Kreeg heden reds twee E-mailties met vragen over de BODY SCANNER welk heden schijnbaar het nieuws haalden.
Reeds ongeveer een twee jaar geleden kwam dit onderwerp aan bod in het EP in de commisie" VEILIGHEID"
Er is een doorlopend zoeken naar mogelijkheden om gevaarlijke tuigen en stoffen op te sporen voor het toelaten van passagiers aan boord van vliegtuigen.
Vooral de USA is daarin zeer aktief en degene welk de laatste jaren naar de USA zijn gevlogen zullen dat al ondervonden hebben.
Wat betrefd deze nieuwe aparaten heb ik geen informatie of gegevens beschikbaar maar door in GOOGLE de term BODY SCANNER in te typen bekomt men veel gegevens.
Men vraagt mijn opinie en ik neem hier dezelfde aan als de persoon van de USA SDA( SECURITY DEFENSE ASSOCIATION) dat we alle mogelijke middelen moeten gebruiken om de veiligheid van de PAX te bekomen
In een aantal USA LUCHTHAVENS moet men heden reeds ook zijn schoenen uitdoen en deze in een speciale reukscanner plaatsen voor het nazien naar springstoffen .
Vergeet niet dat de TERORISTEN steedsnieuwe systemen uitzoeken en het komt er op neer ze een stap voor te blijven.............. CAUTION !!
Sedert ik op 31 DECEMBER 2004 uit de IAOPA ben op rust geplaatst is er toch wat verandert.
Toen was ik 5 dagen per week in de EU-ARENA, en de ZATERDAG of ZONDAG bezocht ik meestal een drietal VLIEGVELDEN in BELGIE en om de 2 maand was ik op zending voor een WE op een INTERNATIONALE VERGADERING nu ben ik normaal nog maar 2 dagen in de EU-ARENA en ben de ZATERDAG en ZONDAG voormiddag op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN om PILOTEN en VLIEGTUIGEIGENAARS te ontmoeten. voor korte gesprekken en de namiddagen zijn geresveerd om met mijn vrouwtje door te brengen.
Op gebied van E-MAILTJES had ik toen ik overging van de PC op BUREEL naat thuis toch een gemiddelde van 300 mails per dag bestaande uit 83% INTERNATIONAAL en 17% NATIONAAL nu is dat nog maar 100 MAILTJES per dag waarvan 30% INTERNATIONAAL, 40% NATIONAAL en 30% van SENIORENNET.
Tevens ben ik nu ook zeer betrokken om mijn BLOG bij te houden en deel te nemen op een aantal onderwerpen op het FORUM alsook dagelijk ook wat keuvelen met vrienden SENIOREN bij DE VROEGE VOGELS
Tevens heb ik nu in de week ook meer tijd om bepaalde zaken te doen met mijn vrouwtje zoals even de stad in voor boodschapen samen en ook de vrijdag samen naar de markt te gaan.
Dus is er wel een grote vrandering in onze levensstijl sedert 2004 om niet te spreken van de periode 1954 tot 1979 wanneer ik aktief was als MILITAIR en bijna nooit thuis was gezien mijn militaire en burgerlijke LUCHTVAARTAKTIVITEITEN
Tevens is er heel wat verandert tuseen onze manier van communicatie in 1954 en nu in 2008
Yestoday there was a intresting intervention in the EP-TRAN about GENERAL & BUSINESS AVIATION .
There where arguments thad GA was safer then the CAT.
But yestoday 04 NOVEMBER at 1900 lokal time in MEXICO (0000 UTC) there was a fatal accident with a LEARJET who crashed in the city killing 8 persons
This could be a GENERAL AVIATION operations for business operations.
The accident had drawn imidiatly the intention of some of the EU-MEP since the Minister Juan Camilo MOURINO ( 37) was killed and some of the MEP had met him during a visit in Mexco during a study visit.
Presently no more information avaible on this FATAL ACCIDENT
Wat betrefd de LUCHTVAART zien we nog steeds nieuwe ORGANISATIES hun aantrede doen
in de EU-ARENA;
In de studie uitgevoerd in 1990 door een student in POLITIEKE WETENSCHAPEN welk stage met mij liep voor zijn thesis over de invloed van de Organisations op gebied van LUCHTVAART door de LOBYISTEN in BRUSSEL lokaliseerde hij 125 Organisaties aanwezig in Brussel.
Heden zie ik nog steeds nieuwe organisaties uit te grond reizen welk zich trachten te profileren in deze zeer komplexe EU omgeving.
Enkele der grote problemen welk ik echter vaststel:
Gebrek aan BUDGET
Gebrek aan personen om de verschillende loevels betrokken bij een beslissing op te volgen
Verddeltheid binen de BESTUURSVORMEN van de ORGANISATIES
Gebrek aan COMMUNICATIE met de INDIVIDUELE VERTEGENWOORDIGDE LEDEN
Gebrek aan KENNIS over de verscheidenheid van de aktiviteiten van de verschillende AIRSPACE USERS
Gebrek aan kennis van manier van OPERATIONS in de EU AIRSPACE en AIRPORTS
Gebrek aan de verschillen in aktiviteiten van hun eigen leden hun luchtvaart aktiviteiten in hun eigen land
Gebrek aan kennis van de ICAO toepaselijke SARPS
Gebrek aan kennis der talen om hun eigen leden in de lidstaten op de hoogte te houden
Men gaat er van uit dat het gebruik van het ENGELS in DE LUCHTVAART volstaat maar er zijn buiten PILOTEN en VERKEERSLEDERS nog vele andere personen bij de luchtvaart betrokken ( men gaat er vanuit dat ALLE PILOTEN en ATCO de ENGELSE taal grondig beheersen........VERGEET HET !!! )
Steeds geintreseerd in uw bemerkingen , opmerkingen of bijkomende vragen welk ik strictly vertrouwelijk zal behandelen zonder enige vermelding van uw identiteit.
Herhaalde malen krijg ik E-MAILTJES met vragen over mijn loopbaan als PILOOT en hoe ik dat geworden ben daarvoor heb ik een aantal verhalen en anecdotes van mijn levensloop gezet op het:
I spent two days in the EU-ARENA in the EU-COUNCIL, COMMISION and EP.
in the EP where some intrestig subjects in the AGENDA of TRAN.
-PASSENGERS Name Records
-REGIONAL IMPACT on TOURISME
-PERFORMANCE and SUSTAINBILITY of the EU AVIATION SYSTEM (SES) draft report
-EASA deaft report
-EC-USA CIVIL AVIATION SAFETY draft report
AGENDA for SUSTAINABLE FUTURE in GENEARL and BUSINESS AVIATION drafr report
APLICATION toward AIRPORT by EU minimum REQUIREMENTS
Some intresting vieuws expressed:
NO FLIGHTS without TCAS in CONTROLLED AIRSPACE
In the USA are there more MIDAIR between GA and CAT then in EU
MR Arunas DEGUTIS MEP from ALDE and PPL stated thad the Luis Queiro from PPE-ED DRAFT REPORT is aceptable for GENERAL AVITION but he would introduce some ammendemets before 10 NOVEMBER in vieuw to have te report on the Agenda for 02 December in TRAN and in PLENAIRY in January 2009
There was also STRONG SUPPORT from Georg JARZEMBOWSKI from PPE-ED
More inormation later for FOLOW UP
8,33 KHZ below FL195 is not REQUIRED
CERTIFICATION in USA by FAA and in EU by EASA will be acepted by each other without ANY aditional formality's !!
DATA needed about GA:AW and BA in EU urgent needen
I noted delgates from various organisations to be present in the TRAN meeting: -EBAA -FAI -EAS -PPL/IR -EPFU -GAMA -IATA -IACA -EUROCONTROL ??? -UK-CAA -AEA -ECA -IAC
Maybe some other organisations where only present in the HEARING ROOM due to the large amount of visitors in the TRAN meeting.
Heden was ik op bezoek in DG-TREN en ook even in het EP om enkele MEP's te ontmoeten in functie van de agenda van morgen 04 November 2008 in het TRAN over de behandeling aangaande:
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION
An Agenda for Sustainable Future in GENERAL and BUSINESS Aviation
COM(2007) 869 final van 11 januarie 2008
Een aantal MEP melden mij dat zij toelichtingen hebben gevraagd voor hun voorgestelde aanpassingen aan:
-IAOPA-EUR -EAS -PPL/IR -EBAA
Ook de AVIATION GROUP in de EU-COUNCIL hebben dit document bestudeerd
I would be intrested if IAOPA or EAS or any other ORGANISATION at EU level have been involved in any development on the intigration of UAV in to the NON CONTROLLED AIRSPACE mixte with VFR OPERATIONS
During my visit to the COMMISION today had very intresting information concerning the tentative introduction of 8,33 KHZ below FL195.
EUROCONTROL is stil trying to have the 8,33 KHZ made MANDATORY for ALL AIRSPACE USERS from GND until FL195.
The study made by EUROCONTROL on behave of DG-TREN is still not given the correct situation on the FREQUENCY utulisation at EU level.
At EU level is their a strong intention to have a SINGEL FREQUENCY COORDINATOR for the 27 EU memberstates their AIRSPACE
At the COUNCIL AVIATION GROUP theis is a strong position to make 8,33KHZ MANDATORY for ALL AIRSPACE USERS under the inpuls of the FRENCH PRESIDENCY, but this is terminating on 31 DECEMBER 2008.
Other EU MEMBERSTATES are not convinced to go for 8,33 KHZ below FL195 for VFR OPERATIONS
Toen ik mij deze morgend op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN aanbood om mijn HELICOPTERVLUCHT aan te melden aan de dienst van de NAVIGATIE melde de persoon me daar dat er slechts DRIE BAVIANEN in VLUCHT WAREN ???
Hier in BELGIE en ook in de meeste staten hier in EUROPA is men permanent bezig met NIEUWE BEPERKINGEN en verhoging van de KOSTPRIJS om te leeren vliegen in te voeren!!
Men begrijpt niet dat men hierdoor de SME en FTO sterk benadeelt want heden sturen wij onze kandidaat PILOTEN voor hun opleiding naar de USA
Gevolg werkloze Belgische instructeurs, mechaniekers en nog vele andere luchtvaart beroepen.
Tevens zijn de gevormde piloten in de toekomst sterk gemotiveert om AMERIKAANSE VLIEGTUIGEN te doen aankopen inplaats van EUROPESE
EUROPA IS DESTROYING is OWN AVIATION INDUSTRY, BELGIUM has done this ALREADY !!!!