Gisteren op een vergadering bij TUI te Brussel collega piloten ontmoet welk mij kenden van over 45 jaar toen zij met korte broek als 16 jarige de eerste stappen in de LUCHTVAART deden en nu zijn zij PILOOT-INSTRUCTEUR bij AIRBUS in TOULOUSE , hoofd van een VlIEGSCHOOL hier in BELGIE en CHIEF PILOT.
Was een intresant weerzien en ervaring om hun uitleg over de huidige LUCHTVAART-OPLEIDING te aanhoren !!!
Tijdens de 25 JAAR FLAG viering in de UA te ANTWERPEN viel het mij op dat in de teksten der sprekers het aspect MILIEU veel voor kwam op gebied van LAWAAI, en EMISSIONS te verminderen in de toekomstige TRANSPORT WERELD en tevens de MOBILITEIT van de EU BURGER meer EFFICIENT te doen verlopen!!!!
Zal meer hierover beschikbaar maken via de website van FLAG
In function of information obtained during the workshop on SECURITY is there a major misconception thad the GENERAL AVIATIOn & AERIAL WORK AIRCRAFT such as AIRPLANE, HELICOPTER,MOTORGLIDER and ULM or DPM could be a soft target to be used for TERORISME actions .
I drawn the participants their attention to the : AOPA "AIRPORT WATCH "BROCHURE whe have introdused to this part of AVIATION via mail and also avaible for any intrested person ( either non AOPA members) via the website;
I again strongly advise all AERODROME,AIRFIELDS,AIRSTRIPS and HELICOPTER SPOTS to again update and remind the PILOTS,and any personnel on the aplications mentioned in this BROCHURE
Any FEEDBACK,COMMENTS or SUGESTIONS are welcom to avoid the introduction of any additional rules or regulations
Deze heeft plaats van 8 DECEMBER tot 26 DECEMBER op de GROENPLAATS
tijden: Vrijdag 8/12 van 1500 uur tot22.00 uur MA tot Donderdag van 1100 uur tot 1900 uur Vrijdag van 1100 uur tot 2200 uur Zaterdag van 1000 uur tot 2200 uur Zondag van 1000 uur tot 2200 uur 24/12 van 1000 uur tot 1800 uur 25/12 van 1200 uur tot 1800 uur
In functie van het onderwerp VERBOD TOT VLIEGEN op korte afstanden in BELGIE voor COMMERCIELE VLUCHTEN met LUCHTVAARTUIGEN van meer dan 7 TON wegens de EMISIONS voorgesteld door Minister Andre Antoine werdt mijn aandacht ook gevestigd op een voorstel om de EMISIES van het BAANVERKEER en het FILE LEED op te lossen..
Tijdens de WEEKDAGEN enkel het ECONOMISCH VERANTWOORD gebruik van de personenwagen toelaten??
WAT DAT BETEKEND in de week enkel het werkverkeer toelaten en al de andere gebruikers verplicht naar het OPENBAAR VERVOER
In functie van een artikel in de GVA van 2/3 December over de inhuldiging van de nieuwe loods van de AIRTAXI FIRMA " ASL " op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN vermelde de Heer PHILIPH BODSON de aankoop van 10 VLJ van het type " ECLIPSE"
Dit is een nieuwe generatie van lichte zakenjets die in de USA in ontwikkeling zijn en met een zeer laag gewicht (2700kgr) met hoge snelheid op grote hoogte( 10.000 meter) door één piloot met 4 of 5 pasagiers kunnen gebruikt worden voor zaken en prive vluchten.
Was gisteren Vrijdag 01 December te gast in HQ EUROCONTROL te gast bij de EAS waar een ganse dag gesproken werdt over de LUCTVAART SPORTEN.
Er waren een 160 tal deelnemers aanwezig in de zaal en een aantal standen werden opgericht betreffende de verschillende aktiviteiten onder de FAI vlag.
Mijn eerste reactie betreft de zwakke aanwezigheid van uit de BELGISCHE LUCHTVAARTSPORTEN!!
De redenenen zijn schijnbaar:
1)- WORKSHOP enkel in het ENGELS zijnde 2)-Heeft plaats op een VRIJDAG wat normaal voor de meeste een WERKDAG is 3)- Mijn LUCHTVAART AKTIVITEITEN hebben niets te maken met EUROCONTROL 4)- Ik vlieg enkel op lage hoogte 5)- ik heb al mijn VERLOFDAGEN opgebruikt om tijdens het goede weder te VLIEGEN.
OPMERKINGEN: a) ZEER INTRESANTE voordrachten door de verschillende vertegenwoordigers der LUCHTSPORTEN. b) Een door EUROCONTROL zeer intresante medewerking maar niet genoeg afgestemd op de luchtvaartaktiviteiten der NON CAT AIRSPACE USERS c)- te weinig tijd beschikbaar voor deelname van uit de zaal d)- intresant voor mij om een aantal uit het oog verloren LUCHTVAART kennissen te ontmoeten. e) AANWEZIGHEID van EXPERTS uit de EU,DG-TREN,EUROCONTROL en het EP(icognito)BELGISCH BESTUUR der LUCHTVAART en ook van BUITENLANDSE CAA en ATSP f)aanwezigheid van een IAOPA-EUR delegat
onderstaande website geven meer informatie over dit onderwerp alsook over de aktiviteiten van de : NON CAT AIRSPACE USERS
Men steld mij herhaalde malen vragen over het zakenvliegen in BELGIE in functie van de discutie in het FORUM over een voorstel voor een KB tot " VERBOD tot VLIEGEN" voor toestellen boven de 7 TON op afstanden van minder dan 150 km in Belgie voor COMMERCIAL AIR TRANSPORT( CAT)
Tevens zult u vaststellen dat beide FIRMA's reeds een voet naar het buitenland hebben gezet wegens de hier in Belgie negatieve benadering van de LUCHTVAART, zoals het iniatief om een KB in te voeren om vluchten in BELGIE te VERBIEDEN voor vliegtuigen in CAT boven de 7 TON
Ook voor reservatie is het bijwoonen van deze ERESENAAT dient men schriftelijk te reserveren want alhoewel de toegang gratis is , moet men zich inschrijven noodzakelijk voor de veiligheids voorschriften ten opzichte van de aanwezige politieke EU en Nationale mandatarissen.
Voor meer info verwijzen wij naar het nummer 5 van November 2006
In functie van een planning van een MAROCAANSE AIRLINE om vluchten uit te voeren van CHARLEROI(BRUSSELS SOUTH) met tussenlanding te LIEGE/BIERSET vorziet men een KB welk in BELGIE vluchten met vliegtuigen van 7 ton en meer vluchten uit te voeren van minder dan 150KM.
Dit onderwerp werd op het FORUM van SENIORENNET geplaatst onder het onderwerp NIEUWS " Verbod tot vliegen" en geeft aanleiding tot een zeer zware discutie tussen voor en tegenstanders van zulk verbod
In function of my past activity in the EGASF ( EUROPEAN GENERAL AVIATION SAFETY FEDERATION witch was abolished in 205 by the NATIONAL EURPEAN AOPA's was I invited via the EU to the SAFERTY MANAGEMENT in a CHANGING ENVIROMENT organised by EUROCONTROL DAP/SSH on 29 & 30 November 2006 at NH Brussels Airport hotel.
The worksHOP has at thema: Definding our vision for the Future
60 LIDGELD 108 LIDGELD + AOPA-USA PILOTMAGAZINE voor 10 bekomt u vier nummers van AOPA pilots e& planes aan huis als kennismaking met AOPA bel ++ 31-06 4737463 of E-mail PROEFNUMMERS@PILOTANDPLANES.NL
Leden AOPA-NEDERLAND krijgen dit AOPA pilot & planes gratis toegezonden