RAPPORT FINAL D'AUDIT DE SUPERVISION DE LA SECURITE DU SYSTEME D'AVIATION CIVILE DE LA BELGIQUE
(7 au 16 fevrier 2006)
ICAO
je viend de lire se rapport en diagonal et en tenant des CONSTATIONS,et RECOMMANDATION je doit metoner de la qualite des services de la DGTA??
Ceci est pas ma decision finale mais je trouve que le rapport de l'auditme donne une impression de une pauvre qualite des services de la DGTA-BELGE
Toute reaction,commentair est le bienvenue
Si cela est la moyenne des services evaluer des 29 pays qui ont ete audite a cette date , il convient de voir q'il a encore beaucoup a faire pour maintenis la SECURITE dans L'Aeronautique.
I noticed thad VAL EGGERS on behave of IAOPA was present in the HQ EUROCONTOL on a SESAR task force.
In function of the present documentation avaible on SESAR do I have the impression thad the GENERAL AVIATION & AERIAL WORKS operators are neglected in this project
After my involvement since 1980 in the EU and EUROCONTROL enviroment in ATLAS,EATMP,EATSCHIP,SES do I not see how whe will be abel to progres in the SESAR project.
SESAR = a whisfull dream !!
Note; when I mentione GA & AW i take in this ALL THE GAT -NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS operators
In function of a number of discution on the correct copletion of the ICAO FLIGHT PLAN do I maintain after consulting some of my colleagues in the vieuw thad a FERRY FLIGHT of any AIRCRAFT the FLICHT PLAN may be recorded as "G" for GENERAL AVIATION operation .
The Size of the AIRPLANE has no effect on this vieuw.
The FERRY of a B767 can use the "G" on the flight plan and does not requere the "S" ,"N" or "X" as imposed by some ARO-SERVICES.
It is the PIC who decide witch kind of operations he mentione on his ICAO FLICHT PLAN
Pendant les annees 1970 comme membre de ABI et avec plusieur reunion a PARIS en FRANCE j'aivais obtenu une copie d'une etude fait en FRANCE concernant les metiers dans L'AERONAUTIQUE.
Cette etude mentionais 92 diferente emploi dans l'AERONAUTIQUE.
MALHEUREUSEMENT ce dossier que nous avions utulise dans un nombre de meetings avec les services de L'education National BELGE a disparu, et je suis a la recherche d'un exemplair
Tijdens onze cruis op de M/S FUNCHAL kwam op een morgend een dame naast mij aan de ontbijttafel zitten , ik begroete haar met een goede morgend,een bonjour en een good morning.
Geheel geen reatie bekomende dacht ik en gij de ,,,,,,,,,,,,,,,,op !!!
In de namiddag bemerkte ik deze dame aan een tafel op het promenade dek en bemerkte dat zij grote gebaren maakte met de bij haar aanwezige man...................dus gebruik makend van de gebarentaal voor doven!!
Uit mijn ervaring met het project in de EU voor de opleiding van piloten tot de luchtvaart herinnerde me ik nog enkele tekens ter begroeting.
Toen ik de dame toen ging begroeten met het gebaar voor goedendag kreeg ik als reactie een reeks van gebaren terug en via enkele gebaren en een stuk papier om zaken op te schrijven ontwikkelde zich een degelijk gesprek met dit dove franstalige koppel , en ook verder gespreken tijdens de verdere reis.
Wat betreft het artikel over de VLIEGVEILIGHEID in het BELGISCH LUCHTRUIM in de GVA bekwam in via een actieve collega piloot een exemplaar van de ICAO audit welk vermoedelijk de aanleiding is van dit artikel in de GVA.
Personen welk zich wensen te verdiepen in dit onderwerp kan ik per E-MAIL de tekst laten geworden.
Verleden week kreeg ik van een aantal bezoekers van mijn BLOG vragen over de VLIEGVEILIGHEID, welk ik allemaal individueel heb beantwoord.
Tijdens het WE vernam ik van collegas piloten in de RAAC dat er tijdens de week in de krant GVA een artikel was verschenen over de veiligheid in het Belgische luchtruim , ik heb dat artikel tot heden niet zelf gezien maar schijnbaar is dit het gevolg van een ICAO audit van het BESTUUR DER LUCHTVAART welk niet zo posditief blijkt te zijn??
Volgens personen die het wel verder hebben bekeken is in Belgie de overheidsdiensten niet zeer goed georganiseerd !!
CONCLUSIE:
Dit bewijst dat de LUCHTVAART in BELGIE veilig kan uitgevoerd worden zonder in inmenging en strenge regelgeving die de overheid meestal oplegt.
Mijn eerste reactie is:
PROFICIAT aan de FIRMA's en PERSONNEN welk betrokken zijn in de LUCHTVAART in BELGIE
Voor de DAG 27 der MINDER VALIDEN KINDEREN op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN op 18 SEPTEMBER 2007 kunnen we nu reeds 1236 kinderen uitnodigen voor een dag op de LUCHTHAVEN met een RONDVLUCHT dank zij de steun van de SPONSERS en de inlomsten van het PIANORECITAL" WINGS for CHILDEREN" ingericht te SCHILDE-BERGEN op 08 JUNI 2007 met se steun van SG Private Banking en de inzet van enkele leden van JEUGD & LUCHTVAART
During recent contacts with operational ATCO involved with VFR operations dit they draw my attention to the following problems as beeing regular stated with the VFR operators:
-Correct introduction of the ICAO FLIGTPLAN
-PENETRATION of CONTROLLED AIRSPACE without the required R/T contact or ATC CLEARANCE.
-CLOSING ICAO FLIGTPLAN
-Beeing AWARE of the LATEST and UPDATED NOTAM information
-VERY LIMITED CONSULTATION of the latest avaible WEATHER information
Vanaf WOENSDAG 15 AUGUSTUS ben ik terug regelmatig beschikbaar voor geheel vrijblijvend advies, een E-MAILTJE om een afspraak te maken is steeds aangraden.
ZATERDAG 18 AUGUSTUS van 10:00 tot 12:00 uur ZONDAG 19 1UGUSTUS van 09:00 tot 12:00 uur op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN in de CAFETARIA
Ook volgende week: ZATERDAG 25 AUGUSTUS van 10:00 tot 12:00 uur ZONDAG 26 AUGUSTUS van 09:00 tot 12:00 uur
In functie van de ontmoeting met SENIOREN op de OLD TIMER FLY-INN te SCHAFFEN-DIEST op 12 Augustus
verwijs ik hen naar de bewsite: WWW.DAC.BE waar men een ganse reeks links vind via de website van de FLY-IN naar historische informatie van de LUCHTVAART