Enkele personen in Administratieve diensten wezen mij op de Hearing in de USA door het AVIATION-SUBCOMITTEE over de " FRAUDE at FAA MEDICAL CERTIFICATION"
En gaven hun opinie dat dit hier ook het geval is en dat ik dat zou aanmoedig door bepaalde kandidaten te verwijzen naar de FAA-MEDICAL wanneer zij Belgisch ongeschikt werden bevonden.
Ik dien er echter op te wijzen dat wanneer een kandidaat in Belgie Medisch ongeschikt wordt bevonden, wij hem voordragen voor een FAA-MEDICAL met het voorleggen van de bekomen medische belgische ongeschiktheid.
Meestal vernemen wij dan van de FAA dat de bevonden Belgische ongeschiktheid geheel niet in functie is van de voorziene ICAO en FAA requirements, en dat er meestal geen rekening werdt gehouden met de recente opgedane ervaringen en kennis van de medische wereld.
Steeds welkom voor bijkomende informatie of vragen over dit onderwerp.
Er heerst een groot verschil van interpretatie tussen de JAA-AME in de JAA lidstaten en ook krijgen we herhaalde malen onvoldoende uitleg over de gebruikte medische termen en afkortingen
De meeste piloten zullen niet gaan vliegen als zij niet 100% geschikt zijn bevonden en als zij zich niet 100% goed in hun vel voelen.
Wat betreft het ongeval in SAO PAOLA in BRAZILIE van de AIRBUS320 met vluctnummer 3045 vermeld men heden 186 POB en 15 slachttoffers op de grond.
Wat betreft de creden van het ongeval kan men zich heden nog niet uitspreken.
De feiten voor het ogenblik gekend geven aan dat bij de landing op een schijnbaar korte natte baan het toestel getracht heeft een doorstart te maken maar aan het uiteinde van de baan een loods heeft geraakt en een brandstofstation met gevolg een hevige brand.
Er zijn mij geen gegevens beschikbaar over TAM, enkel dat er schijnbaar reeds betwistingen waren over het gebruik van deze baan op gebied van lengte en de toegelaten type van vliegtuigen.
In de EU worden zeer strikte voorwaarden gebruikt voor de toegelaten type van vliegtuigen in functie van de gebruikte landingsbaan, en normaal is er een veiligheidszone voorzien aan het uiteinde.
Men zal in de EU met aandacht de reden van dit ongeval mede onderzoeken gezien het een AIRBUS A320 van een Europese constructeur betreft.
Zal later hier later wel meer over vermelden als we de gegevens van het eindverslag in ons bezit krijgen , we moeten er wel rekening met houden dat Brazilie niet bij de deur is en vermoedelijk niet een zeer openstaat voor buitenlandse inmenging gezien zijn nog steeds naar ons bekende gegevens nogal Militaristische structuur .
Zie reeds de reactie van IFALPA op WWW.IFALPA.ORG/ aangaande de SAN PAULO niet aanwezige RESAs zoals voorzien in ICAO Annex14
I foud a very intresting RECOMMENDATION in the report of the AAIB BULLETIN 7/2007 in function of the fatal accident of a student pilot on 19 JULY 2007 with a CESSNA 150 G-BABB.
During my activity as FI in the 1960 dit I instore the procedure thad a student pilot was always mentioning the term "STUDENT' after his call sign, I always took the precaution to notify the ATCO of the arrival of a student pilot on their facility.
I notice now the RECOMMENDATION 2007-050 toward the UK-CAA more then 40 years later to be reintroduced after my aplication was rejected as not to be usefull for safety.
Het is ook intresant om gebruik te maken van het IAOPA-EUR FORUM om aandacht te vragen voor de aspecten welk u als LUCHTRUIMGEBRUIKER van belang zijn!!!
Gelieve deze informatie te verspreiden via de website van uw organisatie of publikaties
in de EUROCONTROL WEBSITE ga naar SEARCH met: -RECREATIONAL FLYING -AERIAL WORK -GENERAL AVIATION -AIR-SPORT
Ten laatste op 05 MAART 2008 in uitvoering van ICAO SARPS moeten alle piloten welk INTERNATIONALE VLUCHTEN UITVOEREN alsook VERKEERSLEIDERS bewijzen dat zij de kennis der ENGELSE taal hebben op wat men level "4" noemt.
Tot op heden heb ik nog geen goed inzicht wat dat juist betekend en hoe men de voorziene testen zal afnemen in de verschillende lidstaten
Bij BELGOCONTROL is men bezig met een voorbereiding om deze test af te nemen er zijn ook privaar firma's welk een gespecialiseerd cursus ontwikkelen en bezig zijn om de nodige vergunning hiervoor te bekomen.
Heb wel begrepen dat de nieuwe opleiding rekening houd met de BURGERLIJKE VERGUNINGEN van PILOOT volgens de JAA-JAR/FCL , maar weet nog niet wanneer de PILOOTbij DEFENSIE hiervan gebruik kan maken om een loopbaan in de BURGERLUCHTVAART verder te zetten.
Hoeveel jaar moet men aktief blijven PILOOT van DEFENSIE alvorens te kunnen overgaan ???
Informatie en ervaringen zijn welkom
Het grote voordeel is dat men de opleiding als militair de opleiding geheel gratis is en dat men zelfs nog loontrekkende is.
Een oplossing voor de gemotiveerde jongeren welk niet over de financiele middelen beschikken om een opleiding te volgen in een burger FTO.
Mijn ervaring als PILOOT van het LICHTE VLIEGTUIGEN waren een zeer positieve periode on mijn beroepsleven ,maar nu is er zeer veel verandert!!!!!!
Wat betreft de opleiding PILOOT moet men een ondescheid maken tussen :
A) Privaat PILOOT
B) MILITAIRE PILOOT
C) BEROEPSPILOOT deze laatste soort opleiding is de opleiding om als LIJNPILOOT te vliegen bij de LUCHTVAARTFIRMA's en is heden in BELGIE volledig op de kosten van de betrokkene.
De kostprijs ligt rond de 100.000 en kan plaats vinden naar keuze in een aantal door de staat erkende FLIGHT TRAINING ORGANISATIONS waar er heden 9 in BELGIE aktief zijn .
Men kan deze JAA-JAR/FCL opleiding doen in een der vele FTO in BELGIE of in een der JAA-LIDSTATEN.
Theoretisch is deze opleiding geldig in elk dezer lidstaten maar de praktijk leert ons dat dit niet het geval is.
In de toekomst voorziet de EU via de EASA over te gaan naar een EU erkende vergunning van PILOOT( ATPL) maar dit is tot heden nog niet van toepassing omdat een aantal EU lidstaten hiervoor nog dwars liggen voor Nationale belangen
De opleiding buiten de JAA-JAR/FCL lidstaten wordt theoretisch niet aanvaard maar ,,,,,,,,,????
Voor meer informatie gelieve de website van het MINISTERIE van MOBILITEIT te bezoeken onder de titel LUCHT
Steeds welkom voor een vrijblijvende afspraak om hierover meer te vernemen.
Heden DONDERDAG 12 JULI om 10u45 heb ik het laatste onbeantwoord E-MAILTJE beantwoord en ben ik terug 100% bijgewerkt.
Volgend WE ben ik aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN;
ZATERDAG 14 JULI van 10;00 tot 12;00 ZONDAG 15 JULI van 09:00 tot 12;00
Personen welk een afspraak wensen te maken vraag ik mij nog ASAP een E-MAILTJE ter bevestiging te sturen zodat ik een tijdsindeling kan maken, ik heb morgen nog enkele piloten welk mij hun aankomstijd gingen mededelen
Het Banket van de oudgediende van het lichte vliegwezen 2007 heeft plaats op 21 SEPTEMBER te LIEGE-BIERSET
Kolonel vlieger stafbrevethouder Olivier COLMANT, commandant van de HELI WING en Kolonel vlieger militair administrateur o.r Raymond COLLARD, voorzitter van de vriendenkring, hebben de eer u uit te nodigen op 21 september 2007 te BIERSET ter gelegenheid van het banket van de oudgediende van het LT/AVN
Gelieve tijdig de storting uit te voeren van 17 op rekening 068-2285022-20 van HELI-WING te BIERSET voor de onkosten en de toezending van uw parkeerkaart
Ik hoop van vele van de oude vrienden van het LT-AVN te ontmoeten
Het wordt deze week al wat minder druk in de EU-ARENA te BRUSSEL omdat er reeds een aantal personen in verlof zijn en een aantal weg op zending omdat men voor de maand Augustus nog tracht een aantal dosiers af te werken.
Daarom zal ik enkel de Woensdag 11 Juli naar Brussel moeten gaan behalve indien er iets dringends zou bijkomen
ook het aantal binnenkomende E-mailtjes schijnt al af te nemen !!!
Naar we vernemen zal er op 27 SEPTEMBER 2007 te ( EBBE) BEAUVECHAIN bij de 1st Wing de laatste vlucht plaats hebben van de BELGISCHE MILITAIRE FOUGA tijdens een dag met allerlei aktiviteiten van demovluchten en expo met betrekking tot de toestellen van de LUCHTCOMPONENT DER KRIJGSMACHT met F16,Marchetti SF-260,A109,Sea-King