I obtained a proposed isuue edition 0.4 of 30 October 2006 on EATM on the subject of: STANDARDS for VFR PUBLICATION -STUDY REPORT on the AIM for EATM of EUROCONTROL
Any intrested persons are required to inform me of their E-MAIL so thad I can transmit to them for consultation and comments to KEN REID at EUROCONTROL HQ in BRUSSELS
Gisteren een langdurig gesprek met de vertegenwoordigers van de andere soorten LUCHTRUIMGEBRUIKERS ( IATA,IACA,EBAA,ERA,AEA en ECA) om te trachten te vermijden dat in de toekomst wij onder LUCHTRUIMGEBRUIKERS ons in de PERS of op VERGADERINGEN elkaar betichten of aanvallen over verschillen van benadering van bepaalde aspecten op gebied van uitrustingen , of van de te betalen vergoedingen. Het is dringend nodig dat al de LUCHTRUIMGEBRUIKERS zich samen organiseren tegen de POLITIEKE MIDDENS welk wensen het gebruik van het LUCHTRUIM te doen afnemen in de toekomst uit zogezegde MILIEU ASPECTEN. Een vorstel werdt ingedient om enkel nog het hoogst noodzakelijk gebruik van LUCHTVAARTUIGEN toe te laten welk uit ECONOMISCHE redenen konden aanvaard worden.
Het is dringend noodzakelijk om de politieke middens in t"oog te houden om zulke voorstellen in de kiem te smoren !!!
Wij doen niet aan POLITIEK maar de POLITIEK heeft veel invloed op onze aktiviteiten als LUCHTRUIMGEBRUIKER ....... DUS ......?????
As follow up of the BRUSSELS CONFERENCE of 20 SEPTEMBER on the FUTURE of AVIATION REGULATION IN EUROPE the VP COMMISIONAR JACQUES BARROT has decided to create a "HIGH LEVEL GROUP." ( HLG)
The TOR : contain 7 TOPICS
The OBJECTIVE : provide the COMMISION with input for the EU-SES mid term revieuw (ART 12(2) REGULATION (EC)549/2004 by mid-2007 as requested by EP and COUNCIL
The COMPOSTION: this does not contain any person with knowledge of te NON COMMERCIAL AIR TRANSPORT AIRSPACE USERS nor any person of the SOCIAL DIALOGUE ????
DG-TREN under LUC TYTGAT provide te secretariat
The ROADMAP: inauguraml meeting 8th NOVEMBER Second meeting 19th DECEMBER Up to ONE meeting MONTH REPORT in MID-2007 REPORTING to VP J BARROT
I strongly sugest the NON CAT AIRSPACE USERS ORGANISATIONS to make urgent input to this HLG work !!!
WOENSDAG 8 NOVEMBER en DONDERDAG 9 NOVEMBER ben ik afwezig op zending in de EU te BRUSSEL en zal de gestelde vragen enkel op VRIJDAG 10 NOVEMBER kunnen beantwoorden.
Ik bemerk in het FORUM onder de titel WETENSCHAP & TECHNIEK onder het onderwerp SPECIFIEKE VRAGEN OVER WETENSCHAP een aantal vragen en opmerkingen over het vliegen met helicopters.
De helicopter haalt zijn draagkracht uit de draaiende hoofdrotor die niets anders is dan een vleugelprofieltje dat draagkracht opwekt opdezelfde wijze als een vleugelprofiel van een vliegtuig
TILLIE bij het uitvallen van de TAILROTOR( schroefje aan de staart van de helicopter) bestaat er een procedure om een noodlanding uit te voeren door gebruik te maken van de voorwaartse beweging en verlies van hoogte , maar dat kan enkel indien men zich in een gebied bevindt zonder hindernissen en niet tussen gebouwen want dan gaat men in autorotatie en kan men obmogelijk een geslaagde noodlanding uitvoeren hoor.
KOTJE de huidige helicopter met een straalmotor haalt zijn voorwaartse snelhied niet uit deze turbinemotor maar op dezelfde wijze uit het kantelen van de rotor zoals dit zeer goed wordt uitgelegt in een der reacties die er door MICMAC is geplaatst met de zeer kleurijke schema door HELI-FLIGHTS(NL)
Over het ZWEEFVLIEGTUIG heb ik een degelijke en juiste uitleg zien staan waar ik als ZWEEFVLIEGINSTRUCTEUR 100% achter sta
Steeds welkom met bijkomende vragen die ik als helicopter, vliegtuig en zweefvliegtuig PILOOT-INSTRUCTEUR heb aangeleerd aan vele leerlingen in de MILITAIRE en BURGERLUCHTVAART ORGANISATIES waar ik aktief was.
Als INSTRUCTEUR-PILOOT was ik betrokken in de praktische opleiding van ZWEEFVLIEGPILOTEN, VLIEGTUIGPILOTEN ,HELICOPTERPILOTEN en INSTRUCTEURS in de PRAKTISCHE en THEORETISCHE vakken in het MILITAIR en BURGER omgeving.
Op de THEORIE was er: -LUCHTVAARTWETGEVING -LUCHTVAARTREGLEMENTAITIE -NAVIGATIE ( op zicht en met radionavigatie middemen) -WEERKUNDE -AERODYNAMIKA -HUMAN FACTORS -BESTURING -RADIOCOMMUNICATIE -PROCEDUREN VFR en IFR -INSTRUMENTEN -SYTEMEN
vor meer hierover voor de BURGERLIJKE VERGUNNINGEN verwijs ik naar de circulaires van het BESTUUR DER LUCTVAART nu genoemd SECRETARIAAT GENERAAL van MOBILITEIT afdeling LUCHT
Een aantal CHATTERS, BLOGGERS en E-MAILTJES stellen mij vragen over het weder.
Ik ben geen WEERMAN maar een PILOOT ZWEFVLIEGEN VLIEGUIG en HELICOPTER die als INSTRUCTEUR in het LEGER en BURGER les gaf aan kandidaat PILOTEN.
Tevens als PILOOT heb ik vele jaren intensief met de weerkundige fenomeenen bezig geweest.
Een VRAAG betreft wat een WEERSINVERSIE is :
Theoretisch is de temperatuur op MSL ( gemiddelde zeeniveau)15°C en neemt af met 0,65°C mer 100 meter stijgen.
In praktijk neemt de temperatuur af met de hoogte maar bij bepaalde omstandigheden stopt die afname en krijgt men zelfs een toename van temperattur met de hoogte dit is wat men noemt een INVERSIE. Er zijn soorten inversies namelijk een grondinversie, hoogteinversie en een tropopauzeinversie
Ik hoop dat dit een algemeen beeld geeft voor meer hierover raad ik aan een eenvoudig boekje:
Natuurgids voor het WEER en de weersvoorspelling in kleuren van J.M. MEULENHOF in AMSTERDAM
Ik ga de individuele vragen over de NIEUWE LUCHTVAARTBEVEILIGING voor VLIEGTUIGPASAGIERS nu vanaf 10,00 uur UTC ( 11,00 uur local) niet meer beantwoorden
Zoals ik reeds onder de titel NIEUWS op het FORUM vermelde is er op DINSDAG 07 November een vergadering van de EU MINISTERS van FINANCIEN.
Een mijner contacten wees mij op de agenda welk vermeld dat men een stemming heeft over de ACCIJNS op BIER en STERKE DRANK
Alhoewel ik mij daar niet bij betrokken voel gezien ik zelden bier of sterke drank drink is het wel intresant om zulke debatten tussen de 25 lidstaten te volgen.
Ik heb dat onderwerp nooit gezien in de ganse EU procedure en ken dus ook niet de achtergronden die de aanleiding zijn.
Het onderwerp komt nu in FINANCIEN aan het bod , maar kan natuurlijk zijn oorsprong in een gans andere context gestart zijn.
Tevens zien we hier dat het niet enkel de NATIONALE beslissingen die invloed hebben in het dagelijkse leven in ons landje.
Tevens heb ik begrepen dat er sterke weerstand van de duitse COREPER is over dit voorstel.
Bij de POL op het FORUM stel ik vast dat er bij de SENIOREN die het FORUM bezoeken er veel VOORSTANDERS ZIJN om deze 31% ACCIJNS in te voeren???