Op het FORUM bij het onderwerp WETENSCHAP EN TECHNIEK heeft Anthomaka een intresant onderwerp geplaatst :
Voertuig versud boot,verschillend in bochten ???
Persoonen welk zich geroepen voelen om hier een uitleg over te geven zijn welkom.
Krachten tijdens een bocht van :
Voertuig, versus boot versus vliegtuig versus helicopter ????
Ik herinner mij dat de inwerkingen der kracyhten tijdens een bocht met een vliegtuig tijdens de verschillende gevolgde opleidingen bij de Franse,Engelse,Duitse en Amerikaanse scholen duidelijk verschillend waren.
Het meest intresante uitleg kreeg ik van een Poolse instructeur ( Mr Schoepler te EBSH) in het zweefvliegen welk een driedubbel schoolbord volschreef met een formule
Via de CHAT bekwam ik van WHIRLWIND een intresante reeks foto's van oude vliegtuigen welk ik reeds heb doorgegeven ter beoordeling bij de Experts in dit onderwerp bij BAHA,ASA , RAAC. en FLAG
Steeds geintreseerd in allerlei aspecten der LUCHTVAART:
Verneem heden via de TAMTAM dat MVR recent haar exaam van PPL met succes heeft afegelegt met als examinator MT.
Het doet mij zeer veel vreugde dit te vernemen omdat dit weer een succes betekend voor de toepassing van de ICAO regulations via de goede medewerking van het EU gebeuren.
Het weder ziet er goed uit maar een NATIONALE VLAAG hier of daar in Belgie is mogelijn vandaag volgens de weerradar en satelietbeelden van deze morgend
Bekwam juist zeer intresante informatie van de ANR( EBAW) of ANTWERP AIRPORT voorzitter van de RWY SAFETY (RITA) en van PAL over de technische aspecten van SAN PAOLO.
Tevens dezelfde standpunt als ik reeds zegde, we moeten wachten naar de uitslag van het ONDERZOEKSTEAM welk vermoedelijk ten minste 12 maanden nodig zal hebben om alle elementen te onderzoeken
Deze zoeken niet naar wie is schuldig maar in de geest van ICAO hoe kunnen we zulke ongevallen in de toekomst vermijden !!!
Mijn kennis en contacten zijn vooral op het vlak van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK en ben dus vooral betrokken bij de NON CAT AIRSPACE USERS welk agtief zijn in GAT in VFR en IFR
Onder deze titel op het FORUM onder de rubriek POLITIEK door TILLIE op 19 JULI2007 om 13;17 staat enkele intresante opmerkingen.
wat betreft de vermelding van SIBARITA wens ik hier toch wel enkele zaken toetelichten;
De maandelijks vermelde verhuis van dit circus betreft enkel het EP en zoals vermeld kost dit jaarlijks 300.000 + nog veel bijkomende onkosten+ druk verkeer +veel CO2 uitstoot.
In mijn functie van onbezoldigde LOBBYIST voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK ben ik sedert 1980 betrokken bij dit gebeuren.
In de EU gaan er vreeds jaren stemmen en iniatieven om die maandelijkse cirque te stoppen en loopt er zelf op iniatief van een aantal MEP een petitie hier ook vermeld op mijn BLOG om deze cirque te stoppen.
In verschillende delen van de EU wilt men dit zo spoedig mogelijk stoppen maar !!!
De beslissing licht bij de EU-RAAD waar elke lidstaat een veto heeft om een voorstel te blokeren, en in dit geval is de FRANSE delegatie die steeds dwars ligt.
Persoonlijk kan ik dit begrijpen gezien de voordelen welk er voor STRASBOURG uit voort vloeien
Het is dringend noodzakelijk dat de 490 miljoen EUROPEESE BURGERS zich inzetten om druk uit te oefenen op de deelnemers van de EU-RAAD via petitions en schrijven aan hun nationale MP , regeringen en politieke groepen.
Wie kan mij de juiste bedoelingen en inhoud van de onderstaande afkortingen op een JAR/FCL3 Medical certificate bezorgen en me verwijzen naar de up to date document en referenties??
-OCL
-OML
-OSL
en wat wil dit zeggen voor mijn collegas FLICHT-INSTRUCTERS van ABI ??
Enkele personen in Administratieve diensten wezen mij op de Hearing in de USA door het AVIATION-SUBCOMITTEE over de " FRAUDE at FAA MEDICAL CERTIFICATION"
En gaven hun opinie dat dit hier ook het geval is en dat ik dat zou aanmoedig door bepaalde kandidaten te verwijzen naar de FAA-MEDICAL wanneer zij Belgisch ongeschikt werden bevonden.
Ik dien er echter op te wijzen dat wanneer een kandidaat in Belgie Medisch ongeschikt wordt bevonden, wij hem voordragen voor een FAA-MEDICAL met het voorleggen van de bekomen medische belgische ongeschiktheid.
Meestal vernemen wij dan van de FAA dat de bevonden Belgische ongeschiktheid geheel niet in functie is van de voorziene ICAO en FAA requirements, en dat er meestal geen rekening werdt gehouden met de recente opgedane ervaringen en kennis van de medische wereld.
Steeds welkom voor bijkomende informatie of vragen over dit onderwerp.
Er heerst een groot verschil van interpretatie tussen de JAA-AME in de JAA lidstaten en ook krijgen we herhaalde malen onvoldoende uitleg over de gebruikte medische termen en afkortingen
De meeste piloten zullen niet gaan vliegen als zij niet 100% geschikt zijn bevonden en als zij zich niet 100% goed in hun vel voelen.
Wat betreft het ongeval in SAO PAOLA in BRAZILIE van de AIRBUS320 met vluctnummer 3045 vermeld men heden 186 POB en 15 slachttoffers op de grond.
Wat betreft de creden van het ongeval kan men zich heden nog niet uitspreken.
De feiten voor het ogenblik gekend geven aan dat bij de landing op een schijnbaar korte natte baan het toestel getracht heeft een doorstart te maken maar aan het uiteinde van de baan een loods heeft geraakt en een brandstofstation met gevolg een hevige brand.
Er zijn mij geen gegevens beschikbaar over TAM, enkel dat er schijnbaar reeds betwistingen waren over het gebruik van deze baan op gebied van lengte en de toegelaten type van vliegtuigen.
In de EU worden zeer strikte voorwaarden gebruikt voor de toegelaten type van vliegtuigen in functie van de gebruikte landingsbaan, en normaal is er een veiligheidszone voorzien aan het uiteinde.
Men zal in de EU met aandacht de reden van dit ongeval mede onderzoeken gezien het een AIRBUS A320 van een Europese constructeur betreft.
Zal later hier later wel meer over vermelden als we de gegevens van het eindverslag in ons bezit krijgen , we moeten er wel rekening met houden dat Brazilie niet bij de deur is en vermoedelijk niet een zeer openstaat voor buitenlandse inmenging gezien zijn nog steeds naar ons bekende gegevens nogal Militaristische structuur .
Zie reeds de reactie van IFALPA op WWW.IFALPA.ORG/ aangaande de SAN PAULO niet aanwezige RESAs zoals voorzien in ICAO Annex14
I foud a very intresting RECOMMENDATION in the report of the AAIB BULLETIN 7/2007 in function of the fatal accident of a student pilot on 19 JULY 2007 with a CESSNA 150 G-BABB.
During my activity as FI in the 1960 dit I instore the procedure thad a student pilot was always mentioning the term "STUDENT' after his call sign, I always took the precaution to notify the ATCO of the arrival of a student pilot on their facility.
I notice now the RECOMMENDATION 2007-050 toward the UK-CAA more then 40 years later to be reintroduced after my aplication was rejected as not to be usefull for safety.