Een der colega's beroepspiloot (RCPL) vermelde mij dat hij regelmatig in ANTWERPEN vluchten uitvoert als SMOLLY's LOCAL AIRTOURS met een vierzitter ( dus 3 pax) op afspraak informatie via WSDP@BELGACOM.NET.
Vele vragen mij waar zij een LUCHTDOOP of RONDVLUCHT kunnen uitvoeren. Daar moet ik u verwijzen naar de vele LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN die er in BELGIE zijn zoals vermeld op:
Men kan dit doen in een ULM/DPM,ZWEEFVLIEGTUIG,MOTORVLIEGTUIG,HELICOPTER,LUCHTBALLON of LUCHTSCHIP(zepelin),
Dit zijn telkens verschillende ervaringen waar voor mij als piloot het zweefvliegtuig de mooiste ervaring is maar natuurlijk afhankelijk van het weder.
Een aantal vragen betreffen de MILITAIRE opleidingen van PILOOT,VERKEERSLEIDER en MECHANIEKER hievoor verwijs ik naar: www.MIL.BE.
Mijn persoonlijke ervaringen kan ik toelichten maar er is heden veel verandert en ik heb ook niet de normale loopbaan gekozen maar een aantal verandering van richting gedurende mijn loopbaan gezien ik bij mijn initieele vervoegen der LUCHTMACHT niet voldeet aan de studievoorwaarden gezien ik enkel mijn 8th studiejaar aflegde.
DIPLOMA zijn nu een zeer gevraagde noodzaak alhoewel volgens mijn ervaring "MOTIVATIE" de belangrijkste factor is.
GESPREKEN op ZATERDAGMORGEND met een SENIOR AVIATOR
Praktische elke zaterdag en zondag morgeng ga ik koffie slurpen op het vliegveld en ontmoet dar personen die belang stellen in de LUCHTVAART( best na afspraak) en ook colega's piloten die even komen keuvelen.
Gisteren zaretdag 23juli was een der gesprekspartners een der oudere vrienden piloten welke ons vertelde hoe hij in 1932 als 16 jarige met gespaarde centen van zijn plechtige communie voor 90BFR zijn eerste vlucht deed met een vliegtuig van SABENA met 4 pasagiers in rieten zetels van ANTWERPEN naar het ZOUTE met de medewerking van hun schauffeur en achter de rug van zijn ouders die het niet mochten weten en reeds ginds op vakantie waren. Hij liep tegen de hand van zijn vader met een serieuse rameling maar had zijn droom waar gemaakt; Hij volgde zijun vader op in de familiezaak maar leerde vliegen als privaat piloot in de ANTWERP AVIATION CLUB ( www.RAAC.BE.) te DEURNE ( nu ANTWERPINTERNATIONAL AIRPORT)en was zelf eigenaar van zijn eigen vliegtuig waar hij vele jaren vreugde aan beleefde met zijn echtgenote over gans EUROPA. Intresante ervaringen
Enkele chatters stellen belang in waarom ik het HELICOPTER vliegen zo een belangrijke plaats heb laten innemen in mijn levensloop ??
Op gebied van vliegen vindt ik het aangenaamste vliegen het zweefvliegtuig dat me zeer veel voldoening gaf maar het eenmotorig vliegtuig heeft me beroepsmatig als instructeur zowel in militaire als burger zeer veel voldoening gegeven.
Het HELICOPTER vliegen of ik noem het meestal werk( een werktuig) heeft een speciale plaats ingenomen door het werken voor de RIJKSWACHT en de MEDISCHE vluchten ten behoeve van het vervoer van organen en bloed voor EUROTRANSPLANT zoals toegelicht in het FORUM onder het NIEUWS. Een der vluchten welk mij steeds zal bijblijven betreft een vlucht tussen VIRTON en LIEGE(hospitaal) met een ALOUETE II Tijdens een oefening met de PARA's in de streek van VIRTON werdt een jong kindt gewond door een signaalpistool met een phosfoor vuurpijl in zijn oog; Ik was daar op bezoek met een VIP en kreeg kennis van dat ongeval met de mededeling dat het branden van de PHOSFOOR enkel kon gestopt worden in het Universitair ziekenhuis te LUIK. De afstand langs de baan was te lang en alhoewel het zeer slecht weder was met zichbaarheden van 800 meter besloot ik te trachten het kind te vervoeren. Met een dokter aan boord steeg ik op met bestemming naar LIEGE, onderweg melde de dokter twee of driemaal dat het een hopeloze poging was maar ik zette door op lage hoogte. In de buurt van EBLG(liege militair vliegveld) vroeg ik informatie waar ik in luik kon landen gezien ik daar onbekend was ,een verkkersleider melde mij heel fier dat hij het wist en trachte dit vruchteloos te beschrijven per radio. Ik heb deze man toen aan de verkeerstoren in LIEGE opgepikt om mij de weg te wijzen waar ik nabij het ziekenhuis kon landen. De verkeersleiders van EBLG hadden toen de nodige stappen ondernomen om een ambulance ter plaatse te hebben om het kind over te nemen wat ons zeer goed lukte.
Jaren later ontmoete ik in een dezer dorpjes een sterk in zijn gezicht verminkte jonge man welk het door mij vervoerde kind was.
Hij heeft nooit geweten dat ik hem vervoerd heb maar voor mij is dit een zeer belangrijke herinnering die ik uit mijn loopbaan koester.
Volgens bepaalde ingewijde was dit de enigste manier pm dat kind zijn leven te reden, ik weet niet of dit werkelijk zo is maar het geeft me toch een zeer goed gevoel dat ik iets nutigs had vericht.
Het verhaal heeft nog een intresant staartje gehad dat ik later misschien wel eens neerschrijf
Ook een aantal vragen over GENERAL AVIATION worden gesteld en daarvoor verwijs ik naar de NATIONALE AOPA welk hun gegevens beschikbaar zijn op www.IAOPA.ORG. onder de vlag : IAOPA world wide affiliates , voor de structuur van IAOPA gaat men naar de onderzijde van het blad op de datum 1996-2005 aanklikken
De grootste AOPA en meest aktieve is onze AMERIKAANSE welk u vindt ondr: www.AOPA.ORG.
Schijnbaar zijn er bij de NEDERLANDSE CHATTERS personen die voor hun zelf of voor hun familieleden informatie vragen over de NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART. Bepaalde vragen heb ik via E-mail beantwoord maar een aantal zaken kan men terugvinden op de : www.luchtmacht.nl.
In functie van mijn FORUM on EUROTRANSPLANT bekom ik een aantal E-mails voor bijkomende informatie waarvoor ik contact heb genomen met EUROTRANSPLANT en zal die later trachten toe te lichten.
Voor het ogenblik heb ik enke lde bijgaande engelstalige en duitstalige website beschikbaar maar vermoedelijk bestaan er nog andere website welk dit belangrijk onderwerp toelichten.
NOTA: een veel gestelde vraag betreft tot welke ouderdom mag men DONOR zijn en men spreekt daar tot op 75 jarige ouderdom is meestal bruikbaar voor transplantatie
Een der aktiviteiten waar ik als helicopterpiloot bij betrokken was is de ontwikeling van EUROTRANSPLANT in de jaren 70.
Zie FORUM: NIEUWS " EURORTANSPLANT"
Voor ons als PILOOT betekend dat wij kunnen vliegen maar ik kan verzekeren dat deze vluchten veel meer voor ons betekenen dan een vlucht met een VIP hoor.
ik weet dat er vele mensen een beter leven of zelfs het overleven te danken hebben aan deze VLUCHTEN uitgewerkt met de MEDISCHE kringen.
Wij willen meer zulke vluchten uitvoeren , daarom doen wij een beroep op DONORS zich beschikbaar te verklaren in geval van een ONGEVAL kan een of meerdere uwe ORGANEN het LEVEN betekenen voor een medemens ergens in EUROPA.!!!!!!!!!
Een aantal SENIOREN stellen belang hoe het kan dat een ZWEEFVLIEGTUIG in de lucht kan blijven na het loskopelen van het SLEEPVLIEGTUIG of van de LIER die het in de LUCHT brengt.
Ontstaan van LIFT of DRAAGKRACHT door de VLEUGELS gebeurt door de luchtstroom rond het vleugelprofiel, hiervoor hebben we een minimale snelheid van de zwever nodig.
De TREKKRACHT tijdens de SLEEPVLUCHT wordt geleverd door het VLIEGTUIG of LIER, nadien gaat het ZWEEFVLIEGTUIG over tot een DAALVLUCHT ten opzichte van de LUCHT en de bekomen SNELHEID levert een luchtstroom over en onder het VLEUGEPROFIEL en dus LIFT of DRAAGKRACHT
Een ZWEVER heeft dedzelfde stuurorganen als een klasiek VLIEGTUIG en kan zich zeer nauwkeurig verplaatsen om naar de landingsplaats terug te keren.
Vele stellen vragen over de mogelijkheden om de theoretische lessen van PILOOT(privaat vliegtuig bestuurder ) te volgen. in hun eigen taal
Dit is mogelijk in een FTO of RF reeds vroeger gemeld welk u voorbereiden voor het examen bij het MINISTERTE VAN VERKEERSWEZEN
Zie vorige berichten:
Er bestaat tegenwoordig ook de mogelijkheid voor personen welk zich niet beschikbaar kunnen maken om de lessen in dag of avondcursus te volgen om dit te doen via de PC met het DISTANCE LEARNING SYSTEME (DLS) tot op heden heb ik enkel kennis van het DLS in het ENGELS via - www.RAAC.BE. (RF)
Een der aktiviteiten in AERIAL WORK is het maken van luchtfoto's ten behoeve van allerlei doeleinden , ik zal trachten u daar enkele KMO te vermelden welk dit werk dagelijks uitvoeren als de weersomstandigheden dit toelaten;
Om een inzicht te krijgen verwijs ik u naar : www.gisoost.be
Een aspect dat ik verder moeten behandelen is het aspect VERTRAGINGEN in het VERTREK van een VLUCHT:
DE REDENEN :later te verklaren
VERGOEDINGEN: Bij het niet tijdig vertrekken van uw geboekte VLUCHT heeft de pasagier in een aantal duidelijke gevallen recht op een financiele vergoeding volgens de EU REGULATION N°261/2004 van 17/02/2005.
Men kan aanvangen met VLIEGEN(zweefvliegen) op zijn 15 jaar en SOLO gaan op 16 jaar en blijven vliegen zolang u de medische keuring lukt. De oudste aktieve PILOOT(PPL) die ik ken is in de USA en is nu juist 101 geworden.
Enkele leden van de BFSC ( www.fscb.be.) werden via de voorzitter van RAAC( www.raac.be.) DIRK SPITAELS in de mogelijkheid gestels om eens te proeven van het werkelijke vliegen in VFR op het vliegveld van EBST ( SINT TRUIDEN) en ik was in de mogelijkheid hun indrukken te noteren in een kort gesprek. DE zeer duidelijke en aangepaste iniatie was voor hen een openbaring waarvan zij nooit hadden gedroomt en ver hun verwachtingen overtrof Zij greakten niet uitgesroken over hetgeen zij nu in werkelijkheid konden ervaren en raden hum medeclubleden van zulke ervaring te ondergaan , enkele vragen nu naar de mogelijkheden om de opleiding van PPL te volgen.