Dank voor de E-mailtjes over het ongeval in ZELL am SEE in OOSTENRIJK waar een licht vliegtuig en een helicopter met elkaar in vlucht in botsing kwamen met het gevolg 8 slachtoffers zijne 7 aan boord van de helicopter en de pikoot van het licht vliegtuig.
Volgens de eerste bekomen informatie gebeurde de MIDAIR in goede weersomstandigheden en vlogen beide toestellen in VFR welk in houd dat de piloten de regel 'SEE and AVOID' toepassen en dat er geen separatie wordt verzekerd door de verkeersleiding.
In dit geval is de voorrang van rechts toepasselijk .
Maar heden is het nog veel te vroeg om over een mogelijke oorzaak te spreken
later hierover meer informatie na het onderzoek welk wel enige maanden in beslag zal nemen.
Ons doel is te bepalen hoe kunnen we zulk een ongeval in de toekomst vermijden??
Voor de gegevens op deze BLOG of voor inkomende berichten geld de regel dat we geen rekening houden met tikfouten of het juiste taalgebruik in het Nederlands, Frans, Engels od Duits!!
De POWER 8 voorgestelde reorganisatie van AIRBUS heeft tot doel om het bestaan van AIRBUS binnen 20 jaar te verzekeren,,,,, MAAR wegens de FRANSE VERKIEZINGEN welk op komst zijn gaan de politiekers er zich mee bezig houden !!!!!!
Dit worden dan korte termijn doelstellingen welk zeer ernstige gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van AIRBUS
Een ULTRALIGHT is vertrokken van uit ENGLAND naar het 13000 mile verder gelegen SIDNEY in AUSTRALIA in een 50 dagen durende reis.
Deze PILOOT is blind en vliegt de ULM volledig autonoom mits gebruik te maken van zijn SPREKENDE INSTRUMENTEN welk hem 32 elementen kunnen bezorgen voor het uitvoeren van de vlucht.
Een veiligheidspiloot is aanwezig om de VFR "SEE and AVOID "voorschriften te voldoen maar deze is geheel niet betrokken bij het uitvoeren van de besturig of navigatie voor deze vlucht.
Maar we moeten nog geen hoera roepen hoor deze voorstellen gemaakt tijdens deze vergadering tussen vertegenwoordigers van DG-TREN ebn de DOT-USA moeten nu nog goed gekeurd worden door de EU-COUNCIL en tevens door USA-CONGRES en volgens onze informatie is men daar niet zo opgetogen met de gemaakte afspraken hier in Brussel.
Ik geloof dat Prof P; ROOSSENS van de UA reeds de vrijdag zulk liet verstaan op het VRT NIEUWS.
MEP Said EL KHADRAOUI van EP-TRA schijnt meer optimistisch te zijn alhoewel ik hem op de woensdag duidelijk wees op de USA weerstanden tegen de DG-TREN benadering van het OPEN SKIES AGREEMENT waar we nu reeds 7 jaar over onderhandelen met de USA en ook niet vergeten dat sommige EU-LIDSTATEN hierdoor ook bepaalde nationale voordelen moeten opgeven ??
Ik hoop op een positief resultaat want als het goed gaat met de EU-AIRLINES is dit tevens goed voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK of zelfs voor de ganse NON CAT AIRSPACE USERS in EUROPA want dit zal ook positief invloed hebben in de LUCHTVAARTINDUSTRIE in CHINA, AFRICA, AUSTRALIA ,INDIA , RUSLAND en , MIDDEN OOSTEN met andere woorden GLOBAL
Op 25 MAART de nacht van Zaterdag naar zondag gaan we om 0300 uur op ZONDAG over naar ZOMERTIJD dus ons uurwerk verplaatsen naar 0400 uur of met ander woorden een uurtje minder slapen op de zondag, behalve voor de vroege vogels op de CHAT welk meestal reeds vroeg actief zijn met chatters van over gans de wereld zijnde CHINA,AUSTRALIE,USA, CANADA,FRANKRIJK, NEDERLAND, LUXEMBURG, MEXICO,PERU,DUITSLAND; ITALIA,ENGLAND, IERLAND
Een der leden van ASA heeft het plan opgevat een grondig artikel te schrijven over het ontstaan en de invloed van de firma SOTRAMAT op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN , te BRUSSEL en te BEERSE in de Belgische luchtvaart!!!!
Op de CHAT en ook enkele E-mailtjes hebben het over het onderwerp ARTROSE???
Wij hebben na jaren een zeer goede behandeling gevonden die de pijn van artrose bijna geheel doet verdwijnen door een Prof DE KEYZER in het VZW ELIZABETH Ziekenhuis-Heilig hartkliniek op de CAMPUS Sysele tel 050-72-81-11 wel enkel mits voorafgaande afspraak lang op voorhand te maken en in het begin regelmatige onderzoeken om de behandeling nargelang het geval te bepalen .
In functie van de vraag in SENIORENNET of men een ongeval heeft meegemaakt met zwaar gewonden of overledenen, heb ik de volgende toelichting.
Persoonlijk was ik eenmaal zelf betrokken bij een zwaar ongeval waar ik ernstig gewond was en een 4 tal maand in hospitaal verbleef en 12 maanden werkonbekwaam en met blijvende invaliditeit.
Voordien ben ik als helicopterpiloot voor de rijkswacht herhaalde malen onrechtstreeks betrokken geweest bij zware ongevallen met zwaar gewonden en overlijdens ter plaatse of in het hospitaal
Ik reageer hierop omdat ik gisteren tijdens ons bezoek van Brugge daar nog eens duidelijk aan herinnert werdt door enkele plaatsen te bezoeken die een grote rol speelden in deze periode namelijk het Zand en het Oude Sint Jans hospitaal waar we in de jaren 60 met een eerste helicopter dienst begonnen voor de 900 via het gebruik van een Aloutte III van De Burgerlijke bescherming.
Later was ik tevens betrokken bij de oprichting van de MEDEVAC van het nieuwe Sint Jans hospitaal te Brugge en nog andere iniatieven op dit vlak via mijn betrokkenheid in EURAMIE.
In functie van enkele intresante contacten heden morgen , bezorg ik hier bijkomende informatie.
Een aantal Belgische piloten melden mij dat de regelmatig verschijnende AOPA-USA NEWSLETTER steeds zeer intresante inlichtingen bevat op gebied van de toestand voor GENERAL AVIATION in de USA.
Mijn huidige aktiviteiten zijn via deze BLOG in functie van: - Individueel Registered EU-LOBBYIST -Nederlandstalige voorzitter ABI -Erelid ACEC -Advies FLAG ten behoeve van GA & AW -Erelid BVSE -Beheerder JEUGD en LUCHTVAART
Tevens hou ik nog regelmatig contact met vele ( 125) der organisaties aktief ten behoeve van de luchtvaart in Brussel en benader ik met persoonlijke standpunten een aantal Politieke,Adminstratieve en Technische persoonlijkheden in het EU gebeuren.
In functie van mijn LUCHTVAART ervaringen sedert 1954( FAeB) en LT/AVN , LUCHTKADETTEN, BLS ,SOTRAMAT, SDW-GROUNDSCHOOL, en IAOPA liaison officer 1980-2004.
Tevens ben ik als gewool lid van SENIORENNET aktief via BLG, FORUL en CHAT met als onderwerp LUCHYVAART en EU-POLITIEK
A number of PILOTS introduced complaints on the negative effect of the present SECURITY aplications on SAFETY in their activity as a AIRCREW at certain airports.
At UK leven dit I obtain a reaction via the EDITORIAL of:
Het TANKEN van VLIEGTUIGEN is onderworpen aan welbepaalde voorschriften:
Bij het TANKEN van een vliegtuig met de PAX aan boord zijn er enkele bijkomende bepalingen voorzien:
-Enkel na aanvraag van PIC of zijn afgevaardigde -Toelating van de diensten van de HAVENMEESTER -Mededeling aan de PAX om op hun plaats te blijven -CABINEPERSONEEL op zijn posities voor noodevacuatie -FIRE BRIGADE in plaats nabij het vliegtuig en klaar voor tussenkomst
Dit zijn de regels die wij als ons pilot zo kennen maar de juiste ICAO teksten zal ik volgende week in mijn bezit hebben
Een vraag die steeds naar voor komt op welke vliegtuigen ik vlieg en gevlogen heb??
Nu ben ik niet meer operationeel aktief als PILOOT-INSTRUCTEUR maar heb nog een FAA VERGUNNING deze kan ik geldig houden zolang ik MEDISCH geschikt ben bevondenen ik heb verleden jaar een 20 tal vluchten uitgevoerd met ex-leerlingen van mij die nu aktief zijn als INSTRUCTEUR of als EXAMINATOR
De gevlogen toestellen waren als vliegtuig CESNNA's, DIAMOND, en CITATION. Helicopter, A109, BO105, HUGHES 500, Zweefvliegtuig Ka2,BLANIC
In mijn loopbaan als PILOOT-INSTRUCTEUR heb ik volgens een student welk mijn Logboeken eens kwam doornemen 240 verschillende modelen van vliegtuigen , zwevers en helicopters gevlogen
Ik ga er hier enkele opnoemen uit mijn geheugen!!!
Gezien mijn betrokkenheid als piloot in het aspect Niertransplantaties kreeg ik een intresante mededeling toegezonden welk veel Antwerpenaren kan intreseren, de informatie is ook vermeld in de ANTWERPENAAR
De ANTWERPSE ZIEKENHUIZEN houden op 08 MAART tussen 1400 en 1800 uur een GRATIS NIERTESTEN ,
Presently there is again very strong pressure to introduce the mandatory use of 6,33 Khz below FL195.
During theSCG/04 there was a Flimsy 05 introduced by NATO concerning the NATO-POSITION.
During the meeting there was no participation from the AIRSPACE USERS ORGANISATIONS involved in VFR operations below FL195.
However I understand at EU level there is the tendecy to oposse the introduction of 8,33 Khz below FL195.
Acording me the presented CBA by EUROCONTROL is not correct.
The protection sectors used are not correct.
There is no LEGAL BASIS for EUROCONTROL to introduce 8,33Khz below FL195
According my interpretation this is now only possible if introduced by the EU.
Some EXPERTS who are working for the ATSP are trying to convince me thad there is no other solution then introducing mandatory 8,33Khz below FL195 in ALL MANAGED AIRSPACE except at the TWR operating in a CTR.
Very strong ACTION is urgently required by ALL AIRSPACE USERS ORGANISATION at ALL levels in the ICAO,ECAC,EU and at NATIONAL LEVEL
Heden tracht men EUROPOL te reorganiseren ij een EU-AGENCY om zodoende te bekomen dat de POLITIEDIENSTEN van de 27 EU-LIDSTATEN hun informatie over de coss-border criminaliteit zoals TERORISME,SERIAL KILLERS, FOOTBAL HOOLIGASME,CHILD PORNOGRAPHY, EURO-COUNTERFEITING kunnen onderzoeken en bestrijden.
Heden in een EU zonder binnengrenzen zijn er nog steeds geen automatische uitwisseling vabn informatie tussen de politiediensten.
Het is enkel voor bepaalde onderzoeken dat er beperkte informatie wordt doorgegeven via een complexe procedure.
Bepaalde lidstaten verzetten zich tegen deze reorganisatie met het argument dat dit hun SOUVERANITEITS PRINCIPE gaat schenden.
Volgens mijn inzicht is deze reorganisatie vitaal in een EU zonder binnengrenzen waar de criminele zonder enig probleem van het een land naar het ander land reizen !!!