In funktie van de huidige polimiek over de ZWARTE, BLAUWE,GRIJZE en RODE LIJSTEN verwijs ik naar een zeer intresante " LETTRES " et " CHRONIQUES" van een franstalige piloot welk beschikbaar zijn in het FRANS via een E-mailtje naar: jean.belotti@wanadoo.fr met mijn complimenten als SYLVAIN70 voor het bekomen van de LETTRE DE SEPTEMBRE 2005.
Voor degene die de FRANSE taal niet voldoende beheersen ben ik beschikbaar om een verkorte inhoud uit te werken in de toekomst.
Wij trachten een duidelijk en eerlijk beeld weer te geven van de VLIEGVEILIGHEID in de EUROPESE LUCHTVAART waar LUCHTVAARTUIGEN van alle continenten aanwezig zijn;
Beide met onze beroepsachtergrond als PILOOT en sedert vele jaren betrokken in de aspecten der LUCHTVAART als EXPERT,ADVISEUR,CONSULTANT op NATIONAAL,EUROPEESE en INTERNATIONALE FORUMS
In het FORUM onderwerp NIEUWS vindt ik de volgende onderwerpen: 1)- LOW-COST VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJEN 2)- VLIEGTUIGONGEVAL GRIEKENLAND
Het is ongelooflijk de punten die men daar leest over deze twee onderwerpen, ik zal trachten hierover een reactie te maken om de juiste toestand toe te lichten., maar vraag even geduld om deze op te bouwen.
Het probleem van EEN EU zwarte lijst op te maken is niet nieuw, tijdens een vergadering op iniatief van het EP en DG7( nu DG TREN) in 1956 waar ik aan deel nam als LIAISON OFFICER IAOPA voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK werdt zulk een voorstel reeds naar voor gebracht. In functie van deze vergadering werden een aantal studie's uitgewerkt en een aantal punten in deze richting uitgewerkt tussen de toen 12 lidstaten. via de ECAC werdt er de SAFA opgebouwd in de JAA om een geharmoniseerde beoordeling te bekomen van de problemen op het gebied van SAFETY(veiligheid) der vliegtuigen gebruikt in het HANDELSLUCHTVERKEER in de EU. Het toepassen is echter niet zo eenvoudig gezien de LUCHTVAART onderworpen is aan internationale regels onderschreven door de 189 lidstaten van de ICAO. Zeer nutig werk werdt vericht door een mijner colega piloten in DG-TREN op dit gebied, maar de juridische en politieke gezagdragers moeten dit opvolgen door de nodige wetgeving en dat verloopt niet zo eenvoudig tussen de EU lidstaten. Verschillende staten hebben een zwarte lijst maar andere staten volgen die niet op zodat toestellen welk in NEDERLAND verboden worden naar BELGIE uitwijken en ook omgekeerd toestellen die in BELGIE verboden zijn gaan naar NEDELAND,FRANKRIJK,LUXEMBURG of UK. De laatste dagen wegens de verschillende dodelijke ongevallen heeft DG-TREN de vroeger gestelde voorstellen terug ingedient en zullen deze na vertaling in de 20 talen terug worden voorgelegt aan het EP en de EU-COUNCIL. Ik ga deze voorstellen van nabij trachten te volgen.
Op de vele vragen over deze ongevallen kan ik niet op ingaan maar verwijs ik u naar de: www.airdisaster.com. welk in het engels deze ongevallen zeer goed opvolgt, maar het is onmogelijk om hiervan een vertaling te maken.
Ma tot VR 0730-2300 Zaterdag 10.00-1600 zondag 0900-2300
normaal ben ik aanwezig de zaterdag en zondag vanaf openingsuur tot 1100, maar een E-mailtje voor een afspraak is aangeraden omdat ik soms anderde vliegvelden ga bezoeken. REGARDS SYLVAIN
DE PC thuis is nog steeds buiten gebruik tot 1 sept 2005, dus kan hetr zijn dat ik bepaalde e-mails niet heb beantwoord. Voor dringende vragen contact SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR welk ik nu tweemaal per week nazie via het bureel van FLAG op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN. REGARDS SYLVAIN
ANTWERP AIRPORT voorziet via het BERCHEMS SINTERKLAASCOMITE onder voorzitterschap van JOS TYCK op de derde zondag van NOVEMBER 2005 de 20th SINTERKLAAS STOET met vertrek op de LUCHTHAVEN van ANTWERPEN
Ik hoop dat de SENIOREN welke SCHAFFEN/DIEST bezochten op het W.E aan hun trekken kwamen, het was een plezier voor mij er enkele te ontmoeten en hen uitleg te kunnen geven over de aanwezige vliegtuigen.
In functie van gestelde vragen :
MODELLUCHTVAART open dag te BRECHT op 28 AUG van 10;00 tot 19;00 WWW.DECONDORS.BE.
Ben nog steeds zonder PC thuis en kan enkel op FLAG mijn E-mails opvolgen en hierdoor duurt het iets langer om op uw vragen over LUCHTVAART te reageren.
Wat betreft de recente ongevallen kan ik voor het ogenblik geen opinie geven zolang al de gegevens niet werden onderzocht wat een werk is van lange adem welk kan oplopen tot 12/24 maanden. Het doel van ons ICAO onderzoek heeft enkel tot doel hoe kunnen we zulk een ongeval in de toekomst vermijden en niet om een schuldige aan tez wijzen.
Wegens de vroeger vermelde PC problemen moet u een beetje gedult hebben om een antwoord te bekomen gezien ik slechts een of tweemaal per week mijn E-mails op het bureel van FLAG kan raadplegen totdat mijn PC thuis het terug doet. REGARDS SYLVAIN
Wegens PC problemen thuis zal ik vermoedelijk de eerste 14 dagen weinig kunnen updaten aan mijn BLOG en ook minder snel reageren op gestelde vragen over LUCHTVAART.
Ik zal wel enkele malen mijn E-mails kunnen raadplegen in de week via:
Gezien de vele vragen over de mogelijkheden tot het VLIEGEN als VRIJE TIJDS BESTEDING in het ANTWERPSE kunnen wij u verwijzen naar de ZONE 03/ N° 228 van de 29 week van woensdag 20 JULI tot dinsdag 09 AUGUSTUS bldz 29/31/33 met een intervieuw met LUCAS VAN den EYNDE.
Ik vlieg niet meer als PIC zoals vroeger maar neem de sturen wel nu en dan van ZWEEFVLIEGTUIG,MOTORVLIEGTUIG(SEL) of HELICOPTER met collega of ex-leerlingen die nog dagelijks operationeel vliegen.
Vele SENIOREN stellen mij vragen over het weder en wensen vooral mijn voorspellingen te bekomen.
Als PILOOT leren we heel wat zaken over het weder tijdens onze opleiding nadien zijn wij elke dag dat we vliegen betrokken bij een vluchtvoorbereiding waarin het weder een belangrijke factor is voor de veilige uitvoering van de vlucht zij het in IFR of in VFR.
Door deze voorbereidingen en daarna de vaststeling in vlucht krijgen wij een bepaalde ervaring.
Ook de opleiding en aktiviteit als ZWEEFVLIEGPILOOT is een zeer goede leerschool over het weder gezien men hier gebruikt maakt van de weerkundige fenomenen om tijdens de vrije vlucht hoogte te winnen en afstanden af te leggen door wat er in de atmosphere gebeurt;
Ook als HELICOPTER PILOOT leer je een nieuw inzicht te krijgen in wat wij de "MICRO METEOROLOGIE" noemen namelijk het efect op lage hoogte van hindernissen,begroeiing,gebouwen en waterlopen op een aantal weerkundige fenomenen.
Ik heb in mijn loopbaan goede vrienden bekomen in de weerkundige diensten en vele uren met hen de verschillende kaarten en berichten leren gebruiken.
Een voorspeling is zeer ingewikkeld om deze op te bouwen en vele elementen spelen een rol;
Vroeger had ik de eer een der top franse meteorologen en ook de belgische MONSIEUR METEO te ontmoeten en zelfs hen mee te nemen in vlucht om hen te laten zien hoe hun voorspeling er in werkelijkheid uitzag.
De franse meteo expert wees mij er op dat in dien tijd 1960 wij enkel 6 elementen begrepen van de 96 welk een rol spelen in het weerfenomeen, we hebben nu satelietfoto's,eadarwaarnemingen en een zeer verbeterde informatie verspreiding maar een voorspelling is nog steeds een zeer gewaagde onderneming en zeker als men dat doet op een langere termijn.
Dus als ik u iets voorspel wees dan overtuigd dat het een kleine kans heeft om 100% juist te zijn.
Later meer hier over als u daar belang in steld!!!!!!