Enkele senioren vragen naar foto's van AIRSHOWS ik doe hier een poging van TRAVIS AFB in California in de USA mij bezorgt door D.C van STAMPE MUSEUM in ANTWERPEN AIRPORT
MERRY CHRISTMAS Heb nu reeds 7 reacties bekomen en doorverwezen naar de betrokken MEP.
Ik stel ook belang in een exemplaar te bekomen van de ingezonden MOTIVATIBRIEF
Ik stel ook met vreugde vast dat twee derkandidaten hun studies in de TRANSPORT richtinh hebben gedaan en hoop dat zij GENERAL AVIATION & AERIAL WORK OPERATIONS in hun gedachtengang in aanmerking nemen.
Steeds welkom voor dokumentatie over deze aktiviteiten
This morning at 0700 A dit i receive a phone call from a TOP EU EXPERT to whisch me a MERRY CHRISTMAS in reaction to my E-mail thad i had sent him this morning at 0630 A
Since this very unusual reaction dit I ask him in what I could help him.
He admited he was this days working at home on the project of the future EU AIRSPACE CLASSIFICATION as resulting from the EUROCONTROL workshop and he wanted to know my personnel vieuw on the selection to make of the THREE ICAO AIRSPACE TYPES. for the 27 EU MEMBERSTATES + 3 other .
He intend to proceed toward:
ABOVE FL245 ICAO ALPHA AIRSPACE
BELOW FL245 he intends to introduce :
ICAO CHARLY for MANAGED AIRSPACE ( Controled airspace) ICAO GOLF for UNMANAGED AIRSPACE( uncontrolled)
Also intend to raise the lower leven for MANAGED AIRSPACE as hich as possible to avoid to mutch efect of VFR OPERATIONS on the ATS activity.
And REQUESTING me if I could LOBBY for such a solution
Heden lezen wij in een aantal kranten dat de dienst MOBILIT van E SCHOUPPE op basis van een interim report vermoed dat deze crash op 25 Mei te Zaventem 2008 het gevolg is van een vogelaanvaring in een der motoren. (een torenvalk)
Ik moet u er echter op wijzen dat het verlies van vermogen op een motor een B747-200 normaal toelaat zelf verder op te stijgen. Gezien de berekeningen der nodige snelheid en vermogen in functie van gewicht van het toestel , de temperatuur de mogelijkheid geeft om verder op te stijgen.
Schijnbaar heeft een van de drie TWEE PILOTEN of DE FLIGHT ENGINEER besloten het opstijgen af te breken nadat men reeds de V1 snelheid had overschreden. Dit is echter een spel van SECONDEN !!
Wij wachten af wat de overige elementen van de twee BLACK BOXES gaat uitweizen.
Deze titels doen me terug denken naar de periode 1970/1975 toen ik aktief was in het project
MEDICOPTER
In de periode 1968/1971 was ik aktief als Helikopter piloot van het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT te BRASCHAAT-POLYGOON en werd ik betrokken bij enkele Medische opdrachten via een noodvervoer van een zwaar gewond kind waarover ik op het FORUM reeds het verhaal heb geplaatst alsook bij vervoer van organen en bloed voor EUROTRANSPLANT
Via deze weg kwamen wij in contact met de Medische wereld namelijk met de ploeg aktief in de verkeersongevallen en leerden we dat een juiste diagnose en snelle reactie in de eerste ogenblikken na het ongeval van vitaal belang waren om het slachtoffer de meeste kans tot overleven te geven.
Het is niet het snel vervoer van een slachtoffrer naar een hospitaal is maar zo snel mogelijk een rampenarts bij het slachtoffer brengen om de diagnose te doen en de noodzakelijke interventie en dan afvoeren naar het meest bevoegde hospitaal.
Op deze wijze brachten wij voor elke ongevallen de interventieploeg ter plaatse en werd het slachtoffer nadien langs de baan naar het hospitaal gebracht.
Een ploeg die zeer aktief was de ploeg van het SINT JAN hospitaal aan het ZAND in BRUGGE
Via een aantal vergaderingen over MEDICOPTER project werdt er bekomen dat er via de Burgerlijke Bescherming een ALIII werdt aangschaft en uitgerust en dat er met vrijwillige piloten van BRASCHAAT en KOKSIJDE een permanentie werdt verzekerd bij dag voor snelle interventies van uit de depot van BEERNEM
Bij de aanleg van het nieuwe Sint jan hospitaal werdt er hiermede rekening gehouden tijdens de bouw.
De ALIII werdt ook een periode ingezet van uit NAMEN
Een der punten welk op tafel kwam was de kostprijs per gered mensenleven en men vond een bedrag van 1,5 Miljoen Belgische frank als het maximaal aanvaardbaar.
Wegens ook heel wat administratieve weerstanden en moeilijkheden was de inzet op Nationaal vlak dat een mensenleven ongeveer 2 miljoen koste inplaats van de 1,5 Milijoen welk werdt toegewezen met gevolg dat het Nationaal inzet werd gestopt.
Ook een der problemen was dat het geld dat besteed werdt voor de helikopter werd in vermindering gebracht van het budget voor de grondploegen
Wij stelden echter de formule voor welk in zwitserland met succes werkte maar administratief kwam dat niet van de grond.
Het project van de Burgerlijke bescherming werdt stopgezet maar het hospitaal Sint Jan ging ten private titel verder met een JETRANGER via de administratieve steun van EURAMIE, ook in het Franstalige landsgedeelte ontwikkelde zich een privaat iniatief met een BELL Helikopter
Een der belangrijke Ministers ( L) was een sterke tegenstander van het gebruik van de MUG-HELIKOPTER en legde veel hindernissen in de ontwikkeling met het argument dat de kostprijs van 1,5 Milioen BFr veel te hoog was !!
op een der eerste zendingen kreeg ik via een collega de naam van een jonge 30 jarige man die zij vervoerden na een ongeval op de weg zijnde (L) of met andere woorden de zoon van de betrokken minister. Diezelfde avond trachte ik persoonlijk per telefoon contact te nemen met Minister (L) maar kreeg enkel zijn echtgenote en vroeg haar wat de financiele waarde van de tussenkomst mocht zijn voor haar zoon ???? ....en kreeg de reactie " ONBETAALBAAR " waarna ik haar vroeg dit aan haar echtgenote in zijn oor te plaatsen met hetgevolg dat ik een verbolgen Minister aan het aparaat kreeg welke mij toen dreigde met disciplinaire sancties via mijn militaire hierarchise overste( was toen nog militair).
Enkele dagen werdt ik op het mateke geroepen bij de CO met een verbale vermaning voor mijn onbetamelijk gedrag gezien ik gebruik had gemaakt van de vertrouwelijke informatie over de Minister(L)
Vanaf die dag echter heeft de Minister (L) echter getracht de Medische ontwikkeling van de MUG diensten te bevorderen. Spijtig genoeg is de betrokken Minister niet lang nadien verdwenen uit de regering omdat de Regering gevallen was en de nodige voorstellen en beslissingen niet waren getekend geweest
Nadien is er wel wat vordering gekomen in de MUG diensten maar nog onvoldoende om een Nationale MUG-HELIKOPTER dienst te ontwikkelen en zijn we nog altijd in Belgie enkel geholpen door privaat iniatieven.
HOELANG blijft dit nog ???? kijk even wat er gebeurt naar NEDERLAND, LUXEMBURG, DUITSLAND en FRANKRIJK !!!!
Een van de TOPICS die heden voormiddag bij de RAAC in het gesprek naar voor kwam betrefd de nieuwe motoren in de LICHTE VLIEGTUIGEN namelijk de DIESEL !!!
Natuurlijk is het voor de oudere generatie waartoe wij behoren welk onze opleidingen hebben
gedaan op :
TIGERMOTH,PIPERCUB,AUSTER,CHIPMUNK,CESSNA en gelijkaardige met de klasieke
zuigermotoren gebruik makend van BENZINE
De huidige generatie met THIELERT motor, FADEK,GARMINS en nog veel van deze nieuwere
uitrustingen zijn nogal wantrouwig tegen deze nieuwe technieken
I receive every day a large amounth of NOTAMS and AD and SB and advise from many AVIATION ADMINISTRATIONS to read and assimilatte but I wonder if a operational PIC has the time avaible to read al this information and to assimilatte the meaning and effect on his FLIGHT .
Herhaalde malen krijg ik via E-MAIL en soms zelf per telefoon alhoewel ik die nergens vermelde
vragen van SENIOREN welk ANTWERPEN-STAD komen bezoeken met de vraag waar kunnen
we parkeeren met de wagen ??
In het CENTRUM van ANTWERPEN-STAD is praktisch overal het gebruik van de PARKEERMETER van toepassing tevens zijn er een aantal ONDERGRONDSE betalende parkings waar men tot 2,90 /uur durft vragen.
Vanaf 20 DECEMBER is de NIEUWE parking onder de NATIONALE BANK beschikbaar met een pubiciteits campagne van 2/PER DAG ( tijdelijke prijs vermoedelijk tot einde FEBRUARIE 2009)
OPGELET : IN en UITRIT via de TUNNELS onder de NATIONALE BANK