Gezien de vele vragen over de mogelijkheden tot het VLIEGEN als VRIJE TIJDS BESTEDING in het ANTWERPSE kunnen wij u verwijzen naar de ZONE 03/ N° 228 van de 29 week van woensdag 20 JULI tot dinsdag 09 AUGUSTUS bldz 29/31/33 met een intervieuw met LUCAS VAN den EYNDE.
Ik vlieg niet meer als PIC zoals vroeger maar neem de sturen wel nu en dan van ZWEEFVLIEGTUIG,MOTORVLIEGTUIG(SEL) of HELICOPTER met collega of ex-leerlingen die nog dagelijks operationeel vliegen.
Vele SENIOREN stellen mij vragen over het weder en wensen vooral mijn voorspellingen te bekomen.
Als PILOOT leren we heel wat zaken over het weder tijdens onze opleiding nadien zijn wij elke dag dat we vliegen betrokken bij een vluchtvoorbereiding waarin het weder een belangrijke factor is voor de veilige uitvoering van de vlucht zij het in IFR of in VFR.
Door deze voorbereidingen en daarna de vaststeling in vlucht krijgen wij een bepaalde ervaring.
Ook de opleiding en aktiviteit als ZWEEFVLIEGPILOOT is een zeer goede leerschool over het weder gezien men hier gebruikt maakt van de weerkundige fenomenen om tijdens de vrije vlucht hoogte te winnen en afstanden af te leggen door wat er in de atmosphere gebeurt;
Ook als HELICOPTER PILOOT leer je een nieuw inzicht te krijgen in wat wij de "MICRO METEOROLOGIE" noemen namelijk het efect op lage hoogte van hindernissen,begroeiing,gebouwen en waterlopen op een aantal weerkundige fenomenen.
Ik heb in mijn loopbaan goede vrienden bekomen in de weerkundige diensten en vele uren met hen de verschillende kaarten en berichten leren gebruiken.
Een voorspeling is zeer ingewikkeld om deze op te bouwen en vele elementen spelen een rol;
Vroeger had ik de eer een der top franse meteorologen en ook de belgische MONSIEUR METEO te ontmoeten en zelfs hen mee te nemen in vlucht om hen te laten zien hoe hun voorspeling er in werkelijkheid uitzag.
De franse meteo expert wees mij er op dat in dien tijd 1960 wij enkel 6 elementen begrepen van de 96 welk een rol spelen in het weerfenomeen, we hebben nu satelietfoto's,eadarwaarnemingen en een zeer verbeterde informatie verspreiding maar een voorspelling is nog steeds een zeer gewaagde onderneming en zeker als men dat doet op een langere termijn.
Dus als ik u iets voorspel wees dan overtuigd dat het een kleine kans heeft om 100% juist te zijn.
Later meer hier over als u daar belang in steld!!!!!!
Een der colega's beroepspiloot (RCPL) vermelde mij dat hij regelmatig in ANTWERPEN vluchten uitvoert als SMOLLY's LOCAL AIRTOURS met een vierzitter ( dus 3 pax) op afspraak informatie via WSDP@BELGACOM.NET.
Vele vragen mij waar zij een LUCHTDOOP of RONDVLUCHT kunnen uitvoeren. Daar moet ik u verwijzen naar de vele LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN die er in BELGIE zijn zoals vermeld op:
Men kan dit doen in een ULM/DPM,ZWEEFVLIEGTUIG,MOTORVLIEGTUIG,HELICOPTER,LUCHTBALLON of LUCHTSCHIP(zepelin),
Dit zijn telkens verschillende ervaringen waar voor mij als piloot het zweefvliegtuig de mooiste ervaring is maar natuurlijk afhankelijk van het weder.
Een aantal vragen betreffen de MILITAIRE opleidingen van PILOOT,VERKEERSLEIDER en MECHANIEKER hievoor verwijs ik naar: www.MIL.BE.
Mijn persoonlijke ervaringen kan ik toelichten maar er is heden veel verandert en ik heb ook niet de normale loopbaan gekozen maar een aantal verandering van richting gedurende mijn loopbaan gezien ik bij mijn initieele vervoegen der LUCHTMACHT niet voldeet aan de studievoorwaarden gezien ik enkel mijn 8th studiejaar aflegde.
DIPLOMA zijn nu een zeer gevraagde noodzaak alhoewel volgens mijn ervaring "MOTIVATIE" de belangrijkste factor is.
GESPREKEN op ZATERDAGMORGEND met een SENIOR AVIATOR
Praktische elke zaterdag en zondag morgeng ga ik koffie slurpen op het vliegveld en ontmoet dar personen die belang stellen in de LUCHTVAART( best na afspraak) en ook colega's piloten die even komen keuvelen.
Gisteren zaretdag 23juli was een der gesprekspartners een der oudere vrienden piloten welke ons vertelde hoe hij in 1932 als 16 jarige met gespaarde centen van zijn plechtige communie voor 90BFR zijn eerste vlucht deed met een vliegtuig van SABENA met 4 pasagiers in rieten zetels van ANTWERPEN naar het ZOUTE met de medewerking van hun schauffeur en achter de rug van zijn ouders die het niet mochten weten en reeds ginds op vakantie waren. Hij liep tegen de hand van zijn vader met een serieuse rameling maar had zijn droom waar gemaakt; Hij volgde zijun vader op in de familiezaak maar leerde vliegen als privaat piloot in de ANTWERP AVIATION CLUB ( www.RAAC.BE.) te DEURNE ( nu ANTWERPINTERNATIONAL AIRPORT)en was zelf eigenaar van zijn eigen vliegtuig waar hij vele jaren vreugde aan beleefde met zijn echtgenote over gans EUROPA. Intresante ervaringen
Enkele chatters stellen belang in waarom ik het HELICOPTER vliegen zo een belangrijke plaats heb laten innemen in mijn levensloop ??
Op gebied van vliegen vindt ik het aangenaamste vliegen het zweefvliegtuig dat me zeer veel voldoening gaf maar het eenmotorig vliegtuig heeft me beroepsmatig als instructeur zowel in militaire als burger zeer veel voldoening gegeven.
Het HELICOPTER vliegen of ik noem het meestal werk( een werktuig) heeft een speciale plaats ingenomen door het werken voor de RIJKSWACHT en de MEDISCHE vluchten ten behoeve van het vervoer van organen en bloed voor EUROTRANSPLANT zoals toegelicht in het FORUM onder het NIEUWS. Een der vluchten welk mij steeds zal bijblijven betreft een vlucht tussen VIRTON en LIEGE(hospitaal) met een ALOUETE II Tijdens een oefening met de PARA's in de streek van VIRTON werdt een jong kindt gewond door een signaalpistool met een phosfoor vuurpijl in zijn oog; Ik was daar op bezoek met een VIP en kreeg kennis van dat ongeval met de mededeling dat het branden van de PHOSFOOR enkel kon gestopt worden in het Universitair ziekenhuis te LUIK. De afstand langs de baan was te lang en alhoewel het zeer slecht weder was met zichbaarheden van 800 meter besloot ik te trachten het kind te vervoeren. Met een dokter aan boord steeg ik op met bestemming naar LIEGE, onderweg melde de dokter twee of driemaal dat het een hopeloze poging was maar ik zette door op lage hoogte. In de buurt van EBLG(liege militair vliegveld) vroeg ik informatie waar ik in luik kon landen gezien ik daar onbekend was ,een verkkersleider melde mij heel fier dat hij het wist en trachte dit vruchteloos te beschrijven per radio. Ik heb deze man toen aan de verkeerstoren in LIEGE opgepikt om mij de weg te wijzen waar ik nabij het ziekenhuis kon landen. De verkeersleiders van EBLG hadden toen de nodige stappen ondernomen om een ambulance ter plaatse te hebben om het kind over te nemen wat ons zeer goed lukte.
Jaren later ontmoete ik in een dezer dorpjes een sterk in zijn gezicht verminkte jonge man welk het door mij vervoerde kind was.
Hij heeft nooit geweten dat ik hem vervoerd heb maar voor mij is dit een zeer belangrijke herinnering die ik uit mijn loopbaan koester.
Volgens bepaalde ingewijde was dit de enigste manier pm dat kind zijn leven te reden, ik weet niet of dit werkelijk zo is maar het geeft me toch een zeer goed gevoel dat ik iets nutigs had vericht.
Het verhaal heeft nog een intresant staartje gehad dat ik later misschien wel eens neerschrijf
Ook een aantal vragen over GENERAL AVIATION worden gesteld en daarvoor verwijs ik naar de NATIONALE AOPA welk hun gegevens beschikbaar zijn op www.IAOPA.ORG. onder de vlag : IAOPA world wide affiliates , voor de structuur van IAOPA gaat men naar de onderzijde van het blad op de datum 1996-2005 aanklikken
De grootste AOPA en meest aktieve is onze AMERIKAANSE welk u vindt ondr: www.AOPA.ORG.
Schijnbaar zijn er bij de NEDERLANDSE CHATTERS personen die voor hun zelf of voor hun familieleden informatie vragen over de NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART. Bepaalde vragen heb ik via E-mail beantwoord maar een aantal zaken kan men terugvinden op de : www.luchtmacht.nl.