Gisteren was voor mij een dag vol nostalgie welk bepaalde bezoekers van de BLOG en CHAT kan intreseren.
De Kolonel vlieger strafbrevethouder Ir O.COLMANT commandant van de de HELI WING te BIERSET organiseerde voor de tweede maal een banket van de oudgediende van het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT.
Een 400 tal gaven gevolg aan deze oproep en piloten ,mechaniekers en grondpersoneel van het LT/AVN waren aanwezig.
Bij een leker banket klaar gemaakt door het personeel van de keuken en een leker wijntje werden er herineringen opgehaald van de tijdperken met de SV4,AUSTER,SCHIPMUNK,PIPER(L18C)ALOUTTE 2,DORNIER 27,PUMA, BRITTEN NORMAN en de huidige A109.
In fuctie van de reorganisatie vernamen wij de sluiting van de SCHOOL-LT/AVN te braschaat in JUNI 2006 en het verdwijnen van de AL 2 einde 2007.
De aanschaf van 10 transporthelicopters ter vervanging van de SEAKING en AL 3 van de LUCHTMACHT en ZEEMACHT;
Het was een zeer aangename bedoening met ophalen van vele herinneringen met aanwezige vrienden maar ook het vaststellen van het verdwijnen van een aantal onzer vroegere collegas.
Een te herhalen iniatief en een grote proficiat aan het personeel van DE HELI WING. te BIERSET
Eindelijk laat men op CNN en BBC WORLD een incident zien welk de piloten positief oplossen.(zie kranten) In vele gevallen lossen de bemanning een probleem in vlucht met succes op of maken een VOORZORGSLANDING maar dan spreekt men er in de PERS niet over. Enkel als het fataal afloopt krijgen we dat nieuws in de pers of schrijft iemand er een boek over de fouten die we maken maar nooit over de problemen die we oplossen als er iets abnormaal gebeurt.
Verzond gisteren nog een rapport naar NASA-ASRS Alerts aangaande de mogelijke oorzaak van dit probleem ter bestudering.
Enkel vragen gaan over het bestaan van een lijst of iniatief " FLYING BLUE" !!!!!
Dit is schijnbaar een inatief van 10 miljoen leden en130 firmas waarin 30 airlines onder inpuls van KLM en AIRFRANCE als een getrouwheidsprogramma maar niets te zien met de ZWARTE LIJSTEN bij bepaalde staten BELGIE,FRANKRIJK,ITALIA(?)ZWITZERLAND en USA
Een der opmerkzame bezoekers speelde in op mijn informatie over de in 1965 gevormde GARUDA piloten hun kwaliteit.
In het INTERNATIONAAL LIJNVLUCHTVERKEER mag de piloot boven de 60 jaar niet meer vliegen als PIC, alhoewel dat in de toekomst kan worden aangepast tot 65 jaar!!!!!
Niet uit het oog verliezende dat deze piloten om de 6 maand onderworpen aan een MEDISCH onderzoek,een mondeling INTERVIEUW en een VLIEGTEST in VLUCHT en op SIMULATOR.
De piloten voor GARUDA elk wij opleide in ANTWERPEN voor FAA en ICAO bij de firma SOTRAMAT waren toen 18 jaar oud en hebben dus de limiet van 60 jaar nog niet bereikt.
Tevens zijn er enkele nu betrokken in de opleiding van de nieuwe piloten en geven de door ons gewenste hoge standaards door aan hun leerlingen
THANKS voor de bekomen reactie welk mij de kans geeft om weer enkele intresante aspecten van de LUCHTVAART toe te lichten
Enkele aktieve PILOTEN hebben vragen gesteld over het gebruik der LUCHTVAARTKAARTEN en de LUCHTVAARTINFORMATIE en de GPS databank hiervoor verwijs ik heden naar www.AOPA.NL. welk in haar AOPA-NL BULETIN aandacht aan dit onderwerp heeft onder de titel EBP-029
LEGAAL GEZIEN:Voor het VFR /IFRvliegen verwijs ik naar 1/500.000 ICAO kaarten en de NATIONALE AIPs.
OPERATIONEEL is dit onbruikbaar voor de individuele IFR vliegende piloot en maken we gebruik van up-to-date JEPPESEN informatie en GPS DATA BASE ( welk in progres zijn om wetelijk aanvaard te zijn op FAA en EU vlak)
Een aantal berichten op mijn BLOG vragen informatie of opmerkingen waarop ik wil antwoorden , maar zij hebben hun E-mail niet vermeld zodat ik hen niet kan beantwoorden.
Enkele betreft waar er firma"s gevestigd zijn die ULM verkopen,verhuren en een opleiding bezorgen.
Verneem heden morgend via CNN dat men reeds heeft kunnen bepalen datde piloot van de AIRBUS te TORONTO een fout heeft begaan volgens een artikel in de de krant LE FIGARO.
Iets is er verkeerd gegaan maar wat weten we nog niet er verkeerd ging!!!! Hoe kunnen we zulk een accident voorkomen is de vraag die de onderzoekers als opdracht hebben en daarvoor hebben we nog veel meer tijd nodig.
AIRFRANCE geeft hierover geen bevestiging maar dat kan ook maar enkel nadat het voledig onderzoek is afgewerkt en dit is nog niet het geval volgens een colega van het DGAC.
Deze dagen ben ik op bezoek geweest te BRUSSEL bij het E.P, EUROCONTROL en DG-TREN in funktie om een aantal ontwikelingen te volgen wat betreft de SAFETY en SECURITY in het LUCHTVERVOER.
Tijdens de vergadering van het COMMITIE TRANSPORT en TOURISME kwam de commisaris BARROT zijn toelichting geven over de belangrijke punten waaraan gewerkt wordt.
Speciale aandacht ging er over de LUCHTVAART wat betreft het uitwerken van een ZWARTE LIJST over de te verbieden AIRLINES op de EU luchthavens.
Uit de dialoog tussen de MEP en Mr JACQUES BARROT werden er vele opinies naar voor gebracht.
LUCHTVAART is vitaal voor de MOBILITEIT van de EU burgers.
Maar er moet meer VEILIGHEID,MINDER GELUID,MINDER UITLAATGASSEN, MINDER BRANDSTOFVERBRUIK ,BETER WERKOMSTANDIGHEDEN voor het personeel maar het VLIEGTUIGTICKET moet GOEDKOPER worden.
Meer aandacht voor de verbindingen met de REGIONALE LUCHTHAVENS zijn noodzakelijk
Een aantal intresante punten vindt u op: WWW.europarl.eu.int. Maak keuze uit een der 20 beschikbare talen Ga naar: REGIONAAL BELEID EN VERVOER ONDERWERP: story vervoer 14-09-2005 14u24
Via een tussenkomst van een van mijn ex leerlingen www.qrz.com/CALLSIGN/on4bbq. bekwam ik intresante informatie over het ISS via www.amsat.org. die mogelijk intresant kan zijn voor de bezoekende SENIOREN alsook de jongere bezoekers.
Het gebruik van SATELIET systemen neemt toe en ik krijg hietover veel vragen daarom een korte toelichting:
Sedert een aantal jaren bestaat er de GPS van de USA ook het russische GLONAS is reeds actief maar daar weet ik weinig over alsook over het japanse UTMS.
Een nieuw systeem waarover we reeds veel hebben vernomen in de pers is het GALILEO van de EU.
Phase 1 definition van 1999 tot 2001 Phase 2 development 2002 tot 2005 Phase 3 deployement start in 2005 Phase 4 Commercial operation begin 2008 de management,maintenance en updating door een privaat concession onder toezicht van een EU agency als een PPP
Zie WWW.europarl.eu.int NEWS PRESS SERVICES BRIEFING van 5-8 september 2005.
Vele stellen belang in de geschiedenis van de BELGISCHE MILITAIRE LUCHTVAART en stellen vragen hierover in de toekomst zal ik hier kunnen verwijzen naar een intresant boek door de heer DANIEL BRACKX.
Vele bezoekers stellen vragen over sz mogelijkheden om van uit ROTTERDAM te vliegen, daarom verwijs ik hen naar de zeer goed verzorgde website: www.rotterdam-airport.nl.
Tevens is de ROTTERDAMSE AEROCLUB daar zeer aktief en schafte zich nu 4 eenmotorige toestellen aan van het type DIAMOND STAR zie www.rac-nl.com.
opgelet: RAAC www.raac.be. is aktief te ANTWERPEN/DEURNE
IAOPA staat voor INTERNATIONAL COUNCIL OF AIRCRAFT OWNER AND PILOT ASSOCIATIONS bestaande uit 60 NATIONALE AOPA's met een 500.000 leden LUCHTVAARTEIGENAARS of PILOTEN aktief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK ( zie vorige verklaring) deze IAOPA is tevens een erkende orgenisatie bij ICAO in MONTREAL een onderdeel van de U.N
Een opmerking die steeds terug komt betreft het feit dat er een motor is uitgevallen bij een ongeval !!!!!!
Alhoewel ik geen piloot van B737 ben kan ik u zeer duidelijk verklaren dat bij het uitvallen van een motor op een meermotorige vliegtuig wij onze voorbereiding van de vlucht steeds de nodige berekening maken zodat we bij het uitvallen van een motor minstens nog 50 m/sec kunnen klimmen bij het opstijgen.
Bij elke vlucht maken wij of maakt men voor ons een WEIGHT en BALANCE op om in functie van het ledig gewicht van het vliegtuig,de .lading en de brandstof aan boord te weten hoeveel et totaal gewicht is?
het toegelaten MAX gewicht wordt bepaalt in functie van de lengte van de beschikbare opstijgbaan,temperatuur,wind om er enkele der elementezn te noemen waar we rekening mee houden en tevens dat we bij het uitvalklen van een motor nog verder kunnen stijgen
Dit is ook de reden dat er in bepaalde omstandigheden te laatkomende pasagiers niet meer kunnen aanvaard worden en ook waarom het gewicht van uw handbagage beperkt is, dit is omdat op een bepaalt tijdstip al deze gegevens uitgewerkt zijn en aan de PIC werden medegedeelt, nagezien en aanvaard, zodat hij de opstijgprocedure in alle veiligheid kan uitvoeren zelfs als er een motor moest uitvallen.
Ik hoop dat deze korte uitleg volstaat zoniet stel uw vragen maar !!!!!!
Weer een ongeval dat ons voor een aantal vragen doet gaan, was het toestel te oud? Een vliegtuig is nooit werkelijk oud gezien er regelmatig onderdelen vervangen worden zodat het steeds hernieuwd wordt.
Schinbaar zijn er heden een 4000 tal B737 in gebruik en land er elke 4 seconden er een boeing 737 ergens in de wereld ,
hoeveel landingen is dat op een dag van 24 uur want de luchtvaart is aktief 24/24 ???
21.600 landingen per 24 uur
en dit betreft enkel de B737 ( volgens bekomen gegevens welk ik niet kan bevestigen met officiele cijfers uit bepaalde documenten maar kunnen als aanvaardbaar bevonden worden als we de statieken van ICAO en EUROCONTROL bestuderen)