Vandaag even een minder goede dag met veel last van de gevrichten!!
Ook de nodige moeilijkheden om een aantal SENIOREN hun LEVENSDROOM te verwezelijken wegens de hoge kostprijzen in het huidige LUCHTVAART WERELDJE
Tevens moeilijkheden om het nodige BUDGEt te vinden voor de 27th DAG DER MINDER VALIDEN KINDEREN op 18 SEPTEMBER op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN
De afiches voor het BENEFIET PIANORECITAL zijn beschikbaar via JEUGD & LUCHTVAART
Op ZONDAG 18 MAART hebben we een vergadering over deze twee projecten die me nauw aan het hart liggen niet enkel voor de DAG 27 maar ook om als eerbetuig en IN MEMORIAM van FRANK SANDERS de nodige jongere vrijwilligers te vinden om dit jaarlijkse gebeuren in dre volgende jaren verder te organiseren ten voordele van de vele MINDER VALIDEN KINDEREN welk daar naar uitkijken in hun bestaan in de tehuizen
Voor de WEBSITE van JEUGD & LUCHTVAART nog even gedult want dit is vrijwilligers werk dat moet gebeuren tussen de doep en de petaten zoals men hier in Antwerpen zegt
LEVENSDROMEN welk betrekking op het gebied van LUCHTVAART zal ik trachten te verwezelijken, men moet er echter rekening mee houden dat ik gegevens bezorg zonder enige voorkeur en ook zonder dat ik persoonlijk ervaring heb met de betrokken firma's, tevens heb ik geen financiele betrekkingen of voordelen uit deze verwijzingen.
Heden morgen was ik even aanwezig op de 30th IPMS EXPO in het DON-BOSCO te HOBOKEN-ANTWERPEN en nogmaals wert het aantal tentoonstellings ruimte uitgebreidt, en tevens had ik de indruk dat er tevens nog meer buitenlandse deelnemers aanwezig .
Het is onvoorstelbaar wat mijn ex-collega Zweefvlieginstructeur RUDDY BINNEMANS en zijn echtgenote YVONNE met zijn kleine kern van medewerkers uit de grond gestampt heeft in het wereldje van de MODELBOUW.
Het bestaande aanbod opgebied van LUCHTVAART MODELLEN en DOCUMENTATIE daar aanwezig is onvoorstelbaar ( mijn intressesfeer) en tevens ook de andere takken van de modelbouw niet te vergeten.
Tevens is het gelegenheid een aantal van de kenners van de BELGISCHE LUCHTVAARTGESCHIEDENIS te ontmoeten.
Enkele vragen mij waar de MODELBOUW EXPO vandaag 10 Maart plaats heeft , deze opent zijn poorten vandaag om 10:00 in de DON-BOSCO school gelegen op de Sint Bernardsesteenweg in HOBOKEN te ANTWERPEN
De toegang is GRATIS en is de zijingang van de school in een straatje dat uitkomt op se Sint Bernardse steenweg
ZA 10/3 - FLAG + EXPO ZO 11/3 - EBAW +RAAC + WZ M 12 - EU-STOA D 13 - W 14 - FLAG + J&L D 15 - EUROCONTROL -SRC28 V 16 - EUROCONTROL -SRC28+(J&L/27) ZA 17 - FLAG+EBAW+RAAC ZO 18 - EBAW+D27+RAAC
In function of ANNEXE VI part II and ANT-WP/8152 I have a number of intresting discution about the SAR operations for GA & AW in the EU.
Some of the experts are agreeing with the IAOPA vieuw thad the ELT is only needed in certain area in ICAO-EUR/NAT REGION.
But the major obstruction is to who is the responsablity to decide in witch regions to accept a excemption to carry a ELT oe witch area to prohibit overflying if no ELT is carried.
Is this a responsablity of the REGULATOR , the SAR SERVICES ,ANSP or to the PIC as proposed I understand by the IAOPA(EUR) experts ??
Any advise or comments are welcom ASAP, since on the 26 march whe have a meeting of some experts who are advising the EU-STOA and where a MEP-Pilot is involved.
I have obtained recently the feeling thad after the GERMAN, FRENCH and UK CAA failing to prohibit the ownerschip from their national citissen of a aircraft registerd in a foeign country now there is a expert in the EU working on a project to prohibit a EU citisen to register a aircraft in a NON-EU memberstate and flying it permanently in the EU area except if bilateral agreements have been made toward this country as now with Switserland, Norway and Iceland
In function of a accident was there a discution about the requirements of refueling a aircraft with passengers on board.
For the CAT operators is this mentioned in the OM( OPERATIONS MANUEL) for NON CAT does such a document not exsist and in function of this I had to evaluate what is mentioned in the ICAO documentation .
Assisted by some of the experts avaible in HQ EUROCONTROL dit I locate the information :
ANNEXE 6 Para -4.3.7 Appendix é para 1.4 ANNEXE 14 Para 9.6 and 9.6.2 DOC 9137 AN/898 PART 1 PARA 16.2 , 16.3 and 16.4 PART 8 PARA 10.6.2
this is intresting reading and it brought me a question from a pilot what are the requirements for SELFREFUELING as now is apaering on a number of airports .
A problem witch is apaering due to the present SECURITY precautions is the many COMLOS of aircraft in flight who give uneeded alert from ATC toward the MILITARY DEFENSE UNITS.
There is urgent need to take the necesary precautions to keep permanent R/T contact with ATC and clearly inform them if leaving their frequency be it in IFR or VFR
There is also a sugestion to maintain a permanent R/T WATCH on 121,500 in flight ??
Uit enkele gespreken heb ik begrepen dat de Regionale autoriteiten bij onze duitse vrienden op bezoek zijn geweest om een systeem van TMA CHARGES te ontwikkelen voor ALLE vluchten IFR of VFR een vergoeding te doen betalen.
Men vermeld dat men reeds een consultatie met de gebruikers heeft gehouden, wie is hier van op de hoogte ???
De bekomen informatie is zeer onduidelijk en begrijp niet op welke basis of regels men dit zou toepassen in BELGIE
Op Dinsdag 7 Maart om 1800 uur was ik aanwezig in HQ EUROCONTROL als lid van de RAeS Brussels branch voor de voorsdracht van Mr Daniel CALLEJA de DG van DG-TREN van de EC met als onderwerp:
EU AIRTRANSPORT POLICY; WHAT NEXT ??
De tekst zal kortelings beschikbaar zijn voor degene die er belang in stellen.
Een belangrijk punt voor mij is de vermelding dat men gaat kijken naar GENERAL AVIATION ( Non ICAO definition) gezien dit bestaat uit de gebruikte definite door de EC en voorlopig al de LUCHTVAART aktiviteiten in de 28 EU-lidstaten niet uitgevoerd door de CAT( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) of de STAATSLUCHTVAARTUIGEN behelst.
Dus alle LUCHTRUIMGEBRUIKERS weze het COMMERCIEEL of NIET COMMERCIEEL buiten de CAT
Tevens was deze avond ook zeer intresant voor mij omdat ik een ex-luchtkadet ontmoete welk ik in de jaren 60 als leerling had gehad alsook enkele luchtvaart vrienden welk ik geheel uit het oog verloren was
De RAeS BRUSSELS BRANCH is een zeer intresant lidmaatschap waar men kan aan deelnemen voor de lutele som van 10 lidgeld per jaar en met zeer intresante aktiviteiten in Brussel
Hoop enkele van u daar in de toekomst ook te ontmoeten???
Although not more a member of the EUROCONTROL ENLARGED COMMITTEE FOR ROUTE CHARGES was I making a personel visit to the 80th Sessuion om March 7.
I noticed only the presence of ATA,IATA and ELFAA.
Although I dit not locate any dangerous actions toward the VFR in the documentation was I informed thad some participating FINANCIAL EXPERTS made the verbal statement thad the EXCEMPTION for VFR was not more a reasonable aplication since in their country the VFR where using the same facility's and services as the IFR???
A very URGENT follow-up and STRONG ACTION is REQUIRED by the organisations representing the VFR AIRSPACE USERS and IFR below 2000 KGR ............ASAP !!!
Because this are persons witch have very strong influance at EU level also.
I received some reactions on the utulisation of the NATO POSITION on the EUROCONTROL plan for VHF vertical expansion below FL 195 of the 8,33 Khz Channel Spacing.
Thad whe schould read the complete letter and avoid a confusing message by using some of the tekst out of context.
maar er zijn in de LUCHTVAART 92 gespecialiseerde beroepen die ik hier nu echter allemaal niet ga opnoemen hoor , maar ik wens toch even de aandacht te vestigen op de vele gespecialiseerde maar onzichbare medewerkers welk behoren tot IFATSEA
Gisteren was ik de ganse dag aanwezig in HQ EUROCONTROL te EVERE in de workshop over de FAB: ttz FUNCTIONAL AIRSPACE BLOCKS
Een project voor de EU welk voordelen moet geven voor de LUCHTRUIMGEBRUIKERS van minder vertragingen , minder kosten en meer veiligheid , alhoewel ik reeds akkoord ben met het behouden van de huidige veiligheid in EUROPA met toename van het LUCHTVERKEER.
Schijnbaar wordt er onder de benaming van mijn BLOG SYLVAIN70 van SENIORENNET een bericht verspreid voor GOLDEN CASINO dit is geheel geen bericht van mij uitgaande ??