Deze BLOG is het gevolg van de E-MAILS bekomen van SENIOREN welk lid zijn of grbruiker van SENIORENNET alsook via contacten met PILOTEN,VLIEGTUIGEIGENAARS,INSTRUCTEURS welk met mij contact hebben gehad via: AOPA-BELGIUM ABI (ASSOCIATION BELGIUM INSTRUCTERS) IAOPA (global) VLRI FLAG ACEC ASA RAAC EURAMI WINGS of EUROCONTROL
en individuele bezoekers.
Onafgezien de huidige beschikbaarheid van informatie via allerlei electronische middelen en tijdschriften is er nog steeds noodzaak om vragen te kunnen stellen.
Ik ben zeker geen EXPERT maar heb via mijn betrokkenheid wel enige kennis opgedaan en ook de nodige contacten sedert mijn eerste stappen in de LUCHTVAART
Een SENIOR steld mij hierover een vraag op het FORUM daarom een eerste reactie die ik verder zal uitwerken later:
AIRMISS of nu AIRPROX genoemd is een verslag van een PILOOT of vaan een ATCO als men denkt dat er een gevaarlijke toestand is of geweest is.
Deze verslagen worden dan grondig onderzocht en men klaseert die dan naargelang de aard en de gevaarlijkheid.
Er zijn veen AIRPROX rapprten tegenwoordig maar er zijn er niet veel die tot de category 'GEVAARLIJKE ' toestand worden geklaseert hoor.
De bedoeling is om deze verslagen publiek te maken maar daarover zijn er verschillene opinies hoe en onder welke vorm.
Het gebeurt dikwijls dat er een AIRPROX wordt gemeld die geheel geen gevaar inhield.
Tevens hebben we ook nog de ANONIEME RAPPORTEN die spreken over elk mogelijk incident, onnauwkeurigheid of twijfelachtige situatie vastgesteld door een PILOOT,ATCO;of MECHANIEKER
Er zijn ook nog de verslagen van SAFA
Sommige landen maken deze informatie reeds beschikbaar voor het PUBLIEK
Zal hierover meer informatie beschikbaar maken !!!
De noodzaak om de R/T PHRASOLOGIE in het FRANS te bekijken is nu noodzakelijk omdat in functie van de ICAO regelgeving die in voege komt in MAART 2008 het verplicht is op bepaalde REGIONALE VLIEGVELDEN met ATC en KLEINE VLIEGVELDEN met AFIS de FRANSE PHRASOLOGIE te gebruiken zoals dit nu vermeld wordt in de AIP-FRANCE
Dit gaat een beperking geven van bruikbare bestemmingen in FRANKRIJK
Ook in DUITSLAND gaan er beperkingen zijn voor degene welk geen DUITSE R/T kunnen gebruiken zie ook AIP-GERMANY
Op ANTWERP AIRPORT past men vanaf 01 SEPTEMBER de nieuwe LUCHTHAVEN VERGOEDINGEN toe volgens het MB 27 JULI 2007 gepubliseert in staatsblad van 14 AUGUSTUS 2007
Let op wat dit voor u gaat kosten, ook voor oefenvluchten???
Krijg hier een aantal E-mails met vragen over het BALLONONGEVAL in VANCOUVER in CANADA.
Men weet voorlopig niet wat de oorzaak is.
Tevens moet men dat ongeval in de juiste context plaatsen in functie van de vele duizende ballonvluchten welk er elk jaar plaats vinden.
Ik zal tracten meer informatie te bekomen maar dien er op te wijzen dat het onderzoek een bepaalde duur in beslag zal nemen om alle aspecten te onderzoeken wat de oorzaak is.
Het onderzoek heeft vooral als hoofddoel om zulk een ongeval in de toekomst te vermijden
Heden morgend vertrok een FOKKER50 met een zeer gemotiveerde en geexiteerde ploeg supporters met Belgisce vlagen op de tarmac van "ANTWERP AIRPORT" voor de BELGISCHE HOCKYPLOEG naar Manchester.
Nu verneem ik dat de BELGISCHE HOCKYPLOEG zich geplaatst heeft om deel te nemen aan de OLYMPISCHE spelen in PEKING
Wat betreft het proces van onze collega MARINA LEENAERTS waar zij werd vrijgespoken moet ik nu mede delen dat er BEROEP is ingedient en aaanvaard zodat deze aanslepende zaak over het ongeval te Berchem nu weer verder loopt.
Ik volg dit dosier op voor ABI gezien het hier gaat over de verantwoordelijkheden van een FI welk toezicht houd !!!
Heden bewijst de door mij gegeven voorspelling voor het weder voor OOSMALLE ,KIEWIT en ANTWERPEN weer eens hoe onbetrouwbaar de weersevolutie in BELGIE is.
Ik had voor deze drie plaatsen VMC ttz goed zicht en hoog wolkendek voorspeld rond 10:00 uur UTC ttz 12:00 uur lokaal en ,,,,,,,,,,!!!!!!!!
Schijnbaar aan de KUST is het goed maar in het binnenland is het twijfelachtig.