Volgens Het KB 10 Januarie 2000 art 74 moet een FI(A) na de opleiding in een FTO met erkend programa van het BLV voor de Theoritische en vlieginstructie en het slagen der Theoretische en Practische examen proeven nog aan de volgende voorwaarden voldoen onder toezicht van een FI(A)
-100 uur Vlieginstructie -25 Solovluchten van leerling bestuurders -Aanbeveling van de FI(A) belast met toezicht op de kandidaat FI(A) aan het BLV
In functie van een dodelijk ongeval bestaat er nu onzekerheden over de toepassing van dit toezicht op de kandidaat.
Er zijn heden geen duidelijke regels in ons bezit door wie en op welke wijze dit dient te geschieden.
Volgens bepaalde personen moet dit geschieden door : -FI(A) in dienst van de betrokken FTO -FI(A) aanvaard en aangewezen door de FTO maar niet behorende tot de FTO -Eender welke FI(A) van een RF -Een FI(A) aanvaardt van het BLV in ee RF
Ook is er onduidelijkheid wat dit toezicht inhoud en welk de verantwoordelijkheden zijn van beide betrokken FI(A)
Commentaar,voorstellen of opmerkingen zijn steeds welkom.
Enkele bezoekers hebben schijnbaar problemen met de door mij gebruikte woorden, termen of ,afkortingen , indien dit het geval is stuur mij een E-MAILTJE, een mijner slogans is:
Een der problemen waar we naar uitkijken voor de VFR vliegende luchtruimgebruikers is de invloed in de toekomst van de UAV op de VFR vluchten buiten gecontroleerd luchtruim.
Het gebruik van de UAV zal vermoedelijk toenemen binnen het gekontroleerde luchtruim en in luchtruim welk speciaal zal voorbehouden worden voor het gebruik van UAV
Wij vernamen dat de NLR is bezig met experimenten in vlucht met een systeem voor SEE and AVOID voor een UAV welk werkt op INFRAROOD van uit de PH-LAB CITATION met een PC7,F16 en FOKKER 27.
De UAV operator krijgt via een INFRARED SENSOR een blip op zijn scherm waarna hij via een VISUAL CAMERA overgaat naar een visueel beeld van het betrokken luchtvaartuig.
Bij dag is het reeds zeer moeilijk om de vliegrichting van het andere luchtvaartuig tee bepalen en de VFR voorrangregels toe te passen.
Bij nacht is het schijnbaar geheel onmogelijk , maar daar kwam men met het argument dat VFR NACHTVLUCHT is niet toegelaten in Nederland
Zo ver wij begrijpen uit de verbale informatie is er heden in Europa onderzoekscentra nog geen bruikbaar experiment voor SEE & AVOID voor UAV ten opzichte van VFR vluchten.
VFR =VISUAL FLIGHT RULES UAV =UNMANNED AERONAUTICAL VEHICULS SEE and AVOID is de manier om aanvaring te voorkomen voor luchtvaartuigen welk vliegen zonder onderworpen te zijn aan ATC ATC = AIR TRAFFIC CONTROL( verkeersleiding)
AANDACHT is echter noodzakelijk want we vermoeden dat er in de nabije toekomst een aantal gebieden zullen voorbehouden worden voor het gebruik van UAV voor allerlei militaire en burgerlijke doeleinden
Reactie,opmerkingen , toelichtingen en vragen zijn steeds welkom via mijn E-MAIL SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Verneem zojuist via NETWERK op NL-2 dat Nederland bezig is met een experiment met de TRAUMAHELICOPTER voor vluchten bij nacht.
Het is onvoorstelbaar dat heden in EUROPA er nog steeds geen degelijke TRAUMAHELICOPTERS beschikbaar zijn 24 uur op 24 zoals dit reeds jaren mogelijk is in de USA
In oorlogsopdrachten vliegen helicopters zowel bij nacht als bij dag maar in vredestijd is er wegens administratieve regels geen 24 uur op 24 beschikbaarheid van deze levensreddende TRAUMPAHELICOPTER
For flights toward a number of aerodrome or airfield there is the requirement of a PPR.
I advise all pilots to obtain this PPR in advance of the flight.
I usual will do this via such a way to have a written proof of the PPR but now white the use of the GSM this is not always possible.
In this case I advise the pilot who obtain a PPR by phone to always keep note of the Time and the identification of the person you spoke to, i usual suply them the name of the PIC and give them my initials SDW and then request there name or their initials.
This can be very important in case of incidents, accidents or verification by the Nationan Security services.
CAUTION: Be also aware thad ANY flight crossing INTERNATIONAL BORDERS inside the EU a ICAO ATC FLIGHT PLAN is still mandatory except a few exceptions mentionet in the National AIP of both involved countrys ??
The Mandary requirement for the " SSR Mode S" for IFR is becoming a reality very soon and a preocupation of many owners and SME involved in IFR operations.
Recently I received verbal information of a " SSR MODE S PREREGRESTRATION BOX" in vieuw to be abel the same SSR to be used in more then one aircraft, is anybody aware on information of this device ??
Zal al mijn E-mailtjes maar morgenavond beantwoord hebben gezien ik nog op bevestiging van andere personen in de Nederlandse administratie uit Den HAAG moet wachten, welk mij hun antwoord op Maandag 02 April zullen toezenden
Vrijdag 27 April zijn wij echter in De HAAG enkel de juiste locatie en timing moet nog bevestigd worden!!!
In the past as permanent IAOPA (HQ) liaison officer at the EU-INSTITUTIONS in BRUSSELS I have had taken up the task of also looking in to the intrest of the many SME involved in AVIATION related activity.
However since 2004 I have retired from IAOPA and their is no more permanent representation in Brussels who have taken up my activity.
Although retired I ame still active on a limited base as a personnel EU-LOBBYIST.
For persons needing any support for their SME I sugest you contact TIMO SCHUBERT of ADS-insight who is regular present in the various EU-INSTITUTIONS