezoekers ben ik steeds beschikbaar!!!!!!!!
Ik verwijs er nogmaals naar dat mijn BLOG beschikbaar is voor het behandelen van allerlei aspecten der LUCHTVAART alsook over de EUROPESE UNIE gebeuren te Brussel.
Mijn slogan is dat er geen stomme vragen zijn hoor
Ik ben op zoek naar Achille BERLANT welk met mij in 1950 op school was me ANTWAERPEN SITO ?? in de VA2N MAERLANTSTRAAT in de 4e graad. Hij ging werken bij de GENERALE BANK in de gasthuisstraat te ANTWERPEN en ik vervoegde de LUCHTMACHT in 1954, wij hielden nog contact en ik trouwde in 1955 met ANNITTA, hij trouwde met een zekere LUCY en verhuisde voor zijn werk naan BRUSSEL en ik verliet BELGIE voor een 5 jarig verblijf te FONTAINEBLEAU nanij PARIJS in FRANKRIJK .bij AIRCENT.
Wij verloren volledig contact ???
Wie vind er een spoor ??
SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Ik heb deze oproep ook op het FORUM onder ALGEMEEN bij KLASGENOTEN !!!!!
Dit is een oficieele FEESTDAG in BELGIE en FRANKRIJK maar niet in de andere EU LIDSTATEN met als gevolg dat op die dag er in de LUCHTVAART heel wat verkeerd loopt omdat de BELGISCHE ambtenaar daar geen rekening mee houd en dat de operationeel werkende personen allerlei bijkomende problemen op hun bord krijgen omdat men met dit verschil geen rekening hield!!!!!!
Verneem zo juist dat een aantal gemotiveerde jongeren welk hun toekomst in de MILITAIRE LUCHTVAART wensten te maken , faalden in het NEDERLANDS DICTEE tijdens het toelatingsexamen.
Wat blijkt nu dat de verbeteraar rekening hield met de meest recente wijziging( de 4e of 5e) in de NEDERLANDSE TAAL maar dat de KKANDIDATEN op hun school door de onderwijzers deze nieuwe aanpassing nog niet wordt gebruikt.
DIT is volgens mij WRAAKROEPEND?????
Ik ben nog altijd niet aangepast na de veranderingen welk in 1949 werden ingevoerd en heb gelukkig nooit mijn geschreven taalvaardigheid moeten bewijzen om piloot te worden !!!