In mijn vliegervaring op datum van 19/11/2006 vermeld dat ik een ONGEVAL had in 1971.
Ik ben een levend voorbeeld van de gevaren van het vliegen als PILOOT want ik bevestig dat het gevaarlijkste onderdeel van een vlucht voor de piloot de weg naar of van het vliegveld is .......... want ik had een AUTOONGEVAL bij het naar huis rijden na de vlucht !!!!
Van 13 tot 21 Januarie is er op de Heyzel het AUTOSALON van de LICHTE VRIJETIJDS VOERTUIGEN en MOTO en in paleis 1 is er een gans paleis over de LUCHT SPORTEN.
Heden werdt er mijn aandacht door een collega INSTRUCTEUR-EXAMINATEUR weer op gewezen de noodzaak om de huidige JAA JAR/FCL VLIEGVERGUNNINGEN en BEVOEGDHEDEN te hernieuwen tijdens hun geldigheidsperiode gezien een wedergeldigmaking van een vervallen vergunning of bevoegdheid veel meer formaliteiten en onkosten meebrengen
Bij het uitvoeren van een vlucht naar een privaatvliegveld is het volgens de AIP steeds PPR,
Het invullen van een ICAO vliegplan mag maar men moet toch de PPR bekomen.
DUS STEEDS telefonisch contact nemen omp aan de PPR regel te voldoen en noteer het TIJDSTIP en de NAAM van de persoon welk u de toelating gaf.
Dit zijn voorschriften om te voldoen op gebied van SAFETY maar tevens uit SECURITY overwegingen.
M%ogen wij dringend vragen aan de ABI-FI om deze regels ten sterktste bij te brengen bij hun leerlingen tijdens de opleiding of tijdens bijscholings vluchten.
Dit ADVIES is belangrijk om bijkomende beperkende regels door de overheid op de VFR vluchten in de toekomst te vermijden
Wat betreft de INDONESIAN B737-400 welk nog steeds vermist is met 102 POB kunnen wij ook niets vermelden.
Normaal is elk CAT LUCHTVAARTUIG volgens ICAO uitgerust met een ELT dit is een baken dat ingeval van CRASCH automatisch een positie weergeeft via een sateliet systeem en ook kan opgespoort worden met SAR luchtvaartuigen, schijnbaar is deze ELT hier niet aanwezig !!!
SAR = SEARCH ans RESCUE POB = PERSONS on BOARD ELT = EMERGENCY LOCATION TRANSMITTER ICAO = INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANISATION CAT = COMMERCIAL AIR TRANSPORT
Vanaf MORGEN ZATERDAG 06 JANUARIE voorzie ik weer elk WE de ZATERDAG en ZONDAG van 1000 uur tot 1200 uur beschikbaar te zijn in het cafetaria der ANTWERPSE LUCHTHAVEN voor VRIJBLIJVEND en GRATIS LUCHTVAARTADVIES, maar wijs er op dat een E-MAILTJE voor een afspraak gewenst is gezien ik op bepaalde tijdstippen reeds bezet ben.
There is a consultation on the EUIR witch normaly should only concern above FL245 but there is the tendency to extend this to the present FIR ASAP.
Also the EAIP is to be only include above FL245 but the strong advise is to develop a single EAIP down to the SURFACE !!!
I advise the NONCAT AIRSPACE USERS to have a STAKEHOLDER to be representing them to keep their requirements taking in consideration for VFR and IFR operations
Verneem via AINalerts van 04 January 2007 dat het experiment CAPSTONE wordt opgenomen in het USA NATIONAL ADS-B PLAN een mooi voorbeeld voor de EU om een gelijkaardige beslissing te nemen in de toekomstige SESAR project.